قدس انلاین-قاانی:ازقرارمعلوم بعدازدریافت یک کارت زرد موضوع استیضاح وزیر فرهنگ وارشاد بار دیگر درمجلس بنا به گفته حمید رسایی کلید خواهد خورد.

وزیر ارشاد استیضاح می شود یا دوکارته؟

به گزارش قدس انلاین,علی جنتی برای نخستین‌بار 17 دی‌ماه سال گذشته به مجلس فراخوانده شد تا پاسخگوی سؤالات مجلسیان درخصوص تک‌خوانی خانم‌ها، که اشاره به تیتراژ پایانی سریال «مختار» و عملکرد روزنامه «بهار» در انتشار سرمقاله که در‌‌نهایت منجر به توقیف این روزنامه شد، باشد. در این جلسه که عملکرد وزارت ارشاد مورد نقد قرار گرفته بود، حمید رسایی نماینده مجلس و رئیس کمیسیون اصل 90 پرسشگر سؤال از وزیر ارشاد بود. رسایی در سؤال خود عنوان کرده بود: «دلیل تساهل و تسامحی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برابر توهین به مقدسات از یک طرف و از سوی دیگر ترویج اباحه‌گری و پرداختن به موضوعات محل اختلاف و غیرضروری در پیش گرفته، چیست؟»با وجود توضیحاتی که آن روز وزیر ارشاد در صحن علنی مجلس در پاسخ به این سؤال داد، اما نمایندگان راضی نشده و با 105 رأی موافق، علی جنتی نخستین کارت زرد خود از مجلس را گرفت.

*طرح استیضاح وزیرارشاد تقدیم به هیأت رئیسه می شود

حجت‌الاسلام حمید رسایی نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی اوایل این هفته اعلام کرد گفت: با توجه به اصرار آقای جنتی بر سیاست‌های غلطی که موجب اعتراض و نگرانی متدینین و دلسوزان و علما شده، بیش از این نمی‌توان مماشات کرد و بر همین اساس طرح استیضاح وی را تحویل هیأت رئیسه مجلس می‌کنیم.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 گفت: قرار بود طرح استیضاح علی جنتی قبل از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تحویل هیأت رئیسه شود اما به دلیل برگزاری نمایشگاه این موضوع تأخیر افتاد اما  اعتراضات مختلف مجددا عزم نمایندگان را جدی کرد اما مجددا وساطت برخی از افراد این موضوع رابه تاخیر انداخت تا اینکه استیضاح وزیر علوم در اولویت قرار گرفت.

نماینده تهران گفت: متأسفانه کارت زرد مجلس به عملکرد وزیر ارشاد نیز سبب نشد تا وی در سیاست‌ها و جهت‌گیری‌هایش تأمل کند بلکه تاکنون چند بار با ادبیات توهین آمیزی اعلام کرده که اگر 10 کارت زرد هم از مجلس بگیرد برایش مهم نیست.

رسایی همچنین گفت: ظاهراً علی رغم گلایه‌های چند باره مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و نمایندگان خبرگان از عملکرد وزیر ارشاد، آقای جنتی درباره تذکرات این بزرگان هم همین نظر را دارد و خیلی این دغدغه ها برایش مهم نیست بنابراین چاره ای جز اقدام قانونی استیضاح که یک مطالبه عمومی است، نمی‌ماند.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 در خصوص محتوای استیضاح اعلام کرد: این استیضاح در هشت بند تهیه شده و درباره جزئیات آن اطلاع رسانی می‌شود.

*کارت زرد دوم را می‌گیریم چرا که دنبال اهدافمان هستیم

البته جنتی حتی درخصوص احتمال کارت زرد دوم که پس از جلسه سؤال حمید رسایی در مجلس، باز هم وجود داشت، گفت: چه اشکالی دارد؟ این حق مجلس است که سؤال کند و ما هم وظیفه داریم که پاسخ بدهیم. بالاخره ما داریم اهدافی را دنبال می‌کنیم که این اهداف منطبق بر ارزش‌های دینی و انقلابی است.

به گفته جنتی دغدغه‌های وزارت ارشاد‌‌ همان دغدغه‌های اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس است و آن هم مطابقت محصولات فرهنگی با ارزش‌های ملی و اسلامی است. جنتی پس از کارت زرد اول گفته بود که توصیه‌های زیادی شده است تا میزان حساسیت را در انتخاب آثار بالا برود، مبادا احساسات عمومی و مذهبی مردم جریحه‌دار و خدشه‌دار شود. با وجود این وی تفاوت سلیقه را یکی از مشکلات اصلی دانست که به تفاوت آرا می‌انجامد و این نیز امری طبیعی است.

