وزیر بهداشت با درخواست از مجلس برای برطرف کردن اعتبارات حوزه سلامت گفت: اقدام یک نادان در اسیدپاشی هیچ ربطی به دین ندارد و به اندازه بمباران شیمیایی سردشت جرم دارد.

هاشمی:اسیدپاشی یک نادان ربطی به دین ندارد/مجلس نگرانی سلامت را برطرف کند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، سیدحسن هاشمی در مراسم افتتاح سامانه تلفنی 1690 که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور به عمل آورده بود، اظهار داشت: طرح تحول سلامت را خداوند مدیریت می‌کند، آقای روحانی نیز حوزه سلامت را در اولویت خود قرار داده است، مجلس نیز بسیار کمک کرد وقتی هم که برای اجرای این طرح آغاز به کار کردیم همه کارها را به خدا واگذار کردم و مطمئنم خداوند کمک می‌کند چون هدفی جز خدمت به مردم ندارم. 

وی با تشکر از سازمان نظام پزشکی و علی‌الخصوص دکتر زالی که ناملایمتی‌هایی را در این باره پذیرفتند گفت: برخی‌ها شاید درباره اجرای کامل طرح تحول سلامت تردید داشته باشند ولی بنده باور دارم زیرا حضور بنده نیز در این مسئولیت طولانی‌مدت نخواهد بود و فقط انجام وظیفه می‌کنم. 

هاشمی با اشاره به اینکه هنوز نتوانسته‌ایم بسته بیماران ضعب‌العلاج را در طرح تحول سلامت اجرا کنیم و به نوعی بدهکاریم، افزود: مابقی بسته‌ها در حال اجرا است البته اشکالاتی هم وجود دارد که رفع خواهد شد. بسته دوم طرح تحول نیز مربوط به حوزه بهداشت بود که تا 2 هفته آینده کارهایی که در این زمینه صورت پذیرفته است را اعلام خواهیم کرد. 

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای مرحله سوم طرح تحول سلامت عنوان کرد: در این مرحله نظام پرداخت و تعرفه‌ها منظم می‌شود، از بحث تعرفه‌ها آسیب‌های زیادی به جامعه پزشکی وارد شد، بیشترین علت آن نیز مربوط به تصمیم‌سازان بود که فضا را به نحوی فراهم می‌کردند که امروز آن فضا به بداخلاقی تعبیر می‌شود. 

وی ادامه داد: ما به دنبال واقعی شدن تعرفه‌ها هستیم البته ادعا هم نمی‌کنیم که نقصی نداریم ولی به هر حال بیش از 6 سال کار کارشناسی برای روی اصلاح تعرفه‌ها صورت پذیرفت و 9 ماه نیز درباره این موضوع بحث و بررسی و راهنمایی انجام شد. بنابراین این روند متوقف نخواهد شد. گوش ما نیز شنوا است، زیرا  یکی از عوارض این مسئولیت‌ها (وزارت) این است که نقدپذیری کاهش می‌یابد. 

هاشمی عنوان کرد: همانطور که آقای دکتر ربیعی وزیر تعاون عنوان کردند حدود 900 روز دیگر ما در این مسئولیت قرار داریم، مسئولیت خودم را نیز زودگذر می‌دانم البته حضور در چنین جایگاهی را نیز یک نعمت خدمتگذاری می‌دانم ولی به هر حال منابع دولت کلان نیست، دولت هم در این مدت فداکاری‌های زیادی کرده است و در سخت‌ترین شرایط برای اجرای مرحله سوم طرح تحول سلامت بودجه‌هایی را اختصاص داد. بنده و دکتر ربیعی تلاش‌های بسیاری کردیم تا آقای روحانی در این باره تصمیم‌گیری کند. 

وزیر بهداشت با اشاره به صحبت‌های یکی از پیشکسوتان پزشکی حاضر در این مراسم درباره مباحث اخلاقی بر افزایش اخلاق محوری در جامعه ایرانی تاکید کرد و گفت: مجلس نیز باید کار را تمام کند تا چند روز دیگر بررسی مقررات در صحن مجلس را در پیش خواهیم داشت. بنابراین مجلس رفع نگرانی کند و نمایندگان به مردم نشان دهند که با تصمیم‌گیری درست نگرانی جامعه پزشکی از اعتبارات حوزه سلامت را مرتفع کنند مبنی بر اینکه منابع پایدار است و با آمد و رفع وزرا تصمیمات تغییر نمی‌کند. 

وی با اشاره به یکی از مشکلات اجتماعی کشورمان که قانون‌گریزی است، گفت: هیچ ایرانی نباید از خودش سلب مسئولیت کند البته جامعه یک ظروف مرتبته است و باید قانونمداری در همه بخش‌ها جاری و ساری شود و ما نیز نباید چشمانمان را ببندیم و فقط شعار بدهیم. 

* نظارت‌ها نمایشی نیست

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه نظارت‌های وزارت بهداشت نمایشی اجرا نخواهد شد، گفت: به هر حال بنده تصور می‌کنم سازمان نظام پزشکی و بیمارستان‌های خصوصی در معرض یک امتحان بزرگ قرار دارد. کوتاهی‌هایی در گذشته وجود داشته است بنابراین باید در برخورد با متخلفان اول تذکر داد و بعد طبق قانون عمل کرد. به هر حال ضابط رسیدگی به مسائل پزشکان با وزارت بهداشت است که این وزارتخانه آن را به سازمان نظام پزشکی تقدیم کرده است البته هیچ کس هم حق ندارد به مطب‌ها سرک بکشد بلکه مسئولان فنی وجود دارند که پاسخگوی این کار خواهند بود و کارها از طریق نظام پزشکی انجام می‌شود البته کاری نکنیم مانند گذشته که حرف‌هایی زده شد و کاری نشد. مردم از ما نمایش نمی‌خواهند عمل می‌خواهند.

وی ادامه داد: آرزو دارم حتی یک پرونده هم نداشته باشیم ولی برخی مواقع کسانی هستند که تا آخر عمر غفلت می‌کنند آخر این کارها هیچ چیزی نیست و باید قیامت را در نظر داشت. نباید به صورتی عمل کنیم که مردم تصور کنند ادعا و عمل‌‌مان 2 تا است اگر هم تخلفی در بحث تعرفه‌ها صورت پذیرفت از طریق نظام‌پزشکی به آن رسیدگی می‌شود باید جلوی زیاده‌خواهی‌ها گرفته شود و مسلما از این مسیر می‌توان گره‌ها را باز کرد.

* آخرین جزئیات چشمان سهیلا

وزیر بهداشت در حاشیه این مراسم در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره آخرین وضعیت چشمان سهیلا (دختری که اسید روی صورتش پاشیده شده است) عنوان کرد: یکی از چشم‌های سهیلا عفونت گرفته بود که با اقدامات درمانی جلوی عفونت را گرفتیم.

وی درباره مساله اسیدپاشی خاطرنشان کرد: باید به مساله اسیدپاشی به درستی پرداخته شود و بنده معتقد هستم اتفاق اسیدپاشی مانند بمباران شیمیایی سردشت است با این تفاوت که آن بمباران را دشمن انجام داد و این اتفاق را یک نادان با سوءاستفاده رقم زد و بدتر از آن این است که کار یک فرد نادان را به دین ارتباط می‌دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.