معتمدی: قدس ویژه خراسان - معاون برنامه ریزی و اشتغال خراسان رضوی با بیان اینکه 4/63 درصد اعتبارات عمرانی و جاری استان تا پایان آذرماه امسال تخصیص یافته است،گفت:از هزارو21 میلیارد تومان مجموع اعتبارات ابلاغی استان تا پایان آذرماه، 647 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

 منابع آزاد  بانکی استان 10 برابر اعتبارات خراسان رضوی است!

جمشیدی در نشست خبری، سهم اعتبارات ابلاغی جاری استان را 321 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود:از این میزان طی 9 ماهه امسال 220 میلیارد تومان معادل 7/68 درصد تخصیص یافته است، همچنین از 700 میلیارد تومان اعتبار ابلاغی عمرانی و تملک دارایی استان طی مدت یادشده تاکنون 427 میلیارد تومان معادل 1/61 درصد تخصیص یافته است.

این مقام مسؤول در استانداری خراسان رضوی درباره نقش کاهش قیمت نفت بر وضعیت بودجه استان در سال آینده، تصریح کرد:با توجه به اتفاقاتی که برای قیمت نفت پیش بینی می شود درآمد کشور در سال آینده حداقل در بخش نفت با کاهش مواجه خواهد شد.در نتیجه این مسأله بر روی هزینه ها و مصارف تأثیرگذار خواهد بود.

*افزایش شدید تکلیف درآمدی

جمشیدی خاطر نشان کرد:بر اساس آنچه در لایحه بودجه سال 94 در نظر گرفته شده، درآمدی که استان باید وصول کند از افزایش چشمگیری برخوردار است.

وی با بیان اینکه در سال جاری تعهد درآمد وصولی استان هزار و900 میلیارد تومان است، اظهارداشت:این رقم با 2/31 درصد رشد برای سال آینده 2 هزارو495 میلیارد تومان تعیین شده است که استان به دنبال آن با افزایش شدید تکلیف درآمدی مواجه خواهد بود.

وی درخصوص وضعیت اعتبارات عمرانی و جاری استان در لایحه بودجه سال آینده یادآورشد:مجموع اعتبارات جاری و عمرانی استان در سال آینده 647 میلیارد تومان پیش بینی شده است  که نسبت به امسال 6/3 درصد افزایش دارد .

*کسری 33 میلیارد تومانی برای حقوق

وی با اشاره به کسری 33 میلیارد تومانی استان برای حقوق در سال جاری تصریح کرد:اعتبارات عمرانی استان در لایحه بودجه سال آینده در مقایسه با امسال از کاهش 9/9 درصدی برخوردار است و رقم آن  320 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

این مقام مسؤول سهم اعتبارات ملی-استانی در لایحه بودجه سال آینده را 133 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:این رقم در سال جاری134 میلیارد تومان است.

*بودجه زیارت درحد خدمات رسانی به زائران امام رضا(ع) نیست

جمشیدی در خصوص سهم استان از بودجه زیارت در سال آینده اذعان داشت:همیشه خواست استان این بوده است که باید بودجه زیارت طبق قانون برنامه پنجم با اولویت خراسان رضوی،فارس و قم توزیع شود نه اینکه همه استانها از آن برخوردار شوند.

وی اضافه کرد:البته معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز معتقد است اعتبار زیارت بین همه استانها توزیع نشده و فقط اعتبارات مربوط به مساجد و بقاع متبرکه و مصلاها برای همه استانها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد:ایراد وارده این است که عدد و رقم در نظر گرفته شده برای زیارت در حد و شأن ارایه خدمات به زائران نیست.

