"سربازی" مفهومی که تمام پسران ایرانی به نوعی به آن آشنا و درگیر بوده و به قول معروف سربازی شتری است که در خانه همه آقایان می‌خوابد.

پرونده خرید خدمت سربازی باز شد/چشم غایبان میان‌سال به رأی نمایندگان

 در این میان کمتر پسر جوانی است که دغدغه سربازی نداشته باشد، بر اساس قانون هر جوان برای دفاع از سرزمین خود وظیفه‌ای به نام سربازی بر عهده دارد که این موضوع نسبت معینی با نقش افراد در جامعه و زندگی اجتماعی دارد.

البته برخی از جوانان هم هیچ علاقه‌ای برای حضور در خدمت سربازی نداشته و به نوعی غیبت می‌کنند؛ اگر در میان آشنایان، فامیل‌ها و دوستان نگاهی بیاندازید حتما جوانانی هستند که به دوره سربازی نرفته‌اند که این موضوع تبعاتی را برای خود فرد و افراد خانواده وی به‌دنبال دارد.

از طرف دیگر امنیت هر جامعه ای فوری ترین و ضروری ترین نیاز آن جامعه است و صد البته نیروهای مسلح جامعه نیز برای حفظ این امنیت و تامین آرامش مردم به سرباز نیاز دارند.

حال هر کشوری به فراخور شرایط جامعه‌اش روشی را برای حضور جوانان در خدمت سربازی تعیین کرده است به طور مثال در برخی کشورها دوره سربازی حرفه‌ای ایجاد شده و در برخی کشورها مانند ایران سربازی به صورت عام بوده و تمام پسران موظفند دوره خدمت سربازی را بگذرانند، بر اساس آمارهای اعلام شده در حدود 41 کشور خدمت وظیفه عمومی انجام نمی شود اما از طرف دیگر حدود 26 کشور قانون سربازی را اجرا می‌کنند.

خدمت وظیفه عمومی سربازی از دوران قبل از انقلاب تا کنون انجام شده و مسئولان مربوطه به فراخور وضعیت کشور مدت زمان سربازی را کم یا زیاد می‌کردند، به طوری که مسئولان سازمان نظام وظیفه در سال جاری مدت سربازی را به 24 ماه افزایش دادند. حال دولت پس از گذشت چند ماه از تصمیم این سازمان، در لایحه بودجه سال ۹۴ پیشنهاد تازه ای در رابطه با معافیت دوره خدمت سربازی به مجلس ارائه کرده است.

دولت در لایحه بودجه سال 94 به مجلس پیشنهاد کرده است که فروش خدمت سربازی در قالب جدیدی احیا شود. در صورت تصویب نهایی این بند «به دولت اجازه داده می‌شود تا همه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 10 سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف کند».

خرید خدمت وظیفه عمومی قفل مشکلات سربازی را می‌شکند

این پیشنهاد در حالی به مجلس شورای اسلامی مطرح شده که در فضای مجازی و میان مسئولان و نمایندگان مجلس نظرات متفاوتی مطرح است به طوری که محمدصالح جوکار عضو کمیسیونامنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس به‌عنوان یکی از موافقان خرید سربازی می‌گوید که در شرایط کنونی میزان بالای غیبت‌های طولانی مدت جوانان از حضور در سربازی مشکلات بسیاری را برای بخشی از جامعه ایجاد کرده است، به طوری که غایبان دوره خدمت ضروری به‌علت نداشتن کارت‌ پایان خدمت، از بخشی از خدمات شهروندی محروم هستند.

نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: دولت برای حل مشکلات غایبان طولانی خدمت دوره سربازی ماده قانونی را در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه کرده که با تصویب آن می‌توان گره کور این افراد را باز کرد.

اجرای قانون خرید سربازی به نظر مثبت ستاد کل نیروهای مسلح بستگی دارد

محمد اسماعیلی یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، تصویب و اجرایی شدن ماده قانونی فروش دوره سربازی برای غایبان ده ساله را منوط به تأیید و نظر مثبت ستاد کل نیروهای مسلح می‌داند و می‌‌گوید اگر نظر مثبت و منفی این ستاد در نظر نمایندگان بسیار تأثیرگذار است.

 وی ادامه داد: اجرای یک ساله قانونی فروش دوره سربازیشاید بتواند بخشی از مشکلات پیرامون این حوزه را برطرف کند، اما دولت قطعا باید برای این حوزه چاره‌ای بیاندیشد.

خرید سربازی موجب تشدید بی‌عدالتی می‌شود 

در این میان حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اما نظر مخالفی نسبت به موضوع خرید سربازی دارد، زیرا معتقد است که این اقدام موجب افزایش بی‌عدالتی و نارضایتی قشر متوسط و پایین جامعه می‌شود و هیچ نتیجه دیگری ندارد.

وی ادامه داد: این اقدام دولت این پیام را صادر می‌کند که همه چیز در کشور خریدنی است، از طرف دیگر در شرایط کنونی وضعیت تعداد سربازان در کشور روبه کاهش است و این موضوع قطعا به کاهش چندباره جمعیت سربازان می‌انجامد.

حاجی‌دلیگانی افزود: نظام وظیفه و سازمان های متولی باید راه حلی برای جذب افرادی که سربازی نرفته‌اند، بیاندیشد نه اینکه راه برای خرید و فروش آن باز شود.

مردان حدودا 30 ساله در دوره سربازی هیچ جایگاهی ندارد

اما سیدباقر حسینی عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در جواب به نظرات مخالف و انتقادها می‌گوید، باید وضعیت جوانانی که هم‌اکنون از سن حضور در سربازی گذشته‌اند، مشخص شود، زیرا شرکت یک مرد حدودا 30 ساله در دوره سربازی هیچ جایگاهی ندارد و دولت برای حل مشکلالت این افراد بهترین راه‌حل را تعیین کرده است.

وی ادامه داد: اما قطعا نباید موضوع خرید سربازی به تمام افراد با هر وضعیتی تسری یابد، زیرا این اقدام موجب تشدید ناعدالتی در جامعه شده و جوانان ثروتمند به راحتی به هر قیمتی سربازی را می‌خرند اما جوانان قشر متوسط و پایین توان این اقدام را ندارند.

