گروه میهن - قدس: دیروز همه شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در عالم در عزای اباعبدا... الحسين(ع)، قمر بنی هاشم(ع)، اهل بیت پیامبر اکرم(ص) و یاران باوفای سیدالشهدا(ع) خون گریستند.

... و  شمع ها مظلومیت حسین(ع)  را  گریستند

دیروز همه جای ایران حسینیه شده بود، از شهرها گرفته تا روستاها همه و همه در عزای سفینه النجاه عزادار بودند. حرم مطهر رضوي نیز در روز تاسوعا و عاشورای حسيني و در سوگ شهدای کربلا، عزادار شد.

ده ها هزار نفر از ارادتمندان ساحت مقدس اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از اقصی نقاط دنیا و ایران اسلامی برای عرض تسلیت شهادت امام حسین(ع)، اهل بیت و یاران با وفایش به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

عزاداران در قالب دسته‌های سینه‌زنی و زنجیر‌زنی وارد حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) شدند و با برپایی عزاداری اشک ماتم ريختند.

در ميان هيأتهاي عزاداري، جلوه‌هاي زيبايي از شور و ايمان مشاهده مي‌شد؛ كودكاني كه لباسهايي تمام سبز و پيشاني بندهاي يا علي اصغر(ع) و يا حسين(ع) به تن داشتند و به همراه خانواده‌هاي خود به حرم مطهر مشرف ‌شده بودند.

هزاران عزادار و سوگوار در اين روز به حرم مطهر رضوي آمدند تا به نداي «هل من ناصر ينصرني» حضرت اباعبدا...(ع) لبيك گويند... .

صحن و سرای بارگاه منور رضوی در عزاي سيد و سرور شهيدان حضرت اباعبدا...(ع) از ابتداي ماه محرم سیاهپوش و بار دیگر دل شیعیان با ذکر مصایب مظلومیت خاندان اهل‌‌بیت عصمت و طهارت(ع) داغدار شد.

به همین مناسبت از سوی آستان قدس رضوی ویژه برنامه‌هایی برای عموم عزاداران با مرکزیت رواق بزرگ امام خمینی(ره) با مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) و با حضور هزاران سوگوار و عزادار تدارک دیده شده بود.

 

 آیین خطبه‌خوانی شب عاشورا در حرم مطهر رضوی

آیین معنوی «خطبه‌خوانی شب عاشورای حسینی» با شکوه و جلالی خاص با حضور آیت‌ا... واعظ طبسی نماینده ولی فقیه در خراسان و تولیت آستان قدس رضوی، آیت‌ا... علم‌الهدی امام جمعه مشهد، رشیدیان استاندار خراسان رضوی، دکتر عبدالحسینی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی و جمعی دیگر از مسؤولان کشوری و استانی و خدام حرم مطهر رضوی در صحن مطهر انقلاب اسلامی بارگاه منور امام علی بن موسی الرضا(ع) برگزار شد.

این مراسم معنوی پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، با قرائت آیاتی چند از کلام ا... مجید در رواق مبارکه‌ درالحکمه آغاز شد.

 

 حسین(ع)، قرآن مجسم

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدهادی عبدخدایی در سخنانی گفت: زندگی حضرت سیدالشهدا، امام حسین(ع) نمونه‌ای مجسم از قرآن کریم بوده و کمال جهاد، شهادت، صداقت، ایثار و از خودگذشتگی در کردار و عمل این بزرگوار تجلی یافته است، بنابراین به اذن الهی تا ابد می درخشد.

وی گفت: اگر قرآن می فرماید؛ «الذین تطمئن قلوبهم...» این نمونه را در امام حسین(ع) مجسم می بینیم، بنا براین اباعبدا... الحسین(ع)، قرآن عملی بود و آیه آیه قرآن در این بزرگوار متجلی شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه؛ شجاعت، شهامت و رشادت امام حسین(ع) را در طول تاریخ بی‌نظیر و بی‌سابقه برشمرد و تأکید کرد: آمریکا و همپیمانانش بدانند؛ حسین(ع) درس شجاعت و شهامت و ایستادگی به شیعیانش آموخته است.

 

   شمع ها گریستند

در ادامه این مراسم، خادمان حرم منور رضوی در حالی که لاله‌شمعهای روشن در دست داشتند، به سوی صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رفته و با نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی، شهادت حضرت امام حسین(ع ) را به فرزند بزرگوارشان حضرت ثامن‌الائمه(ع) تسلیت عرض کردند.

 سپس خطبه ویژه شب عاشورای حسینی توسط «محمد موحد» از خدام رضوی قرائت شد و جعفر ملائکه و سید مصطفی حسینی به مرثیه‌سرایی و ذکر مصیبت پرداختند.

آیین خطبه‌خوانی همه ساله در دو نوبت در شب شهادت حضرت اباعبدا...‌الحسین(ع) و شب شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود که شامل اعتراف و اقرار به یگانگی ذات اقدس الهی، حمد و ستایش یکتای بی‌همتا و درود و رحمت بر رسول اکرم(ص) خاتم پیامبران و سلام و صلوات بر حضرت زهرا(س) و ائمه معصومین(ع) و درود و رحمت بر روح امام خمینی(ع) بنیانگذار جمهوری اسلامی و دعا برای سلامتی و طول عمر حضرت آیت ا... خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

 

  ویژگی‌های یک مؤمن واقعی

عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع عزاداران حرم رضوی با اشاره به یکی از فرازهای زیارتنامه عاشورا که مربوط به خواسته‌های مسلمانان از پروردگار می‌شود، گفت: در این فراز مؤمنان از خداوند می‌خواهند که معرفت اهل‌بیت(ع) را به ایشان عطا کند و آنان را در دنیا و آخرت کنار حسین بن علی(ع) و سایر اولیای دین قرار دهد.

