قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: كارشناسان معتقدند كه تبلیغات بصورت حرفه‌ای از سال ۱۳۲۵ در ایران شروع شد و اصولاً این دوره را دوره شروع تبلیغات در همه دنیا می‌دانند، اما باید دانست که قبل از این تاریخ نیز در ایران آگهی های تبلیغی مرسوم بوده است.

نخستین آگهیِ تبلیغ دندانپزشکی ایران+متن

با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین روزنامه (کاغذ اخبار) در عصر قاجاریه، اندک اندک آگهی های تجاری نیز به نشریات راه یافتند. بدین ترتیب آگهی در رسانه های جمعی ایران از دیوارکوب شروع شد و به نشریه های ادواری راه یافت به نحوی که این تبلیغات شامل تمامی امور زندگی می گردید. یکی از این امور مسائل پزشکی بود که در آگهی های تبلیغی بدان نیز پرداخته شد؛ چنانچه سیروس سعدوندیان در این باره می نویسد که نخستین اعلان دندانپزشکی از طرف «موسیو پاذ»، یکی از صاحب صنعتان دولت فرانسه، در«روزنامه دولتی»، شماره ششصد و سی و شش، مورخ پنجشنبه دهم شعبان 1286 هجری قمری، به چاپ رسید. متن اعلان بدین قرار بود:

«اعلان: «موسیو پاذ»، یکی از صاحب صنعتان دولت بهیه فرانسه است، روز بیستم شهر رجب وارد دارالخلافه گشته، مصمم به شغل رفع مرض دهان و درد دندان است. حکیم مذکور دندان که درد می کند، بدون اذیت بیرون می آورد و در عوض دندان مصنوعی تازه می گذارد که هیچ کس تمیز نمی دهد که این دندان مصنوعی است. هر دندانی که سیاه شده باشد یا زنگ زده باشد، پاک می کند و دندانی که کرم خورده باشد، رفع کرم خوردگی می کند که ابدا دیگر کرم نزند و هر دهانی که بد بو باشد، معالجه می کند و دندان حقیقی که روی هم افتاده باشد، جدا می کند و دندان اگر کج باشد، راست می نماید و در پاریس به جهت این شغل نشانه های افتخار متعدد به او داده اند. منزل او در بین دروازه دولت، پهلوی خانه فرنگی خلیفه است. کتابچه نیز در علم و هنر خود نوشته و صورت و شکل شخص با دندان و بی دندان را نموده و در وقت آمدن به ایران، در اسلامبول طبع کرده و مجانا به معارف و اعیانی که روزنامه دارند، داده می شود.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.