این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که از زمان انتشار خبر خرید سربازی، جامعه واکنش‌هاس بسیاری را به آن نشان داده است به طوری که مثالا یکی از کاربران نسبت به این خبره می‌گوید"پس ما هم غیبت کنیم. چون احتمالا ده سال دیگه معاف میشیم،البته این برای چندمین بار که چنین مزایایی رو برای مشمولین غایب شامل میشن که خودش انگیزه زیادی رو برای مشمولین ایجاد کرده که غیبت کنن" همچنین یکی دیگر از کاربران گفته"مشمولانی که غیبتشون ده ساله یعنی به طور متوسط الان 28 تا 32 سالشونه یا بیشتر، با اضافه وزن و کم تحرکی که ایرانی ها دارند هم واقعا سربازی مفیدی نمیتونن داشته باشند  و این موضوع فقط وقت تلف کردنه، بنابراین به نظر من دولت حقوق خوب به کسانی بده که دوست دارن خدمت نظام کنن "

اما محمدصالح جوکار درباره این موضوع می‌گوید که پیشنهاد تازه دولت در رابطه با خرید دوره خدمت سربازی به هیچ وجه مشوق جوانان برای غیبت در این دوره نیست، زیرا این ماده قانونی قرار است که به مدت یکسال اجرایی شده و تنها برای افرادی که ده سال برای حضور در دوره خدمت غیبت داشته‌اند، به کار گرفته می‌شود، از این رو هیچ جوانی نمی‌آید برای خرید سربازی خود را در این مدت از خدمات شهروندی محروم کند.

یکی دیگر از محورهای پیشنهاد قانونی دولت برای خرید سربازی در لایحه بودجه 94، اختصاص اعتباری حدود 10 هزار میلیارد ریال برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلحاست که شاید این موضوع نمایندگان مجلس را ترغیب به تصویب و اجرای آن از سوی دولت کند، اما محمد اسماعیلی درباره این موضوع می‌گوید که درآمدهای این موضوع هیچ تأثیری در بنیه دفاعی ندارد و مسئولان باید راه‌‌های دیگری را برای تقویت این بخش بیابند.

حال با ارائه لایحه بودجه سال 1394 به مجلس باید تا یک ماه دیگر منتظر ماند تا دید که نظر نمایندگان مجلس در صحن علنی قوه مقننه نسبت به موضوع خرید سربازی چگونه است./

