شیرازی‌ها همت بلندی دارند. قریب سه دهه است که آنها در چنین ایامی شب شعر باشکوه عاشورایی را برگزار می‌کنند. جمعی از خادمان شاه شهیدان گرد هم آمده‌اند و شاعران اهل بیتی را از سراسر کشور فرا می‌خوانند و با کمترین امکانات معجزه می کنند، ...

خوشا شیراز  و شب شعر عاشورایش

 باید باشید و شور و حال این مراسم را ببینید. عهده‌دار همه کارها خود مردمند. یکی غذایش را نذری می‌دهد. یکی تاکسی‌اش را در این ایام در خدمت این محفل می‌گذارد. دیگری خانه‌اش را برای سکونت شاعران اختصاص می‌دهد... خدانگهدار بنیانگذاران این سنت آسمانی باشد. آنها که هستند نظیر جناب «فرهنگ» و «بابا احمد شیرازی» خداوند سایه‌شان را بر سر جوانترها نگهدارد و آنها که دستشان کوتاه و ان‌شاءا... پای سفره اربابشان هستند، خداوند بر درجاتشان بیفزاید.

هر سال شیرازی‌ها به تمام ایران نشان می‌دهند که می‌توان از هیچ نهاد و اداره و وزارتخانه و مرکزی چشم به راه کمک و عنایت نماند. می‌توان حلقه وصلی ایجاد کرد میان محافل باشکوه عزاداری و آفرینشهای ادبی عاشورایی، می‌توان کاری کرد که محفل روضه سالار شهیدان را شاعران این سرزمین بچرخانند و هر سال با آثاری که به سوغات می آورند بر غنای گنجینه ادبیات عاشورایی ما بیفزایند. همه سهم می‌گیرند.

بازاری‌ها، تجار، کسبه و... همه گرد هم می‌آیند تا شب شعری برای حضرت سیدالشهدا(ع) برگزار کنند. این یکدلی و زلالی به میهمانان هم سرایت کرده است. این محفل تنها شب شعری است که شما در آنجا همه نامهای امروز شعر ایران را در کنار هم می‌بینید. نامهایی که هرگز نمی‌توان تحت هیچ عنوان دیگری یکجا جمعشان کرد. هتلی برای اسکان نیست. بزرگواری خانه‌اش را در این چند روز وقف اقامت میهمانان کرده است. هر کس پتو و بالشتی دارد و گوشه‌ای از هال و اتاقی که پیدا شود استراحت می‌کند. بینشان همه جور آدم هم هست. از شاعران سرشناس کشور که پای ثابت کارند تا مدیران فرهنگی و نماینده مجلس و... .

می‌شود این محفل الگویی باشد برای برگزاری محافل عزاداری سالار شهیدان در کنار هیأتها و مجالس مرسومی که هست. می‌شود به جای شله زرد و قیمه و امثالهم که آنها هم باید باشند، عده‌ای هم کتاب حماسه حسینی و مجموعه شعرهای عاشورایی را نذری به دست مردم بدهند. شیرازی‌ها دارند یک نسل پربار از شاعران جوان خود را در این محفل پربرکت هر ساله، تربیت می‌کنند. امسال بیست و نهمین سالی است که آنها میزبان چنین حرکت پرشوری هستند. خود این حرکت، اتفاقات مبارک دیگری را هم رقم زده انبوه آشنایی‌های پربرکت، محافل و کنگره‌های خانگی شعر عاشورایی که حالا شهر به شهر و خانه به خانه می‌چرخد و نظیر هیأتها، همه می‌آیند و مدح و مرثیه می‌خوانند و... چه برکاتی داشته است این شب شعر آسمانی. ان‌شاء ا... امسال هم چنانچه توفیق بودن در این کنگره بهشتی را اگر داشتم، چون سال پیش که در همین ستون نقلش را برایتان نوشتم، باز هم از آن حال و هوا خواهم نوشت. سه روز آخر این هفته شیراز و شیرازی‌ها حال خوشی دارند. زهی به همت و غیرتشان....

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.