پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: چند روز قبل مصادف بود با سالگرد شهادت شهید طهرانی مقدم و یارانش که نقش بزرگ و ماندگاری در عرصه توان موشکی کشور وحتی به گفته یکی از سرداران سپاه پاسداران حتی نقش مهمی در بازسازی و بهسازی توپخانه ای نیروهای مسلح کشور داشتند.

توان نظامی ایران هر روز بیشتر از دیروز/ موشکهای ایرانی بازدارنده است نه تهدید کننده/ ترس دشمنان و ارامش و امنیت دوستان درسایه اقتدار نظامی ایرن

این درحالی است که به برکت تلاشهای این مجاهدان عرصه نظامی اکنون کشورمان به اقتدارمطلوب نظامی رسیده و این اقتدار نظامی نه درراستای جنگ و تهدید که درراستای دفاع از مرزهای کشورمان و ایجاد امنیت منطقه ای ارزیابی میشود.

درعین حال دشمنان کشورمان که هرگز چشم دیدن این موفقیتهای کشورمان بویژه درعرصه نظامی انهم در شرایط تحریم را نداشتند بازهم بازی را به بیراهه برده وانرا درمذاکرات هسته ای که هیچ ارتباطی با توان نظامی ندارد کشاندند وبهانه های خود را با بی شرمی درمعرض نمایش هم قرار دادند .

اما مقامهای مسوول درکشورمان اینبار نیز هوشیار بودند واعلام کردند که توان نظامی ایران نه تنها  تهدید کننده نیست که میتواند جای خالی یک نیروی بومی برای ایجاد امنیت درمنطقه را پر کندو دیگر نیازی به حضور نظامی قدرتهای جهانی در منطقه نیست و البته این توان نظامی تنها برای بازدارندگی است ونه جنگ وتهدید دیگران .بنا براین گنجاندن این مقوله درمذاکراتی که مربوط به پرونده هسته ای ایران است اصولا هیچ جایگاهی دردیپلماسی ایران نخواهد داشت .

رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنانی که  در جمع فرماندهان ارتش و دست اندرکاران نمایشگاه دستاوردهای ارتش بیان فرمودند با ابراز خرسندی از پیشرفت مشهود در سراسر ارتش، «توأم شدن علم و عمل» را مهمترین عامل تحقق اهداف و انجام شدن صحیح کارها برشمردند و نیروهای مسلح را به توجه کامل به این عامل اساسی و پیش برنده فراخواندند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به توصیه های مکرر معارف اسلامی درباره  جایگاه رفیع علم و عمل و ضرورت توأم شدن این دو عامل  افزودند: همانگونه که از سالها قبل تأکید شده است مراکز علمی و آموزشی در نیروهای مسلح، باید بطور مستمر رشد و ارتقا یابند.

حضرت آیت الله خامنه ای زنده نگه داشتن روح اعتماد به نفس  و «ابتکار و نوآوری» را موجب استمرار پیشرفت نیروهای مسلح دانستند و خاطرنشان کردند: کشف  و بکارگیری حتی گوشه هایی از استعدادهای پیچیده، فراوان و ناشناخته انسان، می تواند هر محیطی از جمله محیطهای نظامی را متحول سازد، بنابراین سقف پرواز استادان و دانشجویان را بسیار بلند قرار دهید.

ایشان، نیروهای مسلح مستحکم و متناسب با اهداف و آرمانهای جمهوری اسلامی را هدف بلند مدت نیروهای مسلح برشمردند و افزودند: آرمانهای نظام اسلامی، فراگیر و مربوط به همه جامعه بشری است البته ما برای تحقق این آرمانها، تعرض و تجاوز به حیثیت هیچ کشور و ملتی را جایز نمی دانیم اما نیروهای مسلح باید به قابلیتهایی برسند که هیچ کس نتواند حصار مستحکم کشور و ملت عزیز ایران را مورد تعرض قرار دهند.

توجه به دانش های جدید، استمرار ساخت تجهیزات، شتاب بخشیدن به نهضت قطعه سازی، به روز رسانی و خلق پدیده های جدید علمی، استفاده از اساتید مجرب، گسترش همکاری با مراکز علمی، دانشگاهی و توجه جدی به معنویات از دیگر توصیه های رهبر انقلاب اسلامی به فرماندهان ارتش بود.

