حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدرضا جواهری: بهترین نوع عزاداری و سوگواری، همان برنامه جامع اهل بیت(ع) در تبیین وظایف شیعیان در عصر پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفای ایشان است.

 راهبردهای امام رضا (ع) در عزای سید الشهدا (ع)

امامان(ع) «تکالیف عاشورایی» شیعیان را بیان کرده اند. باید کلام معصومین(ع) الهام بخش عزاداران و سینه زنان و هیأتهای مذهبی در ماه محرم و صفر و در طول سال گردد. نکته ها، درسها و پیامهای سخنان امامان(ع) درباره انقلاب عاشورا روشنگر کمیت و کیفیت و ماهیت و چرایی آیین سوگواری است. باید این درسها را آموخت و عملیاتی و اجرا کرد و عزاداری اسوه و پاک از خرافات و تحریفات و انحرافات را بر پا ساخت.

بهترین منبع برای شناسایی اهداف، برنامه و شیوه و روش صحیح عزاداری و سوگواری سیدالشهدا اباعبدا... الحسین(ع)، رفتار و گفتار معصومین علیهم السلام است. وظایف سوگواران و عزاداران امام حسین (ع) در احادیث امامان علیهم السلام بیان شده است. در گفت وگوی ریان بن شبیب و امام رضا (ع) بخشی از این وظایف معرفی شده است.

 

   راهبردها

در سخنان امام رضا (ع) به ریان بن شبیب، هفت کار از وظایف شیعیان در ارتباط با امام حسین (ع) گزارش شده است. با رعایت این وظایف، مراسم مذهبی زنده و پویا می گردد. باید هیأتهای مذهبی با عمل به این وظایف، در راستای انجام رسالت خویش گام بردارند.

مکتب تربیتی بی نظیر عاشورا، با پایبندی هیأتهای عزاداری و سوگواران به ارزشهای الهی برای همیشه پایگاه بزرگ آگاهی، معرفت، رشد و کمال و سعادت خواهد بود. عملیاتی شدن این اصول و اجرایی کردن آن، از نفوذ خرافات و بدعتها به درون فرهنگ عزاداری و رفتار عزاداران پیشگیری خواهد کرد.

 

   گریه

گریه سوگواران عارف از اصول زندگانی سالکان در راه حق است. آگاهی و شناخت زیربنای گریه عزاداران در مصیبتهای سالار شهیدان ابا عبدا... الحسین(ع) است. شناخت، اندیشه و باورهای پیروان امام حسین(ع)، علت گریه شیعیان و راز ماندگاری دانشگاه معارف اسلامی کربلا و تابش خورشید تابان انقلاب بزرگ عاشوراست.

امام رضا(ع) به ریان بن شبیب فرمودند: «یابن شبیب ان بکیت علی الحسین(ع) حتی تصیر دموعک علی خدیک غفرا... لک کل ذنب أذنبته صغیرأ کان او کبیرأ قلیلأ کان او کثیرأ. ای فرزند شبیب! اگر بر حسین(ع) گریستی، به گونه ای که اشکهایت برگونه هایت جاری شود، خداوند همه گناهانت کوچک و بزرگ و کم و زیاد را می بخشد !» توجه به آثار تربیتی فراوان گریه بر امام حسین (ع) و پیش فرضها و مقدمات لازم آن، برای درک این نقش سازنده گریه راهگشاست.

 

   زیارت

زیارت کربلا، دانشگاه انسان سازی است. آموزه های مکتب زیارت، هیچ جایگزینی ندارد. باید راه افتاد به عتبات عالیات و سرزمین نینوا رفت و در پرتو زیارت رهبرآزادگان جهان درسهای عزت، شجاعت، شهادت طلبی، ولایت مداری، اخلاص، ایثار، ظلم ستیزی، نبرد با استبداد و دیکتاتوری و کفر و نفاق را فرا گرفت.

امام رضا(ع) به فرزند شبیب فرمودند: یابن شبیب ان سرک ان تلقی ا... عزوجل ولاذنب علیک فزر الحسین(ع). ای فرزند شبیب! اگر مسرور و خوشحال می شوی که خدای عزوجل را ملاقات کنی و گناهی بر تو نباشد، پس حسین(ع) را زیارت کن !

 

   لعنت

تبری و اظهار برائت زبانی از دشمنان اهل بیت(ع) و قاتلان اباعبدا... الحسین(ع) از وظایف سوگواران است. استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و صهیونیسم، امروز قاتلان پیروان امام حسین(ع) هستند. پروژه های ضد شیعه و برنامه های شیطانی برای براندازی مکتب عاشورا در جهان از سوی سازمان سیا و موساد طراحی و سازمان دهی می گردد.

مایکل برانت، معاون اسبق سازمان سیا  و تئوری پرداز آمریکایی فرانسیس فوکویاما، نابودی عاشورا و شهادت طلبی و در نهایت تشیع را هدف جهان کفر و شرک و استکبار می داند.

انجام وظیفه لعنت بر قاتلان اباعبدا...(ع)، شیعیان را به دشمن شناسی و هوشیاری و کشف توطئه های دشمنان عاشورا و توانایی خنثی کردن و مهار نقشه های شیطانی آنان فرا می خواند.

