گروه فرهنگی- فاطمه زارعی - همه چیز از صدور یک حکم شروع شد! وقتی که عبدالرسول پورعباس پس از چهار سال از ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی خداحافظی کرد ...

علمی کاربردی بهتر است یا فنی، حرفه ای؟

و مسعود شفیعی، رئیس کنونی دانشگاه فنی و حرفه‌ای پایش به آخرین طبقه ساختمان آبی رنگ پل کالج رسید!

وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری با هدفی از پیش تعیین شده، یک نفر را همزمان برای سرپرستی دو دانشگاه انتخاب و منصوب کرد. با صدور این حکم، از روز بعد گمانه زنی‌ها برای ادغام این دو دانشگاه که پذیرشهای موازی هم دارند، شروع شد و هنوز ادامه دارد.

از یک سو عبدالحسین فریدون - مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم بارها در گفت و گو با رسانه‌ها از ادامه بررسی‌ها برای ادغام این دو دانشگاه خبر می‌دهد و از سوی دیگر شفیعی بحث ادغام را رد می‌کند.

البته با توجه به متن حکمی که وزیر سابق علوم برای شفیعی امضا کرده، قطعاً اتفاقات مهمی میان این دو دانشگاه رخ می‌دهد. فرجی دانا در این حکم آورده است: از جناب‌عالی انتظار دارد، به منظور ساماندهی، هم­ افزایی و انسجام ­بخشی فعالیت­های این دو دانشگاه اقدامات زیر را انجام دهید:

« تحول در ساختار کلان آموزش­های مهارتی و شغل محور به منظور دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و رفع موانع و مشکلات موجود در ساختارهای عرضه کننده آموزش‌های مذکور، ترویج فرهنگ و مهارت‌های کسب و کار دانش بنیان و کارآفرینی و ارتقای توانایی‌های علمی و فناوری و مهارتی دانشجویان با تأکید بر نیازهای جامعه و مستعد­سازی جهت پذیرش مسؤولیت‌های شغلی، فراهم آوردن زمینه حضور فعال‌تر بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری و توسعه آموزش‌های مهارتی، افزایش قابلیت‌های خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در حوزه آموزش‌های مهارتی کشور و بسترسازی مناسب به منظور ایجاد انگیزه برای جذب افراد مستعد و توانمند به حوزه‌های مذکور، ایجاد جایگاه مناسب برای توسعه آموزش های مهارتی در برنامه‌های توسعه پنج ساله کشور، افزایش فرصت‌های کیفی در حوزه آموزش‌های علمی کاربردی و فنی و حرفه­ ای با مشارکت دستگاه­های مرتبط و توسعه ظرفیت­های اشتغال.»

به گزارش خبرنگار ما، شفیعی که بتازگی برای ادامه ریاست در دانشگاه فنی و حرفه ای، رأی اعتماد از شورای عالی انقلاب فرهنگی گرفته، طی دو هفته گذشته بار دیگر در جمع خبرنگاران خیلی محافظه کارانه بر عدم ادغام یا تجمیع این دانشگاهها تأکید کرد، اما منکر اتخاذ تصمیماتی برای این دو دانشگاه نشد.

شایان ذکر است، دو هفته پیش رجبعلی برزویی یک روز پس از نشست خبری شفیعی که در آن با وجود اصرار خبرنگاران حرف جدیدی برای گفتن نداشت، بعد از سالها از دانشگاه جامع علمی کاربردی خداحافظی کرد و به دانشگاهی برگشت که در آن عضو هیأت علمی است. وی هم اکنون ریاست پردیس دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی را برعهده دارد.

به جای برزویی، یدا... مهرعلیزاده که هم اکنون رئیس انجمن علمی آموزش عالی ایران است، بر صندلی معاونت آموزشی تکیه زد. اما بد نیست نگاهی گذرا داشته باشیم به متن حکمی که شفیعی برای مهرعلیزاده صادر کرد.

