باران باستانی: مریم افشار از دختران خوب دانشگاه است دختری که پسران زیادی دوست دارند، نظر او را به خود جلب کنند و بتوانند به عنوان همسر، سالیان زیادی در کنار او بمانند.اما مریم از آن دخترهایی نیست که به سادگی بتوان او را متقاعد به دوستی و یا ازدواج کرد.

نگاهی به سریال «درپناه تو» و علت های موفقیت آن ؛ تکرار خاطره ای دوست داشتنی


مریم خانواده دار است، پدر و مادر خوبی دارد و برادری دارد که با هم رفاقتی، زیبا دارند.همه چیز در خانواده مریم آن قدر خوب و بجاست که مریم لازم نمی بیند هیچ کدام از نیازهایش را در بیرون از خانه تأمین کند.اما همه چیز دست به دست هم می دهند تا او به خواستگاری یکی از همکلاسی هایش به نام «رامین» پاسخ مثبت بدهد و زندگی مشترک را با او آغاز کند، زندگی مشترکی که چندان به درازا نمی کشد و طلاق هر چند تلخ، اما سبب می شود مریم با لطافت و شیرینی عشق آشنا شود و اجازه دهد این معجزه در زندگی اش جریان یابد.. .
آنچه خواندید خلاصه ای است از سریال «در پناه تو» که این شبها به صورت تکراری از شبکه 2 سیما به روی آنتن می رود. سریالی که حمید لبخنده با ساخت آن جریان تازه ای را در تلویزیون ایران و سریال سازی برای آن به وجود آورد. «در پناه تو» که در ابتدای دهه 70 به روی آنتن رفت، توانست مخاطبان بسیار زیادی را با خود همراه کند.

تصویر مثبت از دانشجوی محجبه

لبخنده در این مجموعه برای نخستین بار، بر سر یک دختر جوان دانشجو چادر گذاشت و لعیا زنگنه بازیگر نقش مریم آن قدر خوب، نقش خود را بازی و آن قدر تصویر خوبی از چادر ارائه داد که موجب شد، بسیاری از دختران دانشجو در همان زمان، پوشش چادر را برگزینند.
البته چنانکه گفته شد، مریم جذابیتهای پنهان و آشکار زیادی برای دانشجویان پسر داشت که پیرامون او بودند. در شخصیت پردازی او دقت شده بود که او تنها حجاب ظاهری نداشته باشد و متانت و وقارش به وسیله چادری که به سر می کرد، کامل تر شود.
«در پناه تو»، از سریالهای خاطره ساز تلویزیون است.
بازیگران خوبی در آن نقشهای اصلی را بازی می کردند.
لعیا زنگنه با سریال «در پناه تو» به دنیای بازیگری معرفی شد و بدون اغراق هنوز هم نقش «مریم» یکی از بهترین نقشهایی است که او توانسته در پرونده کاری اش ثبت کند.
نقش جوان مثبت سریال را حسن جوهرچی بازی می کرد. «محمد» عاقل است و جذاب، اما بنا به تربیت خانوادگی اش متین است و نجیب.
جوهرچی در زمان پخش «در پناه تو» هنوز جوان بود و بشدت امروز پرکار نبود.
نقش محمد سبب محبوبیت جوهرچی در نزد مردم شد. نقش مادرش را هم ثریا قاسمی بازی می کرد.هنوز هم آنهایی که برای نخستین بار سریال «در پناه تو» را دیده اند در خاطراتشان نوع بیان ثریا قاسمی را وقتی پسرش را صدا می زد و می گفت:«محمدم» را مرور می کنند.
محمد تنها پسر خانواده است، برادر او شهید شده و حالا او گل سرسبد خانواده است. مادرش زنی سنتی و خانه دار و پدرش که قاضی است، مردی مهربان است که به محمد عشق می ورزد. نقش پدر محمد را سعید پورصمیمی بازی می کرد. در سالهای اولیه دهه 70 «در پناه تو» اولین مجموعه تلویزیونی بود که پورصمیمی در آن نقش پدر یک خانواده را بازی می کرد.
پورصمیمی این نقش را با سبک و سیاق خاص خود بازی کرد و در این نقش بسیار توانمند ظاهر شد. خانواده محمد، خانواده آرامی بودند تا اینکه محمد تصمیم گرفت به پدر و مادرش بگوید، که عاشق مریم است و تصمیم دارد با او ازدواج کند.

