گروه میهن- مهدی مجیدی - معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: همان‌طور که دهه ولادت امام رضا(ع) به عنوان دهه کرامت نامگذاری شد، از رسانه‌ها می‌خواهیم در معرفی دهه آخر صفر به عنوان «دهه شفاعت» تلاش کنند.

آمادگی آستان قدس رضوي برای خدمات‌رسانی به 10 میلیون تشرف

محمود ممتاز در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه‌های معاونت اماکن متبرکه و امور زائران پرداخت و افزود: پیش‌بینی‌های لازم برای خدمات‌رسانی به افزون بر 6 هزار هیأت مذهبی و 10 میلیون تشرف به حرم امام رضا(ع) انجام شده و به منظور خدمات رسانی مناسب تر به خیل عزادارانی که توفیق تشرف به حرم مطهر را دارند، از ساعت 10 صبح فردا تا صبح سوم دی ماه در اماکن متبرکه وضعیت ویژه اعلام شده است.

وي عنوان كرد: افزون بر ارایه خدمات اسكان،‌ بهداشت و درمان، تحويل بسته‌هاي فرهنگي، برگزاري مراسم فرهنگي شامل نماز جماعت، سخنراني و مراسم عزاداري و همچنين نيازمندي‌هاي ضروري زائران نيز در دستور كار قرار گرفته است.

«ممتاز» با بیان اینکه اصلی ترین برنامه ریزی ما شناسایی ضعفهای گذشته و تقویت نقاط قوت‌هاست، گفت: قرار است برنامه‌ای با عنوان «سوگ شفا، روز جزا»، با استفاده از فرش شمع به وسعت حدود 400 متر مربع و 80 هزار عدد شمع اجرا شود و به همین منظور 16 جایگاه شمع در حرم رضوی جانمایی شده است.

 

 توزیع بن غذای حضرت

وی گفت: آستان قدس رضوی برای پذیرایی و ارایه خدمات به زائران پیاده امام رضا(ع) 35 ایستگاه صلواتی دایر کرده که 12 مورد آن برون‌شهری و 20 مورد نیز درون‌شهری است، همچنین سه واحد سیار خدمات فنی آماده ارایه خدمات موردنیاز هستند.

معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی افزود: در مسیرهای جاده سنتو، ملک‌آباد، فریمان و شهر مشهد با یکصد هزار مترمربع زمین و 25 هزار مترمربع فضای سرپوشیده، آمادگی پذیرش و ارایه خدمات اسکان به حدود 100 هزار نفر با حدود 300هزار وعده غذایی شامل صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده را داریم.

وی با اشاره به توزیع تصادفی بن غذای متبرک حضرت طی سه روز بین زائران پیاده افزود: به تمامی هیأتهای عزاداری که پرونده در دفتر رسیدگی به امور هیأتهای مذهبی اماکن متبرکه دارند در این ایام شماری غذای متبرک تحویل خواهد شد.

ممتاز با بیان اینکه رواقهای شیخ حر عاملی، کوثر، غدیر، طوسی، دارالحجه، دارالمرحمه، و مقبره شیخ طبرسی برای عزاداری 15 هزار تشرف هیأتهای مذهبی به حرم مطهر برای عزاداری‌های آخر صفر تدارک دیده شده، افزود: هیأتهای مذهبی دارای پرونده می‌توانند همه روزه از ساعت 7 تا 21 با مراجعه به مقبره شیخ محمد عارف( پیر پالاندوز) مجوز برگزاری مراسم در زمان و مکان تعیین شده را دریافت کنند.

 انتخاب هیأتهای مذهبی نمونه

وی همچنین از انتخاب هیأتهای مذهبی نمونه از سالهای گذشته خبر داد و افزود: برابر برنامه‌ریزی‌های انجام شده خدمه بارگاه منور رضوی در مراسم عزاداری هیأتهای مذهبی برگزیده‌ای که سال گذشته انتخاب شده‌اند حضور یافته و یادبودهایی به آنان اهدا می‌نمایند.

وی رعایت نظم و انضباط، آراستگی ظاهری، استفاده از اشعار و متون معتبر، عزاداری اصیل سنتی و دوری از حرکات خرافه‌ای و وهن آمیز، عدم استفاده از وسایل اضافی مانند بلندگو، طبل و... را معیارهای گزینش هیأتهای نمونه عنوان کرد.

وی با اشاره به هفته وقف گفت: اجرای دقیق امور مربوط به موقوفه‌های مهدی قلی‌‌خان قرایی و مرحوم غراب، در این ایام در دستور کار است.

وی افزود: در قالب وقف مرحومه غراب در شب شهادت امام رضا(ع) افزون بر 10 هزار نفر از خدمه و ماموران حرم، پذیرایی می‌شوند.

معاون اماکن متبرکه وامور زائران آستان قدس رضوی، تشرف هیأتهای مذهبی سراسر کشور در 28 و 30 صفر، اجتماع عظیم عزاداران رضوی در عصر دوشنبه یکم دی در صحن جامع رضوی، برگزاری مراسم خطبه شب شهادت حضرت رضا(ع) در روز سه شنبه دوم دی در سازمان مرکزی آستان قدس رضوی و حرکت خدمه به سمت حرم مطهر را از جمله مراسم ویژه این ایام اعلام کرد.

وي افزود: مراسم روضه‌خواني و عزاداري صبحگاهي ويژه هيأتهاي مذهبي نيز از تاريخ 21 آذر ماه تا یکم دي ماه از ساعت 5 صبح در رواق شيخ‌حر عاملي با پذيرايي از بيش از 20هزار نفر انجام می‌شود.

 

 محدودیتهای تردد

ممتاز با اشاره به محدودیتهای تردد در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه آینده گفت: محدودیتهای تردد یکشنبه، 30 آذرماه و سه‌شنبه، دوم دی‌ماه در مسیرهای بست شیخ طوسی ویژه تشرف هیأتها و بست شیخ حر عاملی ویژه خروج هیأتهای مذهبی است. همچنین رواقهای دارالحجه و دارالمرحمه به منظور عزادارای هیأتها از ساعت 24 تا چهار صبح در اختیار هیأتهای مذهبی است.

ممتاز در پایان گفت: اميدواريم با ارایه 650 هزار نفر ساعت كار توسط 30 هزار نفر از کارکنان، خدمه و خدمتگزاران اماكن متبركه در 250 هزار مترمربع صحن و 60 هزار متر مربع رواق و يك ميليون مترمربع زيربنا برای حدود 10 ميليون تشرف زائران در دهه آخر ماه صفر بتوانيم رضايت علي‌بن موسي‌الرضا(ع) را جلب كنيم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.