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 87
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    40 3
    خيلي خوبهولي بهتر ه كه بگن كساي كه بيشتر از ده سال از خد مت فرار كردن روهم شامل بشه و براي اينكبحث دارو ندار پيش نياد به كساي كه تحت پوشش كميته امداد هستن هزينه كمتري در يافت كنن كسايم كه وضع مالي بهتري دارن پول بيشتري بدن اينطوري به نظر من بحث دارو ندار مطرح نيست كمكي هم به قشر كم درامد جا معه ميشه
  • محمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    10 39
    مردم ما بیسواد نیستند....بله بچه پولدار 10 سال غیبت میکنه بعد از 10 سال میره خدمتشو میخره و تو این 10 سال هم با پول تمام خدمات رفاهیشو هم میخره و بچه فقرا برن لب مرز سربازی خدمت کنند...نماینده ها مجلس خام این مصوبه دولت نشند...جعمیت کشور ما در اینده با این روند کم هستش بااین خرید خدمت هم باید بریم سرباز اجاره کنیم یا بخریم...هدف دولت زیر فشار بودن لابی های سرمایداری در ایرانه که می خواهند رفاه خدمتشون با پول بخرند پس عدالت کجا میره...
  • شهروند IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    18 3
    مگر در این کشور همه چیز با پول خریداری نمیشود ؟گذشته از بحث سربازی، طرح طرافیک :کسیکه پول دارد طرح میخرند عبور میکند ،دانشگاهها: کسیکه پول دارد صندلی دانشگاه دولتی میخرد(پردیس دانشگاه) و .....
  • ali IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    15 0
    مگه چندتا ١٠سال غيبت كرده داريم ؟؟؟لااقل متاهلين رو و چند مورد ديگه بهش اضاف كنيد! اقا يه سال يه اوانس بديد به جوونها! ترغيب ازدواج بشه! پولش رو هم ميديم حقوق كسايي رو كه رفتن بجاش زياد كنيد!! والله اصلا جمعش كنيد اختياري بشه! هركي رفت استخدام بشه و حقوقش از پول اونهايي كه نميرن!! اونوقت ببينيد چطور همخ حمله ميكنند كه برن خدمت
  • مهدي IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    3 35
    خدمت كردن غيرت ميخواد ،سربازي جاي ادم بي غيرت نيست ونوع كارت ورنگش بايد فرق كنه. تشكر
  • حسین IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    14 0
    سلام من یکی از همین مشمولان هستم،به نظرم من و افرادی در شرایط من همه موافق این طرح هستیم ولی اینجور که بوش میاد قیمتی که باید بپردازیم خیلی بیشتر از چیزیه که تصورش رو میکردیم امروز توی اخبار قیمت 20 الی 50 میلیون تومن رو به گوش مردم میرسوندند.
  • مسعود عابدی IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    20 0
    در حال حاضر بیشتر غایبین واجد شرایط متاهل و دارای فرزند هستند وبه نحوی بامشکلات زندگی وتمام محرومیت های شهروندی مواجه هستند مثل گواهینامه رانندگی گذرنامه وام بانکی جواز کسب و... ودر این سن بالا و میانسالی به هیچ عنوان شرایط حضور در دوره سربازی را ندارند امیدوارم صدای ما به گوش مسولان برسد و بعد از بیش از ده سال محرومیت از حقوق شهروندی با طرح فوق موافقت کرده و اجازه دهند حقوق شهروندی به ما برگردد
  • علی IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    1 14
    بازتبعیض وپارتی وپول وبچه های فقیر برایدپولدارها جان فداکنند.حالا بگویید علم بهتراست یاثروت من از همان اول به دانش آموزانم می گفتم ثروت بهتراست والان یقین پیدا کردم وا لله که همین طور است.
  • برادر IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    8 8
    یعنی ما که به جای 8 سال غیبت رفتیم 8 سال درس خوندیم لزوما باید بریم خدمت؟ یعنی نمی تونیم مثل غایبین خریداری کنیم؟
  • نوری IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    3 12
    با سلام توجه به چند نکته: - خریدخدمت سربازی اختصاصا به غایبان باعث جری شدن متخلفان میشودیعنی همه به زمان میسپارند - انگیزه را در داوطلبان از بین می برد- بیشتر تحصیل کرده ها تن به سربازی می دهند - بجای برخورد بنوعی از افراد متخلف حمایت می شود. حداقل کلمه غایب حذف شود و خرید فراگیر اعلام گردد.
  • مریم IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    23 0
    با سلام به نظر من قیمتی که دولت در نظر دارد خیلی سرسام آور است قیمتی بین ۲۰تا ۵۰میلیون این رقم نباید از سوی مجلس پذیرفته شود یه قیمت تعادلی که اگر پولدارها بتوانند بخرند در کنار آنها به جامعه ی محرومتر هم زیانی وارد نشود مثلا مبلغی بین ۵تا ۱۰میلیون یا تا ۱۵میلیون نهایتا .از مجلس محترم میخوام روی قیمتش از دولت بخواهند تجدید نظر کندیا بصورت اقساطی بگیرد.
  • darush IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    24 0
    سلام واقعا راهکار خیلی خوبی ولی با قیمت منسفانه
  • کم درامد IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    20 1
    همین الانم باعث ناراحتی من شده 31 سالمه 10 نلیون واسه من که مجردم هستن پول زیادیه باید بین ازدواج و حرید خدمت دو دل شم لااقل قیمتش رو کمتر میکردن تا قشر کم درامد هم بتونه استفاده کنه
  • مستعار IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    19 0
    نظر بسیار خوبی است.من از خودم.میگویم.دامادم.الان دوره اموزشاش را می گذراند.ما بعلت اینکه سر پرستمان به رحمت خدا رفته.این داماد اعصای دست ماست.زیرا من بیمار هستم.ودخترم به تنهایی.نمی تواند زندگی را بچرخاند.اما هزینه اش بسیار زیاداست.ما شخصاتوانایی.این مبلغ را نداریم.مبلغی را دولت بزاردکه اجحاف.به قشر ضعیف.جامعه.نشود.با تشکر از شما خداوندبه شما توفیق دهد.
  • علی IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    2 20
    وجدانن کی در این کشور عدالت اجرا شده که این دومیش باشه توی یک خانواده پنج نفر خدمت کرده و توی یک خانواده هم سه نفر سرباز فراری یا غیبت کرده دارد از همه امکانات دولت هم استفاده میکنند و به ریشه همه هم میخندند .
  • سلیم IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    5 26
    کسی که سرباز نرفته فراری است چون تخلف کرده قانون باید متخلف را جریمه و تنیه کند نه تشویق . حداقل قانون را فرا کنید تا نحصیل کرده ها از کار خویش پشیمان نشوند.
  • reza IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    13 1
