گروه جامعه / محمد رضایی - تا کنون پای هیچ منقل و وافور یا بساط استعمال تریاک و هروئین یا حشیش و کراک و شیشه ننشسته و هیچ داروی مخدری تزریق نکرده، اما بی‌اراده به دنبال کسب هیجان است.

 سرخوشی با مخدر‌های شنیدنی!

او یک «معتاد دیجیتالی» است. معتادی خطرناک که از طریق «شنیدن» به مواد اعتیادآور دست می‌یابد. «هدفون» و فایلهای دیجیتالی موسیقی بساط اعتیاد او را تشکیل می‌دهند.

 

 «گوش دادن» به مخدرها تا مرز نشئگی

ردیف شدن نام مواد اعتیادزا چون تریاک و هروئین، شاید برایتان تازگی نداشته باشد، اما «معتادان دیجیتالی» شاید تازگی داشته باشد. آنها نه از طریق سوء‌مصرف مواد مخدر‌، بلکه از راه گوش سپردن افراطی و تمام وقت به موسیقی‌های تند و کند و عجیب و غریب، به سرخوشی می‌رسند یا در خماری قرار می‌گیرند. به عبارتی اگر دیوانه‌وار گوش نکنند حتما «دیوانه» می‌شوند!

چند روز پیش رسانه‌های سعودی از مرگ نخستین قربانی مخدرهای دیجیتال در ریاض خبر دادند. گسترش فناوری‌های ارتباطی بویژه در حوزه‌های اجتماعی به اندازه‌ای سریع شده که چشمها را خیره می‌کند و البته دلهای نگران را می‌لرزاند. در زمان ما الگوهای ارتباطی به طور فزاینده‌ای از مرزهای ملی فرا‌تر رفته و آمار اتصال به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و نیز بهره‌گیری و حتی وابستگی به تولیدات دیجیتال در این فضا به صورت تصاعدی در سراسر جهان افزایش یافته و توانسته است کاربران زیادی را به خود وابسته و حتی «معتاد» کند.

 

  مخدرهای دیجیتالی؛ کشیدنی‌های شنیدنی

دکتر محمدحسین عطایی، استاد دانشگاه و روان شناس بالینی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: مخدرها امروز دیگر دیجیتالی شده‌اند و «کشیدنی‌های شنیدنی» داریم که استعمال کردنی نیستند. به عبارت دیگر، چنین جوانان معتادی با در اختیار گرفتن یک اتاق تاریک، یک هدفون قوی، اینترنت و چند فایل صوتی خاص می‌توانند این فایلهای ویژه و موسوم به «مخدرهای دیجیتالی» را برای نشئه شدن و دوری از خماری گوش کنند.

وی می‌افزاید: موادی که با تحریک بخشی از مغز، احساس کاذب سرخوشی و نشئگی را برای مصرف کنندگان آنها به ارمغان می‌آورد و این حس خوش و تحریک خاص مغز، به اندازه‌ای برای مصرف کنندگان لذت بخش (کاذب) است که آنها را به تجربه استفاده مجدد از این مواد وادار کرده و پس از مدتی، اعتیاد به مصرف این محرکها و مخدر‌ها را برای مصرف‌کنندگانشان به ارمغان می‌آورد.

این روان شناس وکار‌شناس مواد مخدر نوپدید که درباره ویژگی آنها تحقیقات تازه‌ای نیز داشته می‌افزاید: متاسفانه محرکها و مخدرهایی که از طریق امواج صوتی دریافت می‌شوند همان تاثیر مخدرهای سنتی و حتی قوی‌تر از آن را برای مصرف کنندگانشان به ارمغان می‌آورند. این مواد مخدر به صورت یک فایل ام‌پی‌تری با قیمتی بین ۳ تا ۳۰ دلار و یا رایگان دانلود می‌شود.

 

 آسیب جدی فرکانس‌های مخدر

دکتر منیره عالی روح، فوق تخصص مغز و اعصاب و محقق آسیبهای گوش نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: تاریخچه شناخت اثر شنیدن فرکانس‌های متفاوت از هر گوش، به سال ۱۸۳۹ یعنی ۱۷۰سال پیش برمی‌گردد که «هاینریش ویلهلم داو» توانست این اثر را کشف کند، اما این کشف به زیانهایی منتهی شد.

وی می‌افزاید: از اوایل قرن بیستم، پزشکان به تاثیر این فرکانس‌ها در مباحث درمانی و کنترل درد و خاصیت تسکینی آن البته به صورت موارد خاص دست‌ یافتند. این خاصیت بر اثر ایجاد ضربان میان دو فرکانس صوتی پخش شده در هر گوش به وجود می‌آید به شرط آنکه اختلاف فرکانس، کمتر از ۳۰ هرتز باشد، اما در این مخدر‌ها به بافتهای مغزی و عصب‌های گوش آسیب جدی وارد می‌شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب همچنین تأکید می‌کند: قرار بود این ضربان و فرکانس ورودی به هریک از گوشها، اثرات مخدر‌ها و محرکهای مختلف را شبیه‌سازی کرده، این اصوات خاص در کاهش وزن، میزان یادگیری، تقویت حافظه و ... نیز تاثیرگذار باشند، اما این علم هم اکنون به نوعی به افیون تبدیل شده و با دستکاری، در اختیار سوداگران مرگ قرار گرفته است.

 

 خانواده‌ها مراقب باشند!

