سرپرست وزارت علوم گفت: وزارت اطلاعات درباره افرادی که اسامی بورسیه‌ها را منتشر کردند در حال پیگیری است.

وزارت علوم نگفته ۳ هزار و ۷۰۰ تخلف در بورسیه‌ها وجود دارد/ وزارت اطلاعات پیگیر منتشرکنندگان اسامی بورسیه‌ها

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش از ظهر امروز در نشست‌خبری به سوالات خبرنگاران درباره موضوع بورسیه‌های دولت سابق و دیگر مسائل وزارت علوم پاسخ داد.

وی در آغاز سخنان خود با اشاره به مسئولیتش به عنوان سرپرست در وزارت علوم، گفت: حدود 2 ماه و یک هفته است که بنده در وزارت علوم مسئولیت دارم و مجموعه‌ای از اقدامات در این وزارتخانه انجام شده که می‌توان در این نشست با تشریح این اقدامات و پاسخ به آنها، به افکارعمومی درباره فعالیت وزارت علوم پاسخ دهم.

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به اولین سوال درباره اینکه آیا با توجه به اینکه سرپرست دانشگاه تهران به عنوان وزیر پیشنهادی علوم پیشنهاد شده، سرپرستی برای این دانشگاه معرفی نمی‌کنید؟ گفت: طبعا باید اول تکلیف دکتر نیلی احمدآبادی درباره وضعیت وزارت علوم و رای اعتماد مجلس مشخص شود که ظاهرا چهارشنبه این هفته رای اعتماد انجام می‌شود که انشاءالله رای خوبی را از مجلس اخذ کنند که اگر این‌گونه شود طبعا خودشان باید درباره ریاست دانشگاه تهران تصمیم بگیرند.

نجفی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما چه اقداماتی باید صورت گیرد که ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی تکرار نشود و وزارت علوم در این خصوص چه برنامه‌ای دارد؟ تصریح کرد: اصلی‌ترین کار برای جلوگیری از این مسئله عمل به قانون است. اینکه هم آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به شکل قانونی تصویب شود و هم اینکه اجرای آن را به شکل قانونی انجام دهند. اینکه افرادی باید بورس شوند، دارای چه شرایطی باشند و آزمون بورسیه‌ها بررسی شود.

وی ادامه داد: اگر این 3 موضوع را مورد پیگیری قرار دهیم قطعا اتفاقاتی عجیب رخ نخواهد داد. امسال هم برای اعزام به خارج در آزمون دکترا متقاضیان شرکت کردند و تقاضا دادند که از این بین 115 نفر انتخاب شدند که همه آنها بلا استثناء دارای رتبه‌های یک تا 4 کنکور هستند و در رشته‌های اولویت‌دار کشور از نظر نقشه جامع کشور تحصیل خواهند کرد. اگر این رخ دهد، دیگر شاهد اتفاقات گذشته نخواهیم بود.

سرپرست وزارت علوم با انتقاد از این مسئله که در سال‌های قبل رشته‌هایی بورس خارج شده‌اند که نه تنها اولویت کشور نبوده‌اند، بلکه به شکل طنز دیده می‌شدند، یادآور شد: در رشته‌هایی مانند فقه و اصول، نهج‌البلاغه یا زبان فارسی بورس دهیم که شبیه طنز است، البته این نمونه‌ها بعدا تبدیل به داخل شده‌اند و در واقع آزمون دکترا را دور زده‌اند.

نجفی با بیان اینکه ادعا می‌شود آزمون از این افراد گرفته نشده، اما این افراد در مصاحبه‌های علمی شرکت کرده‌اند، ادامه داد: اگر این مسئله را ما هم بپذیریم از نظر دستگاه نظارتی و دیوان محاسبات این مسئله مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد، هر چند آقایان ادعا می‌کنند مسابقات علمی را جایگزین آزمون کرده‌اند و نمونه‌ای داریم که 3 نفر از اساتیدی که قرار بوده از شخص متقاضی مصاحبه بگیرد هر 3 اعلام کرده‌اند که این فرد صلاحیت ندارد و یا به دو نفر معرفی شده که هر دوی آنها اعلام کرده‌اند این فرد صلاحیت ندارند، اما شخص بورس شده است. بنابراین اگر به قانون باز گردیم و ضوابط را ملاک قرار دهیم مسلما اتفاقاتی از این دست رخ نخواهد داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا به دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای تکمیل ظرفیت اجازه داده نشده و تصمیم وزارت علوم نهایتا در این زمینه چیست؟ اظهار داشت: با نمایندگان و اعضای اتحادیه‌‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی جلسه داشتیم و به نتیجه رسیدیم که هر کمکی بتوانیم به این دانشگاه‌ها به شرط پایمال نشدن نظام آموزشی، انجام دهیم.

سرپرست وزارت علوم گفت: پرونده نیم‌سال تحصیلی 92 و 93 از نظر وزارت علوم بسته شده و البته ما درباره پردیس‌های خودگردان دولتی نیز این مسئله را اعلام کردیم.