    با سلام خدمت نمایندگان مجلسی که این پیامارو میخونن(البته اگه بخونن) و سلام به کاربرای سایت.. سی و نه سالمه و اینو باید بگم که اشتباه کردم خدمتمو انجام ندادم ازین پاچه خواریام نمیکنم که دینمو عدا نکردمو این چیزا ..نه اگه رفته بودم الان تو زندگیم موفقتر بودم چرا.. چون با خریت (دور از جون بعضیا) زود عاشق شدم زود ازدواج کردم و متاسفانه بعد از هجده سال زندگی مشترکم با داشتن یه پسر چهارده ساله از هم پاشیده شد و جدا شدیم چرا ربطش دادم به این موضوع چون توی این مدت همش در حال دروغ گفتن و فرار از خودم بودم هیچ جا نتونستم استخدام بشم با همسرم یه سفر زیارتی یا سفرای اونطرف مرز نتونستم برم خلاصه حکایت همچنان باقی موند که الان به روزی افتادم که هزینه تحصیل بچمم بزور میدم چه برسه بیام این مبلغیرو بدم که اقایون تصویب کردن هرچند اگه همین مبلغو اقایون بمن بدن حاضرم چند برابر براشون خدمت کنم نمیدونم خدمت چرا باید اجباریو مجانی باشه ولی نرفتنش این همه گرونو خلاصه عرض اینکه اقایونی که شب رفتین خونه صبح اومدین این قانونو گذاشتین خدارم در نظر بگیرید و به همون خدا ندارم همچین پولی بدم
  • میلاد IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    28 1
    ما که خدمتمون و به موقع انجام دادیم و تموش کردیم چه گلی به سر بقیه زدیم؟ چه اشکالی داره گره ای از کار کسایی که به هر دلیلی غیبت داشتند باز بشه؟!!
  • فرشاد ویسی IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    16 3
    به نظر من باید به این موضوع منطقی فکر کرد نه احساسی اکر این قانون تصویب نشود چه اتفاقی می افتد عدالت برقرار میشود??? این افراد به زندکی خود ادامه میدن البته با مشکلات موجودشون اما اکر تصویب بشه هم از لحاظ مادی به دولت و کل مردم خدمت میشه و این پول هم به بیت المال تزریق میشه قرار نیست که خدمت فقط گذاشتن وقت باشه میتونه خدمت باشه
  • اصغر IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    29 3
    فروخته شدن سربازی کاره خوب و منطقیه طرح خوبی برایه ده سالها بعضیها متاهل و بچه دارن و معذورن
  • رضا IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    7 6
    همین که آقا زاده ها و فوتبالیستا کارتشون رو گرفتن این فانونم برداشته میشه مثل قبلا.
  • داوود IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    26 0
    سلام کسی که 10سال نرفته خدمت سربازی دیگه نمی تونه بره اگه بخوادم بره انقدر گرفتاره که نرفتنش بهتر از رفتنشه چون رو بقیه سربازا تاثیر منفی میزاره بخاطر همین ربطی به پولدار یا فقیر بودن نداره بخاطر همین اگه خرید سربازی رو برای کسایی که توان مالی کمتری داره شرایطش اسانتر بشه که انها هم بتوانن از این طرح خرید سربازی استفاده کنن عدالت برقرار میشه .مثلا اقساطی بشه یا مبلغش کمتر بشه یا روشهایی که عدالت برای همه برقرار بشه .در کل این طرح ,طرح خوبیه در صورتی که شرایط برایه همه یکسان نباشد
  • انسان IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    16 7
    ببخشید پس اون مردیکه ٣۵ سالشه و سربازی نرفته وبرا خرج زن و بچش مونده از کجا بیست میلیون بیاره که سربازیشو بخره این قانون فقط درد پولدارا رو دوا کرد و مردی که یه زمانی بخاطرخرج پدر و مادرش نتونسته بره سربازی حالا هم نمیتونه کاری بکنه
  • انسان IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    7 10
    کاشکی یکم به فکر قشر کم درامد هم بودین و فقط مشکلات پولدارا رو حل نمیکردین
  • علي IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    4 5
    من جزييات طرح رو جايي پيدا نكردم ولي به نظرم قيدحداقل 10 يا 8 سال غيبت بدون در نظر گرفتن مدرك تحصيلي منطقي نيست. كساني كه مدرك تحصيلي بالاتري دارند بايد با دوره غيبت كمتري شامل قانون بشوند چون مثلا يك فوق ليسانس يا دكترا با 5 - 6 سال غيبت هم الان بيش از 30 سال سن دارد در حالي كه يك ديپلمه با 10 - 11 سال غيبت چنين شرايطي دارد. پس اگر قبول كنيم كه افراد بالاي 30 سال جايي در دوره سربازي ندارند، بايد به اين نكته هم دقت كنيم. اگر نه نيروي متخصص مجبور مي‌شود به سربازي برود و نيروي غيرمتخصص از سربازي خلاص شود. در ضمن با ارايه تمهيداتي به يارانه‌بگيران و به ويژه افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي از اقشار كم‌درآمد و مستضعف، مي‌شود جلوي شكاف طبقاتي و مسايلي از اين دست رو گرفت.
  • محمود IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    1 32
    قانونی خوبی نیست اگه اجرا بشه چون فقط وفقط واسه پولدارهاخوب میشه ولی قشرکم درامد همیشه وهمیشه بدبختن وباید برن سربازی شما رو به امام حسین قسم کاری کنید که پول دارا نتونن سربازی رو بخرن مسولین محترم کاری کنید که ن سیخ بسوزه ون کباب
  • امیر IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    16 0
    با سلام اجرای این طرح کمک بسیار بزرگی به نسلی است که بخاطر مشکلات عدیده نتوانسته خدمت سربازی را انجام دهد و نباید با این طرح احساسی برخورد شود.دوستانی که حرف از بی عدالتی و قشر محروم صحبت می کنند باید بدونن که به غیر از تعداد کمی برای اکثر کسانی که شامل این شرایط هستند پرداخت این مبلغ خیلی دشوار است ولی از بلاتکلیفی بهتره.در ضمن یادمون باشه با پرداخت یارانه ها به قشر کم درامد اقشار متوسط جامعه بهای سنگینی دارن میدن
  • علی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
    14 2
    دوستانی که میگن بی عدالتیه پس گویا در جریان نیستیدکه همه جای دنیا تو هر کشوری 3 قشر بالا متوسط و ضعیف داریم حال تو یکسری این فاصله کمتره تو یکسری جامعه بیشتر این دلیل منطقیه که به عنوان مثال شما جای خوبی در تهران زندگی نمیکنی و توان خرید ماشین نداری پس لابد انتظارتون اینه اونی که پولداره وخانه متری 30 میلیونی و ماشین 2 میلیاردی سواره بی عدالتی در حق شماست من خودم پولدار نیستم ولی هیچوقت کسیو که با وضع مالی خوب و ماشین گرون میبینم کینه ای هم نسبت بهش ندارم بر عکس انگیزم بیشتر میشه تا کار کنم و منم به اونجا برسم واقعا الانم یکی شاید براش 50 میلیون پول خوردش باشه و به راحتی بخره منم که ندارم مشکلی ندارم شده وام هم که بگیرم میخرم و از نظرم اصلا بی عدالتی نیست منم با کارکردن ماهی 800 قسط بانکیم رو در میارم شمایی که میگی بی عدالتی پولش رو نداری مطمنم اصلا حال کار کردن نداری انتظار داری پولدارا بهت بدن مرد مومن با یک پراید برو 2 سال مسافر کشی کن هم راحت تر از خدمت اجباریه هم اینکه از محالات روزی زیر 150 تا 200 برات بمونه خودش پوله اصتحلاک ماشینو بنزینت رو بزاری کنار راحت مای 2تا 3 برات میمونه تمام این بی عدالتیه که از اون بچه پولداری که کینه به دل داری انالیز نمیکنی تو مغزت ببینی پدرش چقدر در روز داره کار میکنه و یا اینکه همین سرمایه دارها تو بخش خصوصی هستند که دارن کار افرینی میکنن و حداقل نقش تو اشتغال زایی دارند رو نمیبینی این دقیقا عدالته حتی چرا نباید این طرحم تصویب بشه که جوان هایی که شرایط اشتغال زایی و کار افرینی رو دارند هم معاف بشن همین که تو 2 سال بتونه به 5 نفر هم حقوق بده و سهم کوچکی در اشتغال داشته باشه خودش کمک بزرگیه به کم کردن ریشه بیکاری
