گروه اقتصادي- خوش قلم - نمایندگان مجلس در حالی با واگذاری واحدهای مسکن مهر به صورت دایمی به مالکان آنها موافقت کردند که در صورت پرداخت قیمت زمین به دولت، متقاضیان برای همیشه صاحبخانه می شوند و واگذاری زمین به صورت 99 ساله منتفی می شود.

 واگذاری قطعی مسکن مهر 99 ساله به مالکان

در این راستا  نمایندگان در ادامه بررسی طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با ماده الحاقی 36 این طرح موافقت کردند که براساس آن پروژه‌های مسکن مهر به صورت دایمی به مالکان واگذار می‌شود و صد درصد درآمدهای آن از طریق خزانه به وزارت راه و شهرسازی اختصاص می‌یابد.

براساس ماده الحاقی 36 اصلاحی این طرح؛ به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود در صورت درخواست مالکان نسبت به واگذاری قطعی زمینهای اجاره‌ای 99 ساله پروژه مسکن مهر به قیمت کارشناسی روز اقدام و درآمد حاصله را به حساب خزانه واریز کند. صد درصد درآمد حاصله از طریق بودجه سنواتی برای اجرای طرحهای زیرساخت (تأسیسات زیربنایی و روبنایی) مسکن مهر با اولویت همان مجموعه‌ها و یا شهرهای جدید به مصرف می‌رسد.

درهمین حال عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اگر واگذاری زمینهای مسکن مهر به مالکان برای جبران کمبود اعتبارات است، می‌تواند مفید باشد، گفت: خاصیت مسکن مهر این بود که قیمت زمین را از قیمت مسکن حذف کند، بنابراین نباید این موضوع به فراموشی سپرده شود.

سید بهلول حسینی در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا با مصوبه جدید مجلس که مقرر شده، زمینهای مسکن مهر به مالکان واگذار شود، موافق هستید، گفت: به هر حال این موضوع در مجلس مصوب شده است، اما مصوبه باید برای تأیید به شورای نگهبان ارايه شود.

وی با تأکید بر اینکه واگذاری زمینهای مسکن مهر به مالکان از آن هدفی که پروژه مسکن مهر دنبال می‌کرد تا زمین از قیمت مسکن حذف شود، دور می‌شود، گفت: به نظر بنده این اقدام چندان نیاز نبود؛ زیرا از ابتدا پروژه مسکن مهر با این هدف راه‌اندازی شد که متقاضیان قیمت اعیانی را بپردازند و زمین در اختیار دولت باشد.

حسینی ادامه داد: البته اگر با این مصوبه منابع مالی خوبی جذب شود تا خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر بخوبی ارايه شود، می‌تواند مفید باشد.

نماینده مردم میانه در پاسخ به این پرسش که آیا مجلس موافق افزایش 12 میلیون تومانی قیمت مسکن مهر است، گفت: به هر حال نمایندگان مجلس موافق این افزایش قیمتها نیستند؛ چون متقاضیان مسکن مهر عمدتاً از طبقات پایین جامعه از لحاظ درآمدی هستند. وی تأکید کرد: این‌گونه بالا بردن قیمت‌ها خطاست و به متقاضیان مسکن مهر فشار وارد می‌شود.

وی تصریح کرد: به هر حال هرگونه افزایش یا کاهش قیمت مسکن مهر در حیطه وظایف دولت است، هر چند معتقدیم که هزینه‌های ساخت بالا رفته و باید برای تأمین هزینه‌ها، فکری اساسی شود.

درهمین حال معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای بهره برداری از 700 هزار واحد مسکن مهر در کشور تا پایان امسال برنامه ریزی شده است.

سیدمحمد پژمان افزود: از مجموع مسکنهایی که ساخت آنها با عنوان مسکن مهر آغاز شده، بیشتر از 50درصد در کشور به بهره برداری رسیده و بقیه هم در مراحل مختلف ساخت است. درهمین حال معاون وزیر راه و شهرسازی کشور گفت: زمانی که مسکن مهر به دولت جدید رسید، تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در صورتی که بر مبنای برنامه ریزی و زمان بندی پروژه باید 80 درصد پیشرفت فیزیکی آن کامل می شد.

محسن نریمان ادامه داد: طبق آخرین گزارشها، مسکن مهر هم اکنون در سراسر کشور به پیشرفت 83 درصدی رسیده و پیشرفت فیزیکی پروژه های آن در شهرهای تازه تأسیس نیز به بالای 77 درصد رسیده است. نریمان با تأکید بر رعایت حقوق شهروندی برای استفاده کنندگان از مسکن شهرهای جدید افزود: باید در شهرهای تازه تأسیس به خدمات رفاهی و زیربنایی توجه ویژه‌ای شود.

مالکیت مسکن مهر درحالی خبر خوشی محسوب می شود که افزایش هزینه های ساخت این مسکن مشکلات زیادی را برای متقاضیان آن به وجود آورده است و هنوز بسیاری از این گروه‌ها نتوانسته‌اند  واحدهای خود را تحویل بگیرند.

درهمین حال قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر گفت: درباره مشکلات تعاونی های مسکن جلساتی با همه مدیران تعاونی‌ها داشته ایم و مشکلات را بررسی و صورت جلسه کردیم و براساس آن تصمیم گیری‌هایی صورت گرفته است.

احمد اصغری مهرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا درباره مشکلاتی که در بعضی از تعاونی‌های مسکن مهر وجود دارد، اظهار داشت: اعضای هیأت مدیره تعاونی ها نمی خواهند ساخت واحد های مسکونی به اتمام برسد، چون برای برخی از هیأت مدیره تعاونی های مسکن عدم اتمام واحدهای مسکونی یک منبع خوب درآمدی است و اگر پروژه را تحویل دهند، این باب بسته می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    باسلام ازوزير خواهش مي كنيم كه به مسكن مهر گناوه توجه كنندكه چندين سال ما دربه دريم واميدمان به خداي منان وشما زحمت كشانه.
  • حسن IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
    0 0
    از نمایندگان سپاسگزاریم.