امام رضا(ع) در ادامه حدیث فرمودند: یابن شبیب ان سرک أن تسکن الغرف المبنیه فی الجنه مع الشی وآله فالعن قتله الحسین(ع).ای فرزند شبیب! اگر خوشحال می شوی که در اتاقهای بنا شده در بهشت با پیامبر(ص) و آل او سکونت یابی، پس قاتلان حسین(ع) را لعنت نما.

   شهادت طلبی

درس بزرگ عاشورا امر به معروف و نهی از منکر و شهادت طلبی است. شهادت طلبی، بزرگترین ارزش  و فضیلت در طبقه بندی ارزشها و بالاترین مقام الهی است. امام رضا (ع) به ریان بن شبیب فرمودند: «یابن شبیب ان سرک ان یکون لک من الثواب مثل ما لمن استشهد مع الحسین فقل متی ماذکرته: یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزأ عظیما. فرزند شبیب! اگر می خواهی و مسرور می شوی که برایت ثواب و پاداشی مثل ثواب کسانی که با حسین (ع) شهید شدند، باشد، پس هر زمانی که او را یاد کردی، بگو: ای کاش با آنان بودم و به فوز بزرگ شهادت می رسیدم.»

مراسم سوگواری و هیأتهای مذهبی باید جایگاه آموزش فداکاری و ایثار و شهادت طلبی باشد، فرزندان مکتب عاشورا و تربیت شدگان مجالس عزاداری اهل بیت(ع) باید آمادگی عملی همیشگی برای شهادت در راه خدا را کسب نمایند.

 اعضای هیأتهای مذهبی باید در خودسازی به مقامی برسند که از سویدای دل با یاد شهیدان کربلا فریاد بزنند. ای کاش با شما بودیم و شهید می شدیم، و امروز آماده باشند با فرمان ولایت فقیه و رهبری مذهبی در نبرد سخت و جنگ نرم با دشمنان آزادی، کرامت، عزت، امنیت، دین و ارزشهای الهی بدون ترس و هراس حضور یابند.

 

   حزن و فرح

اندوه و شادی هر دو لازم است و شرایطی دارد و عزاداری و جشن هر دو مطلوب است و هر یک جایی دارد. حزن و فرح اهل بیت(ع) باید راهنمای غمها و شادی های پیروان آنان باشد، جای این دو نباید عوض شود. نمادها و نشانه های حزن و اندوه در پوشش و رفتار و گفتار در ایام سوگواری و حزن اهل بیت(ع) باید به زندگانی پیروان اهل بیت(ع) حاکم گردد.

امام رضا(ع) به ریان بن شبیب فرمودند: «یابن شبیب ان سرک ان تکون معنا فی الدرجات العلی من الجنان فاحزن لحزننا و افرح لفرحنا» (4). ای فرزند شبیب! اگر می خواهی و مسرور می گردی با ما، در درجات عالی از بهشت باشی، در حزن ما اندوهگین و در فرح ما خوشحال باش.

 

   ولایت پذیری

امامت و ولایت از اصول دین اسلام و امتیاز بزرگ مذهب شیعه  است. ولایت پذیری و ولایت مداری عامل توفیق و رستگاری و پیشرفت است.

پذیرش رهبری سیاسی مذهبی و اعتقاد به مرجعیت و ولایت فقیه در عصر غیبت نیز از ولایت مداری شیعه سرچشمه می گیرد. اطاعت از اهل بیت(ع) و ولایت و محبت آنان از اصول اعتقادات اسلامی است و همین اصل اسلامی، منشأ نظریه ولایت فقیه در عصر غیبت است. امام رضا (ع) در پایان این حدیث به ریان بن شبیب فرمودند: «علیک بولایتنا فلو ان رجلأ احب حجرأ لحشره ا... معه یوم القیامه» برتو باد به ولایت ما ! پس اگر انسانی حتی سنگی را دوست بدارد، با همان سنگ روز قیامت محشور می گردد.

 

   احیای امر اهل بیت(ع)

احیای امر امامان(ع) با فراگیری علوم آنان و آموزش به دیگران، از وظایف سوگواران و عزاداران و مجالس مذهبی است. حدیث امامان(ع) راهنمای زندگانی برتر و سبک زندگی موفق از گهواره تا گور است. علی بن فضال از پدرش نقل کرده است که امام رضا (ع) فرمودند: «من تذکر مصابنا فبکی اوابکی لم تبک عینه یوم تبکی العیون و من جلس مجلسا یحیی فیه امرنا لم یمت قلبه یوم یموت القلوب.»

 هر کس مصیبت ما را یادآورد، پس بگرید و بگریاند، چشمش روزی که چشمها می گرید، نخواهد گریست و روز قیامت آرام است و هر کس در مجلسی که در آن امر ما احیا گردد، بنشیند، قلبش روزی که قلب ها می میرد، زنده خواهد بود و نخواهد مرد.

پس باید «گریه» و «زیارت» و «لعنت» و «شهادت طلبی» و «ولایت پذیری» و «حزن و فرح» و «احیای امر امامان» بر سراسر مجالس سوگواری جاری باشد و مانیفست و برنامه همه هیأتهای مذهبی شود تا تأثیرگذاری و منافع مجالس مذهبی و آثار بزرگ مکتب تربیتی عاشورا روز به روز افزایش یابد و دردها و مشکلات جامعه شیعی و جهان بشری را برطرف کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.