  • محسن IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    6 2
    سلام لطفا توراخدا درباره قانون جدید سربازی یه مطلب کار کنید الان طبق این قانون گفتند هرکی بالای 27 سال داره و بیش از 8 سال غیبت کرده می تونه سربازیشا بخره این چه عدالتیه منو امثال من که رفتیم درس خوندیم و الان 27 سالمونه و خلاف هم نکردیم نمی تونیم بخریم اما اونایی که خلاف کردند می تونند برند بخرند. الان من هر سایتی رفتم هیچکی مشخص نکرده بود ما هم می تونیم بریم بخریم یا نه و در کامنت ها برای همه سوال بود که اونایی هم که رفتند درس خوندند سختی کشیدند الان می تونند استفاده کنند ازین قانون یا نه لطفا اگه میشه یه مطلب کار کنید در این باره و به این بی عدالتی اشاره کنید من از اون موقعی که شنیدم اعصابم خورده اگه شما کار کنید مردم آگاه بشند خیلی خوبه یا قانونا عوض می کنند یا می گند افراد تحصیل کرده هم می تونن ازش استفاده کنن تو را خدا این کارو انجام بدید دارم دیونه میشم ازین بی عدالتی اگرم میشه این
  • حمید IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    5 8
    دو نفرو در نظر بگیرید .هردو بالای ده سال غیبت داشتن یکی پولدار یکی فقیر!!!!پولداره خدمتشو میخره میره تایلند ..اروپا...بچه فقیر همون مشکلاتو از قبل داره...توی کشور ما قانون برا فقراس..پول داشته باش خدمت بخر!!پول داشته باش طرح ترافیک بخر.. پول داشته باش محافظ شخصی بگیر...و...اما یادمون باشه توده مردم قدرت عظیمی دارن ...خدا نکنه طناب ظلم از کلفتی پاره شه
  • هههه IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    4 3
    دولت پول نداره از هر راهی شده میخواد پول دربیاره
  • علی IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    5 0
    سلام.فکر خوبیه خرید خدمت.منتهی اگه بشه کاری کنندکسانی که پول ندارن ومجبورند بیان خدمت چون بالای 27 ساله هاهمه زن وبچه دارن .بخشی ازاین پول رو به عنوان حقوق به اونا بدهند.اینجوری عدالت هم اعمال میشه یعنی ازپولدارهاکه میتونند سربازیشونوبخرند کمکی هم میشه به اونایی که نمیتونن بخرند.
  • علیرضا IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    0 9
    سلام.من جند خانواده میشناسم اونا هرکدوم چند پسر دارن هیچکدوم به خدمت نرفتن حتی یکی ازاونا پدرش هم زمان جنگ موقع خدمتش بود نرفت خدمت وما که اون زمان رفتیم خدمت به ریش ما میخندیداین چه عدالتیه اونها هم از امکانات این مملکت دارن استفاده میکنند (یارانه)وبا ما هیچ فرقی ندارند.لذا پیشنهاد میشهه هرکی خدمت نرفته یارانش قطع بشه اینجوری کمی هم کمک دولت میشه.
  • مرتضي IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    4 5
    پس تكليف افرادي كه بالاي ٣٠ سال سن دارن و كمتر از ٨ سال غيبت كردن چيه؟ اشتباه كرديم رفتيم دنبال درس!!!! والا تا جايي كه به ياد دارم سعي ميكرديم يه جوري بشه غيبت نكنيم به هر قيمتي كه شده حالا برعكس شده!!!! چون هركي غيبت داشت همه ي درها به روش بسته ميشد ما كه كمتر غيبت داريم داريم ضرر ميكنيم يكي پيدا بشه غيبت ٤ ساله مارو بكنه ٨ سال!!! يه پولي ام به اون بديم!!!!!!!
  • علی IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    1 0
    با سلام در خصوص نظرات بزرگواران ایراداتی وارد است حرف از بی عدالتی و.. زده میشود در صورتی که در قشر پولدار جامعه بدلایلی مشمول فراری نداریم اینکه گفته میشود قشر ضعیف جامعه,فعلا که قشر متوسط دارند بدون بهره مندی از یارانه توان قشر ضعیف را می دهند دانشگاه های پولی و ازاد را در نظر بگیریدو خودتان قضاوت نماییدایا قشر متوسط بیشتر شهریه میدهند یا افرادی که زیر نظر کمیته امداد هستند!!!!
  • ناشناس IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    9 0
    من از دوستان منتقد این طرح می خواهم به عددی که سردار می گوید دقت کنند: 1.5 میلیون نفر غایب! شما معتقدید این تعداد همه پولدار و مرفه بوده اند آن هم پولدارانی که صبر کرده اند تا یک روز دوباره بتوانند سربازی بخرند؟ اولا: بسیاری از پولدارها زودتر کارشان را به طریقی درست کرده اند ... دوما: خیلی از غایب ها افراد ضعیف و متوسط جامعه بوده اند که به خاطر مشکلات خانوادگی و فقر به سربازی نرفته اند و دنبال یک لقمه نان بوده اند ... اگر روزنه ای برای این آدم ها ایجاد شده، بهتر است ما هم از خوشحالی شان خوشحال شویم ...
  • حسين IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    3 1
    اين حرفها كاملا غلط،فرق بين پولدار و فقير-به جوان ٢٨ ساله هست ٥٠ نغر زبر دستش نون ميخورن يه جوان ٢٨ ساله هنوز از خيابان نميتونه رد شه،درست ترين كار ممكنه-فقط كاشكي يه برنامه ريزي ميشد براي سرباز حرفه ايي-يعني هركي خواست از همون اول نره سربازي بخره،جاش كسايي كه ميرن سربازي از ته دل برن حقوق خوب بگيرن مثل همه كشورهاي پيشرفته
  • محمد IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    2 2
    حالا از شانس بد ماکه رفتیم دنبال درس و فوتبالیست نشدیم چه خاکی برسرمان بریزیم که باید بریم سربازی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خدایش نمیشه شرایط فروش برای همه افراد جامعه باشه خب اینجوری رک بگید میخواییم فوتبالست های متخلف سربازی نرن این چه قانونی : بهتر بود فقط اسامی فوتبالیست هارو ذکر میکردید
  • سام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    9 1
    به نظر من اصل طرح خوبه ولی اون بدبختی که این همه سال از خدمات اجتماعی محروم بوده چگونه می تواند این همه مبلغ را پرداخت کند.به نظر من همان معافی سنی که در گذشته داده میشد بهتر است و شامل همه آنهایی که بالای 28 سال سن دارند می شود و اینجوری کسی هم اعتراض نمیکند.
  • حامد IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
    3 0
    اگه قیمت منطقی حساب شده باشه طرح بسیار خوبیه به شرطی که ملاک سن باشه(27سال) نه مدت غیبت(آخه اونی که تو این مدت درس خونده چه گناهی کرده که نمیتونه از این شرایط استفاده کنه؟!) اگه شرط 8سال غیبت رو واسه این گذاشتن که اونایی که در شرف رفتن به سربازی هستن امیدوار خرید نباشن و پادگان ها خالی نشه خب حداقل این مدت رو بکنن 5 سال (بعید میدونم کسی امید داشته باشه تا 5سال دیگه این قانون باقی بمونه) اینجوری هم تکلیف عده ی بیشتری مشخص میشه هم بودجه ی دولت بیشتر.
