پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: درحالیکه مذاکرات هسته ای به مقاطع سرنوشت ساز وحساسی نزدیک شده و گروه مذاکره کنندگان با جدیت به دنبال یافتن راهی هستند تا هم ارمان هسته ای مردم و دستاوردهای این صنعت که شهدای گرانقدری هم برای ان داده شده حفظ شود وهم تحریمهای ظالمانه غرب و درراس انها امریکا باطل شود؛ گاه از مجلس سخنانی به گوش میرسد که ممکن است به دشمنان اینگونه القا کند که در موضوع هسته ای میان دست اندرکاران اداره کشورمان توافق نیست .

چرا نمایندگان مجلس نامحرم هستند اما دولتمردان اسراییل تلفنی اطلاع میابند؟/نکند پشت پرده معامله ای درجریان است؟/منتقدان دولت دست از اغراض سیاسی بردارند

امروز و درحالی که هنوز عرق مذاکره کنندگان بازگشته از عمان خشک نشده یک نماینده مجلس درتذکری شفاهی با بیان اینکه نمایندگان مردم حق دارند بدانند در مذاکرات هسته ای چه گذشته است، گفت: نامحرم بودن نمایندگان چه شائبه ای به غیر از معاملات پشت پرده و چشم پوشی از حقوق هسته ای ملت ایران را می تواند در پی داشته باشد.

حسین فتاحی در تذکری به وزیر امور خارجه تصریح کرد: علت اینکه صهیونیست های جنایتکار و کودک کش و  وهابیت همسور با صهیونیست ها به مذاکرات هسته ای محرم هستند و وزیر امور خارجه آمریکا تلفنی آنها را در جریان این مذاکرات قرار می دهد اما برای مسئولان ما نمایندگان مجلس نامحرم هستند چیست؟

وی با تأکید بر اینکه نمایندگان مردم حق دارند بدانند در مذاکرات هسته ای چه گذشته است، گفت: نامحرم بودن چه شائبه ای به غیر از معاملات پشت پرده و چشم پوشی از حقوق هسته ای ملت ایران را می تواند در پی داشته باشد، وقتی ما نمایندگان از جزئیات مذاکرات اطلاعی نداریم چگونه می توانیم از مذاکره کنندگان حمایت کنیم.         

این درحالی است که شاید این نظر همه نمایندگان مجلس و قوه مقننه نباشد کما اینکه هنوز جوهر امضای 200 نماینده پای بیانیه ای که مواضع عمده نمایندگان را بیان میکرد خشک نشده است .

دراین بیانیه امده است که مجلس شورای اسلامی به عنوان خواستگاه ملت ایران در تأمین کامل هسته ای بر موارد زیر پای می فشارد و از تیم مذاکره کننده هسته ای می خواهد در استمرار مذاکرات هسته ای موارد ذیل را مد نظر قرارداده و قدرتمندانه از عزت و اقتدار ایران اسلامی که حاصل 35 سال مقاومت قهرمانانه ملت ایران است،‌ دفاع نمایند.

1. لغو کامل تحریم ها اعم از هسته ای و غیر آن بلافاصله پس از انجام توافق که رئیس جمهور محترم نیز بارها بر آن تأکید فرمودند.

2. استیفای کامل حقوق هسته ای ایران شامل توسعه و ارتقاء چرخه سوخت هسته ای در حوزه تأمین و تولید سوخت مورد نیاز تأسیسات هسته ای تا حد خودکفایی به شکل واقعی و تأمین کننده نیاز به حق کشور برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه هسته ای بوشهر در سقف زمانی 5 سال و استمرار آن تا تأمین 20 هزار مگاوات برق هسته ای براساس قانون مصوب 1384 مجلس شورای اسلامی

3. عدم پذیرش هرگونه محدودیت در تحقیق و توسعه غنی سازی و سایر فعالیت های مرتبط با چرخه سوخت هسته ای و نیز در مکان، حجم و ذخایر مواد غنی شده مورد نیاز در کشور

4. منع هرگونه بازرسی، نظارت و همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از توافق نامه پادمان منع گسترش سلاح های هسته ای

5. حفظ ماهیت و فعالیت مرتبط با بهره برداری از راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک حداکثر در بازه زمانی 2 سال و استمرار بهره برداری از تأسیسات هسته ای فردو با حفظ امکان تأمین سوخت مورد نیاز راکتور تحقیقاتی و کاربردی در عرصه های پزشکی، کشاورزی، صنعتی و سایر موارد صلح آمیز   