مریم، محمد، رامین

مریم اما پیش از این همسر دوست و همکلاسی محمد- رامین- بوده است و طرح این موضوع مانند شعله ای بود که به خرمن پنبه افتاد و آتش را به خانه آقای قاضی کشاند. آقای قاضی که حکم طلاقهای فراوانی را صادر کرده و پای صحبت زنان و مردان زیادی نشسته است تا با شنیدن سخنان آنها رأی خود را بر جدایی صادر کند، اکنون باید قبول می کرد تا یک زن مطلقه، عروس محمد او شود!
آن چه بیش از هر چیز، موفقیت سریال «در پناه تو» شد، فیلمنامه آن بود که بر محور عشقی مثلثی نوشته شده بود. عشق های مثلثی در دهه 70 در سینمای ایران رونق زیادی داشتند و «در پناه تو» پای این گونه عشق ها را به تلویزیون هم باز کرد.محمد، رامین و مریم هم دانشگاهی هستند.
محمد و رامین هر دو همزمان عاشق مریم می شوند، اما رامین از محمد جسورتر است و زودتر پا پیش می گذارد و جالب اینجاست که رامین به سبک شخصیت اصلی فیلم کوچه مردان - که پیش از انقلاب ساخته شده بود- از محمد خواست که پادرمیانی کند و قضیه علاقه اش را به مریم، برای آن دختر جوان بازگو کند. محمد هم با از خودگذشتگی، این کار را می کند و سبب می شود تا رامین و مریم به عقد هم درآیند!

فیلمنامه قدرتمند

البته مریم که در خانواده ای سنتی بزرگ شده، پس از ازدواج دچار مشکلات زیادی با رامین و خانواده اش می شود و زمانی که از رامین طلاق می گیرد، به عنوان یک زن آسیب دیده، رنجهای زیادی را تحمل می کند. اما او صاحب خانواده ای خوب است که می توانند او را در پناه خود گیرند، اما کسی که پناهگاه عاطفی مریم می شود، کسی جز محمد نیست.
فیلمنامه البته آن قدر قوت دارد که تا پایان در اوج بماند.محمد با مریم ازدواج می کند، اما بار دیگر تلخی به زندگی او راه می یابد، مریم نمی تواند بچه دار شود! برای مادر و پدر محمد این قضیه، پذیرفتنی نیست، اما بازهم محمد پیروز می شود و خانواده خود را متقاعد می کند که او و مریم می توانند، بچه ای را به فرزند خواندگی بپذیرند.
«در پناه تو» در زمان پخش خود، سریال موفقی بود، شاید چون جوانانی که در آن دوران زندگی می کردند، تاب تحمل سختی ها را داشتند و می دانستند باید چگونه با مشکلات مبارزه کنند تا پیروز شوند. ناگفته نماند، کارگردان و نویسنده کار هم از مخاطبان جوانش پشتیبانی و تلاش می کرد آنها را پیروز کند تا جوانان دهه 70 هم مشتری تلویزیون بمانند که این مهم هم رخ داد و دختران و پسران فراوانی بیننده این مجموعه تلویزیونی به یاد ماندنی شدند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
برنامه های دی ماه خانه هنرمندان اعلام شد