  • ......... IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    11 0
    خدا کنم به حق حضرت فاطمه ی زهرا درست بشه که بتونن پایان خدمت بخرن خیلیا مشکل دارن نمیتونن برن اما تمام زندگیشون به همین پایان خدمته بستگی داره خدا کنم نماینده مجلس ها موافقت کنن یا خدا تو رو خدا موافقت کنید
  • جمال IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    12 0
    سلام.لطفا قیمت رو بیارید پایین. از کجا 50ملیون بیاره وسی که سالهاست بخاطر مشکلات اقتصادی غیلت کرده؟ 15م بنظرم خ ب باشه. اونم سقفش.
  • آرش-051 IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    5 0
    سلام به همه دوستان.بنظر من اجباری کلا اجحاف است.مبلغی که گفتن خیلی زیاد است حداقل برای امثال من که برعکس از 16سالگی هم دارم کار میکنم.قانون خوبیه*چون مشکلات خیلیها رو حل میکنه*با شرایط خدمت اجباری*اما مبلغی که گفتن واقعا درسته توی شرایط امروز ایران*پولی نیست اما بدست آوردنش بوسیله کار و زحمتکشی گمان نکنم خیلی هم راحت باشه.در جواب اون دوستی که ادعای نون دادن به 50نفر داره.شما یک جواز کسب ساده نمیتونی بگیریاونوقت چطور نون 50نفر رو میدی.اونیکه نون 50نفر میده*خودش نمیده-باباش و پولای باباش میده.در ضمن واقعیت رو آقاreza گفت*همون بهتر که بری خدمت.گو اینکه خدمت رفتن ضعفا هم مصیبت است.در ضمن من نمیدونم با قطع شدن یارانه کسایی که زن و بچه دارن و خدمت هم نرفتن*چه ناحیه ای از بعضی دوستان خنک میشه!!.یارو داره12000میلیارد میبره*تو چسبیدی به45500 همسایه ات...که قطعش کنند!!!!!!!!!!.زیاد گفتم.شرمنده.یاعلی
  • آرش IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
    8 0
    با سلام مجدد.آقا مهدی گل.آدم به کسی که نمیشناسه و از شرایطش خبر نداره*توهین نمیکنه.اولا چرا اصلا خدمت باید اجباری باشه؟.خدمت اجباری*اون هم به این شکل که از حقوق مشروع محرومش میکنند از جمله حق تملک و کار...خدمت نیست...برده داری است...من نمیدونم سربازی رفتن غیرت میخواد یا نه....اما توهین به افراد که اکثریتشون متاهل هستند و اون هم بصورت کلی*قطعا حماقت میخواد...پس نظر احمقانه بالاغیرتا نده...برادر من...شما اصل مشکل رو رها کردید*که خودت رو چرا باید بزور تهدید و مجازات و محرومیت اجتماعی*نه با تشویق و ترغیب*ببرند سربازی.چسبیدی به اینکه چرا من که رفتم*شما هم دنبالم نیومدین...نکنه وحی بهت نازل میشه...والا پیغمبر خدا و علی هم که در راه خدا جنگ و جهاد کردن...اینقدر ادعا نداشتن که شما داری برادر من.یاعلی و خدانگهدار
  • فرشاد IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    5 10
    من يك سوال داشتم من كه فوق ليسانس گرفتم و ٢٨ سالمه اين قانون شاملم ميشه ؟
  • علی IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    10 0
    آخه منه 33 ساله چطوری با این موهای سفیدم بیام با سربازه 18 ساله هم خدمت بشم منیکه3تا فرزند دارم بیام سربازی؟
  • علی IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    19 1
    آخه منه 33 ساله چطوری با این موهای سفیدم بیام با سربازه 18 ساله هم خدمت بشم منیکه3تا فرزند دارم بیام سربازی؟
  • محسن 28 IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    3 6
    اونایی که دارن حرف از غیرت میزنن.میخوام بگم غیرت ما که رفتیم درس خوندیم و دانشگاه رفتیم از شما بیشتره الان که د رس تموم کردیم.سنمون بالا رفته باید به کشورمون با علممون خدمت کنیم از مسولین محترم تقاضا دارم به فکر ما که دانشگاه رفتیم چاره اندیشی کنند
  • علی IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    11 2
    اونایی که اسم آقا زاده یا پولدار رو میارن بدونن همین حالا هم اگر شما پول یا پارتی داشته باشی عملا خدمت بی دردسری رو داری و البته برای این افراد پیدا کردن شغل چندان بحرانی نیست اما تحصیل کرده هاییی که از ترس فقر به دنبال درس رفته اند(غالبا) و تمام لذت های جوانیشون رو از جمله ازدواج یا درامد زایی رو از دست دادن حالا باید برن سربازی بدون پارتی و بعد از سربازی تو 30 سالگی از صفر شروع کنن و در بهترین حالت در عرض 7و8 سال بتونن سرو سامانی به زندگیشون بدن یعنی در 40 سالگی . اگر این طرح در مورد تحصیل کرده ها هم باشه اونا میتونن حتی با غرض یا وام یا فروش متعلقات یه سروسامانی بگیرن که بی شک به نفع کشورم هست . پس با قضاوتهای اشتباه این روزنه امید رو کور نکنید.
  • ﻣﻮﺳﻲ IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    18 0
    ﻛﺴﻲ ك 10 ﺳﺎﻝ اﺯ ﻋﻤﺮﺷﻮ ﺑﺪﻭﻥ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ اﺯ ﻣﺰاﻳﺎﻱ ﺷﻬﺮﻭﻧﺪﻱ ﮔﺬﺭﻭﻧﺪﻩ ﺣﺘﻤﺎ ﺩﻟﻴﻠﺶ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮ اﺯ اﻧﺘﻆﺎﺭ ﺑﺮاﻱ ﻫﻤﭽﻴﻦ ﻗﺎﻧﻮﻥ اﺣﺘﻤﺎﻟﻴﻲ ﺑﻮﺩﻩ و ﻳﺎ ﺧﺪﻣﺖ ﻣﻔﻴﺪﻱ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺩاﺷﺖ ﻳﺎ اﺻﻼ ﺧﺪﻣﺖ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺭﻓﺖ و ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﻏﺎﻳﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﻣﺎﻧﺪ ﭘﺲ ﺧﻴﻠﻲ ﻛاﺭﺳﺎﺯﻩ اﻳﻦ ﻃﺮﺡ
  • حسین شهریارزاده IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    1 25
    کسی که رفته سربازی برای دفاع از ناموس کشور رفته و کسی که نرفته ناموس کشور و ناموس خودش براش مهم نبوده
  • علی حسن IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    4 1
    سلام: به نظر من اگر سربازی خریدنی شد کسی که پول دارد میخواهد بخرد مبلغ را بالا بگیرید و از ان مبلغ حقوق سربازی که خانوادش نان اور ندارن به او بدهن یا مثلا از صد نفر پول گرفتن ان مبلغ را به صورت وام قرض الحسنه در اختیار20 سربازان بی بضاعت بگذارن تا زندگیشان بعد از فرد سرباز متلاشی نشود
  • حمید عبدی IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۶
    10 0
    تویی که دم از غیرت میزنی.کسی و به خاطر خدمت رفتن غیرتش و نمیسنجن.خدمت رفتن غیرت نمیخواد موقعیت می خواد که واقعا بعضی ها این موقعیت و ندارن
  • دانشگاهی IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۷
    1 5
