قدس آنلاین-ساحل عباسی-مبارزه سیاسی دانشجویان در سال 1332 منجر به آگاهی ملت و پیروزی انقلاب اسلامی شد.دانشجویان در سال 32 گفتمان استقلال سیاسی را رقم زدند وظیفه دانشجویان در حال حاضر پیشرفت گفتمان استقلال اقتصادی است.

16 آذر رستاخیز اندیشه ضد استکباری دانشجویی است /دانشجویان گفتمان استقلال اقتصادی را به وجود بیاورند

به گزارش قدس آنلاین ،بعد از كودتاى 28 مرداد 1332، رژيم وابسته پهلوى كه توانسته بود با كمك اربابان امريكايى بر اريكه قدرت باز گردد، درصدد برآمد تا پايه هاى حكومت خود را تثبيت كند، اما غافل از اينكه مقاومت مردم بطور كامل از بين نرفته و ايران در اولين فرصت خشم و انزجار خويش را نشان خواهد داد.نيكسون معاون رئيس جمهور امريكا در سال 1332، راهى ايران گرديد. در حقيقت او مى آمد تا نتيجه سرمايه گذارى بيست و يك ميليون دلارى را كه سازمان جاسوسى امريكا سياه در راه كودتا و سرنگونى دولت مصدق هزينه كرده بود، از نزديك مشاهده كند. ملت در حال افسردگى و از نفاق و تفرقه اى كه استبداد توانسته بود در ميان او ايجاد كند، ناراحت بود.رهبرى نهضت مقاومت، قصد رساندن صداى اعتراض مردم را به گوش جهانيان داشت و تلاش لندن و واشنگتن را كه مى خواست با مشروع جلوه دادن رژيم كودتا، امتيازات مورد نظر خود را در محيط آرام بدست آورد، خنثى كند. اجراى اين برنامه به عهده كميته هماهنگى دانشگاه تهران واگذار شده بود.تظاهرات دانشجويان دانشگاه تهران، به عنوان اعتراض به ورود دنيس رايت، كاردار جديد سفارت انگليس در ايران، از روز 14 آذر 1332، آغاز گرديد. دانشجويان دانشكده هاى حقوق و علوم سياسى، علوم دندان پزشكى، فنى، پزشكى، داروسازى در دانشكده هاى خود تظاهرات پرشورى عليه رژيم كودتا برپا كردند. رژيم پهلوى كه به خوبى از خشم ملت و خصوصا دانشجويان نسبت به خود و اربابان امريكا از پيش آگاه بود، با تمام قوا متوجه دانشگاه شد.روز 15 آذر تظاهرات به خارج از دانشگاه كشيده شد و ماموران انتظامى، در زد و خورد با دانشجويان، شمارى را مجروح و گروهى را دستگير و زندانى كردند. صبح روز 16 آذر 1332، گارد تا دندان مسلح رژيم پهلوى براى اولين بار وارد صحن دانشگاه شد تا فرياد مخالفان را در گلو خفه كند.در يكى از كلاسهاى درس دانشكده فنى، چند تن از دانشجويان در اعتراض به حضور ماموران گارد رژيم شاه در صحن دانشگاه، آنها را به مسخره مى گيرند و همين بهانه كافى بود تا وارد كلاس درس شوند و با ايجاد جو رعب و وحشت، محيط را براى بهره بردارى و گرفتن زهر چشم دانشجويان آماده سازند. ماموران گارد با حمله به دانشجويان بى پناه سه تن از آنان را به شهادت مى رسانند.حادثه 16 آذر 1332، بعنوان يك روز (مقاومت تاريخى) در تاريخ دانشگاه تهران ثبت و به عنوان روز دانشجو نام گرفت. دکتر علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  عوامل تاثیر گذار بر 16آدر سال 32 را در گفت و گویی با قدس آنلاین عنوان می نماید

-با توجه که انگلیس سالها  به استعمار و استثمار ایران پرداخته بود اما آمریکا چگونه توانست در کشور نفوذ کرده و به عنوان قدرتی تعیین کننده بتواند در امور کشور در دوره پهلوی ها دخالت نماید؟

