گروه جامعه- محبوبه علی‌پور: تمام بیماری‌های جسمی و روحی را نمی‌توان به سالمندی نسبت داد، زیرا سالمندی طبیعی، بیماری نیست. دکتر فرزاد اکبر‌زاده با بیان این مطلب در نشست «سالمند، نشاط و سلامت»، ...

 سن شناسنامه ای خودتان را چندان جدی نگیرید!

 از سلسله همایشهای مشترک روزنامه قدس و ناجا در حوزه آموزش مهارتهای زندگی گفت: بنابر باور نادرست تصور می شود بروز بیماری‌هایی همانند افسردگی در سالمندان اجتناب ناپذیراست درحالی که سالمندی سبب بیماری‌های روان نمی‌شود، بنابراین با بروز عارضه‌هایی مانند افسردگی باید به درمان آن توجه داشت.

 

  سالمندی و بازنشستگی

این روانپزشک افزود: مسایلی همچون بازنشستگی و از دست دادن عزیزان، تجربه مشترکی در دوره سالمندی به شمار می‌آید. چنانکه پیش از این تصور می‌شد بین بازنشستگی و مرگ سالمند، ارتباطی وجود دارد. گرچه براساس پژوهشهای انجام شده ۱۷ درصد مردان و۱۰ درصد زنان از دوره بازنشستگی بنابر دلایل متعدد رضایت ندارند، اما بررسی‌ها از انطباق پذیری بیشتر سالمندان با پدیده بازنشستگی و سوگ عزیزان حکایت دارد. همچنین به لحاظ اجتماعی در دوره سالمندی شبکه‌های اجتماعی محدود شده و سالمندان بیش از جوانان به انتخاب و گزینش روابط می‌پردازند. درواقع آنها به دنبال عمق وکیفیت درروابط خود هستند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با تأکید بر توجه به بهداشت خواب در دوره سالمندی گفت: اختلالات خواب در سالمندی اغلب حاصل بیماری‌های جسمی مانند دیابت و عوارض داروهای مصرفی است، بنابراین با درمان و کنترل بیماری‌هایی مانند دیابت می‌توان از این عارضه کاست. همچنین افزون بر بیدار شدن‌های مکرر شبانه، سندرم پاهای بیقرار از مشکلات شایع این دوران است که می‌تواند به دلیل کاهش آهن باشد، بنابراین برای تشخیص علل آن به انجام چند آزمایش تشخیصی ساده نیاز است.

 شیوه‌های جوان‌سازی مغز

در ادامه این نشست، فهیمه قویدل، کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی با اشاره به اینکه حدود 7 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند، گفت: از سن ۲۵ سالگی به بعد سلولهای مغز بتدریج رو به نابودی می‌رود. بدین ترتیب هر ده سال یک درصد از وزن و حجم مغز کمتر می‌شود. اینگونه مغز روند پیری را طی می‌کند، اما محققان تأکید می‌کنند می‌توان این روند را به تأخیر انداخت.

این کار‌شناس حوزه سالمندی افزود: ورزش منظم به عنوان عامل مؤثر در سلامت سلولهای مغز شناخته می‌شود چنانکه بنابر تحقیقات، ۹۰۰ متر پیاده‌روی در هفته در کاهش روند پیری مؤثر بوده و توصیه می‌شود سه - چهار روز در هفته به میزان ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده‌روی انجام شود. همچنین بررسی‌ها نشان داده ورزش منظم تا ۵۰ درصد از بروز آلزایمر پیشگیری می‌کند. تغذیه نیز نقش مؤثری در به تأخیر افتادن سالمندی دارد.

از این رو محققان تأکید می‌کنند سالمندان تغذیه رنگین کمانی داشته باشند، یعنی از سبزیجات و میوه‌های متنوع استفاده کنند.

 

  زیر چتر خدا

 «وقتی چترت خداست بگذار آسمان زندگی هرقدر که می‌خواهد ببارد» قویدل با بیان این سخن بر نقش روابط معنوی در سالمندی سالم تأکید کرد و ادامه داد: گرچه بررسی‌ها بر نقش معنویت بر سلامت سالمندی توجه دارد، اما پژوهشهای جهانی، نشان می‌دهد عبادات و مراسم دینی گروهی نقش پررنگ‌تری در سلامت دوره سالمندی دارد.

این کار‌شناس روان‌شناسی بالینی به آلزایمر به عنوان یکی از بیماری‌های شایع در سالمندی اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان داده از ۶۵ سالگی به بعد از هر ده نفر یک نفر به آلزایمر مبتلا می‌شود. بنابراین برای مقابله با آن باید به تقویت مغز با استفاده از تمرینات ذهنی و آموزش مهارتهای تازه پرداخت. برای نمونه تأکید می‌شود برای کاهش روند ابتلا به آلزایمر مسیرهای متفاوت را برای طی کردن راه همیشگی خود انتخاب کنید. چند شب با دست چپ مسواک بزنید و حل جدول، شطرنج و مطالعه را در برنامه‌های خود، جدی بگیرید.

قویدل افزود: تعامل با دیگران، تفریح، مدیریت استرسها و کمک به دیگران نیز در به تأخیر افتادن سالمندی مؤثر است. اما آنچه باید همیشه به خاطر داشته باشید اینکه سن فقط یک عدد است. اگر شما شناسنامه نداشته باشید تصور می‌کنید شما امروز چند ساله هستید؟ این‌‌ همان سن واقعی شماست نه عددهای قراردادی و شناسنامه‌ای!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.