"رایان کاستلو" عضو شورای ملی آمریکایی- ایرانی با اشاره به اینکه تبعات دست نیافتن به توافق برای طرفین بسیار بالا است، گفت: اگر در حال حاضر جمهوری خواهان اقدام به اعمال تحریم های بیشتری علیه ایران کنند که توافق هسته ای را از بین ببرد، آنها مسئول از دست رفتن جدی ترین فرصت دیپلماتیک برای حل و فصل این موضوع خواهند بود.

کارشکنی جمهوریخواهان در مذاکرات هسته ای نتایج منفی برایشان دارد/ تبعات منفی دست نیافتن به توافق بالاست

به گزارش خبرنگار مهر، 9 روز تا 24 نوامبر که پایان مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 باقی مانده است و برخی خبرها حکایت از وجود اختلاف بین طرف ها دارد.

از سویی دیگر پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای سنای آمریکا به اعتقاد برخی بر مذاکرات هسته ای سایه افکنده است. در همین راستا خبرنگار مهر گفتگویی با "رایان کاستلو" عضو شورای ایرانی آمریکایی (NIAC) انجام داده که در ادامه می آید.

خبرگزاری مهر-سرویس بین الملل: آینده مذاکرات هسته ای را در مهلت مقرر چگونه می بینید؟

رایان کاستلو: تبعات شکست دیپلماتیک برای ایران و آمریکا بسیار زیاد خواهد بود. بطوریکه اگر مذاکرات به شکست منتهی شوند ایران و آمریکا بار دیگر تحریم در قبال توسعه برنامه هسته ای تبادل خواهند کرد. علاوه بر این احتمال خطر جنگ هم بالا می رود. هیچ یک از طرفین قادر به تحمل خروجی چنین وضعیتی نخواهد بود به ویژه در منطقه ای که همین الان شعله ور است.

گزارش های دریافتی مبنی بر اینکه طرف ها در حال یافتن راهکارهای خلاقه برای خروج از بن بست غنی سازی هستند تشویق کننده است. به نظر می رسد که طرف ها در حال کاستن اختلافات برای دستیابی به توافق هسته ای هستند و قادر خواهند بود تا 24 نوامبر و یا در مدت کوتاهی بعد از آن به توافق برسند. این مسئله حساسی است زیرا که دورنمای داخلی مسئله در صورت شکست مذاکرات در هر دو کشور ایران و آمریکا بسیار بد به نظر می رسد. طرفین باید از این فرصت استفاده کنند و بهترین زمان برای خروج از این بحران همین زمان باقیمانده است.

- آیا جمهوری خواهان افراطی کنگره آمریکا با ایجاد یک بحران سیاسی سعی خواهند کرد تا مذاکرات را از بین برده و مانع از توافق هسته ای شوند؟

- جمهوری خواهان به تازگی کنترل هر دو مجلس کنگره را در دست گرفته اند. جمهوری خواهان در زمانی که در اقلیت بودند سر و صداهای زیادی می کردند و همواره خواستار اعمال تحریم های جدید علیه ایران بوده اند. اما این مسئله می تواند یک استراتژی سیاسی باشد تا یک سیاست معقول. اگر کنگره به تحریم های بیشتر ایران رای داده بود مذاکرات هسته ای را از بین برده بود. اگر در حال حاضر جمهوری خواهان اقدام به اعمال تحریم های بیشتری علیه ایران کنند که توافق هسته ای را از بین ببرد، آنها مسئول از دست رفتن جدی ترین فرصت دیپلماتیک برای حل این موضوع خواهند بود و این سیاست بسیار بدی خواهد بود. شاید آنها بخواهند دیپلماسی رئیس جمهوری آمریکا را با شکست مواجه کنند اما این مسئله برای خود آنها هم هزینه های بسیار زیادی خواهد داشت.

- در صورتیکه تا  ضرب الاجل 24 نوامبر توافق جامع هسته ای حاصل نشود، آیا ممکن است این زمان تمدید شود؟

- در صورت دست نیافتن به توافق هسته ای به نفع هر دو طرف است که میز مذاکرات را ترک نکنند و به مسیر تنش برنگردند. ممکن است در این صورت برای تمدید توافق هسته ای تلاش هایی صورت گیرد هرچند تمدید این مسئله می تواند وضعیت سیاسی غیرقابل دفاعی به وجود آورد. در صورت تمدید ممکن است جمهوری خواهان و آن دسته از دموکرات ها که خواهان تحریم های بیشتر علیه ایران بودند فکر کنند که وضعیت به نفع آنها است و به دنبال تصویب تحریم های جدید علیه ایران باشند. اگر آنها موفق شوند و بتوانند حمایت تعداد کافی از نمایندگان را برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور را به دست بیاورند، توافق را نابود خواهند کرد و ایران و آمریکا مجددا به مسیر پرهزینه تنش برخواهند گشت. لذا طرف ها هر چه سریعتر به توافق دست یابند بهتر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.