-متفقین بعد از پایان جنگ دوم جهانی و قبل از خروج از کشور،جهت حفظ منافع خود در ایران هر کدام دست به اقداماتی زده بودند تا جای پای خود را استحکام بخشند .با توجه به اینکه ایران در همان روزهای آغازین جنگ بی طرفی خود را اعلام کرده بود اما چنان به نظر می رسید که گویی ایران در جنگ شرکت کرده و بازنده و مقصر جنگ بوده است به طوری که به وابستگی بیشتر کشور انجامید.در مورد آمریکا باید گفت به دنبال جای پا و دستگیره هایی بود با توجه به این که سوابق استعماری از او در ایران بروز نکرده بود و تعداد زیادی از روشنفکران با خوش بینی در پی این بودند که او را جانشین انگلیس نمایند و این زمینه بسیار خوبی برای نفوذ ابر قدرت تازه نفس به ایران بود.درخصوص انگلیس باید گفت با توجه به نفوذ دیرینه اش در ایران به دنبال گسترش و تداوم نفوذ گذشته خود با برپایی جنگ دوم و خسارات عظیمی که بر این کشور وارد شد با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کرد و رقیب جدید آمریکا که با توجه به دوربودن از منطقه جنگ و عدم وارد شدن خسارت به امکانات و نیروهایش برنده اصلی حنگ محسوب می شد،در حال گسترش نفوذ خود برای سلطه بر جهان بود.بنابراین در ایران آرام آرام جابه جایی قدرت صورت گرفت و عملا آمریکا در ایران جایگاهی یافت که به تدریج بتواند تعیین کننده سرنوشت ملت ایران باشد

-حال و هوای روزهای قبل از ورود معاون رییس جمهور آمریکا در سال 1332به ایران چگونه بود ؟

-هماهنگی هایی برای ورود نایب ریاست جمهوری آمریکا درحال انجام بود ومقدماتی برای این سفر در نظر گرفته شده بود به نظر می رسید این سفر نیز متعاقب  دخالت های آمریکا در سرنوشت کشور و ملت ایران صورت گرفته است و مسلما دخالت های آمریکا با با سفر معاون رییس جمهور آمریکا تکمیل می شد بنابراین دررسانه ها خبر به گونه ای پوشش داده می شد که گویی ملت ایران موافق با این سفر است و ورود معاون رییس جمهور آمریکا را مغتنم شمرده است و حکومت پهلوی در بزرگ نمایی این مساله از هیچ کاری دریغ نمی ورزید.در این راستا دانشجویان به عنوان طلیعه داران روشنفکری و نسل جوان کشور که شاهد آینده ای مبهم و وابسته به غرب و آمریکا بودند به مخالفت پرداختند و انزجار خود را نسبت به سلطه گران غربی و حکومت پهلوی با ایستادگی و مقاومت و تظاهرات نشان دادند و به جهانیان موضع ملت ایران را گوشزد کنند و نشان دهند که روشنفکران مذهبی ایران و جامعه اسلامی ایران  از زبان قشر جوان و تحصیلکرده اش درخواستش را به گوش جهانیان می رساند که این درخواست چیزی غیر از استقلال سیاسی و عدم وابستگی به غرب و عدم دخالت آنها در تعیین سرنوشت کشور نبود.

-آیا رژیم پهلوی در پشت کشتار دانشجویان اهداف خاصی را دنبال می کرد؟

-تظاهرات دانشجویان دانشگاه تهران، ‌به عنوان اعتراض به ورود «دنیس رایت» کاردار جدی سفارت انگلیس در ایران، ‌از روز 14 آذر 1332 آغاز گردید. دانشجویان دانشگاه­های حقوق و علوم سیاسی،‌ علوم، دندانپزشکی، فنی، پزشکی و داروسازی در دانشکده‌های خود تظاهرات پرشوری علیه رژیم کودتا و مقاصد آن بر پا کردند. روز 15 آذر ماه تظاهرات به خارج از دانشکاه کشیده شد و مأموران نظامی در زد و خورد با دانشجویان،‌ شماری را مجروح و گروهی را دستگیر و زندانی کردند. روز دوشنبه 16 آذر، تعداد سربازان در داخل دانشگاه افزایش یافت. پیش از ظهور آن روز بین دانشجویان دانشکده‌های حقوق و علوم و مأموران فرمانداری نظامی، برخوردهایی روی داد؛ ولی در دانشکده فنی، ‌به علت حضور یکی از گروهبانان در سر کلاس، برای دستگیری دانشجویانی که شعار داده بودند، کار به خشونت کشیده شد هنگامی که گروهبان مزبور به کلاس درس هجوم می‌آورد، با اعتراض یکی از اساتید مواجه می‌شود و دانشجویان نیز علیه حضور نظامیان در کلاس درس اعتراض می‌کنند. نظامیان نیز دانشجویان معترض را تعقیب کرده و در سرسرا و سالن دانشکده فنی، آنها را به گلوله می‌بندند. در نتیجه سه تن از دانشجویان به نام­های مصطفی بزرگ­نیا،‌ مهدی شریعت رضوی و احمد قندچی کشته می‌شوند و عده‌ای نیز مجروح می‌گردند.در این جریان رژیم در پی آن است که بزرگترین تابو و خط قرمز خود را که آمریکا و هم پیمانانش می باشد به ملت و دانشجویان و مخالفان اعلام کند که اگر کسی از خط قرمز رژیم پایش را فراتر بگذارد تاوانی جز مرگ نخواهد داشت .روز 16اذر در مبارزات ملت ایران به روزی سرنوشت ساز و تعیین کننده تبدیل می شود روزی که جوانها نشان می دهند می توانند هم نوا با هم استقلال کشور خود را فریاد کشیده و تمام قد در مقابل زور و استعمار بایستند .بعد از این روز تاریخی رژیم پهلوی با مراقبت بیشتری نسبت به تحرکات مردمی سخت گیری نشان می دهد  تا بتواند با توسل به زور و رعب و وحشت در مردم از تظاهرات و اعتارضهای مردمی جلوگیری نماید