نجفی تصریح کرد: خطری که در مورد دانشگاه‌های غیرانتفاعی است، این است که اگر تکمیل ظرفیت اعلام کنیم از شهرستان‌ها به تهران جایابی می‌شوند و چیزی عاید دانشگاه‌های غیرانتفاعی نمی‌شود و فقط برخی موسسات وضعیت بهتری پیدا می‌کنند.

وی افزود: امسال به تعداد کافی دکترا و کارشناسی‌ارشد در پردیس‌های خودگردان دولتی، آزاد و غیرانتفاعی گرفته‌ایم و برای نیم سال بعدی بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به سوال دیگری درباره بورسیه‌های سال‌های گذشته و اینکه چه برخوردی با منتشرکنندگان اسامی 3 هزار بورسیه و پیگیری آن صورت خواهد گرفت؟ گفت: داستان بورسیه‌ها متاسفانه مقداری پیچیده و سیاسی شد و البته برخوردی که هم با اطلاعیه وزارت علوم شد بیشتر سیاسی بود تا منطقی و آکادمیک. وزارت علوم کامل و شفاف توضیح داده، اما نمی‌دانم برخوردهای سیاسی از چه جهت است؟

نجفی با بیان اینکه ورود به مسئله بورسیه‌ها از طریق دستگاه‌های نظارتی بود و حتی وزارت علوم این مسئله را اعلام نکرد، ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی به وزیر وقت نامه نوشتند که چند مسئله را در این زمینه بررسی کنید. لذا وزارت علوم اعلام کرد در ارتباط با موضوع بورسیه در 8 سال گذشته و 4 سال دولت دهم تخلفاتی بوده که باید بررسی شود و هیچ مسئولی از وزارت علوم هم نگفته 3 هزار و 700 تخلف در بورسیه‌ها وجود دارد. گفته‌اند بیش از 3 هزار نفر از بورس استفاده کرده‌اند که بخشی از آنها تخلف محسوب شده است، بنابراین هیچ جایی نام افراد اعلام نشده و هیچ شخصی توسط وزارت علوم نامش مطرح نشده است. البته ما لیست بلندبالایی داریم از کسانی که با مسئولان وقت وزارت علوم ارتباط داشته‌ و بورس گرفته‌اند و لیست دیگری هم داریم از افرادی که ارتباطی با مسئولان نداشته‌اند، اما بورس گرفته‌اند، اما کلا اسامی را اعلام نمی‌کنیم، پس وزارت علوم بابت چه مسئله‌ای باید عذرخواهی کند؟

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های ما حداقل 840 نفر شرایط استفاده از بورس را نداشته‌اند، اما امروز در حالی که بدون آزمون بورس شده‌اند از طریق هزینه‌های دولت بورس شده‌اند که کسی که بورس شده در واقع بدون آزمون و شرکت در رقابت علمی وارد مرحله دکترا شده‌ و این در حالی است که امسال برای هر صندلی دکترا 20 متقاضی وجود داشته و این افراد از 3 امتیاز استفاده کرده‌اند.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه برخی اعلام می‌کنند فقط 36 نفر لغو بورس شده‌اند و بورس آنها اشکال داشته است، گفت: 36 نفر در فرم‌های تقاضای خود مطالب نادرست وارد کرده‌اند. به عنوان مثال دارای معدل 11 بوده‌اند، اما آن را 14.5 قید کرده‌اند و یا نمونه‌ای با گذراندن 200 واحد کارشناسی در بورسیه قبول شده است. ما در این زمینه 36 نفر را کلا اخراج کرده‌ایم و 840 نفر را که می‌توانستیم به دلیل نداشتن شرایط بورس اخراج کنیم گفتیم به دلیل اینکه حدود 3 سال از تحصیل‌شان طی شده و ظرفیتی از دانشگاه‌ها نیز گرفته شده، اجازه دارند ادامه تحصیل دهند به شرط اینکه هزینه را برگردانند و هزینه تحصیل‌شان را خودشان پرداخت کنند.

نجفی خاطرنشان کرد: امسال بیش از 20 هزار نفر از دارندگان دکترا در فراخوان جذب شرکت کردند و این افراد هم می‌توانند بعد از دریافت مدرک این کار را کنند.

وی با اشاره به اینکه این نقد بر خود وزارت علوم از جهت تسامح و تساهل بود، گفت: معتقدیم تمام این افراد خودشان در تخلف دخیل نبوده‌اند و بر این اساس این تصمیم و تسامح و تساهل درباره این افراد اتخاذ شد.

