قدس آنلاین: مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: 217 هزار و 905 کودک سه تا 6 سال اصفهان در طرح غربالگری تنبلی چشم تحت سنجش بینایی قرار می‌گیرند.

اجرای طرح غربالگری تنبلی چشم کودکان در اصفهان

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، سعید صادقی در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح غربال‌گری تنبلی چشم اظهار کرد: در حال حاضر با گذشت نزدیک به 18 سال از آغاز اجرای این طرح در کل کشور تعداد 24 میلیون و 800 هزار کودک تحت سنجش بینایی قرار گرفته‌‌اند.

وی افزود: حدود 990 هزار کودک مبتلا به انواع اختلالات بینایی در استان اصفهان شناسایی و درمان شدند که از این تعداد، 235 هزار کودک مبتلا به تنبلی چشم بوده‌اند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: از سال 86 با استفاده از دستگاه غربال‌گر بینایی کودکان از 6 ماه تا 6 سال مورد سنجش بینایی قرار می‌گیرند و در مواردی که مشکوک به تنبلی چشم یا سایر اختلالات بینایی باشند برای پیگیری درمانی به متخصصین ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر استان اصفهان دارای 18 دستگاه غربال‌گر بینایی دولتی و دو دستگاه غربال‌گر بینایی در بخش خصوصی است.

صادقی با بیان اینکه تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است و اگر درمان به تاخیر بیفتد احتمال کم‌بینایی و نابینایی از ناحیه یک چشم یا هر دو چشم وجود دارد، گفت: برنامه سنجش بینایی به دو شکل پایگاه‌های دائمی در طول سال هم به صورت خدمات سیار و هم به صورت خدمات ثابت ارائه خدمت می‌کنند و پایگاه‌های غیردائمی نیز از ابتدای آبان‌ماه تا 15 آذرماه هر سال کار سنجش بینایی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه این طرح کشوری پیشگیری از «آمبلیوپی» و سایر اختلالات بینایی کودکان با حضور مدیر کل، معاون پیشگیری، معاون اجتماعی و جمعی از کارشناسان اداره کل بهزیستی استان اصفهان در مهدکودک خصوصی مهرپرور کلید خورد، افزود: طرح آمبلیوپی به منظور شناسایی افراد مبتلا به تنبلی چشم برای کودکان سه تا 6 سال در استان انجام می‌شود

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه این طرح در طول سال انجام اجرا می‌شود، بیان کرد: برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی ‌چشم پس از اجرای آزمایشی در مهدها و آمادگی‌های شهر بندرعباس در سال 74، در سال 75 در شهرستان اصفهان گسترش پیدا کرد و در سال 77 نیز در تمامی شهرها و روستاهای کشور اجرا شد.

وی اضافه کرد: بدین ترتیب هر ساله در آبان ماه کودکان سه تا 6 ساله تحت پوشش مهدها و آمادگی‌ها و کودکان چهار تا 6 ساله مراجعه‌کننده در مراکز سنجش بینایی شامل مهدها، آمادگی‌ها، مدارس و خانه‌های بهداشت تحت معاینه دید قرار می‌گیرند.

صادقی در بخشی از سخنانش ادامه داد: جامعه هدف کودکان سه تا 6 سال در سال جدید تعداد 217 هزار و 905 کودک است که به منظور معاینه این تعداد کودک در سطح استان، نیاز به همکاری و همیاری خانواده‌ها جهت پیشگیری از اختلالات نابینایی در سال‌های آینده است.

وی بیان کرد: هر معلولیت و اختلالی ابتدا در خانواده و سپس در جامعه بار روانی و مالی فراوانی را تحمیل می‌کند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: لازم است همه کودکان تا سن 6 سال، سه بار مورد سنجش بینایی قرار گیرند و خانواده‌ها باید این نکته را مد نظر قرار دهند که اگر فرزندشان در سال گذشته سالم بوده، دلیل بر این موضوع نیست که در سال جاری نیز سالم باشد لذا باید نسبت به سلامت بینایی کودکان خود اطمینان حاصل کنند.

وی اضافه کرد: در تنبلی چشم ظاهر چشم تغییر پیدا نخواهد کرد بنابراین این تست سالانه لازم است و سن طلایی برای درمان تنبلی چشم زیر 6 سالگی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.