گروه فرهنگی- زهره کهندل - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با اشاره به باور عمومی به وجود آمده در استفاده از ظرفیتهای گردشگری، گفت: ...

باور عمومی گردشگری را  از رکود خارج کرد

 این صنعت علاوه بر ابزار توسعه فرهنگی یک مزیت اقتصادی خوب و جایگزینی مناسب برای درآمدهای نفتی است.

 به گزارش خبرنگار ما، دکتر مسعود سلطانی فر در نخستین همایش بین المللی علمی- راهبردی «توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش ها و چشم اندازها» در توضیح ظرفیتهای گردشگری کشورمان گفت: رونق گردشگری باعث حفظ و نگهداری و اشاعه میراث فرهنگی و صنایع دستی کشورمان خواهد شد. از سوی دیگر حفظ و اشاعه آثار ارزشمند تاریخی در کشورمان باعث جذب گردشگر، اشتغالزایی و توسعه درآمد می شود.

وی با بیان اینکه امروز گردشگری یکی از عمده ترین فعالیت های تجاری دنیاست، به گردش مالی این صنعت در جهان اشاره کرد و گفت: این مبلغ در سال 2013 معادل یک هزار و 150 میلیارد دلار بوده است و گردشگری، رده چهارم تولید درآمد ناخالص ملی را در جهان دارد که سهم ما در این حوزه، کمتر از نیم درصد است.سلطانی فر، مهمترین بخش در حوزه گردشگری را  باور جدی به ظرفیتهای گردشگری کشور در بین مسؤولان دانست و خاطرنشان کرد: نقش گردشگری در سیاستهای اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده اند، بسیار مهم است و از وابستگی ما به درآمدهای نفتی کم می کند.

 

  گردشگری، موتور محرکه توسعه اقتصادی

سلطانی فر علاقه مندی به سرمایه گذاری در حوزه گردشگری ایران و ابراز علاقه گردشگران خارجی برای سفر به ایران را از نشانه های رشد گردشگری در سالهای اخیر دانست و افزود: بخش گردشگری کشور ماه هاست که از رکود خارج شده و می تواند موتور محرکه توسعه اقتصاد کشور باشد.

وی افزود: حدود 900 پروژه با اعتباری معادل 19 هزار و 500 میلیارد تومان با پیشرفت فیزیکی 40 درصدی در حال اجراست و این سرمایه گذاری روز به روز در حال افزایش است.

به گفته معاون رئیس جمهور مجموع سرمایه گذاری در امور عمرانی حوزه گردشگری در سال جاری حدود 500 میلیارد تومان است که قطعا بالای 20 هزار میلیارد تومان بازگشت سرمایه خواهد داشت.

وی افزود: براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، کشور ما از نظر شاخص رقابت پذیری در سفر از بین 140 کشور درسال 2012 رتبه 114 بود که در سال 2013 با 16 پله ارتقا به رتبه 98 رسید. تنها شاخصی که رتبه یک را در بین کشورهای دنیا داریم از نظر پایین بودن
 هزینه های گردشگری است و ایران برای گردشگران خارجی بسیار پرجاذبه و با اهمیت و ارزان قیمت است. وی در پایان به چالشها و مشکلات بخش گردشگری کشور و راهکارهای پیش رو اشاره کرد و افزود: عدم استفاده از منابع خارجی، مالیات بر تاسیسات و فعالیتهای گردشگری با وجود برخی معافیت ها، ضعف بیمه ای مربوط به سرمایه گذاری و بخش گردشگری، عدم سهولت سرمایه گذاری و کسب و کار در ایران، پایین بودن سهم منابع بودجه ای در حوزه گردشگری و عدم استفاده از ظرفیت بالای مناطق آزاد تجاری از مشکلات این بخش است.

