۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
کد خبر: 243785

قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: ام وهب و پسر و عروسش بر آيين مسيحيت بودند. حدود هفده روز از عروسي وهب و هانيه مي گذشت كه در صحراي سرسبز «ثعلبيه» در نزديكي كربلا خيمه زدند.

نخستین زنی که در کربلا شهید گردید

 در تاريخ آمده است كه امام حسين (علیه السلام) هنگام حركت به سوي كوفه به سرزمين ثعلبيه رسيد و براساس كرامت و بزرگواري خود از اهل خيمه سراغي گرفت. ام وهب از بي آبي و مشكلات آن گفت و امام (عليه السلام) كه مصداق بارز «وعادتكم الاحسان و سجيتكم الكريم » بود یعنی عادت شما نيكي و احسان و فطرت شما كرم و بخشش است، با نيزه خود قسمتي از خاك زمين را كنار زد ناگهان آب از دل زمين جوشيد و در پايان امام (عليه السلام) به ام وهب فرمود: و اگر پسرت آمد به او بگو اگر بخواهد مي تواند ما را ياري كند.
وهب هنگام بازگشت، با ديدن كرامت پسر رسول خدا (صلى الله عليه و آله) مشتاق ديدار ايشان شد و با مادر و نوعروس خود نزد امام حسين (علیه السلام) رفته و به اسلام گرويدند.

وهب پسر عبدالله روز عاشورا همراه مادر و همسرش در ميان لشكر امام حسين (عليه السلام) بود. روز عاشورا مادرش به او گفت: فرزند عزيزم؛ به يارى فرزند رسول خدا قيام كن .
وهب در پاسخ گفت : اطاعت مى كنم و كوتاهى نخواهم كرد. سپس به سوى ميدان حركت كرد.
در ميدان جنگ پس از آنكه رجز خواند و خود را معرفى نمود به دشمن حمله كرد و سخت جنگيد. بعد از آنكه عده اى را كشت به جانب مادر و همسرش برگشت. در مقابل مادر ايستاد و گفت :
اى مادر؛ اكنون از من راضى شدى؟
مادرش گفت: من از تو راضى نمى شوم، مگر اينكه در پيش روى امام حسين (عليه السلام) كشته شوى .
همسر وهب گفت: تو را به خدا سوگند؛ كه مرا در مصيبت خود داغدار منما.
مادر وهب گفت: فرزندم؛ گوش به سخن اين زن مده. به سوى ميدان حركت كن و در پيش روى فرزند پيغمبر (صلى الله عليه و آله) بجنگ تا شهيد شوى تا فرداى قيامت براى تو شفاعت نمايد.
وهب به ميدان كارزار برگشت و رجز مى خواند و با تمام قدرت مى جنگيد تا اينكه نوزده نفر سوار و بيست نفر پياده از لشكر دشمن را به قتل رساند. سپس دستهايش قطع شد. در اين وقت همسرش ‍ عمود خيمه را گرفت و به سوى وهب شتافت در حالى كه مى گفت: اى وهب؛ پدر و مادرم فداى تو باد. تا مى توانى در راه پاكان و خاندان پيامبر بجنگ .
وهب خواست كه همسرش را به سراپرده زنان بازگرداند. همسرش دامن وهب را گرفت و گفت: من هرگز باز نمى گردم تا اينكه با تو كشته شوم .
امام حسين (عليه السلام) كه اين منظره را مشاهده كرد، به آن زن فرمود: خداوند جزاى خير به شما دهد و تو را رحمت كند. به سوى زنان برگرد. زن برگشت سپس وهب به جنگ ادامه داد تا شهيد شد.

 همسر وهب پس از شهادت او بى تابانه به ميدان دويد و خون هاى صورت وهب را پاك مى كرد كه چشم شمر به آن بانوى با وفا افتاد و به غلام خود دستور داد تا با عمودى كه در دست داشت بر او زد و شهيدش نمود و در پی آن اين زن اولين بانويى بود كه در لشكر امام حسين (عليه السلام) روز عاشورا به فیض شهادت نائل شد.

 

منابع:

1- علامه مجلسی. بحارالانوار، ج45: 16.

2-ناصري، محمود. داستانهاي بحار الانوار، ج2: 78-79.

3-جاویدی، فهیمه. زنان شهیده در واقعه کربلا. مدرسه علمیه الزهرا شیراز.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمود IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    0 0
    یا حسین شهید...