مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران گفت: سازمان ملل متحد می‌تواند با انجام وظیفه قانونی خود در قبال نقض حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا این شائبه را از خود درو کند که گوش به فرمان آمریکاست و خود را از این انزوا و انفعال خارج نماید.

سازمان ملل با اعلام موضع در قبال نقض حقوق بشر آمریکا از انفعال خارج شود
 محمد واحدی، مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، درباره تداوم جنایات پلیس آمریکا علیه سیاه پوستان اظهارداشت: شدت اعتراضات و آشوب‌هایی که در چند ماه اخیر در سراسر آمریکا رخ داد؛ عمق آسیب دیدگی و رنج جامعه آمریکا از سیاست‌های نژادپرستانه نظام حاکم بر این کشور را نشان می‌دهد.


وی اضافه کرد: شکی نیست سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم معترض که تقاضای چیزی بیش از اجرای عدالت و انسانیت در حق خود ندارند، توسط پلیس و دولت آمریکا نقض حقوق بشر است.

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران با بیان اینکه حمله به این اعتراضات مردمی و استفاده از گازهای اشک‌آور و شلیک بی‌هدف به سمت جوانان بی‌دفاع این شهر نه تنها نقض قانون اساسی آمریکا بلکه با اصول بنیادین حقوق بشر نیز در تعارض است، خاطرنشان کرد:  واضح است که این برخورد بی‌رحمانه پلیس و دولت آمریکا ریشه در روحیه نژادپرستانه دولتمردان آمریکایی دارد که نه تنها به فکر اصلاح آن نیستند؛ بلکه به دنبال حمایت و گسترش این کوته فکری نیز می‌باشند.

واحدی تصریح کرد: این موضوع نه تنها در داخل ایالات متحده مشاهده می‌شود، بلکه نمود خارجی هم دارد، برای مثال ما می‌توانیم نمود بارز این روحیه را در موضوع فلسطین ببینیم. ایالات متحده آمریکا از رژیم منحوس و نامشروعی حمایت می‌کند که بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان امروز است.

وی ادامه داد: نژادپرستی در رژیم اسرائیل که در طول قرن گذشته به آواره شدن و کوچ اجباری بیش از 62% از فلسطینیان از سرزمین و وطن خود منجر گردیده است.

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران با تاکید بر اینکه حمایت دولتمردان آمریکا از اقدامات نژادپرستانه این رژیم جعلی و متهم نمودن جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناقض حقوق بشر نوعی سیاست گزینشی و دوگانه از رفتار آمریکا و وجود این خوی و روحیه ناشایست در رفتار دولت مردان آمریکاست، بیان داشت: اقدام پلیس آمریکا در شلیک گلوله به یک نوجوان سیاه پوست آنهم به بهانه حمله احتمالی این نوجوان به پلیس، نه تنها قابل ببخش و گذشت نیست، بلکه نیازمند توجه جدی است. چراکه که این قبیل حمله به مردم نه به دلیل حمله به پلیس بلکه به دلیل رنگین پوست بودن قربانیان این جرائم هولناک است.

واحدی اضافه کرد: موردی که در آمریکا و به ویژه در شهر فرگوسن مسبوق به سابقه بوده و در این روزها به صورت مکرر تکرار می‌شود که اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی در این شهر به دلیل همین برخورد نژادپرستانه پلیس آمریکا است.

وی با بیان اینکه متأسفانه وقیح‌تر از برخورد نژادپرستانه با مردم، عدم پوشش صحیح رسانه‌ای این حوادث از سوی رسانه‌هایی همانند سی‌ان‌ان و فاکس نیوز و تحریف وقایع این شهر است، اظهارداشت: با توجه به این حوادث شرم‌آور، دولت آمریکا به جای اتهام زنی به کشورهای طرفدار صلح و ثبات بین‌المللی بایستی به فکر اصلاح این اعمال خشونت‌آمیز در عمل باشد.

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران گفت: اینکه کمیته ضدشکنجه سازمان ملل برای اولین بار گزارشی منتشر کرده که در آن وضعیت حقوق‌بشر از سال 2006 مورد بررسی قرار گرفته است، قدم خوبی در زمینه بررسی وضعیت حقوق بشر در آمریکاست، اما این موضوع نباید به همین جا محدود شود و بایست بیشتر در مورد اینگونه موضوعات کار شود تا هم سازمان ملل به جایگاه واقعی خود بازگردد و هم مردم جهان سازمان ملل را به عنوان نهادی بی‌طرف و ناظر بر اعمال کشورها بپذیرند.

وی افزود: سازمان ملل متحد می‌تواند با انجام وظیفه قانونی خود در قبال نقض حقوق بشر در ایالات متحده آمریکا این شائبه را از خود درو کند که گوش به فرمان آمریکاست و خود را از این انزوا و انفعال خارج نماید.

واحدی تصریح کرد: مطرح نمودن این موضوع خالی از لطف نیست که سازمان ملل متحد نه تنها در موضوع نژادپرستی و جنایات ضد حقوق بشری در آمریکا موضع گیری نکرده، بلکه در موضوعات مختلف نظیر جنایت هولناک علیه جوان ایرانی توسط عده‌ای شرور در انگلستان وظیفه حقوقی و قانونی خود را انجام نداده‌اند.

مسئول مرکز دانشجویی حقوق بشر ایران اضافه کرد: این موضوع هنگامی جالب‌تر می‌شود که پلیس انگلستان به اهمال در ماجرای قتل و سوزانده شدن این جوان ایرانی اعتراف نموده است، اما هیچگونه موضع‌گیری از سوی فعالان حقوق بشر و سازمان‌های بین المللی حقوق بشری در قبال این موضوع و موضوع‌های مشابه در این کشور شاهد نبوده‌ایم.

واحدی با بیان اینکه سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که اگر وظیفه سازمان ملل متحد رسیدگی به اینگونه مسائل نیست، پس وظیفه این سازمان به ظاهر بین المللی دقیقا چیست؟، گفت: مرکز دانشجویی حقوق بشر در حال بررسی دقیق این جنایت هولناک و پیگیری چگونگی اقدام قانونی در قبال آن می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.