رییس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به برنامه این سازمان برای جمع‌آوری 5500 لیتر پلاسمای جدید برای تولید سرم ضد هاری و رفع نیاز کشور گفت: در تلاش هستیم تا پس از این اقدام، ساخت سرم اختصاصی ضد هپاتیت B را بزودی آغاز کنیم.

 تولید سرم ضدهپاتیت B به کجا رسید؟

دکتر علی اکبر پورفتح‌اله در گفت‌وگو باایسنا،درباره آخرین وضعیت تولید پلاسماهای اختصاصی در کشور اظهار کرد: اولین سرم اختصاصی که در سازمان انتقال خون تهیه شد، سرم ضدهاری است که اهداکنندگان ویژه‌ای دارند.

وی در این باره افزود: در ابتدا آزمایش‌های کامل بر روی افراد داوطلب انجام می‌شود تا از وضعیت ایمنی بدن اهدا کنندگان مطمئن شویم. سپس این داوطلبان در چند نوبت علیه بیماری ضدهاری واکسینه می‌شوند و حجم بالایی از آنتی بادی ضد هاری در بدنشان تولید می‌شود. چندین روز بعد از آخرین واکسیناسیون دریافت پلاسما از آنها آغاز می‌شود.

پورفتح‌اله با بیان اینکه تاکنون 5500 لیتر پلاسما به این روش تهیه و با یکی از شرکت‌های معتبر اروپایی قرارداد بسته‌ایم تا پلاسمای جمع‌آوری شده را به سرم ضدهاری تبدیل کند، گفت: این میزان اکنون تولید و به کشور وارد شده است.

وی ادامه داد: برنامه سازمان انتقال خون جمع‌آوری 5500 لیتر پلاسمای دیگر است. به این صورت سرم ضدهاری از پلاسمای ایرانی تهیه خواهد شد و نیاز کشور را مرتفع می‌کند.

رییس سازمان انتقال خون ایران ضمن اعلام این خبر که برنامه بعدی سازمان انتقال خون در این زمینه، تولید سرم ضد هپاتیت B است، عنوان کرد: مستندات لازم را به سازمان غذا و دارو ارائه داده‌ایم تا داروی مربوط به آن وارد کشور شود. به محض دریافت مجوزها کار را آغاز می‌کنیم. آماده‌سازی مجموعه مستندات و مدارک مربوط بسیار پیچیده است و وزارت بهداشت باید کشوری را که پلاسما در آنجا تبدیل به سرم می‌شود را تایید کند. امیدواریم به زودی ساخت سایر سرم‌های اختصاصی نیز آغاز شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.