گروه هنر- شفاعی: خانه هنرمندان ایران در ماه پیش روی، برنامه های متعددی را در نگارخانه ها و سالن های نمایش خود برگزار می کند.
نخستین برنامه در دست انجام خانه هنرمندان، برگزاری نمایشگاه گروهی عکس «عودلاجان» است که پنجشنبه گذشته افتتاح شد و تا هفتم دی ماه در نگارخانه بهار پذیرای علاقه مندان به هنر عکاسی است.
در این نگارخانه همچنین آثار خوشنویسی در نمایشگاه «کوثر» به همت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در معرض تماشا قرار خواهد گرفت.
نمایشگاه آثار نقاشی نادر افشاری نیز در دو نگارخانه ممیز و میرمیران تا 15 دی برای بازدید علاقه مندان برپاست.
در نگارخانه نامی، نمایشگاه کاریکاتوری با عنوان «نیمه خالی» در معرض دید علاقه مندان قراردارد و نمایشگاه عکس های محمدرضا معصومی با عنوان «پس از آن» دیگر برنامه ای است که در این نگارخانه برپا خواهد شد.
اما مهمترین برنامه پیش روی خانه هنرمندان نمایشگاه گروهی انجمن هنرمندان نقاش ایران است که بیستم دی ماه افتتاح خواهد شد و تا اول بهمن بر روی دیوارهای مجموعه نگارخانه های خانه هنرمندان قرار خواهد گرفت.
از جمله برنامه های پیش روی سالن استاد شهناز نیز می توان به اختتامیه سوگواری عاشورائیان در رشته های مختلف هنری اشاره کرد که روز ششم دی برگزار می شود.
همچنین هفتم دی ماه نشست تخصصی «عاشورا نگاری در هنر» در این تالار با حضور هنرمندان و صاحب نظران برپا خواهد شد.
خانه هنرمندان ایران همچنین در روز 23 دی ماه همزمان با هفتاد و دومین سالگرد تولد دکتر علی رفیعی کارگردان برجسته تئاتر و سینما، مراسمی را در این تالار برگزار خواهد کرد.
همچنین دو نمایش در برنامه کار سالن تئاتر ایران شهر قرار دارد که در سالن اول، نمایش خشکسالی و دروغ کار محمد یعقوبی به نمایش خود ادامه می دهد و در سالن دوم نمایش ریچارد سوم به کارگردانی آتیلا پسیانی در معرض تماشای علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«مأموریت غیرممکن» ایرانی به نیمه رسید


تصویربرداری فیلم تلویزیونی «ماموریت غیرممکن» به کارگردانی محمدجواد رجب زاده به نیمه رسید.
به گزارش فارس، این پروژه تلویزیونی به کارگردانی محمدجواد رجب زاده و تهیه کنندگی حسن شکوهی ساخته می شود و در حال حاضر تصویربرداری کار به نیمه رسیده است.
فیلم تلویزیونی «ماموریت غیرممکن» به قلم امیر مهدی صادقی نوشته شده است.
«ماموریت غیر ممکن» عشق، خودآگاهی و مسوولیت پذیری از زاویه دید دو نسل، در بستری اجتماعی و در خلال رویدادی غیرممکن را تصویر می کند.
فیلم تلویزیونی «ماموریت غیر ممکن» بیش از 10 لوکیشن از جمله بیمارستان توانبخشی معلولین زعفرانیه، دانشگاه، شهرداری تهران و خیابان بهشت، کوچه باغ دربند، خیابان جمهوری، چند خانه ویلایی در شمال تهران را تجربه می کند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
8 ایرانی؛ جوایز جشنواره «آساهی» را به خانه بردند


