رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری مجلس گفت: امروز بسیاری از آثار باستانی ما مخمور، مظلوم و منزوی در گوشه ای آرمیده اند و تارهای عنکبوت روی آنها را گرفته در حالی که مدیران ما خمیازه می کشند.

تحقق درآمدزایی غیرنفتی با ایجاد وزارت گردشگری
 
 

جواد هروی در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منزلتی در خور مقوله میراث فرهنگی را ندارد، گفت: متأسفانه این سازمان از لحاظ اعتبارات در تنگنا قرار گرفته است لذا تصور نمی شود بتواند مأموریت خود را به درستی انجام دهد.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: قرار گرفتن سه ضلع حیاتی  و وسیع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کنار یکدیگر آن هم در قالب یک سازمان زیر نظر یکی از معاونان رئیس جمهور، باعث بروز مشکلات کنونی این سازمان شده است.

رقم بودجه های در نظرگرفته شده برای سازمان میراث فرهنگی در سال های اخیر توهین آمیز بود

وی در ادامه به بودجه تخصیص یافته به این سازمان اشاره و عنوان کرد: بودجه ای که طی سال گذشته و سال جاری برای این سازمان در نظر گرفته شد اهانتی به فرهنگ مملکت بود به این جهت که رقم 300 تا 400 میلیون تومان بودجه ای کاملا ضعیف برای مأموریت های حساس این سازمان است.

هروی ادامه داد: لازم است در بحث میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعتبارات درخور و جدی قرار بگیرد و این از آن جهت است که باید از اقتصاد حوزه نفتی و اقتصاد دولتی خارج شویم لذا نیاز است که در همین راستا در برخی حوزه های دیگر سرمایه گذاری را آغاز کنیم.

رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری مجلس در ادامه با بیان اینکه میراث فرهنگی و گردشگری توانایی این را دارد که با سرمایه گذاری برنامه ریزی شده به یک اقتصاد تبدیل شده و حتی جایگزین اقتصاد نفتی شود، اظهار کرد: به قدرت می توان گفت هر کدام از مباحث میراث فرهنگی یا گردشگری به تنهایی قادر است با اقتصاد نفتی کشور جایگزین شود.

وی افزود: هر محوطه تاریخی در کشور ما می تواند غنی تر از 100 چاه نفت باشد و قدرت درآمدزایی بالایی خواهد داشت اما متأسفانه در این زمینه فرهنگ عمومی کم رنگ بوده و تا کنون نتوانسته ایم جنبه های مثبت آن را نشان دهیم.

هروی در ادامه با اشاره به این مطلب که با تقویت حوزه میراث فرهنگی می توانیم هویت های تاریخی و ملی خود را احیا کنیم، عنوان کرد: امروز بسیاری از آثار باستانی ما مخمور، مظلوم و منزوی در گوشه ای آرمیده اند و تارهای عنکبوت روی آنها را گرفته در حالی که مدیران ما خمیازه می کشند لذا این وضعیت متناسب با مأموریت هایی که در برنامه پنجم و چشم انداز توسعه کشور ترسیم کردیم نیست.

ضرورت تاسیس وزارت میراث فرهنگی و گردشگری/میراث فرهنگی در حاشیه قرار گرفته است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم در ادامه یادآور شد: اگر چارت وزارتخانه های کشورهای پیشرفته را نگاه کنید وزارتی مثل گردشگری یا میراث فرهنگی جزء اصلی ترین وزارتخانه های آنها است لذا از آنجایی که امروز میراث فرهنگی در کشور ما عملا به حاشیه رفته لازم است مسئولان با یک عزم ملی به این نتیجه برسند که پیدایش یک وزارتخانه با عنوان میراث فرهنگی و گردشگری تا چه حد ضرورت دارد.

وی ادامه داد: برای خارج شدن فضای عمومی جامعه از یک فضای نظریه پردازانه به فضای عملی به خصوص در شرایط کنونی وجود تحریم ها و فشار اقتصادی لازم است رویکرد کشور در قبال سازماندهی و ساختار موجود مورد انتقاد قرار گیرد.

هروی در ادامه با بیان اینکه ساختار امروزه کشور و تغییراتی که در برخی سازمان های صورت گرفته چندان متناسب نیست، عنوان کرد: برای مثال ایجاد وزارت ورزش و جوانان با ادغام دو سازمان حیاتی اشتباه بزرگی بود که در همین راستا یکی از حوزه ها به حاشیه رانده شد و کمترین بودجه به آن اختصاص یافت.

وی افزود: بنابراین امروز سازمان هایی مثل محیط زیست، میراث فرهنگی، ورزش و جوانان که باید میدان داری کنند به حاشیه رانده شده در حالی که برخی از دستگاه های کشور که شاید اهمیت حیاتی ندارند به مرکز آمده اند از این رو باید با یک تصمیم گیری جدی تغییر بنیادین در سازمان های موجود اجرایی کشور صورت گیرد.

هروی در ادامه با بیان اینکه سازمان های اجرایی موجود مبتنی بر نیازسنجی جامعه کنونی ما نیست، بیان کرد: در کشورهای توسعه یافته یک وزارتخانه برای آموزش وجود دارد لذا تفکیکی که بین وزارت آموزش پرورش و وزارت علوم در کشور داریم خطای بزرگی است.

رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری در پایان خاطرنشان کرد: همچنین امروز هسته های مختلفی مثل معاونت پژوهشی وزارت علوم در مقابل معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور قرار گرفته است که لازم است ادغامی در این زمینه صورت گیرد؛ به طور کل ساختار موجود اجرایی کشور یک تغییر را می پذیرد ولو اینکه این تغییر منجر به تغییر قانون اساسی شود./

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.