***توان موشکی مذاکره پذیر نیست

دراین راستا وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: همانطور که مسئولان کشور بارها اعلام کرده‌اند، محدودسازی توان موشکی ایران در مذاکرات اساسا قابل طرح نیست.

درهمین حال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج مجلس با بیان اینکه توان موشکی ایران توان بازدارنگی است،‌ گفت: این توانمندی به عنوان سیاست راهبردی، دفاعی و برای جلوگیری از تحمیل یک جنگ دیگر به ملت ایران همچنان توسعه خواهد یافت.

علاءالدین بروجردی ،‌ گفت: آمریکا باید بداند بحث موشکی ایران هیچ گاه در دستور مذاکرات با 5+1 قرار نخواهد گرفت.

 رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارج مجلس تصریح کرد: با توجه به تحمیل 8 سال جنگ به ملت ما که با سیاست‌های آمریکا صورت گرفت، ‌این توانمندی به عنوان سیاست راهبردی،‌ دفاعی و برای جلوگیری از تحمیل جنگی دیگر به ملت ایران همچنان توسعه خواهد یافت.

 نماینده مردم بروجرد خاطرنشان کرد: بحث موشکی جزء حقوق مسلم ماست و هیچ ارتباطی به آمریکا و هیچ کشور دیگری ندارد.

دراین راستا همچنین عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مسئله توان موشکی ایران در امور دفاعی کشور بهانه ای است که امروز دشمن با دستمایه قرار دادن آن قصد منحرف کردن روند مذاکرات را دارد.

منصور حقیقت پور با اشاره به اظهارات عضو سابق تیم مذاکره کننده آمریکایی مبنی بر امکان بررسی مسائل موشکی ایران در حاشیه  مذاکرات هسته ای ، با غیرممکن دانستن ورود طرفین مذاکره به مسائل دفاعی ایران عنوان کرد: ما امروز به دنبال حل مسئله هسته ای هستیم و این مسئله هیچ ارتباطی به توانمندی موشکی ایران ندارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان با بیان این که ایرانیان هرگز تحت اجبار کوتاه نیامده اند، تأکید کرد: ایران باید تلاش کند وارد بحث های حاشیه ای نشده و به طرف مذاکره اجازه ندهد پیرامون مباحث دفاعی و امنیتی کشور صحبت کند و تنها مباحثی حول محور موضوعات مربوط به مسائل هسته ای گفتگو شود.

*** توان موشکی ایران جنبه بازدارندگی دارد

دراین راستا همچنین رئیس قوه مقننه با بیان اینکه ایران بزرگ‌ترین قدرت موشکی منطقه است ولی این قدرت برای ماجراجویی نیست و ما به دنبال امنیت در منطقه هستیم گفت: اقتدار موشکی ایران صرفا جنبه بازدارندگی دارد.

دکتر علی لاریجانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی به دنبال امنیت پایدار در منطقه است، افزود: هیچ زمانی ایران به دنبال جنگ نبوده و جنگ را دیگران به ما تحمیل کردند، البته برخی کشورها نیز نسبت به جمهوری اسلامی لجاجت کردند، ولی بعد از جنگ نیز با وجود قدرت ما تلافی نکردیم زیرا ما به دنبال وحدت امت اسلامی هستیم گذشت کردیم و با همه کشورها مراوده و بنای جدید نهادیم. اما باید تأسف خورد که برخی کشورهای بزرگ در منطقه مشکلاتی ایجاد می‌کنند که نمونه آن در عراق و سوریه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی کشورهای بزرگ در منطقه مسائلی را ایجاد کردند که برای کل امت اسلامی مشکلاتی را به وجود آورده است. آنها یک جریان وحشی ایجاد کرده‌اند که معلوم است پشت آن کشورهای بزرگ و برخی کشورهای منطقه است. عنوان می‌شد که گروهک تروریستی مانند داعش 5 میلیارد دلار ثروت دارد. این ثروت از آسمان نیامده است! برخی کشورهای بزرگ در منطقه به آنها کمک کرده‌اند.