    ه دولتیا مجل سیا ظلم در حق این مردم بدبخت نکنید برید خودتونو رنگ کنید برا اقا زاده ها و فوتبالیستا که هیچ نفعی و غلتی واسه مملکت نمیکنن قانون میذارید امان از اون روزی که طناب دار از بی عدالتی پاره بشه
  • فرزاد IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۸
    12 0
    با تشکر طرح بسیار خوبیست با اینکه من خدمت کرده ام اما دوستانی دارم که شرایط بدی دارن و پولدار هم نیستند ولی از این طرح استقبال کردن گفتن از روی ناچاری به خدمت نرفته اند . انشاالله به تصویب برسد. با تشکر
  • ف IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    5 0
    این سوال مهم باید مطرح شود """"""""""" آیا مشکلات جسمی و پزشکی در کاهش میزان جریمه ی تایین شده برای غایبین تاثیر دارد ؟ برای مثال مواردی که در معافیتهای پزشکی وجود دارد در کاهش میزان جریمه لحاظ شود ......
  • ف IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    3 0
    این سوال مهم باید مطرح شود """"""""""" آیا مشکلات جسمی و پزشکی در کاهش میزان جریمه ی تایین شده برای غایبین تاثیر دارد ؟ برای مثال مواردی که در معافیتهای پزشکی وجود دارد در کاهش میزان جریمه لحاظ شود ......
  • سید IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
    2 2
    به نظر من این ها همش بازی هست برا ی اینکه افتضاح سربازی فوتبالیستا رو از بین ببرن . سربازی رو پولی کردن تا به این بهانه اقازاده ها و فوتبالیستا سود ببرن
  • رها IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    6 3
    باسلام من یک خانم متاهل هستم و دو فرزند دارم شوهرم 8 سال از خدمت سربازی فرار کرده وزندگی سختی داریم وشوهرم با وام می خواهد سربازی خود را بخرد وبه فکر تفریح خود است ومن این را عدالت نمی دانم
  • محمدرضا IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    15 1
    سلام ایا سرباز فراری می تواند خدمت سربازی را بخرد
  • مرتضی IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    15 0
    کسیکه این پول رو داشته تا حالا به هر روشی کارت معافی گرفته!یه مبلغی تعیین کنید تا من و امثال من هم توانایی پرداخت داشته باشیم!
  • عباس IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
    6 0
    لطفا دولت محترم حساب اونایی که متاهل ودارای چند فرزند هستن هم بکنید که این مبلغ اصلا انصاف نیست سوع استفاده ازا دمای بدبخته که حتی نتونستن به دلایل متعددی ازدوره شیرین خدمت سربازی بهرمند بشن .توروبه خدا مبلغی بین ۲تا۵ ملیون و تصویب کنید این صفرو اصلا بردارید تا شاید شامل حال من وامسال منم بشه .خواهشن.در غیر این صورت مطمعنم که بازم غاعبین غاعب خواهند ماند
  • mohsen IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
    2 1
    اونایی که درس خوندن اشتباه کردن باید برن خدمتوچون باید خدمت کردن به مردم یاد بگیرند درس خوندید در آینده پولشو 100برابر میگرید فعلا خدمت کنید تا یاد بگیرید براتون خوبه ما که رفتیم پاتایا دکترا شما هم بیاین
  • محمدی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۲
    0 0
    با سلام خدمت دوستان عزیز همگی دارند از آقازاده ها صحبت می کنند مگه چند تا از غایبین اقازاده هستند بعد اینها مثل همین فوتبالیستها راحت می تونستند معافعیت بگیرن و مطمین باشید راحت گرفتند و دارند حالش را می برند معافهیت پزشکی و غیره....
  • مهدي زاهدي IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    1 1
    بسيار طرح خوبيه
  • ناشناس IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
    3 0
    من متولد 55 هستم . زن و بچه دارم . 20 سال از حقوق اجتماعی محروم هستم . به دلیل مشکلات متعددی به خدمت نرفتم. به نظر شما 20 میلیون از کجا بیاورم لطفا اگر راه دارد آن را به زیر 5 میلیون کاهش دهید. این قانون فقط برای پولدار هاست و ما طبقه کارگر باید همچنان از همه چیز محروم باشیم.
  • بينام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    1 1
    باز هم يه آقازاده ميخواسته معاف بشه،واسش قانون صادر كردن،حالا اين وسط باقي مردم مثل گله گوسفندن،يا معاف ميشن،يا اگه نميشن به درك.اين عين عدالت علي (ع) هست ديگه؟؟؟؟!!!!
  • بينام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۲
    2 0
    من فقط ميخوام بگم اگه مسؤلين يه نگاه به اين نضرات دوستان بندازن خودشون مشكل مردم ميفهمن،حيف كه ما مردم هيچ گونه حامي نداريم،اخه مني كه ٣٠ سالمه و درس خوندم بايد برم سربازي واقعا؟؟؟
  • ناشناس IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
    0 1
    به نظر من این بهترین راهه شاید نظر من مهم نباشه ولی خیلی ها هستن از اینکه سر سربازی نرفتن مصیبت زیادی تحمل میکنن! درسته هزینش بالاست ولی دست خیلی هارو میگیره خدا کنه تصویب بشه به زودی. حتی اگر تصویب هم نشه بازم پسرا سربازی نمیرن الان هرچی میریم تو عصر جدید کسی سربازی و دیگه کیلویی هم حساب نمیکنه بلاخره داریم میبینیم الان خیلی ها هستن سربازی نرفتن و در اینده هم نمیرن مطمئن باشید. نمیدونم چرا هی یه عده مخالفت میکنن که اره ایران نظمش به هم میریزه و از این حرفاو نترسید قرار نیست تا ابد این طرح بمونه که بخواد همه چیز به هم بریزه.
  • داوود IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۶
    1 0
    اگه قانونی بگذارند که جوانان در شهر خود خدمت کن اون وقت هیکس غیبت نمیکنه از سربازی
  • ياسر IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۸
    5 0
    با سلام من ٣٢سالمه وبا احتساب ميزان غيبت بخاطر تحصيل ٦سال غيبت دارم الان با زن وفر زند تكليف من چگونه است
  • حمید IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۹
    1 0
    سربازی اگر برای خدمت به میهن و با حفظ ارزش و کرامت انسانهاو توجه به مشکلات و آینده جوانان باشد بسیار مورد قبول است، اما شما ببینید در حال حاضر چقدر حس خدمت به میهن در سربازان مثبت است؟چقدر کرامت ایشان حفظ میگردد؟چقدر به مشکلات حال و آینده این جوانان از کار تا تحصیل و تشکیل خانواده اهمیت داده میشود؟ اگر این خدمت اجباری مقدس است چرا برای همه نیست؟ آیا گرفتن پول از افرادی که همه جوره محروم بوده اند و بعد از این امیدی به خدمات اجتماعی ناچیز ندارند راه کار درستی است؟ چراارتش حرفه ای نداریم تا با این مشکلات که نه افراد بلکه جامعه ما را دچار عقب ماندگی کرده روبروییم؟ به دست آوردن پول از افراد ناچار جوانمردانه نیست! چرا تک تک ما ایرانیان برای داشتن ارتش حرفه ای مالیات ندهیم؟ تا هم سربازان ما به اختیار و علاقه با حقوق مناسب خدمت کنند هم ارتش ما حرفه ای باشد!