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا وزارت علوم تمامی این 840 نفر را از تحصیل محروم نکرد؟ گفت: باید در این خصوص 3 دستورالعمل را تفکیک کنیم. یکی دستورالعمل و ایراداتی که از نظر قانونی وارد بود، مثل مسئله آزمون که نادیده گرفته شد و بندی که در دستورالعمل‌ها از سال 85 به بعد اضافه شد که طی آن کسانی که دارای سوابق فرهنگی و برخی سوابق دیگر هستند، می‌توانند از بورس به شرط معرفی از برخی مراکز استفاده کنند و عده‌ای با استفاده از این بند از طرف افراد یا ارگان‌هایی برای بورس معرفی شدند و از این فرصت استفاده کردند، بنابراین در بخشی از کار ایراد به آئین‌نامه است و کسانی که این آئین‌نامه را تصویب کرده‌اند باید جواب‌گو باشند. ما این مسائل را پیگیری می‌کنیم، چون عدالت آموزشی برای ایجاد فرصت‌های برابر از بین رفته است.

وی افزود: بحث دوم مسئله بررسی پرونده‌هاست. به عنوان مثال مصاحبه علمی مورد توجه بوده، اما برخی از افراد صلاحیت‌ها را نداشته‌اند و تایید شده‌اند، در حالی که حتی شرایط سنی را هم نداشته‌اند. افرادی که زیر برگه‌های این افراد را امضا کرده‌اند باید پاسخ بدهند که چرا با وجود مغایرت این مسئله را تایید کرده‌اند؟

نجفی با بیان اینکه بحث دیگر بورسیه‌ها هستند که نمی‌توانیم بگوییم همه آنها مقصرند، ادامه داد: 750 نفر از این بورسیه‌ها را فقط یکی از مسئولان وزارت علوم معرفی کرده و یکی از روسای دانشگاه‌های وقت 90 نفر را برای بورس معرفی کرده است.

سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: برخی اطلاعات غلط را خودشان در فرم‌های‌شان قید کرده‌اند، اما برخی خودشان اطلاعات درست را وارد فرم‌ها کرده‌اند. به عنوان مثال معدل 11 را همان 11 قید کرده‌اند، اما در این مسیر در ادامه تخلفاتی پیش آمده که باید کسانی که این مسائل را دنبال کرده‌اند پاسخ‌گو شوند و در واقع سرمایه‌ای در این بین تلف شد.

وی افزود: اگر قرار بود همه این افراد را مجازات کنیم و از تحصیل محروم کنیم مجازات سنگینی بود، به علاوه اینکه دولت نیز دستور داده بود که با تسامح و تساهل با این موضوع برخورد شود و ما تفضلا در این بخش عمل کردیم و نتیجه این شد که از این 840 نفر دو امتیاز را بگیریم و این افراد بتوانند با هزینه شخصی خودشان به ادامه تحصیل بپردازند، اما اینکه بتوانند دکترا بگیرند یا نه، بحث دیگری است، البته بخشی هم به رساله‌های فروشی باز می‌گردد که مایه تاسف برای نظام آموزش عالی کشور است که ما برنامه‌ریزی کردیم که جلوی این کار را هم بگیریم، اما اگر این افراد توانستند تحصیل کنند و دکترا بگیرند طبق ضوابط کشور باید تقاضا بدهند تا عضو هیئت‌علمی شوند و یا برای استخدام در دستگاه‌های اجرایی که نیاز دارند، اقدام کنند.

سرپرست وزارت علوم افزود: هیچ جا اسمی از این افراد ثبت نمی‌شود، بنابراین مشکلی از این نظر نخواهند داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شما اعلام کرده بودید که 3 هزار و 700 تخلف صورت گرفته، اما اکنون تنها 36 نفر تخلف کرده‌اند و از ادامه تحصیل محروم شده‌اند، گفت: به وجدان خودتان باز گردید و اجازه دهید افکارعمومی در این خصوص قضاوت کنند. آیا واقعا 36 نفر تخلف کرده‌اند؟ عده‌ای آزمون ورودی دکترا را دور زده و تبدیل به داخل شده‌اند. باید کسی از بورسیه استفاده می‌کرد که در آزمون زبان شرکت کند و نمره حداقلی را کسب کند و از دانشگاه مورد تایید وزارت علوم پذیرش بگیرد، اما هزار و 67 نفر از این افراد این شرایط را نداشتند و 36 نفر تمامی شرایط آئین‌نامه را نداشتند و به دروغ معرفی‌نامه را پر کرده‌اند، بنابراین از هر 3 امتیاز بورسیه باز می‌مانند، اما از مابقی یعنی 3 هزار و 772 نفر، 3 هزار و 770 نفر هم تخلف بوده، اما امتیاز تحصیل را به دلیل رویکرد تساهل و تسامح به آنها بخشیدیم و دادیم که البته این به هزینه شخصی تبدیل می‌شود.

نجفی ادامه داد: 270 نفر هم تعهد کتبی دادند که برای استفاده از بورس شاغل نیستند، اما آنها شاغل بوده‌اند و هم از سهمیه بورس استفاده کرده‌اند، یعنی هم از وزارت علوم حقوق می‌گرفتند و هم از دستگاه محل اشتغال خود. علاوه بر آن 448 نفر نیز مربی دانشگاه‌ها هستند که پیمانی هستند، اما طبق قانون مربی پیمانی نمی‌توانند از بورس تحصیلی استفاده کنند.