عکاسان ایرانی این بار با دریافت یک جایزه ویژه و 7 مدال شایسته تقدیر موفق به دریافت 8 جایزه از جوایز هفتاد و دومین دوره جشنواره عکس آساهی ژاپن شدند.
آثار هنرمندان ایرانی به عنوان یکی از فعالترین اعضای این جشنواره در نمایشگاهی که مختص برگزیدگان این جشنواره است، به نمایش درمی آید.
به گزارش ایلنا، بنابر اعلام این جشنواره، یکی از جوایز ویژه ای که به عکاسان اختصاص داشت، مربوط به عکاسی ایرانی به نام احمد ریحان است که عکسی باعنوان «اشک» را انتخاب کرده است. داوران این هنرمند عکاس اصفهانی را جزو 3 عکاس غیرژاپنی برنده جایزه ویژه این جشنواره اعلام کردند.
دو جایزه دیگر امسال هم نصیب عکاسانی از هند و ویتنام شد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«گلشن خیال» در گالری ساربان


گروه هنر: عصر جمعه 2دی ماه از آثار نمایشگاه نقاشی «گلشن خیال» که در واقع قسمت دوم نمایشگاه «قطعه ای از بهشت» سال گذشته حبیب اله صادقی است؛ در حضور پیشکسوتان و جوانان هنر و ادبیات ایران رونمایی شد.
36 اثر به نمایش درآمده در این نمایشگاه، همگی نشان از چیره دستی هنرمندی دارد که از مرحله تکنیک، اجرا و دانش هنری گذشته است و راوی داستانی عاشقانه است که گویی در آسمان هفتم رخ می دهد؛ آن جا که هنر به دیدار معشوق ازلی و ابدی خویش میرود.
نمایشگاه «گلشن خیال» تا 16 دی ماه، همه روزه غیر از سهشنبه ها از ساعت 16 تا 20 درمعرض دید هنردوستان خواهد بود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«جواد علیزاده»؛ برنده جایزه عالی کاریکاتور سیاسی سازمان ملل شد


جواد علیزاده که صاحب امتیاز مجله طنز و کاریکاتور است، جایزه عالی کاریکاتور سازمان ملل در سال 2011 را به خود اختصاص داد.این هنرمند کاریکاتوریست در گفتگو با ایلنا، با اشاره به این مطلب افزود: هر سال نمایشگاه کاریکاتور سازمان ملل برپا می شود که بخشی باعنوان جایزه ای برای کارتون سیاسی 2011 به نام لوری(کاریکاتوریست مشهور آمریکایی) دارد که از ایران با سوژه ای بیطرف و مستقل درمورد گرانی بنزین توانستم جایزه عالی نمایشگاه را به دست بیاورم.وی در ادامه گفت: جوایز این بخش به ده نفر از هنرمندان جهان اختصاص یافت که به غیر از من؛ از هنرمندانی از کشورهای مقدونیه، آمریکا، ایتالیا، ترکیه، مکزیک و بلغارستان نیز این ده جایزه را به دست آوردند. البته در بخش جوایز سه نفر برنده جایزه نقدی از اول تا سوم شدند که دو نفر از آنها از آمریکا بودند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دوسالانه تصویرگری سال 91 برگزار می شود


شاه آبادی با تایید برگزاری دوسالانه تصویرگری ششم در سال 91 بر این نکته تاکید کرد که معاونت هنری و انجمن تصویرگران به توافقات خوبی رسیده اند.حمید شاه آبادی، معاون هنری وزارت ارشاد در گفتگو با مهر در مورد دوسالانه های هنری گفت: همه دوسالانه های هنری بر طبق برنامه خود پیش می روند و هر کدام با برنامه ریزی اجرا خواهند شد.وی افزود: یکی از دوسالانه هایی که متأسفانه 9 سال از آخرین اجرایش می گذرد دوسالانه تصویرگری است که با اقدامات صورت گرفته این دوسالانه نیز در سال بعد اجرا می شود.وی ادامه داد: با توجه به جلساتی که برگزار شده است و اخباری که به من داده اند انجمن هنرمندان تصویرگر و مرکز امور تجسمی در مورد زمان برگزاری که سال آینده خواهد بود و نیز کلیت های برنامه دوسالانه به توافق های اصلی و کلی رسیده اند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.