  • هاشم IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۲
    5 1
    اخه ظلم تا کی من 34 سالمه زن ودوتا دختر دارم ماهی 600هزارتومان میگیرم 450هزارتومان ان را وامام میدم ایا شما با ماهی 150هزارتومان میتونید با زن ودوتا دختر وقبض اب وبرق وگاز ومخارج روزانه زندگی کنید به نظر شما من این 20میلیونی که میگید از کجا بیارم حتی نمیدونم چنتا صفر داره توراخدا به فکر قشر پایین جامعه هم باشین
  • بهمن IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۴
    5 1
    سلام من ۲۹سالمه که الان ده سال از زمان اموزشی میگذره با مشکلاتی که برام پیش اومد دیگه نتونستم خدمت کنم الان هم هنوز مجرد هستم و کمک حاله پدرم برای مخارج خونه و خانواده بابرجی ۷۰۰تومن من از کجا این همه پول تهیه کنم در حالیکه ۱۱سال از همه چیز محروم بودم واقعا قشر کم درامد نمیتونه همچین مبالغیو پرداخت کنه خواهشن تحقیق کنید بعد مبالغو برای افراد غایب و فراری بزنید ممنون
  • noyan IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
    0 1
    سلام.خوبه ولی انصاف رعایت شه.من متولد62 بچه دارم دیسک کمر دارم 11 میلیون پوله پیشه خونمه چطوری باید بخرم!نه واقعاااا?
  • حمید رضا IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
    3 1
    سلام و خسته نباشید . من متولد 67 هستم و قصد خرید خدمت سرباری را دارم اما پلیس+10 گفت شایدشامل شما نشه اما من الان حسابش کنی 8سال غیبت خوردم و به دلیل مشکلات خانوادگی قادر به انجام خدمت سربازی نیستم .بخدا نمیتونم خانوادمو تنها بزارم نان اور خونه هستم. لطف کنید ما رو تو طرح قرار دهید . متولد 1367/11/15برسی کنی. در حق ما و خانوادمون ظلم نشه .همش فکر خواهر 5سالم هستم که چطور میخواد شکمشو سیرکنه اگه من نباشم .بهش فکر میکنم گرین میگیره..تو رو خدا به فکر باشین جان بچهاتون
  • شهروند IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    0 0
    خواهش ميكنم شرايط همه مردم را در نظر بگيريد
  • حمید IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    7 2
    کسایی که پول ندارند تا یه دفه پرداخت کنند برای اونا شرایط اقساط وجود داره؟
  • ناشناس IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    1 0
    غیبت بالای 5سال جریمه ان چه مبلغی می باشد وتا کی مهلت ثبت نام دارد؟
  • رضا IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۷
    1 1
    آقا ما با بد بختی جوونی خودمون رو تو خدمت گذروندیم نه زن داریم نه بچه وقتی من خدمت بودم این آقایون داشتن ازدواج میکردن و کار اگه من خدمت نرفته بودم الان کار داشتم زن و بچه هم داشتم مگه خون اینها رنگین تر هست والا بخدااااااا البته من هرچی دوست و آشنا دارم یجوری معاف پزشکی شدن از من هم سالم ترن الان شغل دولتی هم دارن با با پارتی داشته باش حال کن والا بخدااااااااااااااااااااااااااااا
  • saeed IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
    1 0
    تو را بخدا قسمتان میدم که بگید من باید چکار کنم من متولد ۱۳۵۵ هستم بخاطر مشکلاتی که داشتم به سربازی نرفتم و بعد از گرفتن دیپلم وارد دانشگاه پیام نور شدم و چهار سال درس خواندم ولی چند تا درس مانده و مدرک لیسانس را نگرفتم حالا من با داشتن ۳۸ سال سن که متاهل هستم و ۲ فرزند دارم و در یک شرکت خصوصی با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان کار میکنم و اجاره خانه و خرج بچه هایم میدهم و هیچ پس اندازی ندارم اگه برم سربازی زن و ۲ تا دخترم چکار کنند و اگر ثبت نام کنم پول از کجا بیارم تو را به جان عزيزانتا مشكلات ما و امثال ما را به گوش مسئولين برسانيد
  • منصور IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
    1 0
    شمادانیدخدا وقران به فکر مافقراهم باشیدازکجا15و30 میلیون بیاریم بازن وبچه وکارگری لعنت به این زندگییییییییی������������
  • احمد IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۱
    2 0
    درود. بنده متولد سال 63 و متاهل هستم در سال 83 دانشگاه قبول شدم ولی به هر دلیلی درس خواندن اینجانب تا سال 89 به طول انجامید ولی حتی فوق دیپلم هم نگرفتم و دانشگاه به علت پایان سنوات معافیت تحصیلی برایم در سال 89 ترک تحصیل رد کرده یعنی تا پایان 94 بنده 5 سال غیبت دارم در حالی که نه مدرک دانشگاهی دارم و 30 سال هم سن دارم میخواستم از سردار بپرسید تفاوت من با کسی که دیپلم دارد و متولد 63 است چیست؟ یعنی من باید تاوان اینکه دوست داشتم درس بخوانم ولی نشد یا نتوانستم را بدهم؟ حالا بر فرض هم که درس میخواندم سال 87 یا 88 فارغ التحصیل میشدم که باز هم این طرح شامل حال من و امثال من نیست. یک از دلایلی که برای این طرح می آوردند این بود که کسانی که سنشان بالاست دیگر در خدمت سربازی کارایی ندارند پس باید خدمت را بفروشیم حالا سن ما یعنی 30 سال بالا نیست مایی که باید 12 سال پیش به خدمت میرفتیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/ با تشکر البته اگه کسی بخونه و به گوش مسئولا برسونه
  • تقی IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۴
    0 0
    با سلام کسی که با هزار مشکل در زندگی روبرو بوده و به دلایل ومشکلات خانوادگی و بیماری پدر خانواده نتونسته به سربازی بره از همه چیز محروم بوده و میخواد این مشکلات یجایی تموم بشه از کجا 25 میلیون بیاره بده من خودم با این مسئله روبرو هستم رفتم ثبت نام کردم و الان این مبلغ رو میخوان من هم ندارم که بدم اقدام به معافیت کفالت کرده بودم که تو نظام وظیفه گفتن غیبت داری نمیشه 36 سالمه باید چیکار کنم .
  • عزت IR ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
    0 0
    قیمتها را به ریال قرار تبدیل بشه با تشکر از مسعولان نظام وظیفه
  • دهقان IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    باید سربازی در ایران حرفه ای شود اخه در کشور اسلامی هیچ چیز اجباری نباید باشد.
  • محسن IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    0 0
    اقای کمالی بزاردعای خیرجوانان پشت سرت باشه عزیزم نه گذاشتی گواهینامه تصویب بشه نه حالا میزاری سربازی بالا 5تصویب بشه اخه کشورایران فقط اختیاردارش شما هستین پس بقیه چی .اقای کمالی منی که 6سال سربازی نرفتم الان هم نمیتونم برم چون واقعا اززندگی عقب میافتم پس توراخدا ظلم جوانان نکن .اگه حقوق خوب بدین شایدجوانهابرن ولی با50هزارتومان کسی نمیره.