سرپرست وزارت علوم گفت: موردی بود که از دانشگاه پیام‌نور و  یک رشته تحصیلی فارغ‌التحصیل شده بود، اما در رشته زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد کارشناسی‌‌ارشد خود را گرفته بود و برای استخدام و بورس درخواست داده بود که برای یکی از دانشگاه‌های بزرگ تهران سهمیه شده بود که این جای سوال داشت.

وی گفت: با این شرایط 448 نفر هم اگر به 840 نفر قبلی اضافه شود عدد قابل توجهی به دست می‌آید که البته وضعیت این 448 نفر مربی را به هیئت‌امنای دانشگاه‌ها دادیم که اگر هیئت‌امنای دانشگاه‌ها که مستقل عمل می‌کنند آن را تصویب کنند، می‌توانند به تحصیل خود ادامه دهند.

نجفی گفت: 165 نفر نیز به عنوان امتیاز ایثارگری از بورس استفاده کرده‌اند که ما به همه آنها احترام می‌گذاریم و واقعا وقتی بررسی این بخش از بورسیه‌ها رسیدیم قلبا دوست داشتیم همه آنها دارای شرایط بورس باشند، اما متاسفانه 23 نفر فاقد شرایط حداقلی بودند که این هم به آمار قبلی اضافه می‌شود.

سرپرست وزارت علوم یادآور شد: دیوان محاسبات بر روی بقیه بورسیه‌ها نیز مشکل دارد که اگر به نتیجه نرسیم تمام 165 نفر بورسیه، بورسیه‌شان قطع می‌شود. البته در حال رایزنی با دیوان محاسبات هستیم تا به دلیل شرایط خاص ایثارگران و احترامی که برای آنها قائلیم هزینه بورس را وزارت علوم پرداخت کند.

وی ادامه داد: 729 نفر هم که برای ادامه تحصیل به خارج رفته‌اند افرادی هستند که تعداد زیاد و قابل توجه از آنها می‌توانستند لغو بورس شوند و اشکالاتی به آنها وجود داشت، اما اعلام کردیم با توجه به اینکه آنها در خارج تحصیل می‌کنند و بخشی از دوران تحصیل‌شان را گذرانده‌اند درس‌شان را تمام کنند، اما برای هیئت‌علمی شدن وضعیت آنها باید مجددا بررسی شود.

نجفی گفت: یکی از اقوام مسئولان وقت وزارت علوم در بورس خارج از دانشگاهی در استرالیا بورس گرفته که در رشته مطالعات اندونزی تحصیل کند. واقعا این رشته آیا به درد کشور می‌خورد؟ و یا شاید در آن زمان این رشته از رشته‌های اولویت‌دار بوده است؟

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: از رئیس مجلس ممنونم که در نطق امروز خود از وزارت علوم و این اقدام تشکر کرد، چون ایشان می‌داند رسیدگی به پرونده 3 هزار و 772 نفر در عرض دو ماه و یک هفته چگونه میسر خواهد بود.

وی با اشاره به اظهارنظر یکی از مسئولان سابق وزارت علوم مبنی بر اینکه نمی‌شود یک دستگاهی هم مدعی‌العموم باشد و هم قاضی، یادآور شد: ما مدعی‌العموم نیستیم. تخلفی اتفاق افتاده و ما می‌توانستیم برخورد کنیم و اعلام نکنیم، اما به دلیل روشنگری برای افکارعمومی این گزارش را بررسی و اعلام کردیم.

نجفی تصریح کرد: ما اصلا مدعی نیستیم، اما تخلفی صورت گرفته و ما با تخلف‌کنندگان که دارندگان و یا دهندگان بورسیه هستند در چارچوب اختیارات و وظایف خود برخورد می کنیم. مجلس می‌تواند وظیفه نظارتی خود را انجام دهد، مثلا می‌تواند قانونی بگذارد که همه این افراد دوباره به تحصیل باز گردند و یا بدون اینکه تحصیل کنند دکترا بگیرند و ما به عنوان وزارت علوم تصمیم و قانونی که آنها اتخاذ کنند را انجام می‌دهیم، اما وظیفه مجلس را در حد نظارتی قبول داریم و چیزی بیشتر از این را از مجلس قبول نداریم. البته دیوان محاسبات هم حق دارد درباره هزینه‌ کرد بورسیه‌ها در بودجه نظر دهد.

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به این سوال که مقصرین این امر را آیا مورد پیگرد قرار خواهید داد؟ گفت: مقصرین را از سه طریق مورد پیگرد قرار می‌دهیم. یک بخش کارمندان وزارت علوم یا دستگاه‌های دیگری که اسم آنها را نمی‌بریم که در این ماجرا دخیل بوده‌اند، مثلا دستگاه‌های وابسته به وزارت کشور و ... که اگر کارمند باشند از طریق هیئت رسیدگی به تخلفات اداری این مسئله پیگیری می‌شود.

