گروه جامعه- محمد رضایی: شرکت بیمه ای «آتیه سازان حافظ» طرف قرارداد برخی ادارات و وزارتخانه‌ها برای بیمه‌های تکمیلی، به دلیل کم‌توجهی به نیازهای درمانی بیمه پردازانی که روزی روزگاری خودشان مدیر ادارات و نهادهای بزرگ بوده یا کارگران و کارمندان زحمتکشی بوده‌اند که به این کشور خدمت کرده اند، ...

 چتر سوراخ بیمه تکمیلی بر سر بازنشستگان!

 موجب افزایش مشکلات آنان شده است. با طرح مسأله بیمه تکمیلی فرهنگیان موسوم به «بیمه طلایی» و انتقال آن از بیمه ایران به شرکت آتیه سازان حافظ، مشکلات فرهنگیان نیز بیشتر شده و گلایه‌ها در این باره همچنان ادامه دارد.

 

  فراموشی بازنشستگان

احمدعلی فخرایی نوکاریز، بازنشسته یکی از ادارات وزارت کشور می گوید: متأسفانه مسؤولان به فکر بازنشسته ها نیستند و این شرکت  بیمه ای، برای پوشش بیمه طلایی فرهنگیان و برخی ادارات  دیگر در بحث پرداخت هزینه های تکمیلی و غرامتهای قانونی، با بروکراسی زاید، وعده امروز و فردا می دهد.

 وی با اشاره به دفترچه و کارت بیمه تکمیلی همسرش که بازنشسته یکی از نواحی آموزش و پرورش است، می گوید: خودم از وزارت کشور و همسرم از وزارت آموزش و پرورش به این بیمه مراجعه کرده ایم، اما سرویس مطلوبی دریافت نکرده ایم.

به گفته بیشتر مراجعان، شرکت آتیه سازان حافظ نمی تواند فرهنگیان و کارمندان بازنشسته را پوشش کامل بیمه بدهد.

وی با اشاره به اینکه از سه ماه پیش برای دریافت هزینه های ام.آر.آی و آزمایشهای ژنتیک سرگردانم، تاکید می کند: برای دریافت هزینه های این روشهای تشخیصی هنوز تعرفه ها و فرانشیز آن را ابلاغ نکرده و من و دیگر بیمه شده ها را سرگردان کرده‌اند و برخی از آزمایشها را نیز به دلیل نداشتن قرارداد با مراکز خصوصی  پرداخت نمی‌کنند.

 

  بیمه تکمیلی فقط برای بیمارستانها

یکی از بیمه پردازان آموزش و پرورش نیز در این باره می‌گوید: مهمترین دلایل استقبال بازنشستگان از بیمه طلایی را باید در عدم پرداخت وجه و حذف مراحل اداری در بیمارستانها و مراکز درمانی برشمرد، اما این ویژگی در بحث هزینه های جانبی به چشم  نمی خورد.

شهربانو حسنی می افزاید: گرچه  بازنشستگان و بیماران فرهنگی  برای بستری و درمان در هیچ یک از بیمارستانهای اعلام شده وجهی پرداخت نمی‌کنند، اما همین افراد در دوره بازتوانی و درست زمانی که نیاز به حمایتهای پس از اعمال جراحی از جمله فیزیوتراپی یا  درمانهای ویژه و بهره گیری از روشهای تشخیصی دارند، دچار مشکل تعرفه و عدم قرارداد می شوند و برای گرفتن حقشان باید کفش آهنین به پا کنند.

به گفته وی، بسیاری از بیماران به دلیل هزینه‌های سنگین درمان از مراجعه به پزشک و درمان بیماری خود منصرف می‌شوند.

 

 پرداخت ناقص هزینه عمل جراحی

نوذر برزویی، یکی از مشتریان بیمه مذکور نیز در این باره دل پر دردی دارد. او با نشان دادن برگ تسویه حساب بیمارستان  به خبرنگار ما می‌گوید: همسرم از چند سال پیش از  غده ای در کف دستش  رنج می برد و با تشخیص پزشکان و پزشک ارتوپدی دستور بستری در بیمارستان داده شد تا عمل شود اما بیمه، بخش زیادی از هزینه ما را پرداخت نکرد. بیمه آتیه‌سازان مبلغ 22میلیون ریال تعهد پرداخت نمود و برگه اجازه عمل را به بیمارستان داد، ولی چون در مرحله عمل چند پزشک متخصص و جراح او را عمل کردند فقط 2میلیون ریال یعنی یک دهم مورد تعهد را پرداخت کردند. شکایات ما به جایی نرسید و هزینه عمل را با قرض و وام پرداخت کردیم.

