بیش از سه هزار عامل در تعیین شاخص قیمت بورس مؤثر است. در سالهای گذشته بیشترین شوک از قیمت دلار بر بورس تحمیل شد و تجدید دارایی ها با قیمت جدید ارز شکل گرفت.

بورس در انتظار روزهای بهتر

 این نوسانات سبب شد سهامداران بدون تحلیل بنیادی وارد بازار سهام شوند و درشرایط التهابی تصمیم های آنی و احساسی بگیرند.

دیگر عامل تأثیرگذار بر بورس اجرایی شدن هدفمندی یارانه ها بود؛ زیرا با وجود افزایش قیمت حاملهای انرژی سهم تولید که 30درصد را در بر می‌گرفت، پرداخت نشد. بنابراین با افزایش قیمت تمام شده تولید مواجه شدیم که در نتیجه آن میزان سود شرکتها که مسلماً بر قیمت آنها تأثیرگذار است، کاهش یافت.

افزون بر اینها درسال 92 مبلغ 58 هزار و 700 میلیارد تومان بودجه مصوب بود اما 11 هزار میلیارد تومان یعنی یک پنجم آن محقق شد. بنابراین بسیاری از شرکتها و تولید کنندگان مصالح ساختمانی و تأمین کنندگان در این حوزه با رکود، کاهش تولید وعدم دریافت مطالبات مواجه شدند، اما بودجه 40 هزار میلیاردی در سال 93 تا حدودی وضعیت را بهتر کرد. از سوی دیگر با بررسی وضعیت صنعت نفت و پتروشیمی می‌شود دریافت که برای پنج سال آینده صنعت نفت مبلغ 100 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و حوزه پتروشیمی 33 میلیارد سرمایه را می‌طلبد. در حالی که به واسطه شرایط تحریم سرمایه گذاری موجود نیز به دلیل محدودیت در واردات کالا و نقل و انتقال مالی و ضرورت انتقال از چندین کشور برای جلوگیری از رهگیری، هزینه های زیادی را بر شرکتها تحمیل کرده است. در این میان افزایش قیمت خوراک پتروشیمی از 5/2 سنت به حدود 13 سنت شوکی بر این صنعت وارد کرد. شایان ذکر است، در نمایشگاه نفت، گازوییل و پتروشیمی در سال 93 پذیرای 600 شرکت خارجی بود، افزایش حضور شرکتهای خارجی نشان دهنده اشتیاق سرمایه گذاری خارجی برای ورود به بازار ایران است. به عقیده بسیاری از کارشنا سان جهان ایران بکرترین بازار برای سرمایه گذاری می‌باشد. بنابراین مذاکرات هسته ای فضای جدیدی را در اقتصاد کشور و در نتیجه آن در بورس ایجاد کند. بررسی تحلیلی گزارشهای 6 و 9 ماهه شرکتهای بورسی نیز به عنوان عامل تأثیرگذار نشان می‌دهد، سهامداران از عملکرد شرکتها رضایت چندانی ندارند و انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری جدید را از دست داده اند.

 مسأله تأثیرگذار دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرد، نرخ سود بانکی است. با توجه به اینکه نرخ سود بانکی باید با افزایش تورم منطبق می‌شد، افزایش سود بانکی به سرازیر شدن حجم بالایی از نقدینگی به سمت بانکها شد، آمارها حاکی از افزایش 29 درصدی نقدینگی در شهریور سال 93 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است. این افزایش به معنای 653618 هزار دلار نقدینگی در جامعه است. 533952 میلیارد تومان از نقدینگی موجود شبه پول می‌باشد، بدین معنا که این پولها به صورت سپرده های کوتاه و بلند مدت یا قرض الحسنه، مسکن در اختیار بانکها می‌باشد و 119863میلیارد تومان به صورت پول (سپرده های دیداری وجاری واسکناس ) موجود است. بنابراین از 653 هزار میلیارد نقدینگی حدود 533 هزار میلیارد آن یعنی حدود 85 درصد به صورت سپرده بلندمدت در بانکها بلوکه شده است و فقط 15 درصد از نقدینگی در حال گردش می‌باشد و این خود به عنوان عامل مهم در رکود اقتصادی موجود می‌باشد . کاهش نرخ سود از 25درصد به 22 درصد نیز که به دلیل کاهش تورم صورت گرفت، سبب قفل شدن و یا به عبارتی طلایی شدن سپرده های 25 درصدی شد، حال کاهش سود از 22 به 20 نیز می‌تواند باعث قفل شدن بخش دیگری از سپرده ها گردد، اما بی تردید کاهش سود بانکی سبب حرکت نقدینگی به سمت بورس خواهد شد، به شرطی که سایر بازارها جذابیتی برای سرمایه گذاران نداشته باشند و سرانجام اینکه بازار بورس بودجه سال 94 را نیز رصد خواهد کرد. اقتصاد جهانی ، قیمت نفت و سیاستهای مربوط به تعیین نرخ سود بانکی و خروج از رکود نیز جهت گیری آینده بورس را رقم خواهند زد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.