*نارضایتی مجلس، دلیل بر استیضاح نیست

محمد باهنر، نماینده مردم تهران در مجلس فروردین سال جاری در گفتگوی تفصیلی خود در پاسخ به این سؤال که شما معتقدید آقای علی جنتی وزیر ارشاد در اظهار نظر و برخورد‌هایش اشتباه کرده است؟ گفت: ما اصلاً صفر و صدی نباید فکر کنیم. ممکن است اشتباه کرده باشد و ممکن است من هم اشتباه کنم.

اما وی در توضیح این پاسخ و امکان استیضاح وزیر ارشاد که مدت‌ها به عناوین مختلف مطرح می‌شد گفته بود: نقطه استیضاح کجاست؟ این برای نمایندگان نامعلوم است. همین امر اختلاف اصلی نمایندگان با یکدیگر است. این‌که آقای جنتی اشتباه داشته است یا نه؛ امر مسلمی است. ما در برخی از جهات از ایشان انتقاد داریم اما این‌که ایشان اکنون به مرز استیضاح رسیده است را قبول نداریم. نمی‌شود در‌‌ همان ابتدای دولت خواستار استیضاح وزیر شد. نقطه استیضاح کجاست، دلیل اختلاف نظر من با جبهه پایداری است.

وی درخصوص امکان استیضاح وزیر ارشاد برمبنای جو عمومی مجلس نیز مذاکره را راه‌حل اول می‌داند که پس از مذاکرات طرح استیضاح در دستور مجلس قرار خواهد گرفت و در صورت موافقت حداکثری به اجرا درخواهد آمد.

* از استیضاح وزیر ارشاد اطلاعی ندارم

البته نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: از استیضاح وزیر ارشاد اطلاعی ندارم.

محمدحسن ابوترابی فرد در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آقای رسایی گفته 8 مورد درباره دلایل استیضاح علی جنتی وزیر ارشاد مطرح شده، آیا شما از این موضوع اطلاعی دارید یا خیر گفت: من از این موضوع اطلاع ندارم.

*واکنش رئیس سازمان سینمایی به احتمال استیضاح وزیر ارشاد

حجت‌الله ایوبی درباره مطالب مطرح پیرامون احتمال استضاح وزیر ارشاد با تاکید بر تعامل با مجلس گفت: ما ثابت کرده‌ایم دلمان می‌خواهد اگر فیلمی اکران می‌شود بدون حاشیه باشد.

، رئیس سازمان سینمایی درباره اخبار منتشر شده پیرامون درخواست استیضاح وزیر ارشاد توسط کمیسیون اصل 90 مجلس با هشت محور که گفته می‌شود سینما و برخی فیلم‌ها هم یکی از آن‌هاست، بیان کرد: چنین چیزی هنوز رسما اعلام نشده و تنها گفته‌اند موارد متعددی در ذهن بعضی از نمایندگان وجود دارد که نمی‌دانم آیا سینما هم جزو این موارد هست یا نه و هنوز متن آن را ندیده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال سوال حق مجلس و نمایندگان است و ما نیز خود را موظف به پاسخگویی می‌دانیم. ضمن آنکه جناب آقای وزیر قطعا خودشان در این‌باره سخن خواهند گفت.

معاون وزیر ارشاد سپس با تاکید بر اینکه این وزارتخانه در فضای تعامل و گفت‌وگو حرکت خواهد کرد، گفت: ما اکنون هم با مجلس و هم با بخش‌های دیگر در فضای گفت‌وگو و تعامل هستیم. جناب وزیر، تیم ما و همچنین شخص بنده ثابت کرده‌ایم و نشان داده‌ایم که دلمان می‌خواهد اگر فیلمی اکران می‌شود با حداقل حاشیه‌ها‌، یعنی بدون حاشیه باشد. چرا که معتقدیم آرامش به وجود آمده در سینما برای همه ما اصل است.

حالا باید دید اینبار مجلس که هنوز درگیر ودار انتخاب وزیر علوم است ایا به کارت زرد دوم به جنتی قناعت می کند یا طرح استیضاح با موافقت نمایندگان باعث می شود علی جنتی به عنوان وزیر در جشنواره فیلم فجر نباشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.