با کاهش شدید قیمت نفت در چند ماه اخیر قیمت فرآورده‌های نفتی نیز در جهان روند نزولی به خود گرفت که با این شرایط به نظر می‌رسد دولت از افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در سال 94 منصرف شده است.

افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در سال ۹۴ منتفی است/ کاهش قیمت بنزین در دنیا به پایین‌ترین سطح

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس روند کاهشی قیمت جهانی نفت موجب شده است تا قیمت فراورده های نفتی در جهان نیز تحت تاثیر این کاهش قرار بگیرد به طوری که قیمت برخی از فراورده های نفتی از جمله بنزین با کاهش روبه رو شود.

در حال حاضر متوسط قیمت بنزین در بسیاری شهرهای آمریکا به پایین ترین سطح خود از سال 2009 رسیده است، به عنوان مثال قیمت هر گالن بنزین در ایالت میزوری آمریکا به زیر 2 دلار رسیده است به این معنی که مردم آمریکا در این ایالات ارزان ترین بنزین این کشور را دریافت می کنند.
با احتساب قیمت 2 دلار به ازای هر گالن در آمریکا و وزن هر گالن به میزان 3.7 لیتر آنگاه می توان گفت هر لیتر بنزین با قیمت حدود 1900 تومان عرضه می شود.

از طرف دیگر با اعلام اداره امور اوپک و روابط با مجامع آسیایی، قیمت انواع فراورده‌های نفتی در بازارهای آسیایی نیز با کاهش مواجه شده است، به عنوان مثال قیمت هر بشکه بنزین در بازار سنگاپور در هفته گذشته ٤ دلار و ٦٣ سنت کاهش یافت و به ٦٥ دلار و ١٤ سنت رسید.

با سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در طول 6 ماه گذشته تاکنون بهای انواع فرآورده های نفتی به ویژه بنزین و گازوئیل هم در بازار جهانی با کاهش شدید قیمت دست و پنجه نرم کرده است.

وزارت نفت نیز با انتشار گزارشی، اعلام کرده است: میزان کاهش قیمت انواع فرآورده های نفتی همچون بنزین در مقایسه با کاهش قیمت نفت، شیب تندتری داشته است.

به عبارت دیگر با سقوط آزاد قیمت بنزین در بازار جهانی که احتمال دامنه سقوط آزاد آن تا پایان سال 2015 میلادی توسط کارشناسان بین‌المللی محتمل ارزیابی شده و با توجه به کاهش شکاف قیمت بنزین عرضه شده در داخل کشور و بهای جهانی بنزین، دست و پای دولت عملا برای گرانی مجدد این فرآورده نفتی در سال 94 بسته شده است و به نظر می رسد با این روند قیمت بنزین و فرواروده های دیگر نفتی در سال آینده افزایش پیدا نخواهد کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.