۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 25350

ثبت نام 3.2 میلیون کارگر فصلی و ساختمانی، رد تقاضای 600هزار نفر، توقف ثبت‌نام از دوگروه باقیمانده قراردادی و رسمی از 7 ماه پیش و احتمال پردازش اطلاعات مربوط به مرحله اول کار؛ کل اقدامات 10ماه گذشته در پرونده واگذاری سهام عدالت کارگران بوده است.

واگذاری سهام عدالت کارگران طلسم شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شفاف به نقل از مهر اسفندماه سال گذشته بود که پس از ماهها رایزنی و گفتگوی کارگران با دولت و چند مرحله دستور رئیس جمهور برای تسریع در واگذاری سهام عدالت کارگران، سامانه ثبت نام سهام عدالت ویژه کارگران کشور در پرتال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای فراهم شدن زمینه ثبت نام و واگذاری سهام عدالت به آخرین گروه اجتماعی باقیمانده ایجاد شد.

طبق گزارشات ماههای گذشته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین اعلام سازمان خصوصی سازی 3 میلیون و 200 هزار نفر کارگر فعال در دو بخش ساختمانی و فصلی تقاضا دریافت سهام عدالت خود را در سامانه سهام عدالت کارگری ثبت کردند.

پس از آن و با گذشت 7 ماه تا به امروز اعلام شد که دیگر هیچ یک از کارگران ساختمانی و فصلی که اقدام به ثبت نام در سامانه نکرده اند، امکان ورود به سامانه را نخواهند داشت و فقط افرادی که از قبل ثبت نام کرده اند می توانند برای تکمیل اطلاعات به آن مراجعه کنند.

قرار بود کارگران در 4 گروه فصلی و ساختمانی و قراردادی و رسمی بتوانند از طریق ثبت نام اینترنتی مراحل دریافت سهام عدالت را طی کنند.

هرچند که یک مرحله از کار ثبت نام متقاضیان فصلی و ساختمانی سپری شد، اما خبری از فراخوان دو گروه قراردادی و رسمی برای ثبت تقاضای خود نشد.

در حال حاضر هم پس از چند ماه از بسته شدن سایت ثبت نام از کارگران متقاضی دریافت سهام عدالت خبری از بازشدن سامانه موجود در پرتال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیست،

نماینده سابق کارگران در هیئت حل اختلاف، اظهار داشت: سهام عدالت از جمله برنامه هایی است که از سوی دولت در قالب طرحهای موقتی و ضربتی در کشور اجرا شد و دولت در نظر داشت تا از این طریق بتواند برخی از دهک هایی جامعه و به ویژه گروه های پایین را مورد حمایت قرار دهد.

در واقع کاری که برای واگذاری سهام عدالت به حدود 10 میلیون نفر کارگر صورت گرفته است فقط ثبت نام از بخشی از کارگران بوده که آن هم در مراحل پردازش اطلاعات ارائه شده قرار دارد و مشخص نیست چه زمانی بتوانند برگه های سهام خود را دریافت کنند.

ابتدای اجرای طرح همواره این سوال اساسی مطرح بوده است که چرا کارگران در ردیف اولین گروه های مشمول دریافت سهام عدالت قرار نگرفتند در حالی که برخی دیگر از گروه ها علاوه بر دریافت برگه های سهام خود، سود هم دریافت کرده اند؟ هرچند گروه هایی از کارگران نیز توانسته باشند در قالب های غیرکارگری سهام دریافت کرده باشند.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.