آيت ا... محسن کازرونی افزود: تواضع، خشوع در برابر خداوند، امانتداری، به یاد خدا بودن در همه اوقات، اهل روزه و نماز بودن، احسان به والدین، تعهد به همسایگان ضعیف و فقیر، خودداری از غیبت کردن و گفتن خوبی دیگران و قرائت قرآن از ویژگی‌هایی است که یک مسلمان واقعی باید داشته باشد تا در کنار اولیای دین قرار گیرد.

 

  اجتماع عظيم عزاداران حسيني در حرم رضوي

اجتماع عظيم و گسترده عزاداران حسيني، ظهر روز عاشورا بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در صحن جامع رضوي برگزار شد.

در اين اجتماع عظيم كه با حضور عزاداران و هیأتهای مذهبي برگزار شد، مداحان و ذاكران اهل‌بيت(ع) به نوحه‌خواني و سينه‌زني پرداختند و اشك ماتم و عزا را بر ديدگان عزاداران حضرت اباعبدا...‌الحسين(ع) جاري كردند.

 

 مقتل خواني  در حرم مطهر رضوي

آيين مقتل خواني در سوگ شهادت سرور و سالار شهيدان، حضرت ابا عبدا... الحسين(ع) و ياران باوفايش، صبح روز عاشورا در آستان مقدس حضرت رضا(ع) برگزار شد.

اين مراسم صبح روز عاشورا بعد از قرائت زيارت عاشورا  با مركزيت رواق امام خميني(ره) توسط حجت‌الاسلام ‌و‌المسلمين مهدوي ارفع اجرا شد. همچنين فرازهايي از زيارت ناحيه مقدسه، يكي از زيارتهاي امام حسين(ع) در روز عاشورا كه از امام زمان(عج) صادر شده ‌است، در حرم مطهر رضوي قرائت شد.

 

 عزاداران حسيني در حرم رضوي به احياي قرآني پرداختند

هزاران عزادار و دلسوخته حسيني در شب عاشورا به پيروي از سنت حضرت سيد‌الشهدا(ع) در حرم مطهر رضوي به احياي قرآني پرداختند.

ويژه برنامه احياي قرآني شب عاشورا از ساعت 23 با تلاوت مجلسي قاري نوجوان سید محمدصادق حسینی آغاز شد. سپس سیدمحمدجواد علمی، قاری نوجوان ابتهال «حب الحسین» را اجرا كرد.

 برگزاری نمازهای جماعت تاسوعا و عاشورا درخیابان ها

عزاداران حسینی نیز با درک احیای امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز، همه ساله حضوری پرشکوه در نمازهای جماعت خیابانی ظهر و عصر تاسوعا و عاشورا دارند.

نماز جماعت با شکوه ظهر و عصر تاسوعا و عاشورای حسینی، با حضور عزاداران سیدالشهدا(ع) در سراسر کشور در خیابانها برگزار شد. امسال همزمان با ظهر و عصر تاسوعا و عاشورای حسینی، نمازهای جماعت به یاد نماز ظهر عاشورای ابا عبدا... الحسین(ع) و یاران باوفایشان در خیابانهای منتهی به حرم مطهر حضرت رضا(ع) نیز برگزار شد.

 

 مراسم  یاد 27 شهید عاشورایی حرم مطهر رضوی

همزمان با دهم محرم الحرام مراسم گرامیداشتی به یاد 27 شهید حادثه بمب گذاری منافقین در حرم مطهر رضوی با حضور انبوه زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) این حرم مطهر برگزار شد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم که در محل قتلگاه شهدای مزبور واقع در جوار روضه منوره با قرائت زیارت عاشورا، نوحه خوانی و مرثیه سرایی برگزار شد، زائران و مجاوران حرم قدسی حضرت امام رضا (ع) در سوگ شهادت مظلومانه عزاداران عاشورای سال 1373 در حرم مطهر رضوی اشک ماتم ریخته و لعن و نفرین خود را نثار مسببان این حادثه و بدخواهان جمهوری اسلامی کردند.

 

 اهدای خون توسط عزاداران

همزمان با ظهر عاشورای حسینی، عزاداران حسینی با حضور در پایگاه های انتقال خون، خون خود را برای استفاده افراد نیازمند اهدا  کردند. در مشهد نیز هیأت جوادالائمه(ع) برای دومین سال متوالی و با هدف فرهنگ سازی عزاداری صحیح و خدمت رسانی اجتماعی، خون خود را برای استفاده افراد نیازمند اهدا  کردند.

شایان ذکر است، در سالهای اخیر به جای برخی رفتارهای غلط و نامناسب در عزاداری‌ها، شاهد توجه به اقدامهایی ارزشمند و دارای اثرات اجتماعی مثبت مانند اهدای خون بوده ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمیدرضاحسینی IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
    0 0
    سلام من حمیدرضاحسینی ام می خواهم بدانم من هم می توانم جز شاگردان شماباشم