در متن حکم آمده است: «ایجاد ارتباط مابین آموزش‌های عالی مهارتی و آموزش عالی، اصلاح هرم اعضای هیات علمی نظام ملی مهارت و تربیت مربیان مورد نیاز حوزه‌های آموزش‌های مهارتی برای دانش‌آموختگان نظام آموزش عالی کشور در قالب پودمان‌های مرتبط با رویکرد الکترونیکی، ایجاد زمینه فعال‌سازی شورای گسترش و شورای برنامه‌ریزی آموزش‌های مهارتی از اولویت‌های کاری جناب عالی می‌باشد.»

پیش از این مدیر کل دفتر گسترش وزارت علوم خبر از ایجاد دانشگاه ملی مهارت داده بود و دور از ذهن نیست، شفیعی با حکم ریاستی که در فنی و حرفه ای دارد، تصمیماتی البته با همکاری وزارت علوم، برای کوچک کردن دانشگاه علمی کاربردی و بردنش در دل دانشگاه فنی و حرفه ای داشته باشد، همان اتفاقی که برای دانشگاه شهید عباسپور افتاد و این دانشگاه هم اکنون با عنوان پردیس شهید عباسپور ذیل دانشگاه شهید بهشتی فعالیت می‌کند.

گفتنی است، دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه ای، در پذیرشهای خود اقدام به ایجاد ظرفیت برای دوره‌های فنی و حرفه ای می‌کنند، به عنوان مثال، دانشگاه جامع علمی کاربردی هم بتازگی در پذیرش دانشجوی کاردانی فنی و کاردانی حرفه‌ای فعالیت می‌کند؛ پذیرشی که موازی کاری با دانشگاه فنی و حرفه‌ای است!

اما در آخرین اظهارنظرها، جعفر میلی منفرد، معاون آموزشی وزارت علوم درباره ادغام این دو دانشگاه نیز مباحثی مطرح کرده و گفته: «یکی از اولویت‌‌های کشور توسعه کمی و کیفی دوره‌های مهارتی است تا بتوانیم جوانان این کشور را پس از گذراندن این دوره‌ها به توانمندی‌‌های مهارتی و صلاحیت‌‌های لازم در بخش‌های مهارتی و خدمات رسانی برسانیم.»

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، اقدامی که در زمینه معرفی یک سرپرست برای این دو دانشگاه صورت گرفت، در زمینه انسجام‌بخشی و هم ‌افزایی بیشتر این دو مجموعه بود.معاون آموزش وزارت علوم یک خبر هم داده و گفته: شورای عالی مهارتی در سطح وزارت علوم تشکیل می‌شود تا به این انسجام بخشی و هم‌افزایی بیش از پیش توجه شود، رئیس این شورا وزیر علوم و نایب‌رئیس آن معاون آموزشی وزارت علوم است و از صنایع و وزارتخانه‌های دیگر برای حضور در این شورا استفاده می‌شود.

شایان ذکر است که دانشگاه فنی و حرفه ای به منظور تجمیع مؤسسات فنی و حرفه ای زمستان 89 با مصوبه مجلس شورای اسلامی راه اندازی شد و دانشگاه جامع علمی کاربردی با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامران IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
    0 0
    با سلام و درود به محضر مولانا صاحب الزمان متاسفانه درکشور ما مبحث آموزش بازیچه افکار سیاسی و اقتصادی مسئولین قرار گرفته است .از مدارس غیرانتفاعی تا آموزشکده ها و دانشگاههای غیر انتفاعی ... و الان هم با توجه به کمبود دانشجو ورشدمنفی جمعیت، که احتمال ورشکستگی این دانشگاه های غیر دولتی می رود و باتوجه به اینکه اکثر مسئولین فرهنگی صاحب این نهادهای فرهنگی هستند، چه راه حلی بهتراز بستن آموزشکده های فنی و حرفه ای و سوق دادن دانشجویان به دانشگاه های غیر دولتی علمی کاریردی تا صاحبانشان ورشکسته نشوند و منافعشان یه خطر نیفتد؟؟؟ همه کسانی که دست اندرکار تدریس و کار اداری در آموزشکده ها هستند اذعان دارند که: 1- بسته شدن آموزشکده ها فقط ضربه زدن به دانشجویان کم درآمد است که باید ترک تحصیل کنند 2- کم سواد بارآمدن دانشجویان با توجه به روش تدریس دانشگاههای علمی کاربردی .به امید فردای بهتر ایران عزیزمان