تحولات ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که آمریکا تا حدودی موفق شده است که «ایران هراسی» و«شیعه ترسی» را کاملاً در ذهن برخی رهبران عرب و در پی آن بعضی محافل سیاسی و مطبوعاتی جهان عرب جا بیندازد و محورهای تبلیغی زیر را بشدت دنبال کند : ...

درآمدهای ناشی از «ایران هراسی» برای آمریکا در منطقه

 

- ایران با حاکم کردن «عوامل» شیعه در عراق، این کشور را از نظر مذهبی، سیاسی  به خود ضمیمه می‌کند.

- شبه نظامیان شیعه با حمایت ایران و حمایت دولت مرکزی در حال قتل عام اهل سنت هستند و آنچه در عراق اتفاق می‌افتد، حذف اهل سنت و شیعه کردن کشور است.

- ایران از طرح تقسیم عراق حمایت می‌کند تا بخش جنوبی با اکثریت شیعه آن را به خود ضمیمه کند.

- ایران به تحریک شیعیان کشورهای منطقه خلیج فارس می‌پردازد و به دنبال احیای امپراتوری صفوی است.

- ایران با وجود مواضع محکم و آشکار در برابر آمریکا و اسراییل، به دنبال مصالح خاص خود بر مبنای طائفه گری شیعه و احیای امپراتوری صفوی و نه منافع امت اسلامی و جهان عرب است. به نظر می‌رسد، «ایران هراسی» افق بلندتری از این تلاشها را تفسیر می‌کند.موفقیتهای هسته‌ای ایران که توفیق نهایی در آن توازن قدرت در منطقه خاورمیانه و نیز خیلج فارس را کاملاً به نفع ایران بر هم خواهد زد، بخش مهم دیگری از برنامه ایران هراسی است. نگرانی آمریکا از آنجاست که افکار انقلابی، اندیشه مقاومت و حس حق خواهی در برابر غرب در میان ملتها تقویت شود. موج گسترده حملات سیاسی و تبلیغاتی علیه ایران با هماهنگی قبلی و با استفاده از واژه‌های مشابه ازسوی اسراییل،غرب به رهبری آمریکا و نیز هم پیمانان عرب غرب دنبال می‌شود. براین اساس، به نظر می‌رسد شناخت پدیده «ایران هراسی» و «شیعه ترسی» بررسی زمینه ها و آفتهای آن و ارایه راهکارهای مناسب برای خنثی کردن توطئه غرب یک ضرورت راهبردی است. از منظر دیگر، مقامهای آمریکایی با گسترش موج ایران‌هراسی در منطقه درصددند تا جمهوری اسلامی ایران را نوعی تهدید برای کشورهای خاورمیانه قلمداد کنند تا از این رو با انعقاد قرارداد نظامی با کشورهای عربی منطقه، تجهیزات و سلاحهای نظامی خود را به فروش برسانند.

 اصول سیاستهای غرب و آمریکا بر پایه سودآوری است، از این رو آمریکا و غرب منفعت‌ خود را در تهدید نشان دادن ایران برای منطقه و جهان می‌بینند، بنابراین آمریکا با ایجاد نگرانی‌هایی در میان کشورهای عربی منطقه، به دنبال توجیهی برای فروش تسلیحات خود هستند.

تمام تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران باعث سود آمریکا و غرب خواهد بود تا بتوانند قراردادهای نظامی را با کشورهای عربی ایجاد کنند و از این طریق به سود سرشاری دست یابند . در شرایطی که آمریکا متعهد به حفظ برتری تسلیحاتی اسراییل بر کشورهای منطقه و بخصوص همسایگانش است، ارسال کمکهای جدید مالی و نظامی و بخصوص فروش موشکهای پیشرفته‌تر به اسراییل یک پیام آشکار از سوی آمریکا برای ایران است. بر اساس آنچه که مورد اشاره واقع شد و بر اساس اخبار مرتبط با امضای قراردادهای فروش تسلیحات از سوی آمریکا به کشورهای منطقه، بدیهی به نظر می‌رسد یکی از مهمترین اهداف آمریکا از ایجاد و بسط پروژه ایران هراسی در خاورمیانه، فروش بیش از پیش تسلیحات به کشورهای عرب منطقه است. در جریان سفر چاک هیگل به ریاض، یک قرارداد بزرگ 10 میلیارد دلاری فروش تسلیحات میان طرفین امضا شد و عمده این تسلیحات در حوزه موشکهای پیشرفته بود. همچنین در جریان سفر وزیر دفاع آمریکا به امارات قرارداد فروش 26 جنگنده اف-16 آمریکایی در کنار تعدادی موشک پیشرفته نیز امضا شد، بنابراین باید نتیجه گرفت که آمریکا از طریق ایران هراسی و خطرناک قلمداد کردن جمهوری اسلامی، به فروش تسلیحات بیشتر به کشورهای منطقه و در نتیجه کسب سود بیشتر از طرف شرکتها و کارخانجات آمریکایی سازنده تسلیحات دست می‌یابد.  ایران هراسی در حقیقت نوعی جنگ نرم وعملیات روانی علیه ایران است تا به گونه‌ای از قدرت منطقه‌ای ایران کاسته شده و مانعی بر افزایش قدرت ایران شود. تلاش برای بزرگ نمایی پرونده هسته ای ایران و اینکه تهران به دنبال بر هم زدن نظم و امنیت منطقه است، در همین راستا قابل تبیین وتوجیه است. مهمترین مسأله برای آمریکا، الگو قرار گرفتن ایران است. امروز مردم جهان ایستادگی در برابر آمریکا را یک اصل می‌دانند و این الگو برداری از ملت ایران در برابر آمریکا به مراتب هزینه‌های بیشتری برای واشنگتن خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.