نجفی خاطرنشان کرد: در بخش بعدی اگر این افراد عضو هیئت‌علمی بودند از طریق هیئت‌های رسیدگی به تخلفات هیئت‌علمی این مسائل را پیگیری می‌کنیم و اگر از هر دو گروه موارد خاصی وجود داشته باشد، این مسائل را از طریق مرجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی گفته‌اند که بورسیه‌ها را از سال 68 به بعد نیز بررسی خواهیم کرد، گفت: ما نیز از این مسئله استقبال می‌کنیم، چرا که بنده از سال 60 وزیر شدم و ما تقریبا از همین سال شروع کردیم به بورسیه دادن. شاید ما هم تخلف کرده باشیم. آن دوران را هم بررسی کنند. در اثنای بررسی دو دوره قبل بورسیه‌ها گفتند که چرا وزارت علوم دوره‌های قبل را بررسی نمی‌کند که ما اعلام کردیم وضعیت بورسیه‌های دولت دهم هم‌اکنون باز است و باید تکلیف افراد درخواست بورسیه دادن و بورسیه شده مشخص شود، اما از حالا هر زمانی که خواستند می‌توانیم این موضوع را بررسی کنیم، البته یک بار در سال 72 مجلس این کار را انجام داد و یک بار هم در سال 83 سازمان بازرسی کل کشور این مسائل را پیگیری کرد که در هر دو بررسی تخلف چشم‌گیری دیده نشد و فقط به وزارت علوم تذکراتی داده شد.

نجفی با اشاره به اینکه یکی از مسئولان دولت قبل گفته 70 درصد از بورسیه‌های دولت اصلاحات به کشور باز نگشته‌اند، گفت: اولا شما از کجا می‌دانید که این افراد باز نگشته‌اند؟ در ثانی اگر باز نگشته‌اند، چرا شما با وجود اینکه در وزارت علوم بودید 8 سال بعد از اصلاحات را پیگیری نکردید؟ می‌توانستید وثیقه‌ها را به جریان بیندازید و این موضوع را به طور کلی بررسی کنید، البته نه تنها دولت اصلاحات، بلکه پیش از دوره اصلاحات و پس از دولت اصلاحات را هم بررسی می‌کنیم تا هر کسی که بورسش تمام شده، اگر درسش تمام نشده 2 سال فرصت دارد که با پول خودش درسش را تمام کند. اگر تمام شد و به کشور بازنگشت وثیقه‌ها را به اجرا می‌گذاریم، البته متاسفانه در دو دوره گذشته مواردی بوده که فرد مقیم کشور آمریکا بوده، اما با هزینه ملت ایران و با بودجه بیت‌المال به او بورس داده‌اند که ما بورس این فرد را قطع کردیم و به خانواده‌اش اعلام کردیم بدهی‌های دولت را در این خصوص پرداخت کند. البته اینها را با اسم به دستگاه‌های نظارتی اعلام می‌کنیم.

سرپرست وزارت علوم ادامه داد: 36 نفر در جریان بررسی‌های بورس از هر 3 امتیاز محروم شدند و بقیه افراد که فاقد شرایط آئین‌نامه‌های وقت بوده‌اند 2 امتیاز از آنها گرفته شد و در نهایت با هزینه شخصی‌شان به تحصیل می‌پردارند و 23 نفر از ایثارگران هم که جزو این گروه هستند به این شکل تحصیل‌شان ادامه پیدا می‌کند.

وی در ادامه گفت: به طور متوسط چیزی حدود 15 تا 25 درصد از بورسیه‌شده‌ها در دوره‌های مختلف به دلایل مختلف نه تنها مسائل سیاسی بلکه برخی به دلیل ازدواج و اشتغال به کشور باز نگشته‌اند که این افراد ضمانت‌نامه ملکی برای بورس خود تقبل کرده‌اند که می‌شود از این طریق خسارت وارده به دولت را بازگرداند.

نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به طور متوسط بورسیه‌های تحصیل داخل چقدر هزینه از کشور را گرفته‌اند و اینکه این هزینه‌ها را از چه کسانی می‌گیرید، پاسخ داد: هزینه‌هایی که صورت گرفته از متخلفان می‌گیریم. نزدیک به 40 میلیون به دانشگاه‌ها داده شده و ماهی یک میلیون به طور متوسط به فرد بورسیه شده پرداخت شده که این موارد را به دانشگاه‌ها و فرد ابلاغ می‌کنیم و دانشگاه‌ها به فرد مهلت می‌دهند که تسویه حساب کنند که اگر تا پایان سال تحصیلی یعنی 25 بهمن موفق به پرداخت شوند مشکلی برای‌شان ایجاد نمی‌شود، اما اگر نتوانند در این مدت هزینه‌ها را پرداخت کنند منجر به منتفی شدن ادامه تحصیل آنها می‌شود، البته ما می‌توانیم ترتیبی اتخاذ کنیم تا با خزانه هماهنگ کنند که چند وقت برای این افراد وقت بگیریم. در این میان حدود 1241 نفر هستند که بورسیه هستند، اما از دانشگاه‌ها اعلام نیاز نگرفته‌اند که این هم یکی از تخلفات مسئولان وقت وزارت علوم بوده، یعنی جایی در کشور برای آنها و رشته‌شان نیست که برخی از این تعداد شامل تخلف گروه‌های دیگر هم هست که این افراد نیز تا 15 بهمن‌ماه باید اعلام نیاز خود را از دانشگاه‌ها دریافت کنند و اگر دانشگاهی اعلام نیاز نکند، منطقی است که بورس آنها ادامه پیدا نکند.

