قدس آنلاین - ایلام- وحید صدر - کشف میادین متعدد نفت و گاز در استان ایلام، نوید تولد خوزستان دوم کشور را می داد و بی تردید مدیریتی در خور شأن برای مدیریت مجموعه عظیم نفت وگاز در استان را می طلبید.

ایلام؛ استانی که خواست خوزستان دوم شود!

تلاش نمایندگان و مسئولان استانی و درخواست های متعدد مردم برای انتقال مدیریت بهره برداری نفت و گاز غرب کشور به ایلام تا حدودی مثمر ثمر گردید و ساختمانی به همین منظور با هزینه بیت المال ساخته شد و بر سردر بزرگ آن عبارت «مدیریت بهره برداری نفت و گاز غرب کشور» حک و برای اولین بار در تاریخ نوید ارائه مدیریت کلان بخشی از کشور به استان ایلام داده شد، اما همه چیز دست در دست هم داد تا مجموعه وزارت خانه با بهانه هایی این نعمت را از مرزداران غیور ایلامی دریغ ورزیده و این مدیریت همچنان در کرمانشاه باقی بماند.

سؤال اینجاست که با وجود داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز (11 و 13 درصد منابع کشور) و دسترسی به مرزی مطمئن و امن چرا نباید مدیریت منابع نفت و گاز کشور در اختیار ایلام قرار گیرد؟ اگر ایلام لیاقت این مدیریت را نداشت چرا و به چه دلیل چندین میلیون تومان بودجه بیت المال صرف ساختمانی شده که هیچ گونه منفعتی برای استان ایلام ندارد؟ چرا نفت و گاز ایلام در مهران، دهلران و سایر نقاط استان پس از استخراج برای بهره برداری باید به خوزستان انتقال یابد و ایلامی که هم از لحاظ نیروی انسانی و هم از لحاظ شرایط جغرافیایی می تواند پالایشگاه های متعدد نفت و گاز داشته باشد، از این نعمت محروم باشد؟

گشت و کاوی در پایتخت نشان می دهد کم نیست ایلامیانی که پست های کلان و حتی مدیریت نهادهای دولتی شهر تهران را به دست دارند و افرادی داریم که می توانند در قامت وزیر فعالیت داشته باشند، اما با وجود این همه پتانسیل نیروی انسانی و منابع خدادادی در استان، کماکان زور استان همسایه (کرمانشاه) در بدنه وزارت نفت بر ایلام می چربد و مدیریتی که کاملاً مستحق استان ایلام است را به شهر کرمانشاه انتقال داده اند.

دومین استان نفت خیز کشور، پالایشگاه گاز ایلام، مجتمع پتروشیمی ایلام، پالایشگاه گاز دهلران، میادین مشترک نفت و گاز آذر و چنگوله در مهران، نزدیکی نفت شهر استان کرمانشاه به شهر ایلام و داشتن خروجی بین المللی مهران و ... دلایل متعددی هستند بر اینکه ایلام نسبت به کرمانشاه برای مدیریت  منابع نفت و گاز غرب کشور ارجحیت دارد.

در همین وانفسای عدم شکل گیری این مدیریت در استان ایلام، بیش از 3 سال است که طرح بهره برداری از چاه های نفت آذر و چنگوله به تصویب رسیده و از آن زمان تاکنون شرکت های طرف قرار داد تنها در راه احداث مسیرهای ارتباطی آن و جذب نیروی کار از میان دوستان و آشنایان هستند و هنوز که هنوز است هیچ مشعلی در این میادین روشن نشده است و تنها نفت و گاز استخراجی از این میدان برای بهره برداری و پالایش به خوزستان منتقل شده و دست ایلامیان از این نعمت با سوء مدیریت کوتاه مانده است. جالب تر آنکه میدان نفتی بزرگ آذر در مرز مهران که با کشور همسایه عراق مشترک است، تنها تعداد انگشت شماری دکل بر روی آن نصب گردیده و این درحالی است که کشور عراق ده ها دکل بهره برداری بر روی چاه های آن حفاری و نصب کرده و دود آن مشعل ها به چشم ایران و ایرانی می رود و شب شهر مرزی مهران را به روز روشن مبدل کرده است و حل این مشکل می توانست با استقرار مدیریت بهره برداری نفت و گاز کشور در ایلام تاحدودی برداشته شود و لااقل مردم ایران در این میدان مشترک کمتر متضرر شوند.

