قدس آنلاین- آذرشهر: مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر گفت: تاکنون حدود سه هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خشک شده و غیرقابل کشت و برداشت شده است.

 خشک شدن سه هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان آذرشهر

به گزارش قدس آنلاین از آذرشهر،  منوچهر رحمانی اظهار کرد: دوهزار و 700 هکتار این اراضی مزارع زراعی هستند و بقیه هم از باغات مثمر از جمله بادام ، زردآلو، تاکستان و دیگر درختان است.

وی با اعلام اینکه شهرستان آذرشهر یکی از قطب های کشاورزی و دامپروری آذربایجان می باشد، اضافه کرد: عامل اصلی خشک شدن این اراضی کشاورزی، بی آبی و شوری بیش از حد آب چاه های کشاورزی خصوصاً در زمین های حاشیه دریاچه ارومیه و دهستان شیرامین است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان  آذرشهر خاطرنشان کرد: سالانه به طور میانگین از نزولات آسمانی در این شهرستان حدود 70 میلیون مترمکعب آب کشاورزی جاری و از چشمه و قنوات بوجود می آید در صورتی که تقریبا 197 میلیون مترمکعب آب برای زراعت و باغات برداشت و استفاده می شود.

مهندس رحمانی با بیان اینکه بیشترین سهم آب های زراعی و باغی آذرشهر از چشمه ها و قنوات تامین می شود، اظهار کرد: یکی از راهکارهای استفاده بهینه از این آب ها ایجاد روش نوین آبیاری قطره ای و بارانی است.

وی گفت: 85 درصد هزینه های طرح آبیاری قطره ای و بارانی را در اراضی کشاورزی دولت به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند و راندمان آبیاری نوین هم سه برابر آبیاری سنتی است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آذرشهر تغییر الگوی کشت محصولات زراعی با مصرف آب بالا به محصولات کم مصرف را هم از دیگر سازکارها و راهکارهای بهره وری آب های موجود کشاورزی دانست و یادآوری کرد: کشت درختان پسته، زعفران و هم چنین کلزا از جمله محصولات کشاورزی هستند که به آب و آبیاری کمتری نیاز دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.