محور اصلی بحث ها در دیدارهای رییس مجلس شورای اسلامی ایران با مراجع عالی نجف اشرف در روز سه شنبه، موضوع تروریسم و راهکارهای مقابله و خشکاندن ریشه های آن بود.

راهکارهای مقابله با تروریسم محور گفت وگوهای لاریجانی با علمای نجف
 

علی لاریجانی، صبح امروز ابتدا به ملاقات آیت الله علی سیستانی در منطقه نجف قدیم و در کوچه های دور حرم مطهر علوی رفت و در دیدار با وی پیرامون مهمترین موضوعات روز منطقه بویژه بحث تروریسم که کشور عراق نیز درگیر آن است، تبادل نظر کرد.

وی بعد از ملاقات نسبتا طولانی ازمنزل آیت الله خارج شد و خود را در مقابل تریبونی یافت که در وسط کوچه بر پا شده و بر روی آن حدود 20 میکروفن به نمایندگی از رسانه های عراقی، ایرانی و منطقه ای تعبیه شده بود تا به رسم بیت آیت الله که ملاقات کنندگان وی بعد از دیدار در مقابل خبرنگاران رسانه ها و مطبوعات قرار می گیرند، به سوالات خبرنگاران پاسخ بگوید.

لاریجانی در پاسخ به اولین سوال گزارشی از ملاقات و مباحث مطرح شده در این دیدار را برای خبرنگاران بازگو کرد.

وی از آیت الله سیستانی به عنوان یک نعمت برای همه مسلمانان بویژه مردم عراق یاد کرد و گفت که همواره در سفر به عراق به ملاقات ایشان آمده و از نظراتش بهره مند می شود.

رییس مجلس شورای اسلامی در مقابل دستکم 15 دوربین تلویزیونی و فلاش دهها دوربین عکاسی به خبرنگاران مشتاق مباحث مطرح شده درجلسه گفت: گزارشی از سفرم به لبنان و سوریه را خدمت ایشان دادم و گزارشی هم درباره اقدامات و تلاش های ایران در خصوص کمک به دولت و ملت عراق در جنگ علیه تروریسم و نیز اقدامات بعمل آمده برای گسترش روابط تجاری و اقتصادی را برای ایشان تشریح کردم.

وی افزود: آیت الله سیستانی هم در این دیدار راهنمایی ها و رهنمودهای موثری درهر بخش ازاین مباحث مطرح کردند.

دکتر لاریجانی، در بیان نظرش راجع به دیدگاههای آیت الله سیستانی در خصوص مسایل عراق و منطقه گفت که احساس من این است که ایشان برای همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام در عراق اعم از شیعه، سنی ، کرد، مسیحی و ... نگاه عمیقی دارند.

خبرنگاری از رییس پارلمان ایران درباره کمک های ایران به عراق سوال کرد که وی گفت: از ابتدای بحران در کنار عراق بوده ایم و کمک های ایران به دولت و ملت عراق در جنگ علیه تروریسم ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگر که از نقش ایران در پیروزی های اخیر پرسیده بود، گفت که موفقیت ها و دستاوردهای اخیر دولت های سوریه و عراق را به حق نتیجه تلاش های ملت های این دو کشور می دانیم. وی اما در عین حال این راه هم اضافه کرد که ما کمک کرده ایم و این کمک ها ادامه خواهد یافت.

لاریجانی بعد از این دیدار به سرعت به سمت بیت آیت الله سید محمد سعید حکیم رفت و با مردی که در مبارزه علیه رژیم صدام و شکنجه هایی که شده درعراق معروف است.

سید هم به گرمی از میهمان ایرانی اش پذیرایی کرد، اگرچه ظاهرش نشان می داد که حالش چندان مساعد نیست و گویا بخشی از آن مربوط به همان دوران سخت شکنجه است.

لاریجانی در این دیدار به سید حکیم گفت که یکی از دغدغه های جمهوری اسلامی ایران مشکلات و بحران های منطقه ای بویژه بحران تروریستی درعراق و سوریه است و ما نیز در کمک به این کشورها دریغ نمی کنیم.

وی سپس از پیروزی ها و دستاوردهای اخیر نظامی در جنگ علیه تروریسم در سوریه و عراق یادی کرد و در عین حال گفت که باید به موازات تلاش ها در حوزه های نظامی و امنیتی ، برای یافتن راه حل های سیاسی نیز تلاش کنیم.

دراین دیدار آیت الله حکیم رمز مقاومت ملت های عراق و سوریه در برابر تروریسم و تکفیر را توسل ملت ها و دولت های این کشورها به اهل بیت دانست و گفت تروریست ها روند سیاسی و پایه های امنیتی عراق را تواما هدف گرفته بودند که پایبندی مردم باعث خنثی شدن این توطئه ها شد.

بیت آیت الله اسحاق فیاض سومین منزلی بود که هیات ایرانی به آنجا رسید. هنگام ظهر بود و وقت نماز دکتر لاریجانی نمازش را همانجا اقامه کرد و ضمن آنکه با آیت الله نیز دیدار مفصلی داشت.

آیت الله فیاض با تاکید بر اینکه ایران پشت و پناه شیعیان در سراسر جهان است از حمایت های ایران از عراق در جنگ علیه داعش تشکر کرد. وی ضمن آنکه نقش ایران را در منطقه با اهمیت توصیف کرد، از اینکه مردم ایران و نیز اقتصاد این کشور در منطقه حرکت روبه جلویی دارد، ابراز خرسندی کرد.

لاریجانی هم در این دیدار با اشاره به شکل گیری صف مبارزه در برابر تروریست ها، ابراز امیدواری کرد که مجموعه اقدامات ، تروریسم را در منطقه به شکست بکشاند.

رییس مجلس ایران در چهارمین منزل از بیوت مراجع نجف ، وارد خانه آیت الله بشیر نجفی شد که از جمله علمایی است که همواره از نقش ایران در عراق تشکر، حمایت و دفاع کرده است.

وی از حمایت ها و کمک های دولت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و ملت عراق تقدیر کرد و درعین حال عزم ملت عراق در جنگ علیه تروریسم را نیز یادآور شد.

لاریجانی نیز در این دیدار ، این نکته را که کشورهای غربی متوجه خطر تروریسم شده اند، امیدوارانه دانست و آن را مهم توصیف کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که تلاش ها و رایزنی ها برای پیگیری مبارزه علیه تروریسم در ابعاد دیپلماسی نیز باید ادامه یابد.

دکتر لاریجانی بعد از این دیدارها به حرم مطهر امام علی(ع) رفت تا ضمن زیارت مرقد مولای متقیان ، ناهار را میهمان عتبه علوی باشد.

وی در ادامه از طرح توسعه حرم علوی و ساخت صحن حضرت فاطمه (ع) در جوار حرم امیرالمومنین علی(ع )بازدید کرد.

مهندسان این پروژه گزارشی اجمالی در خصوص اجرای این طرح به رییس مجلس شورای اسلامی ایران داده و وی نیز اجرای این طرح را گام مناسبی برای خدمات رسانی بهتر و بیشتر به زائران حرم علوی دانست.

رییس مجلس شورای اسلامی شامگاه سه شنبه به کوفه مقر حکومتی علی (ع) در حومه نجف رفت و ضمن حضور در مسجد کوفه مرقد مسلم بن عقیل را زیارت کرد.

لاریجانی فردا چهارشنبه به بغداد خواهد رفت تا با سران این کشور آخرین تحولات منطقه و عراق را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد.

وی بامداد سه شنبه از مبدا بیروت وارد نجف اشرف شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.