منابع عظیم نفت و گاز در منطقه چنگوله مهران به حدی است که نفت آن از برخی نقاط زمین فوران کرده و می سوزد و هیچ راهی برای بهره برداری از آن از سوی مدیران ارشد استانی و کشوری اندیشیده نشده است.

مسکوت ماندن این قبیل طرح های مهم اقتصادی و زیربنایی تنها و تنها به ضرر ایلامیان است. بهره برداری اصولی همراه با مدیریت توانمند می تواند با بالابردن درآمد کشور و استان گامی در جهت خروج ایلام همیشه محروم، از رکود اقتصادی و سیل خروج نیروهای توانمند از ایلام باشد.

در پایان بایستی به این نکته اشاره کنیم که مجموعه وزارت نفت و خصوصاً وزیر محترم جناب آقای مهندس زنگنه با یک تصمیم درست و اصولی علاوه بر استقرار مدیریت منابع نفت و گاز غرب کشور در ایلام، نسبت به بهره برداری هرچه سریعتر از این میادین نفت و گاز و تکمیل طرح های نیمه تمام اقدامی عاجل و در خور شأن ملت و دولت جمهوری اسلامی انجام دهند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهندس نفت IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    1 0
    سلام بر شما. خوشحالم مردم ایلام بالاخره دارن نسبت به این مسئله مهم حساس میشن. مطمئنا اگه ستاد نفت و گاز رو بیاریم ایلام یه تحول اساسی تو استان به وجود میاد. بنده خودم کارشناس ارشد مهندسی نفت و کارمند همین نفت و گاز غرب هستم. واقعا کرمانشاهیا حق مردم ایلام رو خوردن. اون زمان که استان ایلام تشکیل شده بخش سومار ( که نفت شهرم جزوشه ) باید جز استان ایلام میشد عمدا نذاشتن جز ایلام بشه. اصا بخش سومار تمام خدماتشونو از استان ایلام میگیرن بیخود و بی جهت جز کرمانشاه شده. حالا راجع به همین نفت شهرم بگم که خودم چهار سال اونجا کار کردم اصا بعضی چاههاش دیگه نفت نداره واقعا مخزنش دیگه خالی از نفته. کرمانشاهیا هی میخوان به زور نفت شهر رو زنده نگه دارن که بگن مام نفت داریم! و گرنه نفت شهر اصا به لحاظ اقتصادی ارزشی نداره و خیلی وقت پیش باید تعطیل میشد. تازه با اجازه تون کرمانشاهیا برا نفت آذر و چنگوله حساب
  • مهندس نفت IR ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    1 0
    بنده از سال 88 با مدرک فوق لیسانس دانشگاه نفت استخدام نفت و گاز غرب شدم و این مطالبی که میگم خودم از نزدیک باهاشون سروکله زدم. تو نفت و گاز غرب مطرح کردن اسم ایلام یه جورایی سیاسی شده کرمانشاهیا اینجا اسم ایلام رو سانسور میکنن. پارسال به مناسبت هفته دولت صدا و سیمای کرمانشاه اومدن تنگ بیجار با پرسنل مصاحبه کردن قبل مصاحبه خودشون عنوان میکردن که اسمی از ایلام نبری بگو غرب کشور!!! بعدش که مستند رو تهیه کردن کلیپش در اومد خداشاهده گوینده متن، با این جمله مستند رو شروع میکرد: " اینجا تنگ بیجار است، میدانی گازی در 220 کیلومتری کرمانشاه! " تو کتابچه پیمانشون که دست پیمانکارای وزارت نفت هستش اصلا اسمی از استان ایلام نبردن! اونجایی که به معرفی مناطق عملیاتی نفت و گاز غرب پرداخته شده برا آدرس تنگ بیجار گفتن 220 کیلومتری جنوب غربی کرمانشاه! برا دهلران و چشمه خوش هم نوشتن 270 و 300 کیلومتری اهواز!!