وزیر اقتصاد انتظار دولت از بانک‌ها را تجهیز هرچه بیشتر منابع مالی تولید برای خروج از رکود عنوان کرد و با انتقاد از تمایل برخی از بانک‌ها به بنگاهداری گفت: کاملا به دلایل بنگاهدارشدن بانک‌ها آشناییم، اما می‌دانیم که برخی تمایل دارند منابع خود را به سمت بنگاه‌ها و منافع خود ببرند.

انتقاد طیب‌نیا از تمایل بانک‌ها به بنگاهداری
1412672124816_arash khamooshi -10.JPGبه گزارش  (ایسنا)، علی طیب‌نیا در نشست هم‌اندیشی مدیران عامل بانک‌ها برای تعیین راهکارهای خروج از رکود اظهار کرد: با توجه به این‌که شرایط حاکم بر بازار پول سخت است از این‌رو خروج از رکود و دستیابی به رشد اقتصادی مستلزم رفع تنگناهای اعتباری و تامین منابع مالی برای تولید و به ویژه سرمایه در گردش آنهاست. از این رو نظام بانکی اثر‌گذارترین نهاد در خروج از رکود است.

طیب‌نیا با بیان این‌که بانک‌ها باید به فکر سود‌آوری و منافع سهامداران خود هم باشند، یادآور شد: اما مهم‌ترین مساله‌ی فعلی چرخش اقتصاد و روند مثبت تولید است که این مسوولیت بزرگ برعهده نظام بانکی خواهد بود.

رقابت ناسالم سود بین بانک‌ها

وزیر اقتصاد و دارایی همچنین با گلایه نسبت به رقابتی که بین موسسات مالی و خصوصی شکل گرفته، گفت: متاسفانه زمینه‌ی تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی با این وضعیت چندان مساعد نیست و آنها باید به سمت فراهم‌کردن این شرایط پیش بروند این در حالی است که افزایش هزینه‌های مالی در طول تاریخ به میزان گسترده‌ای افزایش یافته و بی‌نظیر است به‌طوری که نرخ سود اسمی بالاتر از تورم بوده هزینه سنگینی دارد.

وی افزود: بانک‌ها باید به رقابت ناسالم در بازار پول پایان داده و افزایش نرخ سود جای خود را به کاهش نرخ هزینه مالی بدهد.

با مشتریان مدارا کنید

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به این‌که معوقات بانکی به عنوان یکی از مشکلات آنهاست، خاطر نشان کرد: بحث جدی دیگر برای بانک‌ها مطالبات غیرجاری و تفکیک بین مشتریان خوش‌حساب و بدحساب است در عین حال با مشتریانی که در تولید مشغول بوده و نقش مثبت دارند، باید مدارا شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.