فرهاد توحیدی با تبیین برخی ویژگی‌های سینمای سیاسی و وظایف آن، درباره دو همایش با موضوع «سیاه‌نمایی» و «چالش‌های اکران در سینما» که توسط این نهاد صنفی برگزار می‌شود، توضیح داد.

واکنش به مسایل سیاسی از وظایف سینماست/ ناهمواری راه به‌دلیل سوءبرداشت‌ها

فرهاد توحیدی سخنگوی خانه سینما درباره مشکلات موجود در عرصه ساخت فیلم در ژانر سینمای اجتماعی به خبرنگار مهر گفت: آنچه مسلم است من به عنوان فیلمنامه نویس نمی توانم برای هنرمندانی که فعالیت خلاقانه می کنند نسخه بپیچم اما همین اندازه بگویم که با مشکلات بسیاری در جامعه مواجه هستیم که جنبه های مختلفی از زندگی را شامل می شود و می‌توان این نکات را در فیلمنامه‌ها و فیلم‌ها مدنظر قرار داد.

وی افزود: بیکاری و آسیب های ناشی از این مقوله، پدیده طلاق و تبعیض میان زن و مرد، مباحث مربوط به عدالت اجتماعی از جمله مسائل مهم و مطرح در حوزه اجتماعی است که پرداختن به این موضوعات به دلیل نزدیکی بسیار به مباحث سیاسی در اغلب موارد با مشکل مواجه می شود.

لزوم ایجاد توازن بین سوژه‌های سینمایی

این فیلمنامه نویس با اشاره به اینکه سینمای ایران در صورت برقراری توازن میان موضوعات متعدد با گنجینه ای از سوژه مواجه خواهد شد، بیان کرد: به اعتقاد من در برخورد با تنوع موضوع در اجتماع باید نیمه پر لیوان را دید. به عنوان مثال در بررسی مسائل مربوط به زنان باید به رشد و آگاه شدن به حقوق زنان توجه کرد و یا اینکه علاوه بر مسائل اجتماعی در چند سال اخیر با رشد دستاوردهای علمی مواجه بوده ایم که هیچ یک از این مسائل مهم به درستی در سینما مطرح نشده است. بنابراین در صورت برقراری توازن میان موضوعات متعدد با گنجینه ای از سوژه مواجه خواهیم بود.

رییس هیات مدیره خانه سینما که قرار بود نشست‌هایی با موضوع تفاوت سیاه‌نمایی با سینمای اجتماعی را در خانه سینما برگزار کند، عنوان کرد: واقعیت این است که مرز میان ساخت فیلم در حوزه سیاسی و اجتماعی باریک است و همین مساله غالبا برای سینمای اجتماعی دردسرهایی ایجاد کرده است. همین چالش‌ها باعث شد خانه سینما نشست‌هایی برای تبیین سینمای اجتماعی برگزار کند و به زودی فراخوان نخستین همایش «سینمای مستند، اجتماعی و سیاه‌نمایی» اعلام و همایش پیش از آغاز جشنواره فیلم فجر برگزار می شود.

توحیدی در پاسخ به اینکه تقسیم بندی بین موضوعات اجتماعی و سیاسی معمولا به محلی برای مناقشه تبدیل می شود، گفت: مرز بین این دو مقوله باریک است که برقراری تعادل در هر یک از این دو حوزه می تواند مشکلات احتمالی در این بخش را کاهش دهد، اما بدیهی است که حوزه سیاست سهم مهمی در عرصه سینما دارد و می توان مسائل مهم موجود در این عرصه را در سینما تصویر کرد.

مصداق‌هایی از سوژه‌های سیاسی برای پرداختن در سینما

وی درباره مصداق‌های پرداختن به سوژه های سیاسی در سینما اینگونه توضیح داد: به عنوان مثال بحث احزاب و تقسیم بندی قدرت سیاسی بین افراد و گروه های سیاسی، فساد سیاسی و در نهایت پرداختن به این موضوع که در یک جامعه مدنی تا چه اندازه می توان نوع عملکرد نهادها و افراد را مورد ارزیابی قرار داد و درجه تشویق و حساب‌رسی به احزاب به چه میزان است از مهمترین نکات قابل توجه در طرح مسائل سیاسی در حوزه سینمای سیاسی است. ولی متاسفانه به دلیل حساسیت های بیش از اندازه، از طرح موضوعات مختلف سوءبرداشت می شود.

سخنگوی خانه سینما ادامه داد: این در حالی است که توجه به موضوعاتی از این دست تنها وظیفه مسئولان و افراد فعال در امور فرهنگی نیست، بلکه باید مسئولان در سه قوه مجریه، قضائیه، مقننه و به خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شناخت موضوعات و آگاهی نسبت به آنچه در جامعه در حال رخ دادن است پیشتاز باشند تا بتوان به درستی جامعه را مورد نقد و بررسی قرار دهد.

دعوت از مخالفان به نشست‌های «چالش‌های اکران»

فیلمنامه نویس «گاهی به آسمان نگاه کن» به نشست های تخصصی چالش های اکران که چندی پیش قرار بود در خانه سینما برگزار شود اشاره کرد و گفت: برگزاری نشست های تخصصی «نمایش عمومی فیلم ها؛ بحران ها و آسیب ها» همچنان بر قوت خود باقی است و از همه دوستان و دست اندرکارانی که نظراتی غیر از نظرات جامعه اصناف سینمایی دارند دعوت می شود تا در این نشست ها شرکت کنند و قطعا در این بین از نمایندگان فکری جناح های دیگر هم دعوت می کنیم تا در این نشست ها حضور پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش از جناح و جریانات فکری مخالف با اصناف سینمایی دعوت شده بود در این جلسات حضور پیدا کنند، تاکید کرد: با وجود وعده ای که داده بودند در آخرین لحظات اعلام کردند که امکان حضور در این جلسات را ندارند.

سخنگوی خانه سینما در پایان صحبت های خود گفت: در هر صورت نشست های تخصصی چالش های اکران با دعوت از طیف های مختلف سینمایی به زودی برگزار خواهد شد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.