مبارزه با تورم، متوقف کردن گرانی همه کالاها و مایحتاج عمومی، کاستن از بار مالیاتها و عوارض غیرضروری، سعی در جلب رضایت مردم و ایجاد امید در آنان در تمام کشورها و جوامعی که در وضعیت غیرعادی مانند افغانستان و عراق و سوریه و جاهای مشابه بسر نمی‌برند نشانه تثبیت اقتصادی به شمار می‌رود.

اخاذی از مردم برای سیر کردن شکم صدها هزار مدیر!

 خانمی برایم تلفنی نقل می‌کرد به دفترخانه‌ای رفته سند خانه (آپارتمانش) را که در رهن یک وام 5 میلیون تومانی بود که بانک 11 میلیون بابت اصل وام و بهره از او پول گرفته درآورد، منشی محضر گفته بروید فردا بیایید. فردا رفته گفته اسناد را پیدا نکردم بروید هفته آینده بیایید. خانم اصرار کرده گفته شیرینی شما را می‌دهم در عرض یک ساعت کارمند دفترخانه یک خط نوشته امضا کرده مهر زده بدون دادن رسید سی هزار تومان مطالبه کرده و گرفته است. گفتم چرا این پول زور را دادید چرا شکایت نکردید. آخر سی هزار تومان بابت چی؟ آن هم بدون رسید کتبی؟ گفت: لج می‌کرد اسنادم را گم می‌کرد بیچاره می‌شدم. وقتی گوشت، لبنیات، مرغ، نان، میوه، ماهی همه گران می‌شوند، این چه جای از رشد اقتصادی سخن گفتن است؟ آقایی که در این دولت نقش مغز متفکر اقتصادی را دارد چندی پیش گفت: بهبود اوضاع اقتصادی ارتباطی به گرانتر شدن مایحتاج مردم ندارد. مردم خیال می‌کنند بهبود وضع اقتصادی یعنی ارزانتر شدن نرخها. ایشان باز بتازگی گفته رشد اقتصادی الزاماً به معنی افزایش اشتغال نیست.

مردم در روزنامه شکایت کرده بودند بلیت قطار 55 هزار تومانی مسیر مشهد- تهران شده 70 هزار تومان، بلیت 28 هزار تومانی 41 هزار تومان، قیمت تمام قطارها بیش از 40 درصد افزایش یافته. آن شاکی نوشته بود من مشهدی و ساکن تهران هستم، حداقل از آقا شرم کنید هر جور هم حساب کنید قیمت تمام شده خیلی پایین‌تر از اینهاست.

خواننده دیگری نوشته بود رشد اقتصادی که دولت اعلام کرده احتمالاً متعلق به یک کشور دیگر است. ما بجز رشد قیمتها چیز دیگری ندیدیم! بانکها با پول بی‌حساب غارتگرانه‌ای که به دست می‌آورند و همواره ساختمانهای رفیع ساخته به بنگاهداری روی آورده‌اند اکنون چشم طمع به کارتخوانها دوخته‌اند و لابد می‌دانید اگر صاحبان فروشگاه‌ها را مجبور کنند برای هر تراکنش 120 تومان بپردازند، صاحبان فروشگاه‌ها این پول را از مردم خواهند گرفت. بتازگی شنیدم یک واردکننده گردن کلفت مولتی میلیاردر خودروهای کره‌ای که می‌خواهد خودروساز هم بشود و از این بابت هم از دولت کمک بستاند، به مدیرعامل سابق یک خودروسازی بزرگ دولتی که تغییر مکان داده پیشنهاد حقوق ماهی یک میلیارد تومان داده است.

