قدس آنلاين- مريم احمدي شيروان: توصيه اکيد به مردم مؤمن و عموم ارادتمندان به آستان ملائک پاسبان حضرت رضا(ع) اين است که توجّه کنند؛ اساساً حکمت وجود پيامبران و امامان دعوت مردم است تا با آگاهي و بصيرت، از اسارت هر چه غيرخدا و خدايي است خارج و به عزّت عبوديت و بندگي خداوند متعال نائل شوند.

  تأمين سعادت معاش و معاد ويژگي بارز ائمه (ع) است

به گزارش قدس آنلاین ،حکمت وجود پيامبران و امامان دعوت مردم است تا با آگاهي و بصيرت، از اسارت هر چه غيرخدا و خدايي است خارج و به عزّت عبوديت و بندگي خداوند متعال نائل شوند.از این رو  و به مناسبت سالروز شهادت هشتمین پیشوای عام تشیع در گفتگویی با آيت الله سيدمرتضي موسوي اصفهاني مدیر مؤسسه جهانی سبطین علیهماالسلام به بررسی ابعاد وجوی امام رضا علیه السلام پرداخته ایم

*به عنوان اولین سوال بفرمایید انگيزه اصلي مأمون در به شهادت رساندن امام رضا (ع) چه بود؟

در کتاب علل الشرائع، دو روايت صحيحه در بيان علّت به شهادت رساندن حضرت امام رضا (ع) توسّط مأمون ، بيان شده که خلاصه‌ی آنها روشنگری‌هايی است که حضرت فرمودند و سبب تحريک حسد و کينه‌ی مأمون و در نهايت عزم بر قتل امام(ع) گرديد.

 

*آيا امام رضا عليه السلام از شهادت خود باخبر بود؟ اگر امام رضا عليه السلام از شهادت خود باخبر بودند چرا براي شهادت اقدام كردند؟

معصوم از همان راهي كه علم به واقع دارد، از همان طريق مي‌داند كه به آن علمش نبايد ترتيب اثر بدهد و بايد مثل يكي از مردم عادي رفتار كند، لذا اگر گوسفند مسموم يا خرماي مسموم يا انگور مسموم را مي‌خورد؛ با علم، مثل غير عالم عمل مي‌كند، زيرا موظّف به عمل بر طبق ظاهر است گر چه باطن را بداند.

اين يکی از راه‌های پاسخگويی از اين سؤال است که به آن اکتفاء می‌کنيم. از قضا در کتاب عيون اخبار الرضا(ع)، ج 2، باب 63، از هرثمه روايتی را آورده؛ نقل می‌کند فرمايش صريح حضرت امام رضا(ع) را قبل از شهادت، که خود ايشان کيفيت شهادت خود به فرمان مأمون را با همة جزئيات بيان می‌فرمايند؛ که چگونه انگور و انار را زهرآلود می‌کند و ...

 

*چرا امام رضا(ع) در مشهد به خاک سپرده شدند؟

بر اساس روايتی که در عيون از ابی‌صلت هروی نقل فرموده، اين کار به امر و دستور خود حضرت رضا(ع) انجام شده و شايد حکمت و مصلحت آن بودن اين بقعة مبارکه در اين بخش از کرة خاک باشد تا محل تجمّع و پايگاه امن و امان برای شيعيان ايران و افغانستان و مناطق اطراف آنها قرار گيرد.

 

*فاصله‌اي نزديک که ميان قبر هارون (قاتل امام کاظم‌عليه‌السلام) و قبر شريف امام‌رضاعليه‌السلام وجود دارد، مي‌تواند آثار و برکاتي را از آن حضرت براي آن ملعون به همراه داشته باشد؟

لا يَنفَعُ الرِجسُ مِن قُربِ الزَّکِیِّ وَ لا ـ عَلَی الزَّکِیِّ بِقُربِ الرِّجسِ مِن ضَرَرٍ

خير ؛ نه تنها نفعی برای او ندارد، بلکه به دليل عدم سنخيت و مناسبت بين ارواح می‌توان گفت که سبب شدت عذاب او خواهد بود.

*با توجه به تقارن روز شهادت امام رضا(ع) و امام حسن مجتبي(ع) و وفات پيامبر(ص)؛ چه ويژگي‌هاي مشتركي در اين سه بزرگوار بايد مورد توجه باشد؟

اتصال غير قابل انفکاک آنان، به خداوند متعال ـ علوّ مرتبه و قُرب درگاه در پيشگاه حق تعالی ـ توجّه و الگوگيری از سجايای اخلاقی و کرامت‌های انسانی آنان ـ بهره‌برداری از دستورات و راهنمايي‌ها و کلمات دُرَربار آنها در جهت رسيدن به سعادت معاش و معاد ـ استفاده از علوم و معارف عاليه‌ای که از آن بزرگواران باقی مانده در جهت رشد و استکمال نظری.

 

*زائران اهل بيت عليهم‌السلام بايد چه نكاتي را رعايت كنند تا مورد توجه خداوند و اهل بيت‌عليهم‌السلام باشند؟

توصيه اکيد به مردم مؤمن و عموم ارادتمندان به آستان ملائک پاسبان حضرت رضا(ع) اين است که توجّه کنند؛ اساساً حکمت وجود پيامبران و امامان دعوت مردم است تا با آگاهي و بصيرت، از اسارت هر چه غيرخدا و خدايي است خارج و به عزّت عبوديت و بندگي خداوند متعال نائل شوند.

اين پاکان آمده‌اند تا ما و شما را از پيروي هواي نفس و شيطان و از فريب زرق و برق زندگي تشريفاتي و از کُرنش در برابر اهل دنيا و از هر گونه بدی و زشتي و آلودگي نجات داده، رو به عوالم طهارت و سعادت جذب نمايند.
پس به مجرّد محبت آنان، نمي‌توان دل بسته و دست از تقوي و بندگي خدا شُسته، در انواع گرداب هاي غفلت و دنياطلبي غرقه گشته، سخن از دوستي پاکان رانده اما با ناپاکان نشسته، خود را شيعه و دنباله‌روي امامان پنداشت.

طبق نقل اميرالمؤمنين(ع)، رسول‌خدا(ص) پس از آنکه فرمود: امت من 73 فرقه مي‌شوند و 72 فرقه از آن‌ها در آتش و فقط يک فرقه اهل نجات‌اند، فرمود:

از مجموع 73 فرقه، 13 فرقه از آن ها مدّعي محبت و ولايت ما اهل بيت هستند؛ که يک فرقه اهل نجات و 12 فرقة باقي، مانند 60 فرقة ديگر اهل آتش‌اند.(کتاب سليم بن قيس، چاپ الهادي،ج2،ص605،حديث7)

بنابراين برماست که اگر شيعه‌ايم، حقيقتاً شيعه باشيم؛ الشيعة من شايع عليّـاً(ع)

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.