***موضوع هسته‌ای در مسیر روشنی قرار گرفته است

این بیانیه درحالی از سوی نمایندگان امضا و قرائت شد که رئیس مجلس شورای اسلامی میگوید: جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته ای یک مشی عاقلانه ای را دنبال کرده و فضا را برای حل مسئله هسته ای ایجاد کرده است ولی طرف های غربی بازی در می آورند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارسال نامه از سوی اوباما رئیس جمهوری آمریکا برای مقامات جمهوری اسلامی ایران افزود: طرف های غربی می خواهند این گونه القا کنند که ایران در حل مسئله هسته ای مشکل آفرینی می کند و اوباما نیز حرف های قلدر مابانه می زند اما کسی که آنقدر قلدر است، نامه فدایت شوم نمی نویسد.

دکتر لاریجانی گفت: نباید فکر کنیم که این حرف ها درست است، غربی ها مذاکرات یک چیزی می گویند و در تبلیغات چیز دیگری. صدا و سیما باید تدبیر داشته باشد که آنها را از هم جدا کند و واقعیت را در دسترس مردم قرار دهد.

درهمین حال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران در توافق با کشورها از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد، گفت: اگر توافق حاصل نشود، صورتحساب آن را باید حتما به حساب آمریکا نوشت که احتمال دارد چارچوب منطقی توافق را نپذیرد.

علاءالدین بروجردی گفت: اتفاقی جز اینکه زمان در حال به انتها رسیدن است، نیفتاده،‌ ، بنابراین با توجه مواضع جمهوری اسلامی ایران بسیار شفاف است و بارها اعلام شده، به هیچ وجه از مواضع اعلام شده عقب‌نشینی نخواهیم کرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس نهم ادامه داد: ایران در توافق با کشورها از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد و اگر توافق حاصل نشود، صورتحساب آن را باید حتما به حساب آمریکا نوشت که احتمال دارد چارچوب منطقی توافق را نپذیرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم در مورد گزارش اخیر آمانو گفت: مثل همیشه فرازی از اینکه ما از مجموعه مواضع انحرافی نداشته‌ایم، آورده و سهمی هم برای آمریکایی‌ها می‌گذارد که همان روش همیشگی و شناخته شده آقای آمانو است. انصاف حکم می‌کرد با توجه به همکاری‌های ایران با آژانس این گزارش فرازهای مثبت‌تری می‌داشت.

وی ادامه داد: این جمله که معلوم نیست در آینده چه اتفاقی بیفتد درباره هر کشور دیگری هم قابل طرح است، بنابراین ذکر آن جز اینکه حرکتی در جهت خوشایند آمریکایی‌ها هست، تصویر دیگری ندارد.

***اراده ایران جدی است

دراین حال حسین سبحانی‌نیا عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به مذاکرات ایران با گروه 1+5، گفت: ایران اراده جدی برای حل سوءتفاهمات پیرامون پرونده هسته‌ای را دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای همواره شفاف بوده و اگر طرف‌های مقابل ملاحظات بیرونی و انگیزه‌های خاص سیاسی نداشته باشند این مذاکرات می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

وی با تاکید براینکه جمهوری اسلامی ایران بارها حسن نیت خود در مذاکرات را نشان داده است، گفت: آمریکا با بهانه جویی به دنبال سنگ اندازی در مذاکرات است.

حسین سبحانی نیا در خصوص اینکه رئیس جمهور آمریکا گفته ایران از سر ناچاری به پای میز مذاکره با 1+5 آمده است، گفت: اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا پس از برگزاری انتخابات کنگره، سنا و فرمانداری دراین کشور و شکست حزب متبوع خود در این انتخابات بیشتر برای تأمین نظر رسانه های داخلی و  حامیانش می باشد و شرایط رئیس جمهور آمریکا درحال حاضرشرایط مساعدی نیست، از این رو اوباما به دنبال راهکاری برای جلب نظر مجدد افکارعمومی آمریکا نسبت خود است.