خبر من موثق است. یک میلیارد تومان به یک مدیر دولتی سابق. چرا؟ برای اینکه به نفوذ شخصی او نیاز دارد و این یک میلیارد تومان را که در سال با پاداش، 13 میلیارد تومان خواهد شد، از جیب من و شما درآورده به آن مدیر سابق دولتی پرداخت خواهد کرد. رشد اقتصادی در ایران مفهوم عجیب و تازه‌ای دارد. هر جا می‌روید می‌خواهند شما را تلکه، بلکه چپاول کنند. شخصی شکایت می‌کرد رفته بود نام فرزندانش را مثلاً از خشایار و اشکبوس و استاتیرا مذهبی بکند و علی و حسن و فاطمه بگذارد؛ اداره مربوطه گفته اول سیصد هزار تومان پول زور بده تا اسامی را از ایرانی به اسلامی تغییر دهیم! رشد اقتصادی به این معنی است که مردمان کم درآمد، با مبلغ ناچیز مناسبی صاحب مسکن شوند، اما وزیر مسکن جدید که کینه خاصی به مسکن مهر دارد دستور می‌دهد باید 45 میلیون آورده بیاورند تا 45 میلیون وام بگیرند و ماهی یک میلیون تومان قسط بدهند. 9 میلیون تومان هم به عنوان اوراق مسکن پیشاپیش از آنان دریافت می‌شود. مسکن به آرزویی دست نایافتنی تبدیل شده، خودرو از دسترس مردم خارج شده، ولی چند هزار خودرو سیصد تا هشتصد میلیون تومانی وارد کشور کرده پلاک قلابی روی آن نصب کرده می‌فروشند. زمانی چلوکباب خوردن عادت بود، اکنون آرزو شده است، آقای نوبخت از رشد اقتصادی سخن می‌گوید و مردم می‌خندند. از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در این مملکت (ببخشید جان آدمیزاد را اشتباه نوشتم. جان آدمیزاد فقط هنگام دیه ارزش پیدا می‌کند. همین طوری رایگان است.) گران شده باز ایشان از رشد اقتصادی صحبت می‌کند.