وی با اشاره به نو بودن این مخدرها یادآور می‌شود: گرچه استفاده از این مخدرهای دیجیتالی، هنوز در کشورمان به صورت فراگیر در میان جوانان باب نشده، ولی آگاهی بخشی به خانواده‌ها مهم است و آنها باید مراقب حضور جوانان در فضای سایبر برای ایمن سازی جوانان باشند. این کار‌شناس اعصاب و محقق آسیبهای گوش و مغز تأکید می‌کند: مسؤولان باید به این موضوع حساسیت داشته باشند تا سیاستهای مناسب و کاربردی در مبارزه با این مخدرهای جدید در پیش گرفته شود، چون بسیاری از سایتهای اینترنتی که اقدام به فروش و حتی دانلود رایگان این موزیکها برای مخاطبانشان کرده‌اند براحتی در دسترس‌اند که می‌تواند آسیبهای جبران‌ناپذیری را به نوجوانان و جوانان وارد آورد.

 

  قانون برخورد کند

قاضی مصطفی گوهرزاد، عضو هیات علمی دانشگاه علمی- کاربردی قوه قضاییه به خبرنگار ما می‌گوید: همه باید بدانیم که قانون در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، درباره مسایل مختلف چه می‌گوید و حکم ما درباره آنها چیست.

وی می‌افزاید: این مخدر‌ها هم اکنون در کشورهای عربی بشدت گسترش یافته اند و امکان گسترش آن به کشور وجود دارد و باید پیشگیری در دستور کار مسؤولان قرار گیرد.

قاضی گوهرزاد می‌افزاید: راه اندازی آزمایشگاه‌های ادله دیجیتال یکی از نیاز‌های ابزاری برای تشخیص درست و دقیق قضات و دادگاه‌های کشور است و چون قاچاقچیان مواد مخدر فعالیت خود را روی فضای سایبر متمرکز کرده قصد دارند از این فضا برای خرید و فروش مواد مخدر استفاده کنند، باید این نیاز‌ها مورد توجه مسؤولان واقع شود.

 

  برای مقابله با مخدرهای دیجیتالی آمادگی نداریم

در همین حال سرهنگ م. ج. یکی از کارآگاهان ستاد مبارزه با مواد مخدر به خبرنگار ما می‌گوید: هنوز برای مقابله با مخدرهای دیجیتالی آماده نیستیم و نمی‌توانیم با این پدیده مخرب برخورد تدافعی و یا پیشگیرانه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هیچ‌شناختی نسبت به این نوع مخدر‌ها در مجموعه پلیس وجود ندارد، تصریح می‌کند: قانون بصراحت می‌گوید که تولید مواد مخدر، قاچاق کردن به خارج یا وارد کردن آن به داخل، نگهداری و خرید و فروش آن جرم است و جریمه یا زندان و حتی اعدام را به دنبال دارد، اما متأسفانه درباره این نوع مخدر‌ها فقط باید سکوت کنیم و دست روی دست بگذاریم! به گفته این مسؤول انتظامی، سالانه ۹ میلیون جرم در ۲۰ کشور دنیا رخ می‌دهد که بیشتر این جرمها نوظهور بوده و بخشی از آنها نیز تکامل یافته است و ایران باید در این زمینه به دلیل دارا بودن بیشترین کاربر رایانه‌ای اقدامهای بازدارنده بیشتری را انجام دهد، اما پلیس هنوز در این زمینه اطلاعات کافی و امکانات لازم را ندارد.

 

  مخدرهای دیجیتالی در دست بررسی!

 دکتر علیرضا جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در نشست رسانه ای با اشاره به مخدرهای دیجیتالی می گوید: اخبار مربوط به این موضوع در خارج از کشور گزارش شده و چنین چیزی در داخل کشور وجود ندارد، با این حال این موضوع در حال بررسی است.

به گفته جزینی مواد مخدر دیجیتال نوعی فایلهای صوتی هستند که با ایجاد فرکانس‌های مختلف روی هر گوش تاثیر خاصی روی مغز می‌گذارند و تجربه مصرف مواد مخدر سنتی همچون تریاک، کوکائین، مرفین، آدرنالین و غیره را در مغز شنونده شبیه سازی می‌کنند و باید جوانان با اطلاع از مضرات آن در این زمینه واکسینه شوند.

 

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تهرانی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    1 1
    برادران عزیز وبزرگوار که شبانه روز زحمت میکشید .درکشورما ازخیلی سالهاپیش موادمخدرسنتی رواج داشته (انموقع برای سنین بالا) والان هم بیشتررواج دارد منتها موادصنعتی ودرسنین بسیارپایین .موادصنعتی ازکجا امد ؟این ماده صوتی داره ازکجا میاد ؟همه یاکشورهای عربی یاروسیه واروپای شرقی .بزرگان .اقایان که نسیول هستید شمارابخدا باجان وناموس وزندگی این مردم بازی نکنید .برای دوروز ریاست وزدوبند ساکت نباشید وحقایق رابه مسیولین بالاتراعلام کنید .بابا الان درسوپرمارکتها - حتی درمراکز ترک -موادصنعتی مشروپخش میشه البته باهزینه ای که میگرند بازبهترازول شدن انان درشهر وانتشار الودگی است .تنهاراه کنترل ومبارزه همان موادسنتی تریاک به نصرف کننده وبیماران واشد مجازات برای موادصنعتی است .خودتان میدانید .خودتان میدانید .