گروه اقتصادي- خوش قلم - همان طور که پیش‌بینی می‌شد، شیوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی با موجی از انتقادهای کارشناسان مواجه شد، ...

 بانک مرکزی به دولت وابسته تر می شود

به طوری که برخی از کارشناسان معتقدند، با مصوبه جدید تعیین رئیس کل، بانک مرکزی نه تنها مستقل نشده، بلکه به دولت وابسته تر می شود . دراین باره رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: اگر به دنبال استقلال بانک مرکزی هستیم، قطعاً انتخاب رئیس کل به پیشنهاد وزیر اقتصاد این هدف را محقق نخواهد کرد؛ با مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، وابستگی رئیس‌ کل بانک مرکزی به ارکان دولت بیشتر می‌شود.

‌محمود بهمنی، با اشاره به مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام برای نحوه انتخاب، عزل و استعفای رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: این مصوبه در واقع به نوعی بازگشت به قانون مصوب سال 1339 است.

وی اضافه کرد: ‌در 35 سال گذشته بارها در مجامع بین‌المللی اعلام کردیم که بانک مرکزی مستقل است و وابسته به دولت نبوده و حافظ منافع آحاد مردم و تابع قوانین خاص و مصوبات شورای پول و اعتبار است.

به گزارش فارس، رئیس کل سابق بانک مرکزی با اشاره به پیشنهادهای مختلف برای انتصاب رئیس کل به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: به نظر می‌رسد، پیشنهادهای مناسب‌تری وجود داشت که متأسفانه به تصویب نرسید.

بهمنی با اشاره به انتخاب رئیس‌ کل بانک مرکزی به پیشنهاد رئیس جمهور و تصویب مجمع عمومی بانک مرکزی براساس قانون برنامه چهارم توسعه اظهار داشت: با این کار در واقع مسؤول مستقیم رئیس‌ کل بانک مرکزی شخص رئیس‌جمهور بود؛ زیرا رئیس‌جمهور فرد را پیشنهاد می‌کرد، اما با مصوبه مجمع، مسؤول اصلی و مستقیم رئیس‌ کل، وزیر امور اقتصادی‌ و دارایی خواهد بود.

درهمین حال عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: انتصاب رئیس کل بانک مرکزی با حکم رئیس جمهور، سبب کاهش استقلال بانک مرکزی می شود.

علی محمد احمدی در گفت و گو با خانه ملت، درباره مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای شیوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی، گفت: بانک مرکزی متولی سیاستهای پولی- مالی و ارزی کشور بوده و نیاز است که یک شخص حقوقی، در مواقع بروز مشکلات پولی، پاسخگوی مجلس باشد.

وی  افزود: در گذشته، وزیر اقتصاد اعلام می کرد، بانک مرکزی مستقل بوده و بنده پاسخگوی عملکرد آن نیستم، اکنون هم اگر رئیس جمهور حکم انتصاب رئیس کل را صادر کند، وضعیت پیچیده تر از گذشته می شود.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از خروجی سیاستهای اقتصادی به عملکرد بانک مرکزی مربوط بوده و با این تصمیم جدید، پاسخگویی بانک مرکزی در مقابل قوه مقننه کاهش یافته و دسترسی مجلس هم به بانک مرکزی دچار مشکل می شود.

وی  گفت: این تصمیم از لحاظ فنی و تخصصی، استقلال بانک مرکزی را زیر سؤال می برد و زمانی که بانک مرکزی زیر نظر رئیس جمهور فعالیت کند، دست دولت را باز کرده و براحتی می تواند قیمت ارز را تغییر و سیاستهای انبساطی یا انقباضی را اجرا کند.

وی با تأکید بر اینکه تصمیم گرفته شده به بر هم خوردن نظم پولی منتهی خواهد شد، تصریح کرد: به عقیده بنده این موضوع، استقلال بانک مرکزی را تحت تأثیر قرار داده و دخالت در بانک مرکزی، بیشتر خواهد شد که ثمره آن برای مجموعه اقتصادی کشور مطلوب نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: مورد دیگر اینکه با این تصمیم، نمایندگان مجلس هم نمی توانند جلودار تخلفات بانک مرکزی باشند.

وی  افزود: بهترین روش برای انتخاب رئیس کل بانک مرکزی این بود که کمیته ای متشکل از نمایندگان قوه مقننه و دولت برای انتخاب رئیس کل بانک مرکزی ایجاد شود تا این مقام مسؤول پاسخگوی  مجلس باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.