نماینده مردم نیشابورو فیروزه درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: باید تاکید کرد که تیم مذاکره کننده هسته ای تا کنون طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران بر رعایت خطوط قرمز در مذاکرات پافشاری کرده و در مذاکرات آینده هم باید طبق این نگاه با کشورهای غربی مذاکره کنند؛ بنابراین با توجه به شرایط داخلی آمریکا و اختلاف میان رئیس جمهور و اعضای کنگره و سنا، مقامات این کشور برای حل مسائل داخلی خود نیازمند مذاکره با ایران هستند و مواضع اوباما از یک بعد بیشتر برای فشار بر ایران و کسب امتیاز در مذاکرات است.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته ای با حفظ اصول ارزشی با غرب مذاکره می کند، افزود: از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد استقبال می کنیم، اما این نتیجه باید عزت جمهوری اسلامی ایران را هم شامل شود و گفت وگو ها و مذاکرات از موضع عزت و حکمت به طور قطع باید دنبال شود، همچنین مصالح ایران در عرصه داخلی و بین المللی باید مد نظر قرار گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها حسن نیت خود در مذاکرات را نشان داده و مقامات ایران به دنبال حل موضوع هسته ای و چالش برنامه صلح آمیز هسته ای با دنیا هستند ، اما طرف های غربی تا کنون خواهان حل پرونده هسته ای ایران نبوده و با بهانه جویی های پیوسته و درج اطلاعات نادرست از برنامه هسته ای ایران دررسانه ها  کسب توافق نهایی را به تاخیرانداختند، ولی ایران با بحث شفاف سازی و حضور کارشناسان آژانس انرژی سعی داشته بهانه را از دست طرف غربی بگیرد و در این راه موفق بوده است.

سبحانی نیا تصریح کرد: اگر مشکلی در روند مذاکرات و حصول به توافق نهایی حاصل شود، این طرف مقابل و کشورهای غربی هستند که در مذاکرات سنگ اندازی کردند، بنابراین امیدوارهستیم که در مذاکرات پیش رو نگاه همه طرف های مذاکره کننده به سمت حل موضوع هسته ای جمهوری اسلامی ایران بوده و نتایج مثبتی درراستای تامین منافع کشورمان کسب شود.

*** مواضع اوباما بدون شک مردود است

درعین حال سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران از سر عزت، اقتدار و سربلندی با 1+5 مذاکره می کند، درواکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا درخصوص اینکه دولت ایران ازسر ناچاری وارد مذاکره شده است، گفت: مواضع اوباما در خصوص آثار فلج کننده تحریم ها بر اقتصاد ایران مردوداست.

سید حسین نقوی حسینی درواکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا مبنی براینکه مذاکره دولت ایران با 1+5 درخصوص مسائل هسته ای ازسر ناچاری بوده است، گفت: ملت ایران طی 35 سال گذشته با مقاومت خود در مقابل زورگویی ها و تهدیدات غرب و به ویژه آمریکایی ها ایستاد و نتیجه این موضوع رشد و پیشرفت کشور و کسب دستاوردهای علمی بسیار بود.

نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی، ادامه  داد: جمهوری اسلامی ایران در حوزه هسته‌ایی و استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای باید به دستاوردهای جدیدی دست پیدا کند تا بتواند صنعت هسته ای را به خوبی توسعه دهد، ازاین رو در این مسیرتلاش شده که موانع بین المللی پیشرفت ها  از سر راه برداشته شود؛ بنابراین ملت ایران نه تنها از سر ناچاری وارد مذاکرات نشده بلکه با دستی پر و افتخاراتی بزرگ با کشورهای غربی تا کنون مذاکره کرده است

وی تصریح کرد: البته تیم مذاکره کننده به هیچ عنوان از خطوط قرمز و منافع ملی کشور عقب نشینی نکرده است، ازاین رو باید تاکید کرد که اگر ایران از سر ناچاری وارد مذاکره شده بود باید به زیاده طلبی غربی ها تا کنون تن می داد، اما زمانی که در مقابل زیاده خواهی آنها ایستادگی کردند پس ادعاهای رئیس جمهور آمریکا مردود است و نشان می دهد که ملت ایران از سر عزت و سربلندی و با اقتدار وارد مذاکره با 1+5 شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه تحریم های ناجوانمردانه غرب نقطه قوتی برای ملت ایران بوده است، تصریح کرد: تحریم های غرب به طور قطع فرصتی طلایی برای مردم ایران به وجود آورد تا بسیاری از نیازهای کشور درحوزه های علمی و پزشکی توسط جوانان و دانشمندان داخلی ساخته شود، بنابراین تحریم های غرب نه تنها فلج کننده نبوده و تاثیری بر روند حرکت رو به پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای نداشته است، بلکه فرصتی طلایی بوده و باید بدون کشورهای غربی و تکیه به آنها به توسعه برنامه هسته ای ادامه داد.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا چندی پیش در یک نشست خبری عنوان کرد که آثار فلج کننده تحریم ها علیه ایران رهبران این کشوررا پای میز مذاکره آورد، وی تاکید کرده که دولت روحانی رئیس جمهور ایران ازسر ناچاری با اعضای 1+5 تا کنون مذاکره کرده است.

