قدس آنلاین- تبریز:‌مدير جهادکشاورزي شهرستان بناب از استقبال کشاورزان حاشيه درياچه اروميه از اجراي طرح بهکاشت در اين مناطق خبر داد.

برای توليد هر کيلو پياز بيش از 500 ليتر آب مصرف مي شود

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، جعفر صادقي در حاشيه بازديد يک روزه خبرنگاران و اصحاب رسانه آذربايجان شرقي از طرح هاي در دست انجام در راستاي احياي درياچه اروميه ، از اجراي طرح بهکاشت بجاي نکاشت در حاشيه درياچه اروميه خبر داد و گفت: با توجه به اينکه شهرستان بناب براي کاشت زعفران و پسته مستعد است، هم اکنون براي کشت هر هکتار زعفران در زمين هاي کشاورزي بناب 120 تا 150 ميليون ريال هزينه مي شود و مي توان تا سه سال آينده پياز زعفران هم در شهرستان توليد و عرضه کرد.

وي با بيان اينکه اجراي طرح بهکاشت در در منطقه بناب عمدتاً در پاياب سد علويان آذربايجان شرقي صورت مي پذيرد افزود:دست همه محققان وکارشناسان کشاورزي را جهت اجرايي کردن طرح بهکاشت درياچه اروميه به گرمي مي فشاريم . مهندس صادقي با بيان اينکه براي نجات درياچه اروميه طرح "بهکاشت" بهترين گزينه در راستاي حمايت همزمان از کشاورزان مي باشد افزود: طرح هاي زيادي در اين خصوص در کميته هاي مختلف مطرح شده و در مرحله انجام مي باشد.

صادقی با بيان اينکه از محققان مي خواهيم براي اجرايي کردن طرح هاي بهکاشت در اين منطقه راه حل هاي عملي خود را ارائه دهند گفت: براي اجراي طرح هاي بهکاشت در حوزه درياچه اروميه قبل از همه به اعتماد و همکاري بهره برداران بخش نياز داريم. مدير جهاد کشاورزي شهرستان بناب با بيان اينکه سال هاست مشکل کم آبي را در بناب حس کرده ايم افزود: از سال 91 کاشت گونه هاي پرمصرف آبي مانند پياز و گوجه فرنگي را به هيچ وجه به کشاورزان پيشنهاد نمي کنيم.

وي با بيان اينکه در راستاي بهره وري مصرف آب در بخش کشاورزي تاکنون يکصد کيلومتر کانال آبرساني بتوني در شهرستان بناب کار شده است افزود: 115 کيلومتر ديگر نيز در مرحله شناسايي و مطالعه قرار دارد تا به اين طريق لااقل جلوي هدر‌رفت آب در مسير انتقال به باغات و مزارع را گرفته باشيم و با اين کار راندمان آب در اين بخش دست‌کم 35 درصد افزايش مي يابد.

صادقي با اشاره به اينکه براي توليد هر کيلو پياز بيش از 500 ليتر آب مصرف مي شود، در حالي که قيمت فروش آن کمتر از 500 تومان است، افزود: ادامه روند کنوني در بخش کشاورزي آذربايجان توجيه اقتصادي ندارد و ما تلاش مي کنيم با ترويج گروهي تغيير الگوي کاشت به محصولات با ارزش افزوده بيشتر و مصرف آب کمتر، نسبت به حذف محصولات پر مصرف و کم بازده اقدام کنيم.

وي با بيان اينکه خشک شدن درياچه اورميه وشور شدن آب و خاک منطقه به تبع آن، مجال تغيير و اصلاح برنامه هاي کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزي را را محدود کرده است ادامه داد: ما به دنبال استفاده بهينه از آب سد علويان هستيم و براي اين منظور پوشش انهار و احداث کانال هاي بتوني پيش‌بيني شده تا از هدر رفت آب جلوگيري شود.

صادقي افزود : تغییر شیوه های آبیاری باغات به آبیاری تحت فشار وکم فشار از برنامه های مدیدیت جهاد کشاورزی شهرستان می باشد. شوری منابع آبی اراضی حاشیه دریاچه در محدوده شهرستان بناب باعث گردیده که روش های آبیاری بارانی و قطره ای با محدودیت مواجه شود ولی روش های نوین آبیاری کم فشار می تواند در اراضی مذکور جایگزین گردد.که در این راستا جهاد کشاورزی نسبت به شناسائی اینگونه اراضی اقدام نموده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.