گروه اقتصادي- خوش قلم - در حالی که کارشناسان معتقدند رشد اقتصادی اعلام شده عمدتاً مرتبط با بنگاه­های صنعتی بزرگ است و تحولی در واحدهای کوچک و متوسط صنعتی مشاهده نمی شود؛ ...

جزئیات نرخ رشد بخش‌های اقتصادی اعلام شد

 مقام­های بانک مرکزی معتقدند، نرخ رشد اقتصادی چهار درصدی در شش ماهه نخست سال تحقق یافته است.

با این حال مدیر کل اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به رشد اقتصادی چهار درصدی در 6 ماهه اول امسال و رشد 6/6 درصدی شاخص کل تولید کارگاه­های بزرگ صنعتی، گفت: با توجه به عمیق بودن رکود در سال­های 91 و 92، هنوز به سطح تولید سال 90 نرسیده‌ایم.  علیرضا مقتدایی در گفت و گو با فارس با اشاره به رشد 13 گروه صنعتی در سه ماهه اول و تکرار آن در سه ماهه دوم، اظهار داشت: همان گروه هایی که در سه ماهه اول رشد داشتند، در سه ماهه دوم هم رشد تولید داشته اند. 

وی با بیان اینکه شاخص تولید 11 گروه صنعتی کاهش یافته است، افزود: سال پایه محاسباتی شاخص تولید بنگاه­های بزرگ صنعتی از 83 به 90 تغییر کرده و در محاسبات، سال 90 مبنا در نظر گرفته می شود؛ بررسی اعداد و ارقام نشان می دهد، هنوز شاخص تعدادی از گروه‌های فعالیت­های اقتصادی با وجود رشد مثبت، کمتر از ضریب 100 هستند.

مقتدایی تأکید کرد: با توجه به اینکه سطح رکود (کاهش تولید) در سال‌های 91 و 92 بسیار عمیق بوده است، با وجود رشد تولید در 6 ماهه اول امسال، هنوز حجم تولید به سطح سال 90 نرسیده ایم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز می گوید: رشدهای به دست آمده در سه ماهه و 6 ماهه سال 1393 گواه این ادعاست که اقتصاد در مسیر بازیابی توان از دست رفته خود قرار گرفته است.

پیمان قربانی میزان تولید ناخالص داخلی کشور در 6 ماهه اول سال 1393 را یک هزار و 23 میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد: رشد این متغیر نسبت به 6 ماهه اول سال 1392 معادل 4 درصد بوده است.  وی با اشاره به رشد تولید ناخالص داخلی بر حسب فعالیتهای اقتصادی افزود: در 6 ماهه نخست سال 1393، گروه کشاورزی معادل 2/3 درصد، گروه نفت معادل 2/9 درصد، گروه صنایع و معادن معادل 2/7 درصد و گروه خدمات معادل 5/2 درصد رشد داشته اند؛ این در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته (6 ماهه اول سال 1392) تمامی گروه‌های اقتصادی به جز گروه کشاورزی از رشد منفی برخوردار بوده‌اند.

وی در خصوص رشد گروه‌های مختلف اقتصادی نیز اظهار داشت: در فصل تابستان 1393، گروه کشاورزی معادل 2/3 درصد، گروه نفت معادل 7/10 درصد، گروه صنایع و معادن معادل 2/7 درصد و گروه خدمات نیز معادل 9/1 درصد رشد داشته اند.

در همین حال رئیس مجمع واردات با اشاره به آمار رشد چهار درصدی اقتصاد در نیمه نخست امسال گفت: تغییر محسوسی در وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط اتفاق نیفتاده، اما اگر این رشد در نیمه دوم سال ادامه یابد، سال آینده اوضاع بهتری را برای بنگاه‌ها پیش بینی می کنیم.

محمدحسین برخوردار با اشاره به آمار رشد چهار درصدی 6 ماهه اخیر که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، اظهار داشت: بررسی کمیسیون‌های مجمع واردات نشان می دهد، تغییر محسوسی در وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط اتفاق نیفتاده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.