گروه میهن - محمود مصدق - هم اکنون دو نگاه در سطح کلان کشور نسبت به فضای سایبری وجود دارد. برخی از اعضای شورای عالی مجازی، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه و جماعت وغیره افزایش سرعت و کیفیت اینترنت را در شرایط کنونی تهدیدی بالقوه می دانند ...

 «ملاحظات امنیتی» و «پیوست فرهنگی»؛ 2 خواسته منتقدان افزایش سرعت اینترنت

و می گویند، با توجه به فراهم نبودن زیرساختها و لحاظ نشدن مسایل امنیتی و پیوستهای فرهنگی، حرکت به سوی این هدف خود بر نگرانی ها دامن می زند و سبب ایجاد مشکلات بزرگتر در آینده می شود.

در واقع در شرایطی که متوسط سرعت اینترنت در ایران 63 /0 مگابایت گزارش شده و دسترسی به اینترنت 2 مگابایت بر ثانیه - کف سرعت اینترنت در جهان- برای خیلی از مردم کشور به رؤیا تبدیل شده است، هستند مسؤولانی که از ضرورت استفاده اینترنت با همین سرعت و کیفیت کنونی دفاع می کنند.

 

 ملاحظات امنیتی رعایت شود

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات و عضو شورای عالی مجازی از این دست افراد است که می گوید: این بحث مفصل و کارشناسی است. موضوع این است که ما در ارتباط با امنیت پهنای باند شبکه ملی اطلاعات و آنچه در داخل تولید می شود در تمام ابعادش - از لحاظ اخلاقی، محتوا و...- تا حدود زیادی اطمینان داریم و به همین دلیل معتقدیم نیازی به هیچ محدودیتی در سرعت اینترنت نیست، ولی پهنای باندی که از خارج می آید حاوی انواع تهدیدهاست، خود دوستان زیر ساخت بتازگی اعلام کرده اند روزی 7 تا 8 میلیون بار حمله اینترنتی به کشور می شود. این یعنی ما نمی توانیم پهنای باند اینترنتی را بی حساب و کتاب و بدون ملاحظات امنیتی، پیوست فرهنگی و نظارت رها کنیم که بعد شاهد شکسته شدن حریم شخصی شهروندان خود توسط هکرها باشیم.

رضا تقی پور می افزاید: بحثی که شورای عالی مجازی هم بر آن تاکید دارد این است که اضافه شدن پهنای باند پس از اعمال ملاحظات و تصویب پیوستهای لازم صورت بگیرد وگر نه کسی در کشور پیدا نمی شود که مخالف افزایش پهنای باند باشد. چون مشخص است مزایای اقتصادی و نقشی که پهنای باند برای توسعه کشور دارد چیزی نیست که نسبت به آن تشکیک کرد.

 

  الزامهای رعایت نشده

عضو دیگر شورای عالی فضای مجازی هم چنین باوری دارد و می گوید: بی گمان هیچ فردی با افزایش سرعت فناوری مشکلی ندارد؛ اما اگر از سوی اعضای شورای فضای مجازی انتقادی مطرح می‌شود نسبت به شیوه اجرای این طرح است.

علیرضا شاه‌میرزایی می افزاید: ما براین باوریم که ارايه پهنای باند بالا برای اینترنت خود یک فرصت محسوب می‌شود، اما الزاماتی که باید برای این موضوع فراهم شود تاکنون در نظر گرفته نشده و فرهنگ‌سازی لازم هم در این زمینه نشده است.

 

  مبنای دولت، کیفیت اینترنت

از سوی دیگر دولت یازدهم به همراه بسیاری از کارشناسان حوزه ارتباطات و بخش عمده ای از جامعه معتقدند دستیابی به اینترنت پرسرعت و با کیفیت مبتنی بر قانون برنامه پنجم توسعه حق عموم مردم است.

دکتر حسن روحانی رئیس جمهور که تاکنون همواره بر افزایش سرعت اینترنت تاکید داشته است در آخرین نشست مطبوعاتی‌اش یکی از راه‌های پیشرفت علمی را، اینترنت پرسرعت می خواند و می گوید : اکنون اگر بخواهی بخشی را دانلود کنی باید ساعتها بنشینی. گاهی آدم خوابش می‌برد. مبنا و تصمیم این دولت به اضافه کردن پهنای باند است. البته این گونه امور تصمیماتش در شورای عالی مجازی اتخاذ می‌شود. یکی از تصمیمات این دولت ایجاد شبکه ملی اطلاعات است که در این زمینه قدمهای اولیه برداشته شده و با راه اندازی آن سرعت اینترنت خیلی بیشتر از امروز می‌شود.