دکتر لاریجانی بیان کرد: باید توجه داشت که عراق از دموکراسی برخوردار بود، پس چرا این گروهک را به جان این کشور انداختند. این موضوع مشخص می‌کند مشکل آنها دموکراسی نیست. آنها جریان تکفیری را به جان امت اسلامی انداختند که رژیم صهیونیستی از آن سود می‌برد و نباید فراموش کرد برخی کشورهایی که در زمان جنگ تحمیلی کنار صدام بودند، متنبه نشدند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با هدایت و ولایت فقیه رهبر معظم انقلاب اسلامی یک استراتژی دقیق و سنجیده‌ای را دنبال کرد، و با وفای به عهد، قدرت و صلابتی که دارد نشان داده که جایگاه ایران قابل اتکا است.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه برخی از کشورها سیاست دردهای چرخان دارند، ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای دقیقی کار می‌کند که البته نقش قدرت بالای موشکی نیروی سپاه پاسداران در ایجاد امنیت در منطقه مهم است که باید حمایت شود.

وی گفت: البته باید در نظر داشت که تجهیزات دیگر نیز مهم است و باید به آنها نیز توجه شود.

*** حاشیه امنی برای نظام اسلامی ایجاد کرده است

درهمین حال یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم گفت: پیشرفت نظامی ایران به عنوان یک قدرت بازدارنده، حاشیه امنی در مقابل همه فشارها، تهدیدهای نظامی و موشکی برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده است.

محمد حسین قربانی در گفت وگو با خانه ملت، با بیان اینکه شاهد پیشرفت های محسوس و چشم گیر در عرصه صنایع دفاعی و نظامی هستیم که همه اینها را مرهون زحمات و تلاش های فرزندان این آب و خاک هستیم، گفت: جوانان امروز ایران اسلامی که در دانشگاه های ایران تحصیل کردند با خلاقیت و توانمندی خود موجب شدند در عرصه نظامی حرف اول را در منطقه بزنیم.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشرفت نظامی ایران به عنوان یک قدرت بازدارنده،حاشیه امنی در مقابل همه فشارها، تهدیدهای نظامی و موشکی برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده است افزود: منشا این موفقیت سه تفکر؛ باوربه نظام جمهوری اسلامی ایران در دل فرزندان و جوانان متعهد و تحصیل کرده این آب و خاک، وجود تفکر و روحیه جهادی و مبارزه با زیاده خواهی ها و بی ادبی های کشورهای حاشیه به خصوص رژیم صهیونیستی است.

وی با بیان اینکه موفقیت های پی در پی نظامی ایران حرکت بازدارنده ای علیه همه آنهایی است که تا دیروز فکر می کردند با حمله نظامی می توانند این نظام اسلامی را به زانو در آورند، ادامه داد: طی یکسال گذشته تنها تهدید، روی میز بودن گزینه نظامی بود که اخیرا حتی سخنی از آن نیز به میان نمی آید.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه امروز همگان به این نتیجه رسیده اند که ایران اسلامی می تواند محور ثبات و امنیت درمنطقه باشد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه چشم داشتی به یک وجب از خاک کشورها نداشته و تنها بر اساس دکترین نظامی خود عمل می کند.

وی با بیان اینکه ارتباط مسالمت آمیز همیشه در اندیشه جمهوری اسلامی بوده و همه کشورها نسبت به آن اذعان دارند، افزود: دفاع قدرتمندانه ایران اسلامی از آب های راه دور و بین المللی به همگان نشان داد که قدرت نظامی ایران  می تواند آن را به محور امنیت در منطقه تبدیل کند.

*** اتمام حجت با دشمنان است

دراین راستا همچنین یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: موفقیت های علمی و نظامی ایران موجب افزایش امید ملت و اتمام حجت با دشمنان این مرز و بوم است.

ناصر کاشانی ، گفت: جوانان پرشور، بصیر و خلاق ایرانی از گذشته تاکنون در عرصه های مختلف علمی و نظامی و سیاسی درخشیده و موفقیت هایی را چه در دوران 8 سال دفاع مقدس و چه در مبارزه با استکبار رقم زدند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موفقیت های جوانان ایرانی موجب افزایش غرور ملی است، افزود: موفقیت های علمی و نظامی جمهوری اسلامی ایران که هم اکنون الگویی برای کشورهای اسلامی است موجب افزایش امید ملت و اتمام حجت با دشمنان این مرز و بوم است.