این مشتری خدمات بیمه ای یادآور می شود: این مشکلات سالهاست مردم را رنج داده و رشد بیش از حد تعرفه‌های پزشکی بخصوص در مراکز درمانی خصوصی، طرحهایی مانند بیمه طلایی را برای سازمانهای بیمه‌گر، بیمارستانها و بیماران با مشکلات زیادی مواجه کرده است که وزارت بهداشت باید برای حل این مشکلات تلاش کند.

 

  سوختن و ساختن بیماران

دکتر علیرضا فارسی، متخصص اعصاب و روان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در این باره به خبرنگار ما می گوید: حذف خدمات دندانپزشکی و هزینه عینک و از همه بدتر کسر تمام سهم بیماران فرهنگی از حساب خودشان (قرار بود نیمی از آن توسط دولت پرداخت شود) از جمله مشکلات بیمه پردازان در سال 92 و 93 می باشد.

وی که چند سال در مرکز اسناد پزشکی بیمه خدمات درمانی، فعالیت داشته، می افزاید: هنوز هم شرکت بیمه آتیه سازان حافظ برای پرداخت هزینه های آزمایشها و روشهای تشخیصی پزشکی هسته ای و برخی از انواع فیزیوتراپی و درمان مکمل، بیمه پردازان را  بلاتکلیف گذاشته و آنها باید این هزینه ها را از جیبشان بپردازند و یا با رنج بیماریشان بسوزند و بسازند.

این کارشناس نظام بیمه ای تأکید می کند: رقابتی کردن بیمه ها و خروج از رانتهای بیمه ای می تواند به شکوفایی خدمات حمایتی از اعضای جامعه هدف بینجامد وگرنه باید همچنان بازنشستگان را برای یک هزینه عینک و سونوگرافی در صفهای  این صندوقها منتظر ببینیم.

 

  مشکل‌دار بودن قرارداد آتیه سازان

ابوالقاسم خسروي سهل آبادي عضو کمیسیون تحقیقات مجلس نیز به خبرنگار ما می گوید: البته در این باره مشکلاتی برای بازنشستگان ایجاد شده و اکنون ما به دنبال این هستیم که با رفع موانع و مشکلات موجود در رابطه با تغییر قرارداد از بیمه ایران به شرکت آتیه سازان حافظ، ارایه خدمات درمانی به فرهنگیان دچار خدشه نشود.

به گفته وی، اجراي قرارداد وزارت آموزش و پرورش با شرکت بیمه آتیه سازان حافظ اشکالاتی دارد که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بنا دارد با برگزاري جلساتی با دولت مشکلات را برطرف کند.

این عضو خانه ملت می افزاید: بیمه طلایی فرهنگیان که از چهار سال پیش به منظور ارایه خدمات درمانی به فرهنگیان شکل گرفت در دولت گذشته با کمبود منابع اعتباري روبه رو شد که این مساله به دولت یازدهم رسید، ولی هم اکنون با قرارداد جدید در صورت بروز مشکل، مجلس بر اساس وظیفه نظارتی‌اش آماده رسیدگی بر اساس قانون است.

 

 حمایت مجلس از بازنشستگان

دکتر محمد علی مددي نماينده مردم ميانه در مجلس نیز در این باره گفته است: برای حل مشکلات  بازنشستگان آماده همکاری با دولت هستیم و مجلس آمادگی دارد طرح و لوایح مورد نیاز را با فوریت تصویب کند.

وی می افزاید: صندوق تامین اجتماعی ، بازنشستگي کشوري و نیروهای مسلح در این زمینه تکلیف دارند براي ارتقاي سطح خدمات فرهنگي، اجتماعي ، رفاهي و نيزآسايش جامعه بازنشستگان تلاش کنند و اين امر با همت و مساعدت وزير تعاون ،کار ورفاه اجتماعي ، مسؤولان صندوقهای بازنشستگي و وزارت بهداشت در قالب یک عزم ملی قابل تحقق است.