وی با اشاره به اعتبار 200 میلیارد تومانی زیارت کشور در سال 92 و سهم 25میلیارد تومانی استان از آن اضافه کرد: بودجه زیارت در سال 93 برای کل کشور 100 میلیارد تومان تعیین شد و سهم خراسان رضوی از آن 12 میلیارد و 500 میلیون تومان ابلاغ شد. برای سال آینده 117 میلیارد تومان به عنوان بودجه زیارت برای کل کشور پیش بینی شده که سهم استان از این محل 20 میلیارد تومان است که باید هم برای توسعه مساجد،مصلا، توسعه زیر ساخت بقاع متبرکه و نیز زیارت هزینه شود.

وی با بیان اینکه روی این مسأله حرف داریم ،گفت:این اعتقاد در استان وجود دارد که علاوه بر این سهم که باید مورد بازنگری نیز قرار گیرد، دولت هم پول جداگانه برای خدمات رسانی به زائران در اختیار استان قرار دهد .

وی با اشاره به اینکه این مساله توسط استانداری و نمایندگان استان در مجلس پیگیری می شود،یادآورشد:طبق مصوبه قبلی دولت که البته هنوز هم ابطال نشده است، بر اساس نتایج طرح توسعه کمی و کیفی زیارت  باید سالانه 200 میلیارد تومان برای بحث ارتقای خدمات به زائران در اختیار خراسان رضوی قرار گیرد.

*تامین اعتبار بسته حاشیه شهر

وی با بیان اینکه مهمترین مصوبات هیات دولت در استان بحث حاشیه شهر مشهد است،افزود:برای این مهم بسته پیشنهادی استان تهیه و برای وزارت کشور ارسال شد و علاوه بر وزارت  کشور، به معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نیز ارسال شد و درخواست استان اختصاص ردیف جداگانه در لایحه بودجه سال 94 برای عملیاتی و اجرایی شدن آن بود.

جمشیدی با اشاره به اینکه بنا به دلالی در لایحه بودجه سال آینده بسته حاشیه شهر مشهد لحاظ نشد،گفت:با پیگیری های استان این وعده از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گرفته شد که اعتبار مورد نیاز بسته پیشنهادی حاشیه شهر مشهد در ردیفهای دیگری از لایحه بودجه سال آینده تأمین و در نظر گرفته خواهد شد ومشکلی وجود ندارد.

*پیشنهاد 10 میلیارد تومانی برای کشف رود

وی با تاکید بر اینکه منابع مالی بسته حاشیه شهر مشهد در ردیفهایی از لایحه بودجه سال 94 لحاظ شده است،گفت:برای حل مشکل کشف رود نیز پیشنهاد شده است 10 میلیارد تومان از محل اعتبارات حوادث تأمین شود.

وی در بخش دیگر به وضعیت بیکاری و نرخ تورم در استان پرداخت و گفت:نرخ بیکاری استان در بهار امسال 10 درصد بوده که در تابستان این رقم به 2/9 درصد کاهش یافته است.

معاون برنامه ریزی و اشتغال استان خاطر نشان کرد:نرخ تورم در استان در 12 ماه منتهی به آبان 4/14 درصد بوده که در کشور این رقم 8/17 درصد بوده است.همچنین نرخ تورم در 12 ماه منتهی به آذرماه در استان 2/13 و در کشور 8/16 درصد بوده است.

*سختگیری بانکها

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بانکها منابع مالی مورد نیاز بخش تولید و صنعت را پرداخت نمی کنند، گفت: با وجود بالا بودن نرخهای سود بانکی بازهم متقاضیانی هستند  که به خاطر سختگیری شبکه بانکی بویژه در استان نمی توانند تسهیلات دریافت کنند.

جمشیدی با اشـــاره به زیاد شدن سختگیری های نظام بانکی در اعطای تسهیلات طی سالهای اخیریادآورشد:منابع آزاد استان در شبکه بانکی 6 هزار و 700 میلیارد تومان است که این رقم معادل 10 برابر اعتبارات استانی خراسان رضوی می باشد که اگر هرچه سریعتر وارد چرخه تولید شود، می تواند بسیار کارساز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.