 

-آیا می توان ادعا کرد که قیام دانشجویی سال 1332 مقدمه ای است بر اعتراضهای مردمی علیه رژیم و هم  آمریکا که در نهایت به پیرزوی انقلاب اسلامی منتهی می شود؟

-قیام دانشجویی سال 32 مقدمه ای است بر قیامهای مردمی به رهبری بزرگ مردی که رهبر انقلاب ایران نام می گیرد.جریانات سال 41 و کشتار خونین مردم در چندین شهر و متعاقب آن در 15 خرداد سال 42و دستگیری امام بعد از سخنرانی ایشان که کاپیتولاسیون را تکمیل کننده زنجیره وابستگی ایران به آمریکا می باشد. بدون شک موضعگيري امام خميني (ره) در برابر مصوبه مجلس (کاپيتولاسيون) و در پي آن تبعيد ايشان، نقطه عطفي در تاريخ معاصر ايران مي باشد. رژيم شاهنشاهي که از سخنرانيها و افشاگريهاي معظم له مي هراسيد، نماينده اي به شهرستان قم اعزام کرد و اين پيام را براي امام فرستاد: « ... آمريکا به منظور کسب وجهه در ميان مردم ايران با تمام قدرت فعاليت مي‌کند پول مي ريزد و از نظر قدرت در موقعيتي است که هرگونه حمله به آن ، به مراتب خطرناک تر از حمله به شخص اول مملکت است. آيت‌الله خميني اگر بنا دارند نطقي ايراد کنند بايد خيلي مواظب باشند که به دولت آمريکا برخوردي نداشته باشد که خيلي خطرناک است و با عکس‌العمل تند و شديد آنان مواجه خواهد شد ديگر هرچه بگويند حتي حمله به شاه چندان مهم نيست.به رغم پيام مؤکدي که براي امام خميني (ره) ارسال شد ايشان نطقي تاريخي در چهارم آبان 1343 ايراد کردند که به بخشي از آن مي پردازيم: "اگر يک خادم آمريکايي، اگر يک آشپز آمريکايي، مرجع تقليد شما را وسط بازار ترور کند... دادگاههاي ايران حق محاکمه ندارند... اگر شاه ايران يک سگ آمريکايي را زير بگيرد بازخواست خواهد شد...".6اين افشاگريها و سخنرانيها باعث گرديد رژيم ستمشاهي که از آمريکا و ايادي آن دستـــــور مي‌گرفت امام را از ايران تبعيد نمايد. بذري که ايشان طي سالهاي 3-1342 به زمين پاشيدند بالاخره در سال 1357 شکوفه داد و با پيروزي انقلاب اسلامي و تشکيل شوراي انقلاب، لايحه کاپيتولاسيون براي هميشه ملغي شد..در کل پاسخ رژیم پهلوی به همه کسانی که بر ضد آمریکا حر ف می زنند همان پاسخی است که در 16 آذر با گلوله به دانشجویان داده شد.بنابراین مهمترین استراتزی رژیم شاهنشاهی در برابر معترضان به آمریکا کشتار و تبعید و زندانی نمودن معترضان بود.در حقیقت 16آذر سال 32 را می توان سرآغازی بر مبارزه با استعمار در سده اخیر عنوان کرد که حرکت انقلابی و ضد استعماری دانشجویان منجر به بیداری ملت و پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57می شود که آمریکا و هم پیمانانش از کشور رانده  می شوند و ملت در سایه انقلابی که خود خواهانش بودند به حضور بیگانگان در کشور پایان داده و اجازه ندادند بیگانگان برای آنها تصمیم گرفته و در سرنوشت آنها مداخله کنند.