اگرچه افشین مقصودی مدیر عامل شرکت بیمه تکمیلی آتیه سازان حافظ گفته است برای رفع مشکلات بازنشستگان برنامه ریزی شده، اما هم اکنون، رضایت نسبی از خدمات این بیمه وجود ندارد.

به گفته وی این شرکت هم اکنون سه قرارداد با صندوقهای بازنشستگان کشوری به میزان  2 میلیون نفر، بازنشستگان تأمین اجتماعی بیش از 2 میلیون و 600 هزار نفر و همچنین آموزش و پرورش به میزان یک میلیون و 500 هزار نفر دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بازنشسته تامین اجتماعی IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۸
    6 0
    نمایندگان بیمه تکمیلی آتیه سازان در شهرستانها به مراتب اوضاع آشفته تری دارد۰ صرفنظر از آشفتگی های مالی و نقدی در این شعبه ها رفتار غیرمسوولانه و در بسیاری از موارد توهین آمیز کارکنان و مسوولین این شعبه ها آسیبهای روحی بیشتری رامتوجه بیمه شدگان سالمند میکند۰چون نه تنها از پرداخت تعهدهای مالی به موقع و قانونی خبری نیست که توهین و حرمتشکنی هم نتیجه پیگیریهای سالمندان میشود۰ در اغلب شعبه ها بررسی پرونده‌ها از ۱۰ روز تا چندماه طول میکشد و نتیجه در صورت پیگیری مکرر و مراجعه صد در صد حضوری سالمندان اکثرا به یک جمله ختم میشود:سقف اعتبار شما تمام شده است۰ای کاش این جمله با حفظ حداقل کرامت انسانی در حق سالمند بازنشسته ادا بشود۰ بازنشستگان از حداقل حق خود که اطلاع از سقف تعهدات بیمه است بی خبرند و کارشناسان این شرکت بیمه گزار هم اطلاعات درست و دقیقی نمیدهند۰
  • رحمن IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    2 0
    خداهیچ یک ازبنده گانش رامریض نکندکه مجبوربشودبیمه مکمل راتجربه کندبنده پس ازپرداخت مدت طولانی حق بیمه بابیمه مکمل روبرو شدم که ازمزایایش استفاده بکنم فلفورفاکتورهای خرج کردم راازم گرفتنداین قدرامروزفرداکردندکه مجبورشدم شکایت بکنم النهایه بخش اعظم فاکتورخرج کردمفقودشده بودبخش دیگرفراشیزخوردبرای باقی مانده هم گفتندبیشترازسقف قراردادمابامرکزدرمانی هزینه شده بابقیه مراکزدرمانی هم قراردادنداریم .دیدم خیلی خوش حسابی میکنندازبقیه اش هم خودم صرف نظرکردم بدون دریافت هیچ گونه خسارت بی حساب شدم تازه فهمیدم معنی بیمه مکمل یعنی چ!!!!!!!!!
  • یک بازنشسته دردمند IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۹
    0 0
    پس از سی سال رنج وبله قربان گویی وکسر فی الفور حق بیمه حال که بیشتر به استراحت ودرمان احتیاج دارد بازنشسته هارا درخت خشکیده ای میدانند که هرچه به آن آب وکود بدهی نتیجه ای ندارد.تابوده چنین بوده هزارمجلس و دولت هم بیایند این تفکر وجودخواهد داشت. بهتراست نام بیمه طلایی را به بیمه زنگزده تغییر دهند
  • رحمتی IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۳
    1 0
    تا زمانی که کارمندآموزش وپرورش بودم،سرحال بودم نیازی به خدمات جانبی بیمه نداشتم ولی بر اثرتصادف آسیب جدی دیدم و شوهرم راازدست دادم واداره مراازکارافتاده اعلام کردوشدم بازنشسته.حالانیازبه فیزیوتراپ ی دارم ودکتربرایم هرروز فیزیوتراپی تجویز کرده ولی با بیمه بازنشستگی فقط میتوانم ده جلسه در سال استفاده کنم وچون هزینه‌اش سنگین است ترجیح دادم با دست وپای ازکار افتاده از درمانم صرف نظر کنم این بود نتیجه۲۱ سال خدمت صادقانه به آموزش وپرورش.