 

  درخواست افزایش 200 درصدی بودجه میراث فرهنگی برای سال آینده

وی، رفع موانع و تسهیل در صدور روادید گردشگران خارجی، تقلیل زمان صدور روادید در سفارتخانه های ایران، صدور ویزای فرودگاهی برای اتباع 190 کشور دنیا و تسهیل قوانین گمرکی برای گردشگران را از اقدامات مثبت صورت گرفته دانست.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرهای مقصد گردشگری همچون شیراز، اصفهان، یزد، کاشان و کرمان به شدت با کمبود مراکز اقامتی چهار و پنج ستاره مواجه هستیم تا جایی که برخی از آنها تا بهار آینده توسط تورهای خارجی رزرو شدند. البته در مشهد مشکل مراکز اقامتی نداریم.

وی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولین قطار گردشگری، هفته اول مهر با مسافرانی از کشورهای آلمان، هلند، فرانسه و ایتالیا وارد کشور شد، گفت: از آنجا که گردشگری ریلی بسیار پرهزینه است و نیاز به امنیت بسیار بالایی در کشور مقصد دارد، این قطار از شمال غرب کشور به جنوب کشور رفت و بدون هیچ مشکلی، به این سفر پایان داد. قطار دوم نیز اواخر همین هفته وارد کشور می شود.

سلطانی فر در پاسخ به پرسشی درباره طرح جامع گردشگری گفت: مقدمات این طرح در سال 2001 آماده و در سال 2010 به روزرسانی شد. اکنون هم به روز رسانی می شود و طرح جدیدی نداریم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس با توجه به قرار گرفتن در آستانه تدوین بودجه سال 94 درباره میزان افزایش پیشنهادی بودجه سال آینده این سازمان گفت: ما پیشنهاد افزایش بالای 200 درصد را دادیم اما تصویب و تحقق آن بستگی به شرایط کشور دارد چرا که درآمدهای ما از فروش نفت به دلیل تحریمها، بسیار محدود شده است.

  صنعتی اشتغالزا برای علوم انسانی ها

دکتر ماسیوم برای، وزیر پیشین گردشگری ایتالیا نیز در سخنانی از تجربیات موفق این کشور در حوزه گردشگری گفت و پیشنهادهایی را برای توسعه این صنعت در ایران ارایه داد.

دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی نیز با تاکید بر اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه گردشگری توسعه خواهد یافت بر کاربردی و جامع بودن آن تاکید کرد و گفت: گردشگری یکی از جایگزین‌های اقتصاد تک محصولی و متکی به نفت است و جهاددانشگاهی به عنوان یک سازمان دانش‌بنیان قصد دارد از همه ظرفیت‌های این صنعت برای افزایش رفاه عمومی، رشد اقتصادی و اشتغال استفاده کند. به گفته او این صنعت می‌تواند زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بسیاری از دانش آموختگان دانشگاه‌ها بویژه در حوزه علوم انسانی را تامین کند.محمدحسین ایمانی خوشخو، دبیر همایش نیز با بیان اینکه 30 درصد گردشگران دنیا را گردشگران فرهنگی تشکیل می‌دهند، گفت: این گردشگران مقصد خود را با تمام ویژگی‌ها و قبول قوانین و ساختار آن انتخاب می‌کنند، به همین دلیل در هنگام ورود به کشور ما به عنوان کشوری با منابع منحصر به فرد دینی و اعتقادی، جای نگرانی نیست. در این برنامه، عباس صدری رییس دفتر منطقه آسیایی آیسسکو پس از اشاره به نقش پررنگ ایران در حوزه گردشگری، پیام دبیرکل سازمان جهانی گردشگری را خواند. علی اکبر شمسیان، رئیس این همایش نیز با اشاره به بحث و تبادل نظر درباره بیش از 300 ایده در حوزه گردشگری در این برنامه، تبادل نظر و تعاملات علمی، به اشتراک‌گذاری دستاوردهای نظری و تجربی صاحب‌نظران و فرصت سازی برای خلق ایده‌ها و راهکارهای مبتنی بر خرد جمعی را از اهداف این همایش دو روزه دانست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.