سرپرست وزارت علوم افزود: تعدادی از این افراد صرف‌نظر از اینکه شرایط بورس را نداشتند، وثیقه ملکی هم نداشتند که اگر ضامن هم داشته باشند به ضامن آنها اعلام می‌شود و اگر ضامن نداشته باشند به دستگاه قضا شکایت می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که شما در بخشی از این سوال اعلام کردید که پرونده بورسیه‌ها بسته شده و در بخش دیگری گفتید که همچنان این پرونده باز است، وضعیت بورسیه‌ها و پرونده‌شان چگونه است؟ تصریح کرد: پرونده بورسیه‌ها برای بورسیه‌شدگان بسته شده است. در ارتباط با مدیران و مسئولانی که منجر به بروز چنین فاجعه علمی در کشور شده‌اند، پرونده قطعا بسته نیست و باز است و همان‌طور که گفتیم از 3 مرجع این مسائل را پیگیری خواهیم کرد.

نجفی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا این احکام را به خود افراد و بورسیه‌شده‌ها ابلاغ کرده‌اید؟ پاسخ داد: از روز گذشته دو کار را در وزارت علوم شروع کرده‌ایم. یکی نوشتن نامه به دانشگاه‌ها و بورسیه‌ها که به طور مکتوب به آنها اعلام می‌شود و کار استخراج مسئولان متخلف و تعیین مرجع قضایی نیز در وزارت علوم انجام شده که با عده‌ای به خاطر اهمال باید برخورد شود.

سرپرست وزارت علوم در ادامه اظهار داشت: مسئولان بعدی وزارت علوم و هر کسی که وزیر شود طبیعتا این کار را دنبال می‌کند، اما نامه‌ای به دانشگاه‌ها ننوشته‌ایم که با این افراد همکاری نکنند. این افراد گرچه برخی‌شان از طریق رابط معرفی شده‌اند، اما بالاخره کسانی در این بین هستند که علاقه به تحصیل داشته‌اند و باید به آنها کمک کنیم.

نجفی با اشاره به اینکه نامه‌ای در خصوص وضعیت 448 مربی به دانشگاه‌ها نوشتیم و اینکه تلاش شود اولا حقی از کسی ضایع نشود و با نظر مثبت به این پرونده‌ها نگاه شود، گفت: درباره کسانی که هنوز موفق به اخذ اعلام نیازها نشده‌اند، تأکید داریم که با نظر مثبت نگاه شوند که البته مربوط به دانشگاه‌های شهرستان است، زیرا دانشگاه‌های بزرگ متقاضی زیادی دارند، البته در حال ایجاد محدودیت‌ برای دانشگاه‌ها هستیم که نه اینکه لجبازی باشد و بر خلاف اینکه دیگران ضمیر خود را به ما نسبت می‌دهند، معتقدیم اگر دانشگاهی در زمان تعیین شده اعلام نیاز نکرد، بعدا اجازه برای استخدام استاد به آنها داده نشود، البته پیش بینی می‌کنیم برخی نتوانند اعلام نیاز بگیرند.

وی در پاسخ به به این سوال که آیا نام افراد را به دانشگاه‌ها و نهادها اعلام کرده‌اید؟ تصریح کرد: هیچ مرجعی از وزارت علوم نام کسی را اعلام نکرده  و اعلام نخواهد کرد، حتی در جلسه هیئت دولت چند مورد را که ذکر کردم و با وجود اصرار برخی نام نبردم، البته اگر دستگاه‌های قضایی یا رئیس‌جمهور بخواهند اسامی را محرمانه به آنها گزارش می‌دهیم، اما در محافل عمومی مطرح نکرده‌ایم.

سرپرست وزارت علوم در خصوص اینکه وزارت علوم مسئله انتشار اسامی بورسیه‌ها را پیگیری می‌کند؟ ادامه داد: وزارت اطلاعات این موضوع را با نظر وزارت علوم پیگیری می‌کند تا اینکه روشن شود چه کسی اسامی را منتشر کرده است.

نجفی در خصوص اینکه از ابتدای حضورتان در وزارت علوم به نظر می‌آمد شما چندان علاقمند نیستید سمت وزارت را برعهده بگیرید؟ گفت: رئیس‌جمهور از زمانی که بنده به عنوان سرپرست وزارت علوم معرفی شدم چندین بار از من درخواست کرد که خودم را برای این سمت معرفی کنم، اما خودم سرباز زدم. روز گذشته پس از اینکه دیدم شبکه‌های اجتماعی درباره وزارت و وزیر شدن من مطالبی را مطرح کردند مطلبی را منتشر کردم که در آن مطلب نیز متذکر شدم رئیس‌جمهور علاقمند بودند من به مسئولیت خود در وزارت علوم ادامه دهم، اما بنا به دلایلی که ذکر تمام آنها میسر نیست این مسئولیت را نپذیرفتم و امیدوارم روزی میسر شود که بتوانم آن را مطرح کنم.

