مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام بر ضرورت کشف و توسعه مشترکات اسلام و بودیسم تاکید کرد و گفت: هسته اصلی همه ادیان خدمت به بشریت است.

آیت الله تسخیری: هسته اصلی همه ادیان خدمت به بشریت است
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله محمد علی تسخیری صبح امروز نهم دی‌ماه طی سخنانی در نشست گفت‌وگوی اسلام و بودیسم با عنوان «همکاری مسلمانان و بوداییان‌ برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی» با ابراز امیدواری نسبت به اینکه چنین نشستی مقدمه‌ای برای رسیدن به مشترکات بیشتر باشد، گفت: در سفر هیات ایرانی به مناطق بودائیان متوجه شدیم مشتركات فکری زیادی بین اسلام و بودیسم وجود دارد که این مشتركات باید اولا کشف و ثانیا توسعه داده شود.

وی در این نشست که با حضور «گالاما داماراسی ترو» مشاور رئیس جمهوری سریلانکا، «آشین  نیانسسارا» رئیس آکادمی مطالعات بین المللی بودیسم از میانمار، «پرا کرو ویبول پاتتاناکیت» از تایلند، «حسن بلخاری» مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران و شماری از اندیشمندان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: هسته اصلی همه ادیان مسئله محبت و شناخت حقیقت در راه خدمت به بشریت است و دین غیر از عشق چیزی نیست و عشق نهفته، انسان را  به کمال مطلق می رساند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور فرهنگی جهان اسلام تاکید کرد: انبیاء آمدند تا جوهر مطلوب نفس انسان را متجلی کنند.

تسخیری گفت: متاسفانه اهداف سیاسی و منافع شخصی مسیر ادیان را منحرف می کند مثلا یهودیت دین اخلاص خدا و برای نجات انسانهاست، ولی یهودیت بر اثر منافع سیاسی منحرف شد و به شکل صهیونیزم ظاهر شد و صهیونیزم ضد تمدن و ضد بشر است.

تسخیری افزود: دین اسلام نیز دین رحمت و حب و تکامل انسان و دین تعاون است ولی متاسفانه اهداف سیاسی و انحرافات گروهی و شخصی، انسان را به شکل دیگر در می آورد، مثلا فرقه خوارج در نتیجه جهل و تعصب و انحراف و به شکل یک حرکت خرابکار ظاهر شد و حرکت وهابی نیز یک حرکت انحرافی است که ربطی به اصول دین ندارد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور فرهنگی جهان اسلام خاطر نشان کرد: ریشه ها به فطرت برمی گردد و باید مشترکات دینی را به دست آورد، چرا که دین برهمه عواطف و رفتارهای انسانی تاثیر می گذارد.

 تسخیری گفت: همه ادیان باید بنشینند و مشترکات‌شان را بیابند و امیدوارم این جلسه مقدمه‌ای برای برگزاری جلسات این‌چنینی دیگری باشد.

 عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: متاسفانه جهل به حقیقت ادیان دیگر، مشکلات زیادی ایجاد می‌کند و خیلی از مشکلات ناشی از درگیری ادیان و در حقیقت درگیری با اهداف سیاسی است.

بنابراین گزارش در پی درگیری‌های قومی در سال‌های اخیر و كشتار بیرحمانه جمعی از مسلمانان بی‌گناه میانمار توسط یك گروه افراطی از بودایی‌های آن كشور، با تلاش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت‌وگوی چندجانبه اسلام و بودیسم با عنوان «همكاری مسلمانان و بوداییان‌ برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی» با حضور رهبران و اندیشمندان عالی رتبه بودایی از كشورهای سریلانكا، میانمار و تایلند و نیز اندیشمندان مسلمان از ایران،   روزهای ۹ و ۱۰  دی‌ در تهران و قم برگزار می‌شود.

اندیشمندان بودایی و مسلمان در این دور از گفت‌وگو، مقالات خود را درباره موضوعات «نقش رهبران ادیان در توسعه ارزش‌های معنوی و اخلاقی» «همكاری مسلمانان و بوداییان؛ چالش‌ها و راهكارها» «توصیه اسلام و بودیسم به اعتدال و دوری از خشونت و افراط‌گرایی» ارایه خواهند داد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.