وی با بیان اینکه موفقیت های جمهوری اسلامی ایران در عرصه های هسته ای، نظامی و نانو که کشورهای اندکی به این تکنولوژی ها دست یافته اند نشان دهنده اعتلا و پیشرفت این نظام اسلامی است، ادامه داد: جوانان ایرانی ثابت کردند که در هر زمینه که بخواهند، توان پیشرفت داشته و محدودیتی را نمی پذیرند و همین امر موجب ترس و نگرانی قدرت های بزرگ شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیام موفقیت های ایران اسلامی به کشورهای غربی این است که نباید چشم طمع به این خاک داشته باشند، تصریح کرد: علت تحت فشار قرار دادن ایران اسلامی در بحث مذاکرات نیز هراس از توان فکر و نیروی نظامی این نظام اسلامی است که با پیشرفت های روز افزون این هراس روز افزون و ناکار آمد می شود.

*** هیمنه قدرت‌های بزرگ را شکست

دراین خصوص همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ، گفت: دانشمندان ایرانی با تخصص، خلاقیت و مهندسی معکوس، پیشرفت فناوری و تکنولوژیک دفاعی و تسلیحاتی را برای ایران رقم زدند که حیرت جهانیان را برانگیخت.

عباسعلی منصوری‌آرانی با تاکید بر پیشرفت‌های تسلیحات نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران، به فرمایشات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه دوران جنگ تحمیلی برای ما به مثابه دانشگاه و نعمتی بزرگ بود، اشاره کرد.

نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری دوران 8 سال جنگ تحمیلی که در آن استقلال و خود‌کفایی نظامی و تسلیحاتی را برای ملت ایران به ارمغان آورد، یادآور شد:‌ در دوران هشت ساله دفاع مقدس بذر‌های دانش و پیشرفت نظامی و دفاعی کشور ریخته شد و سپس دانشمندان و جوانان دانشگاهی با تخصص، خلاقیت و مهندسی معکوس، پیشرفت فناوری و تکنولوژیک دفاعی و تسلیحاتی را برای ایران رقم زدند که حیرت جهانیان را برانگیخت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با بیان اینکه دانشمندان و متخصصان جوان ایران با پیشرفت‌ها و الزامات روز دنیا همسو و همراه هستند، تصریح کرد:‌ این فناوری‌ها و پیشرفت‌های نظامی ایران که توان دفاعی و بازدارنگی نظامی کشور و توان مقابله با تهدید‌های ضد ایرانی را قوت می‌بخشد، نشانه آشکار خلاقیت، کارآمدی و روز‌آمد بودن نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است.

دراین راستا دیگرعضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس هم، با تأکید بر اینکه تحریم‌های ضد ایرانی غرب تأثیری بر پیشرفت نظامی ایران نگذاشته است، گفت: با برنامه‌ریزی بیشتر و دقیق‌تر ایران می‌تواند ظرفیت‌های خود را در زمینه تجهیزات نظامی دفاعی شکوفا سازد.

محمدحسن آصفری گفت: پیشرفت کشور در این حوزه زمینه اقتدار کشور و ثبات منطقه را فراهم می‌کند.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس ، با بیان اینکه خوشبختانه وضعیت نیروی نظامی و دفاعی کشور از زمان انقلاب تاکنون بی‌نظیر بوده است، افزود:‌ ایران از جمله کشورهایی است که در زمینه تجهیزات نظامی حرف اول را در دنیا می‌زند، از این‌رو این موضوع موجب شده که دشمنان حرفی در این حوزه برای گفتن نداشته باشند.

آصفری ادامه داد: ایران بر اساس استراتژی بازدارندگی، اقدامات و برنامه‌ریزی زیادی در حوزه‌های مختلف نظامی انجام داد و دانشمندان جوان کشور نیز به کمک صنعت دفاعی آمدند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به استراتژی نظامی ایران، قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را برای تامین امنیت کشورهای همسایه و منطقه مفید خواند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه مهمترین موضوع بحث امنیت منطقه است، تصریح کرد: ایران دارای توانایی بالا برای تامین امنیت منطقه و کشورهای همسایه است بنابراین، هیچ نیازی به حضور بیگانگان و استقرار آنها در مرزهای همسایه با شعارهای کاذب وجود ندارد.

وی ادامه داد: ایران با استفاده از نیروهای مسلح خود می‌تواند به کشورهای اسلامی و دولت‌های منطقه و خلیج فارس کمک کند و از بذل هرگونه کمکی در این خصوص دریغ نمی‌کند؛ زیرا ما اعتقاد داریم اگر کشورهای اسلامی به وحدت و انسجام و هماهنگی دست پیدا کنند، می‌توانند از نظر امنیتی از یک جایگاه ویژه و بالایی برخوردار باشند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.