 

 نارضایتی از کیفیت اینترنت

 مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز به قدس می گوید : اصل نارضایتی مردم به کیفیت اینترنت بر می گردد که بررسی این موضوع باید در سرلوحه کار باشد.

کاظم ابراهیمی صدرآبادی با اشاره به اینکه هم اکنون پهنای باند بین الملل کشور حدود 4برابر رشد کرده اما باز هم نیاز است که رشد کند، می گوید: باید در وهله نخست کیفیت سرویس اینترنت را افزایش بدهیم که در این زمینه تلاش می کنیم شیرینگ اینترنت را به حداقل زمان و طبق استانداردهای بین المللی برسانیم.

وی با بیان اینکه اکنون سرویس اینترنت خالص را به سختی و برای دوایر خاص و دانشگاه ها صادر می کنیم، تصریح می کند: مردم عادی طبق روال و مقرراتی که وجود دارد به صورت مشترک (شیر) استفاده می کنند. بنابراین تلاش ما این است که میزان اشتراک را به حداقل برسانیم.

 

  بیشتر تهدیدها، فرهنگی است

دکتر محمد قلم چی کارشناس الکترونیک و رئیس تالیف استاندارد ملی امنیت الکترونیک نیز به قدس می گوید : بعضی از فناوری‌ها تبدیل به نوعی از سبک زندگی انسان می شوند و ما ناگزیر به استفاده از آنها هستیم، اینترنت اکنون چنین شرایطی دارد.

وی با اشاره به اینکه بعضی ها به این حوزه فقط نگاه امنیتی دارند، تصریح می کند : البته هر پدیده ای یک سری آثار مثبت و منفی به همراه دارد. سؤالم این است که کدام دستگاه تا کنون آمده فرصتها و تهدیدها و نقاط ضعف و قوت اینترنت را به صورت علمی بررسی کرده است؟ چرا یک مطالعه مدیریتی در این خصوص نمی شود تا مشخص شود ما به این فناوری نیاز داریم یا نه؟

وی با بیان اینکه بخشی از دوستان نه تنها شناخت لازم ندارند حتی تصورات نادرستی از این حوزه دارند، تصریح می کند : اما تعدادی شناخت دارند، اما به این دلیل که هزینه کرد درستی در حوزه امنیت فضای سایبری نشده چندان با افزایش سرعت و کیفیت اینترنت موافق نیستند.  به گفته وی، بیشتر نگرانی ها و تهدیدهای حوزه اینترنت، فرهنگی هستند و وقتی فرهنگ استفاده از اینترنت در کشور نهادینه شود افزایش سرعت نمی تواند مشکل خاصی را ایجاد بکند.

 

 دولت غافل نیست

 با این وجود، به نظر می رسد آنچه در این قضیه بیشترمورد توجه است بحث امنیتی و فرهنگی است. موضوعی که البته دکتر روحانی و وزیر متبوعش در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به تجربه شان نشان داده اند چندان هم از آن غافل نبوده اند که تلاش برای پیشرفت شبکه ملی ارتباطات و تکمیل پروژه فیلترینگ هوشمند را می توان درراستای اهدافی چون افزایش سرعت و کیفیت اینترنت و صیانت از محتوای فضای مجازی ارزیابی کرد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی درجریان جلسه شورای عالی فضای مجازی که بتازگی برگزار شد پس از قرائت گزارشی از سوی وزیر می گوید : اقدامهای انجام شده درباره فیلترینگ هوشمند بزرگ و قابل توجه بوده است.

دکتر روحانی ضمن تاکید بر تداوم تلاشها به منظور تکمیل طرحها در صیانت از فضای مجازی می گوید: بخشهای دولتی و خصوصی باید در تولید محتوا برای شبکه ملی ارتباطات سهیم باشند.

 

 پالایش هوشمند، دنبال می شود

قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز روش کنونی پالایش سایتها را بهینه نمی‌داند و تصریح می کند : بر این باور هستیم که این شیوه باعث کندی کار می شود.

سبوحی می افزاید: بر همین اساس پالایش هوشمند را به شکل جدی پیگیری می‌کنیم و در این زمینه پروژه‌هایی نیز طراحی شده و فیلترینگ هوشمند یکی از برنامه‌های ما به شمار می رود. در سطح بین المللی نیز مباحثی در زمینه حمایت از کودکان در فضای مجازی مطرح است و حتی گاه گفته می‌شود افرادی که به سن قانونی نرسیده‌اند نباید امکان مالکیت موبایل داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.