وی به انتخاب نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم اشاره کرد و گفت:‌ انتخاب نیلی احمدآبادی بسیار شایسته است. ایشان از جهات مختلف شایسته هستند. سابقه درخشانی در انقلاب دارند و در طول 8 سال جنگ تحمیلی با سپاه پاسداران همکاری‌های علمی و فناوری‌ داشته و چون خودش ابا دارد که خود را خوب معرفی کند، شاید این مسائل را اعلام نکند، اما ایشان برجسته‌ترین استاد دانشگاه تهران با 81 مقاله علمی است و دیگر اینکه هرکسی که بخواهد وزیر شود باید استادتمام باشد که از این نظر خدشه‌ای به ایشان نمی‌شود، وارد کرد.

سرپرست وزارت علوم افزود: نیلی احمدآبادی سابقه مدیریتی خوبی در هشت سال ریاست دانشکده فنی دانشگاه تهران که از دانشکده‌های حساس این دانشگاه است را دارد و هیچ نقطه ضعف سیاسی در ایشان وجود ندارد. یکی از ایرادات به من این بود که خیلی سیاسی هستم و از سال 57 به بعد در مدیریت سیاسی کشور فعالیت داشتم، اما حداقل ایشان این انتقاد را ندارند.

نجفی با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان اعلام کردند که ایشان چندان فرد شناخته شده‌ای نیست، گفت: آقای فرجی‌دانا هم خیلی شناخته شده نبود، اما امیدوارم در فرصت باقیمانده تا روز رأی اعتماد نمایندگان و نظام آموزشی کشور با ایشان بیشتر آشنا شوند و برنامه‌هایش را مورد ارزیابی قرار دهند. به هر حال اداره وزارتخانه به شکل سرپرستی تبعاتی را دارد که اگر بیشتر شود نظام آموزشی کشور لطمه می‌خورد. امیدوارم نمایندگان وضعیت ایشان را بررسی کنند و رأی قابل توجهی به ایشان دهند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص بورسیه‌های خارج و اینکه آیا این افراد در استخدام‌های کشور محدودیتی نخواهند داشت؟ افزود: از 729 نفر بورسیه خارج بیش از نیمی از آنها دوره پرداخت بورس‌شان تمام شده و هم‌اکنون در حال نوشتن پایان‌نامه و یا دفاع از پایان‌نامه‌ها هستند. این افراد می‌توانند درس خود را بخوانند که اگر رشته‌ آنها مورد نیاز کشور و اولویت‌های کشور بود از آنها در دانشگاه‌ها استفاده می‌شود، البته تضمینی درباره اینکه استخدام‌شان کنیم نیست.

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی براینکه آیا فرصتی که برای بخشی از این بورسیه‌ها قائل شده‌اید برای جایابی آنها برای هیئت علمی است و یا تحصیل آنها در مقطع دکتری است؟ تصریح کرد: این فرصت برای گرفتن اعلام نیازهاست. این افراد در حال حاضر مشغول به تحصیلند، اما اعلام نیاز خود را هنوز از دانشگاه‌ها نگرفته‌اند. یکی از مسئولان وزارت علوم سابق گفتند که فرصت تا 15 بهمن به این افراد برای این داده شده که فشاری روی این دانشجویان باشد که این اظهارنظر درست نیست، زیرا علتش این است که ما از بودجه امسال باید برای شهریه آنها پرداخت کنیم. دیوان محاسبات به این امر ایراد گرفته و چون این افراد اعلام نیاز از دانشگاه‌ها نگرفته‌اند طبق نظر دیوان محاسبات نمی‌توانند از هزینه دولت استفاده کنند، بنابراین باید تا این فرصت اعلام نیاز خود را بگیرند تا وضعیت‌شان مشخص شود.

نجفی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص اقدامات کمیته بررسی ظرفیت دکترای دانشگاه آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این کمیته در جلسه قبل شورای عالی فرهنگی تشکیل شد و قرار شد نمایندگانی از دانشگاه آزاد، وزارت علوم، بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی ظرفیت پذیرش امسال دکترای دانشگاه آزاد را بررسی کند که امیدواریم این کمیته نیز مانند وزارت علوم در اطلاعیه‌ای تمام ابعاد این قضیه را روشن کند ولی کمیته مذکور هنوز کار خود را آغاز نکرده است زیرا از ما نماینده خواسته‌اند ولی نماینده وزارت علوم در این کمیته معاون آموزشی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه آیا اگر آقای دکتر نیلی احمدآبادی وزیر علوم شوند ریاست دانشگاه تهران را ریاست دانشگاه تهران را با آقای عارف پیشنهاد می‌کنید گفت: اگر اقای عارق ریاست دانشگاه تهران را بپذیرند خوب است به آقای نیلی هم گفته‌ام برای انتخاب رئیس دانشگاه تهران ابتدا به خود آقای عارف پیشنهاد دهد زیرا عارف گفته بود آرزو دارد رئیس دانشگاه تهران شود ولی پس از آن اعلام کرد که منظورم زمان قبل بوده است، اگر آقای عارف مسئولیت دانشگاه تهران را قبول کند کار بزرگی در آموزش عالی صورت می‌گیرد.