-به نظر شما در حال حاضر وظیفه دانشجویان در قبال کشور و ملت چه می باشد و مطالبات مقام معظم رهبری با توجه به شرایط و وضعیت فعلی ایران در جهان چگونه مطالباتی است؟

-آنچه که در طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کشور و ملت ایران تحمیل شده اعم از تحریمها و تهدیدها و جنگ ،همه و همه از ناحیه خارجی بوده و منشاء تمامی مخاطرات یاد شده آمریکاست و قدرتهای غربی که به نوعی در استثمار و استعمار رقیب و هم پیمان آمریکا می باشند.اگر دانشجویان عزیز بخواهند در راستای منویات مقام معظم رهبری گام بردارند و ضد استعمار و استکبار عمل کنند می توانند با توجه به اقتصاد مقاومتی استقلال اقتصادی را در کنار استقلال سیاسی که مبداء حرکت آن به قیام دانشجویان سال 32 مربوط می شود، به هم پیوند دهند و استقلال سیاسی را در کنار استقلال اقتصادی برای کشور به ارمغان بیاورند.جمهوری اسلامی ایران از بدو شکل گیری و پیروزی در سال 57 همواره مورد تهاجم و توطئه های دشمنان به خصوص غربی ها و آمریکایی ها بوده است بنابراین ملت ایران به خصوص جوانها و دانشجویان در برهه های مختلف زمانی اعم از دفاع مقدس و..نشان دادند که می توانند کشور و استقلا ل خود را حتی به قیمت جان حفظ نمایند و دست آمریکا و توطئه گران را از کشور و ملت قطع کنند.لذا امریکا پس از اینکه به لحاظ سیاسی و دخالت در امور کشور کاملا نابود شد عملا فشار اقتصادی را به عنوان حربه ای علیه ملت ایران به کار گرفت .دولت آمریکا این با ردر قالب جنگ اقتصادی رو در روی ملت ایران قرار گرفته است . به نظر می رسد که این جنگ نیز به صورت فرسایشی تداوم بیابد .بنابراین بر همه ملت ایران و جوانان واجب است درراستای تداوم نهضت 16 آذر سال 32 و استکبار ستیزی دانشجویان ، اقتصاد مقاومتی را که به نوعی استقلال اقتصادی است را مد نظر داشته باشند و به ابعاد مختلف آن توجه و در اجرای آن همت به خرج دهند.مسلما دانشجویان به عنوان قشر جوان ،فعال و لبریز از انرژی و کسانی که مبانی دانش روز را در اختیار دارند و پیشتازان و علمداران علوم مختلف هستند ،درراه اعتلای استقلال اقتصادی کشور گام بردارند .با توجه به اینکه جوانان به مسائل روز حساس هستند و با سرعت علم و تکنولوژی نسبت به دیگر اقشار حتی تحصیلکرده های میانسال حرکت می کنند بنابراین از جوانان انتظار می رود تازه نفس تر از گذشته به میدان آمده و بر امور و حوادث سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه  تسلط همه جانبه داشته باشند.جوانان به این مساله توجه داشته باشند که علم را نباید ذخیره کرد بلکه بلکه علم  را می بایست گسترش داد.بنابراین به کار گیری علم  در مبانی نظری و درحوزه های عملی می بایست یکی از اهداف جوانان و دانشجویان باشد.دانشجویان با توسل به علم خود می بایست به دیگران روشهای بهر ه مندی از امکانات و استفاده بهینه را آموزش دهند با آگاه کردن دیگران نسبت به این که استفاده از روشهایی که در گذشته صورت می گرفته است هزینه عمر پروژه ها را افزایش داده و به عدم کارایی منجر می شودموجب استقلال و شکوفایی اقتصاد کشور شوند .بنابراین با حضور علمی و مطالعات اساسی دانشجویان می توان فرهنگ استقلال اقتصادی و گفتمن اقتصاد مقاومتی را که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از جوانها به خصوص دانشجویان است را محقق نمود.دانشجویان می توانند همانگونه که گفتمان مبارزه سیاسی با استکبار را به وجود آوردند در این برهه زمانی نیز گفتمان استقلال اقتصادی را به وجود بیاورند

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.