***منتقدان دولت دست از اغراض سیاسی بردارند

دراین خصوص همچنین نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بی توجهی به تلاش های تیم مذاکره کننده در حفظ دستاوردهای هسته ای جفا به کشور است، گفت: منتقدان دولت در طول مذاکرات باید دست ازاغراض سیاسی خود بردارند.

منصورحقیقت پور در گفت و گو با خانه ملت، درباره عدم حمایت برخی از گروه ها و جریان های سیاسی از تیم مذاکره کننده هسته ای، گفت: با توجه به اینکه اکثریت نمایندگان مجلس بارها حمایت خود از تیم مذاکره کننده را اعلام کردند، اقدامات برخی گروه ها و رسانه های داخلی در عدم توجه به تلاش اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای در دفاع از دستاوردهای دانشمندان هسته ای رفتارصحیحی نیست و به طورحتم در این شرایط حساس باید همه توان و اتکاء خود را درحمایت از تیم مذاکره کننده به کار گیریم.

نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بهتر است درمسیر مذاکرات هسته ای، برخی گروه ها و جریان های داخلی دست از اغراض سیاسی خود برداشته وبه منافع ملی توجه کنند، البته همه مسئولان، نخبگان و خواص باید به شرایط حساس حال حاضر مذاکرات میان ایران و 1+5 توجه کرده و رسالت تاریخی خود را دراین مسیر اجرا کنند، زیرا تیم مذاکره کننده نیازمند آرامش بسیار برای گفت و گو با کشورهای غربی است.

وی تصریح کرد: مواضع نادرست برخی افراد و چهره های سیاسی درخصوص مذاکرات هسته ای و نادیده گرفتن تلاش و کوشش چندین ماهه اعضای تیم مذاکره کننده درماراتن هسته ای جفا به کشوربوده و همه باید طبق فرمایشات و تاکیدات مقام معظم رهبری درحمایت از فرزندان انقلاب از تیم مذاکره کننده به طور جدی حمایت کنیم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج مجلس با بیان اینکه مسائل حاشیه ای در داخل کشور هیچ تاثیری بر نتیجه مذاکرات ندارد، گفت: ممکن است طرح برخی موضوعات در داخل کشوراز سوی رسانه ها و چهره های منتقد دولت تنها شرایط را به لحاظ روحی و روانی دستخوش تغییرات جدی قرار می دهد، وگرنه تیم مذاکره کننده سربازان مقام معظم رهبری بوده و سرداران دفاع هسته ای هستند، البته باید تاکید کرد که وزیر امورخارجه  و سردارانی چون شهید خرازی و شهید همت دریک مسیر با دشمن جنگیده و نبرد می کنند، بنابراین باید تنها به منافع ملی فکر کرده و از منافع فردی، گروهی و حزبی پرهیز شود.

حقیقت پور افزود: درحال حاضر مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای غربی به مرحله پایانی و سخت خود رسیده است، طرف های مذاکره کننده هم آمریکا و هم ایران هیچ تمایلی به تمدید مذاکرات ندارند و باید دراین مرحله برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تعیین تکلیف شود، ازاین رو باید به تیم مذاکره کننده کمک کرد تا  برپایه حفظ دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران بتوانند ماموریت و وظایف خود را به درستی انجام دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۲
    0 1
    نمایندگان حال حاضر مجلس دنبال بازی سیاسی و باجه گیری از دولت هستنمد و تنها چیزی که به آن فکر نمیکنند مردم هستمد و تیم مذاکره کننده هسته ای حق دارد که اطمینانی به نمایندگان حال حاضر نکند .