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به این سوال که وزارت علوم با افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد در مقطع دکتری خوب عمل نکرد، افزود: به درخواست آقای میرزاده کمیته‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی برای این موضوغ تشکیل شده است که امیدوارم این کمیته هم در اطلاعیه‌ای تمام ابعاد قضیه را روشن کند.

نجفی تصریح کرد: دانشگاه آزاد 41واحد علوم تحقیقات در گذشته داشت که به گزینش دانشجوی دکترا می‌پرداختند، قرار شد این واحدها تجمیع شوند و به دانشگاه‌های مادر استان‌ها بپیوندند که بر این اساس افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد اعلام شد و قرار شد تا اردیبهشت 94 تمام رشته‌های دانشگاه آزاد با استانداردها مطابقت داده شود.

وی خاطر نشان کرد: افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد قابل دفاع است، امیدواربم در کمیته شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع بررسی شود که با توجه به ادغام 41 واحد علوم تحقیقات مشکل حادی از نظر منطقی وجود ندارد.

سرپرست وزارت علوم در رابطه با پذیرش سرپرستی وزارت علوم گفت: بنده حالا دیگر به مسئولیت‌ها در جمهوری اسلامی به عنوان واجب کفایی نگاه می‌کنم اگر شخص مناسبی باشد من نمی‌پذیرم در مورد سرپرستی وزارت علوم هم در آستانه سال تحصیلی و با شرایطی که پس از استیضاح بود، کسی آمادگی این مسئولیت را  نداشت و به همین دلیل پذیرفتم زیرا به مسائل وزارت علوم آشنایی داشتم ولی یک درصد هم امکان ادامه نمی‌دیدم، رئیس جمهور از همان ابتدا گفت برو خودت را برای وزارت آماده کن ولی من مطمون بودم در عرض یک ماه فرد مناسبی را معرفی کنیم.

نجفی با اشاره به اینکه در طول سرپرستی‌ام فعالیت و اقدامات و برنامه ریزی‌هایی را برای وزارت علوم انجام دادم که میان مدت و کوتاه مدت بوده است، گفت: برخی برنامه‌ها را تنظیم کرده‌ایم که وزیر بعدی آن را ادامه دهد و فقط اقدامات من در خصوص بورسیه‌ها نبود و اینگونه نیست که من فقط برای حل بورسیه‌ها آمدم ولی بورسیه‌ها یک مسئله سیاسی و ملی بود که باید زودتر تعیین تکلیف می‌شد، فکر می کنم هر کس دیگری هم بیاید و این مسئله را بررسی کند به جمع بندی وزارت علوم برسد.

وی به برخی از اقدامات خود در وزارت علوم اشاره کرد و افزود:  در این مهلت 5 کار را در دستور کار قرار دادم که از جمله آن تصویب آئین‌نامه شورای عالی برنامه‌ریزی، آئین‌نامه شورای گسترش آموزش عالی، تشکیل شورای خیرین آموزش عالی، دستورالعمل اعطای وام به دانشجویان دکتری تخصصی و دستورالعمل برگزاری آزمون دوره دکتری برای سال تحصیلی آینده از برنامه‌های من در این دو ماه بود.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به تنظیم دستورالعمل برگزاری آزمون دوره دکتری گفت: طبق این دستورالعمل برای سال آینده داوطلبان باید در آزمون شرکت کنند و در مصاحبه عملی نیز حاضر شوند که 15 اسفند ماه زمان آزمون ها و 16 آذر ثبت‌نامه آنها است.

نجفی به سایر اقدامات خود در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: بررسی وضعیت رؤسای دانشگاه‌ها، انتصاب شش سرپرست جدید در دانشگاه‌ها، انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها، بررسی وضعیت دانشگاه‌های کم برخوردار و ادغام آنها با دانشگاه‌های مادر، تشکیل شورا برای تنظیم برنامه ششم توسعه و تعیین تکلیف دانشگاه ایرانیان و ابلاغ آن به احمدی‌نژاد، برگزاری 20 جلسه هیئت امنا، تفاهم نامه با دستگاه‌ها بخصوص وزارت نفت، مشخص شدن وضعیت سرپرستی 23 سرپرست در شورای عالی انقلاب فرهنگی و آماده شدن لیستی 11 نفره که احتمالا در این جلسه شورا بررسی می‌شود از جمله اقدامات من بوده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.