۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۴
کد خبر: 239858

تاجگردون ادامه داد: بنا به پیشنهاد کمیسیون عمران مصوب کردیم زمین‌های مسکن مهر که به شکل 99 ساله در اختیار مردم قرار داده شده، دولت مجوز داشته باشد در صورت تمایل به صاحبان ملک بفروشد و مبلغ آن را خرج زیرساخت‌های همان مناطق و یا ایجاد شهرک‌های جدید کند.

خبر خوش تاجگردون به صاحبان مسکن مهر
تسنیم: رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اقدامات این کمیسیون را در بررسی لایحه تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تشریح کرد.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اشاره به دو لایحه‌ اصلاح تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و خروج از رکود که با قید فوریت تقدیم مجلس کرد، اظهار داشت: مجلس در طول تعطیلات، کمیسیون بودجه و کمیسیون ویژه‌ای به منظور بررسی لوایح تشکیل شده بود، روی آنها کار کردند و دیگر کمیسیون‌ها نیز پیشنهادات خود را ارائه کردند.

وی با بیان اینکه لایحه تنظیم مقررات مالی دولت جمع‌بندی شده و نمایندگان در دستور کار قرار گرفتن آن رای مثبت دادند، گفت: این لایحه به قوانین و احکام بودجه‌ای پرداخته و با توجه به اینکه این احکام نیاز کشور است و هر سال در بودجه تکرار می‌شد از دولت خواستیم این احکام را به صورت جداگانه ارائه کند تا هم دائمی شوند و هم بودجه سبک‌تر شود و در زمان بررسی بودجه بتوانیم به اصل بودجه بپردازیم.

رئیس کمیسیون برنامه با ابراز امیدواری از اتمام بررسی این لایحه قبل از تقدیم بودجه در آذرماه خاطر نشان کرد: تغییراتی که کمیسیون بودجه بر روی این لایحه اعمال کرده، متنوع است و با توجه به اینکه این لایحه بر روی همه بخش‌های اجرایی اثر دارد، حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در این لایحه به رابطه مالی دولت و نفت پرداخته‌ایم، گفت: همچنین در لایحه تنظیم مقررات مالی دولت به خوراک پتروشیمی‌ها نیز پرداخته شد.

تاجگردون یادآور شد: در بودجه سال 93 و با تصویب مجلس درباره قیمت خوراک پتروشیمی‌ها شاهد نوساناتی در بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌ها بودیم و با توجه به همین موارد کمیسیون بودجه با قید‌هایی قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را تعیین کرد تا دولت فرمولی مشخص کند که نرخ بازگشت سرمایه را برای واحدهای پتروشیمی حداقل 25 درصد را تضمین کند و طوری تنظیم شود که حداقل 10 سال بدون تغییر باشد.

رئیس کمیسیون برنامه ادامه داد: برای سرمایه‌گذاران در مناطق توسعه نیافته و صنایع پایین دستی نیز تسهیلاتی در نظر گرفتیم و به دولت مجوز دادیم تا 30 درصد به صورت پلکانی در قیمت خوراک آنها تخفیف دهد. همچنین تکالیفی را در سرمایه‌گذاری در مناطق مشترک در میادین و مناطق مشترک برای دولت تعیین کردیم.

وی خاطر نشان کرد: در تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اجماع نظر دولت، مجلس، شرکت‌های پتروشیمی و بازار سرمایه به دست آمده در حالی که شاهد بودیم با تعیین نرخ حداقل 13 درصد تلاطمی در بازار بوجود آمد.

تاجگردون اظهار داشت: کمیسیون ویژه نیز در بحث پژوهش احکام دائمی را در نظر گرفت که در این راستا دستگاه‌های اجرایی را مکلف کردیم یک درصد از بودجه خود را صرف امر پژوهش کنند و سالانه نیز دولت این میزان را افزایش دهد. علاوه بر آن برای بخش‌های خصوصی که به فعالیت‌های پژوهشی می‌پردازند معافیت مالیاتی قابل توجهی در نظر گرفتیم.

رئیس کمیسیون برنامه با بیان اینکه توجه ویژه‌ای به صورت مشترک با دولت به بحث بهداشت و درمان انجام دادیم، گفت: در بودجه سال 93 مصوب کردیم که یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده به بخش سلامت اختصاص یابد که در این لایحه آن را دائمی کردیم. همچنین همانطور که در بودجه مصوب کردیم 10 درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها صرف بهداشت و درمان و توسعه بهداشت و سلامت شود، آن را نیز دائمی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: در بخش تربیت بدنی نیز دستگاه‌های اجرایی را مجاز کردیم یک درصد از منابع خود را در موضوع ورزش هزینه کنند و 30 درصد از آن را نیز به ورزش مدارس اختصاص دهند.

تاجگردون با اشاره به تصویب قوانینی در جهت حمایت از ایثارگران در لایحه تنظیم مقررات مالی دولت اظهار داشت: با توجه به بلاتکلیفی ایثارگران در لایحه مصوب کردیم که بنیاد شهید مسئول درمان ایثارگران شود و همچنین برای مسکن ایثارگران نیز سالانه 100 هزار مسکن تسهیلات در نظر گرفته شود و رزمندگان معسر غیر شاغل نیز به صورت کامل بیمه شوند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه در جهت حمایت از فرهنگ دینی نیز چند حکم تصویب شد، افزود: در کمیسیون بودجه مصوب کردیم دولت همزمان با ارائه بودجه برای 10 طرح مهم کشور از جمله سند تعالی جمعیت،‌ پیوست فرهنگی ارائه کند و به بحث توسعه حوزه‌های علمیه در سراسر کشور نیز مواردی را تعیین کردیم  و به دولت مجوز دادیم در کانون‌های فرهنگی و قرآنی تا 50 درصد مشارکت کنند.

