قدس آنلاین_ هنگامه طاهری_ مدیر بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد: بهداشت و سلامتی بحثی کلی است و تمام ارگانها ی مردمی و کاروانها باید با همکاری هم ضوابط بهداشتی را رعایت کنند تا مراسم عزاداری به بهترین نحو و بدون شیوع بیماری انجام شود.

توصیه های بهداشتی به آنان که قصد دارند نذری بدهند

به گزارش قدس آنلاین،با رسیدن محرم  و ورود خیل عظیم زائران به مشهد بحث نذری دادن و پخت و پزهای گروهی , پخش شربت های کنار خیابان به عزادارن و پذیرایی از کاروانها هم داغ می شود. اینها همه یعنی ما هنوز در ماه محرم و صفر کنار هم بر محرم ارج می نهیم و حسین (ع) را به عنوان اسطوره مقاومت , ایثار و فداکاری بزرگ می داریم. اینها درست , اما مهم است طوری این پذیرایی ها صورت بگیرد که در این همهمه ی آمد و شدِ زائران کسی بخاطر عدم رعایت بهداشت مجبور به دوا و درمان نشود. حال در این بین مناسبترین راه برای پیشگیری از بروز بیماریهای  روده ای و گوارشی  رعایت بهداشت است.

مهندس علی حسنی مدیر بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه در خصوص رعایت نذورات بر رعایت بهداشت تاکید کرده و تصریح می کند که دست اندکاران تهیه نذورات حتما باید از دستکش یک بار مصرف استفاده کرده روی دستشان اثری از زخم نباشد و کارت بهداشت داشته باشند تا صحت و سلامت آنها مشخص شود.

او همچنین اظهار می دارد: برای کسانی که قصد بر پایی خیمه ها را دارند نکات اولیه بهداشتی توضیح داده می شود و چون آب لوله کشی ندارند و با تانکر آب می آورند باید ضمن اطمینان از بهداشتی بودن آب حتما سینک ظرف شویی نصب کنند.

وی خاطر نشان می کند: تهیه و توزیع کنندگان غذا توجه داشته باشند که ممکن است از مکانی بهداشتی غذا تهیه کنند , اما زمان تهیه تا توزیع غذا نباید بیشتر از دو ساعت باشد تا منجر به فساد آن نگردد.

مهندس حسنی در این زمینه بر تاریخ مصرف و پروانه روی غذای توزیع شده تاکید کرد.

مدیر بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد علاوه بر این یاد آور شد : توجه به مشخصات ظروف یک بار مصرفی که غذا در آنها توزیع می گردد مهم است و چنانچه از ظروف گیاهی استفاده شود سالم تر است.

به گفته وی در صورت اصرار بر توزیع سالاد حتما چهار مرحله رعایت بهداشت اعم از  سالم سازی , شستشو,انگل زدایی و گندزدایی انجام شود.

او از تشکیل تیم های بهداشتی جهت نظارت  بر رعایت بهداشت در پذیرایی ها , نظافت سرویس های بهداشتی,و نصب کپسول اطفاء حریق در مساجد خبر داد.

وی همچنین در مورد کاروانهایی که قصد ورود به مشهد را دارند ضمن اظهار آموزش آنها توسط رابطین جهت رعایت بهداشت از آنها خواست قبل از ورود به مشهد محل اسکان و تهیه طبخ غذا را مشخص کنند تا توسط بهداشت محیط قابل نظارت و کنترل باشند.

مهندس حسنی تصریح کرد : توزیع کنندگان انواع شربت ها برای جلوگیری از ایجاد مسمومیت از استفاده ی رنگ های غیر مجاز اکیدا خودداری کنند.

او ضمن اعلام فعال بودن مراکز بهداشت در طول محرم و صفر جهت نظارت تیم های بداشتی بر مساجد,تکایا یا هیاتهای مذهبی اظهار داشت: بهداشت و سلامتی بحثی کلی است و تمام ارگانها ی مردمی و کاروانها باید با همکاری هم ضوابط بهداشتی را رعایت کنند تا مراسم عزاداری به بهترین نحو و بدون شیوع بیماری انجام شود.

وی همچنین افزود: چنانچه مردم طی محرم و صفر پیشنهادی داشتند یا با مشکلی در خصوص مسایل بهداشتی رو به رو شدند می وانند با تلفن های 1490یا 38415001 تماس حاصل نمایند .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.