در روزنامه نوشته‌اند اداره اوقاف پارسال بابت انتقال سند یک میلیون و 300 هزار تومان می‌گرفت، امسال 3 میلیون و 600 هزار تومان می‌گیرد. مردم پرسیده‌اند علت چیست؟ من پاسخ می‌دهم از بس اداره کل و مدیرکل و سازمان و مدیرعامل در کشور دایر و متداول شده. هر چه به خوردشان می‌دهند کم است. پریروز جایی خواندم معاون، معاون رئیس جمهوری در امور فلان و بهمان آخر معاون که دیگر به معاون نیاز ندارد. هر وزارتخانه‌ای می‌روید یک وزیر و ده معاون و ده جانشین می‌بینید و جالب اینکه وزیر هم قائم مقام دارد. ده مشاور دارد. هر وزارتخانه صد مدیرکل دارد. باور کنید به بعضی از سازمانها که می روم از شمار مدیران کل تعجب می‌کنم. نمی‌شود بعضی از اینها مدیر باشند، رئیس باشند، همه می‌خواهند یک دوره هم شده وزیر یا معاون یا مدیرکل باشند تا مادام العمر از حقوق و مزایای این مقامات برخوردار شوند. من نمی‌فهمم کشورهای دیگر هم اینقدر وزیر و معاون و مدیرعامل و مدیرکل دارند؟ خوب اینها خرج دارند، حقوق و مزایا دارند. ناچار ند، هی از مردم به بهانه‌های مختلف اخاذی کنند به مدیران عامل و مدیران کل و مدیران وسطی و مدیران جزء و وکلاء و غیره بدهند. طرف در تهران دو باب خانه دارد تا به پستی می‌رسد خانه سازمانی هم به او تعلق می‌گیرد که اجاره بها را به جیب بزند. آخر این همه تبعیض تا کی؟ شنیدم آقای رئیس جمهور محترم یکی از منتهایی که به مردم می‌گذارند این است که هر کس می‌تواند انتقاد بکند. من شهادت می‌دهم روزنامه نگاران ایرانی در تمام شرایط حتی شرایط اشغال کشور، انتقادهای خود را می‌کرده‌اند و حتی در زمان سلطه ساواک هم انتقاد می‌کردیم و این آزادی در انتقاد نباید مایه منت گذاری ایشان به مردم شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    27 4
    من نمی دونم آدمهائی مثل شما اونوقتی که قیمتها دوبرابر می شد کجا بودن که حالا معترض شدن کمی شرم و حیا هم بد نیست
  • محمدرضا ترابی IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    18 11
    واقعا ازت ممنونم آقای معتضد.حرف دل همه ما رو زدی ولی کو گوش شنوا. از روزنامه محترم قدس هم بابت چاپ این مطلب سپاسگذارم دست مریزاد
  • علی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    22 4
    منظور جناب این است که این همه مشکلات و فساد رفتاری و اخلاقی در همین یک سال اخیر درست شده و قبلا ایرانی بهشتی بود و ایران بهشت؟؟!!آقا 8 سال غارت و چپاول بدون جواب دهی به کسی و عرض چند ماه تبدیل ریال ایران به زباله پولی مربوط به سالهای 90 و 91 می باشد.نکند شما در کشور دیگری بودی و حالا به ایران برگشتید یا وضعیت حسابهایتان!!! دیگر چون قبل نیست؟
  • نادر IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    2 0
    این اقای معتضد در 8 سال ریاست دولت نهم و دهم فقط راجع به فساد اقتصادی زمان شاه مقاله می نوشت الان زبان باز کرده پدر جان مثل این که به الزایمر دچار شدی اون که قیمت خورو و خانه را چند برابر کرد دولت قبلی بود که رفته
  • فرهاد IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    آخ قربونه دهنت ... جانا سخن از زبان ما مي گويي ... آقا كشور چپاول شد رفت يه آبم روش
  • حسین IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    سلام علیکم :پیر شدیم و غزل خداحافظی را خواندن آغازیده ایم و بالاخره نفهمیدیم در این مملکت امام زمان 6-7 مسلمان واقعی وجود دارد یا خیر .فرمایشات آقای معتضد کاملا درست است .ولی بوی بهبود ز اوضاع بمشام نمیرسد آقای معتضد .کسی گوشش بدهکار نیست . از زمان حضرت آدم تا وقتی انسانی در این کره خاکی وجود داشته باشد ,حداقل در مملکت ما حق با پولدار و پارتی دار بوده و خواهد بود. و زحمات و سختی ها بر دوش قشر مستضعف.این نظام طبیعت است .هر چند باصطلاح ما انسانیم و باید طبیعت را در اختیار بگیریم ولی بعضی ها اجازه نمیدهند.
  • جوات IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    4 0
    برادرجان! ساعت خواب. چرا در دولت قبل که با ارز دولتی به جای دارو، دسته بیل و خودرو پورشه میلیاردی وارد می شد و به قیمت ارز آزاد به پولدارها فروخته می شد صدائی از شما در نمی آمد. نکند شماهم جزو 10 در صد بازنده انتخابات ریاست جمهوری هستید و تازه اراده کرده اید پنبه را از گوش مبارک بردارید و از خواب هشت ساله بیدار شوید.
  • رضا IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    همه مشکلات وفسادرفتاری واخلاقی درهمین یک سال اخیر درست نشده اما متوقف هم نشده وحتی افزایش داشته اگر حتی نیت هم وجود داشت که بالاخره یک مقداری هم جلو این فساد گرفته شود مردم آنرادرک میکردند.
  • ناشناس IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 0
    خوب گفتی..احسنت ولی اینارو همه میدونن ولی کسی بهش عمل نمیکنه...خدایا سیلی ..سونامیی چیزی بفرست منو ببره دیگه به اینجام رسیدههههههههههههههههههههههههههههههههه
  • محسن IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۷
    0 1
    درودبر استاد معتضد یاد شعری از نسیم شمال افتادم: گردید وطن غرق اندوه و مهن وای وطن ,وای وطن..... حاکمیت قانون در این کشور نیست,مجری قانون هم اشکال دارد...
  • azer IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
    0 0
    اقای خسرو معتضد دست شما درد نکند واقعا خوب گفتید ام من به شما می گویم کاش انسان همیشه حرف خوب بزند نه این که وقتی اوضاع به کامش نیست