وی با بیان اینکه در کمیسیون به بحث عدم تمرکز در بودجه به استان‌ها توجه کرده‌ایم خاطر نشان کرد: در لایحه دیده شده که واحدهای استانی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور شکل گرفته و تقویت شوند و دست آنها نیز بازتر شود.

تاجگردون ادامه داد: همچنین دولت را مکلف کردیم بر اساس شاخص‌های توسعه نیافتگی 3 درصد از منابع بودجه عمومی کل کشور را صرف توازن منطقه‌ای، آموزش، بهداشت، آب شهری و ... در سطح کشور کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: در این لایحه دیده شده که 10 درصد از بیمه‌های شخص ثالث به وزارت بهداشت پرداخت شود تا سوانح‌دیدگان رانندگی به صورت رایگان معالجه شوند.

وی با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای توسعه حمل و نقل ریلی گفت: مصوب کردیم درصدی از درآمدی نفتی به توسعه ریلی اختصاص یابد که اگر چند سال این موضوع تداوم یابد وضعیت ریلی کشور نسبتا مناسب می‌شود و همچنین

تاجگردون خاطر نشان کرد: به شورای اسلامی کلانشهرها نیز مجوز دادیم در جهت تخریب و آسیبی که در کلانشهرها صورت می‌گیرد عوارض خاص بگیرد و این عوارض صرف حمل و نقل عمومی و جلوگیری از تخریب محیط زیست شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به مصوبات مربوط به صندوق توسعه ملی گفت: به دولت اجازه دادیم 20 درصد از منابع ورودی سالانه به صندوق توسعه را به صورت ریالی در بانک‌ها برای اعطای تسهیلات سپرده‌گذاری کنند تا خود آن مبلغ به صندوق توسعه قابل بازگشت باشد و از همین اعتبار 5 درصد با معرفی کمیته امداد به طرح‌های مددجویان و یک درصد نیز برای تولید گوشت قرمز عشایر و 15 درصد نیز برای توجه خاص به ایثارگران اختصاص یابد.

وی افزود: همچنین به دولت مجوز دادیم 10 درصد از منابع ورودی هر سال به صندوق توسعه را به صورت ارزی در بانک‌ها سپرده‌گذاری کند تا از این محل به صادرکنندگان تسهیلات دهد.

تاجگردون اظهار داشت: در لایحه دیده شده که 20 درصد از درآمدهای وزارت کشور از محل مالیات بر ارزش افزوده صرف تهیه ماشین‌آلات برای تحویل به شهرهای زیر 50 هزار نفر شود.

رئیس کمیسیون برنامه خاطر نشان کرد: در لایحه همچنین رایگان بودن تحصیل ایثارگران، جانبازان و حافظان کل قرآن کریم نیز دائمی شد و همانطور که در بودجه سال 82 مصوب کرده بودیم نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به توسعه کتابخانه‌های عمومی کمک شود، اما چون شهرداری‌های بزرگ این مبلغ را پرداخت نمی‌کردند، به خزانه کل کشور مجوز دادیم که این میزان را از بودجه شهرداری‌ها مستقیما پرداخت کند.

وی خاطر نشان کرد: در لایحه دولت تاکید شده که 10 درصد قیمت گازبها را از مصرف‌کنندگان گاز دریافت شود تا صرف توسعه گازرسانی به روستاها شود و 20 درصد از این محل نیز در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد تا صرف تهیه سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و تجهیزات مدارس شود.

تاجگردون ادامه داد: بنا به پیشنهاد کمیسیون عمران مصوب کردیم زمین‌های مسکن مهر که به شکل 99 ساله در اختیار مردم قرار داده شده، دولت مجوز داشته باشد در صورت تمایل به صاحبان ملک بفروشد و مبلغ آن را خرج زیرساخت‌های همان مناطق و یا ایجاد شهرک‌های جدید کند.

رئیس کمیسیون برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به رو به پایان بودن برنامه پنجم در هدفمندی یارانه‌ها حذف دهک‌های پردرآمد را در نظر نگرفتیم گفت: اینکه دولت این بخش از قانون را اجرا نکرده مورد سوال ما نیز هست و نمی‌شود افراد بسیار ثروتمند با افراد بسیار مستضعف یارانه یکسان بگیرند. البته دولت اعلام می‌کرد که عدم اجرای کامل این بند ناشی از عدم تکمیل کامل اطلاعات است که امیدواریم با تکمیل اطلاعات در سال آینده اجرا شود و اگر دولت در بودجه چنین موضوعی را پیش‌بینی نکند در مجلس به آن توجه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در بررسی لایحه سعی کردیم با توجه به اساسی بودن قانون مالیات‌ها به آن تعرض نکنیم، گفت: سعی کردیم در بررسی لایحه نظر دولت را تا حد زیادی تامین کنیم چرا که این لایحه مقررات مالی دولت است و دولت باید بتواند راحت کار کند و همچنین نمی‌خواستیم ایراد اصل 75 قانون اساسی پیش بیاید.

تاجگردون در پایان اظهار داشت: یکی از نقاط مثبت این لایحه موردی است که با مشورت دولت و دیوان محاسبات تصویب کردیم مبنی بر اینکه پول طرح‌های عمرانی به هیچ عنوان بر نگردد تا گرفتاری‌هایی که سالیانه برای نظام اجرایی، خزانه و دیوان محاسبات پیش می‌آمد تکرار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.