با وجود اعتراض‌های بین‌المللی به استرالیا، شرایط زندگی پناه‌جویان در اردوگاه‌های این کشور همچنان بسیار دشوار است.

دشواری شرایط زندگی پناهجویان در استرالیا

 بر اساس سیاست مهاجرتی استرالیا، تمامی پناهجویانی که سعی می‌کنند از راه دریا به آن کشور برسند در اردوگاه‌های پناهندگان در پاپوا گینه نو، نائورو یا جزیره کریسمس نگهداری می‌شوند.

این در حالی است که پناه‌جویان اردوگاه جزیره کریسمس آیلند استرالیا به علت بلاتکلیفی شرایط خود  چهار پنج ماه است که در اعتصاب هستند.

سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری به اعمال این سیاست‌های دولت استرالیا اعتراض کرده‌اند اما کانبرا ادعا می‌کند هدف این کشور جلوگیری از سفرهای خطرناک دریایی پناه‌جویان با قایق‌های غیر مجهز است.

در یکی دو سال گذشته هنوز هیچ خبرنگار مستقلی موفق نشده ‌است از اردوگاه‌های اسکان پناه‌جویان به استرالیا در جزایر نائورو، کریسمس و همچنین پاپوآ گینه نو برود و از شرایط زندگی پناه‌جویان گزارش تهیه کند.

همچنین، نزدیک به ۱۰ نفر ایرانی در اردوگاه‌های پناهندگی نائورو و پاپوآ گینه نو لب‌هایشان را دوخته‌اند و حدود ۴۰۰ نفر نیز اعتصاب غذا کرده‌اند. این پناه‌جویان به بلاتکلیفی و نامشخص بودن موافقت دولت استرالیا با درخواست پناهندگی آن‌ها معترض هستند.

افزون بر شرایط سخت اقامت در اردوگاه‌های پناهندگی، برخی از پناهجویان نیز مورد آزار جنسی و تجاوز قرار می‌گیرند.

یک زن متاهل پناهجو در اردوگاه کریسمس بهمن سال ۱۳۹۲ در تماس با بخش فارسی رادیو ای‌بی‌اس استرالیا گفت یکی از پناه‌جویان در اردوگاه به او تجاوز جنسی کرده ‌است.

وی گفت: «آن مرد خیلی راحت توانست وارد حریم خصوصی من بشود. تجاوز کند، سوء‌استفاده کند و پلیس‌های این‌جا یا هر کسی که مسئول است راحت توانستند از کنار این موضوع بگذرند.»

این زن افزود: «تا به امروز نگذاشته‌ام همسرم بفهمد. تا کسی خودش نیاید توی این اردوگاه نمی‌تواند کسانی را که این‌جا هستند درک کند. من دختر بیست و سه ساله‌ای هستم که تازه ازدواج کرده‌ام و از حالا تنها به مرگ فکر می‌کنم.»

شرایط بد همچنان بر زندگی پناه‌جویان و ایرانیانی پناه‌جو در اردوگاه‌های استرالیا و جزایر اطراف آن حاکم است.

حمید خزایی جوان ۲۴ ساله ایرانی، شهریور ماه پس از ابتلا به مسمویت خونی دچار مرگز معزی شد. وی در یک مرکز بازداشت پناهجویان در جزیره مانوس در کشور پاپوآ گینه نو نگهداری می‌شد.

پیش از آن نیز، رضا براتی اوایل سال جاری میلادی در بازداشتگاه پناهجویان جزیره مانوس به علت ضربه‌های ماموران امنیتی و مردم محلی در یک درگیری کشته شد.

سازمان بین‌المللی مهاجرت سال ۲۰۱۴ را مرگ‌بارترین سال برای پناهجویان اعلام کرد. این سازمان گفت در سال جاری میلادی چهار هزار و ۷۷ پناه‌جو جان باختند که بیش از سه هزار پناه‌جو هنگام عبور از دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش این سازمان، از آغاز قرن بیست‌ویکم تا کنون ۴۰ هزار پناه‌جوی غیرقانونی جان باخته‌اند که بیش از ۲۲ هزار تن از آن‌ها پناه‌جویانی بودند که مقصد آن‌ها اروپا بود.

 
 
 
 
 
 
 
 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
    0 0
    با سلام تو رو به خدا مسئولین به فکر نجات انها باشد و با دولت استرالیا رایزنی کنند و تکلیف انها را مشخص کنند و به این بلاتکلیفی ها پایان دهد