سرور هادیان: قدس ویژه خراسان - هادی اکبری متولد 1353 در مراغه و دانش آموخته رشته هنرهای سنتی از زاهدان است و از 15 سال قبل در مشهد ساکن شده است.

 کاریکاتور برنده‌ترین زبان تصویری است

او برگزاری چهار نمایشگاه انفرادی و یک نمایشگاه گروهی کاریکاتور را در کارنامه هنری خویش دارد. 20 تابلو کاریکاتور در ششمین نمایشگاه انفرادی او در نگارخانه سروش چندی پیش برای علاقه‌مندان به این هنر برگزار شده است.

گفت‌و‌گو با او را با هم می‌خوانیم.

* یکی از ویژگی‌های خاص آثار شما ایده و سوژه‌های منحصر به فرد با تکنیک خاص در عین حال مشترک بین همه آثارتان است، کمی در این خصوص برایمان توضیح دهید.

ایده‌ها و سوژه‌های کارهایم گاه در یک لحظه به ذهنم می‌رسد و گاه ایده اولیه را در ذهن دارم، اما چندین روز برای پیاده کردن آن را مدام مرور می‌کنم تا به نتیجه نهایی برسم و همان طور که گفتید، دارای یک تکنیک خاص هستم که از راپید مشکی و برای رنگ‌آمیزی آن از آبرنگ ملایم و کاغذ مقوایی کاهی استفاده می‌کنم.

البته نوع هاشورها و ترکیب رنگ و شخصیت کاریکاتورهایم خاص خودم است و در واقع سعی  کردم سوژه‌هایم تک و انحصاری باشد و تکراری نباشد.

* چه شد بین هنرها، کاریکاتور را انتخاب کردید؟

به نظر من کاریکاتور برنده‌ترین زبان تصویر است. با این کار می‌توان یک موضوع خاص را که گاه تلخ و گاه شاید عادی است، به شیوه طنز به تصویر کشید.

کاریکاتور هنری است که وقایع و اتفاقات را می‌توان به صورت طنز ارایه داد. قبل از ورود به دانشگاه اتودهای اولیه‌ای می‌زدم و خیلی اتفاقی فراخوان جشنواره کاریکاتور گل آقا را درخصوص حفظ محیط زیست و درختکاری دیدم و چند اتود زدم و بعد یک اثرم را فرستادم که برای نمایشگاه پذیرفته شد و همچنین پذیرفته شدن سرآغاز شروع جدی این هنر در زندگی من شد.

* در چه نمایشگاه‌های معتبری حضور داشته‌اید؟

در اولین جشنواره ملی ایران سبز با موضوع محیط زیست در سال 79 مقام چهارم کشوری را کسب کردم. همچنین در سالهای 82 و 92 با موضوع مهاجرت و کتاب به پنجمین و دهمین نمایشگاه دو سالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران راه یافتم. در سال 2010 نیز لوح تقدیر را از پنجمین جشنواره دو سالانه بین‌المللی کاریکاتور جیازینگ چین با موضوع کربن کم، زندگی بهتر حائز کسب لوح تقدیر شدم و در نمایشگاه گردشگری لبنان در سال 2011 نیز حضور داشتم و از جشنواره بین‌المللی کاریکاتور بوستون آمریکا با موضوع حادثه 11 سپتامبر در سال 2011 میلادی نیز لوح تقدیر از این جشنواره از آن من شد.

البته لازم به ذکر است که نمایشگاه دو سالانه بین‌المللی کاریکاتور تهران یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های جهانی است که برای کاریکاتوریست جهانی حضور در این نمایشگاه یک افتخار بزرگ محسوب می‌شود و به اعتقاد من این یک امتیاز بسیار خوب برای کشورمان است.

* وضعیت کاریکاتور را در مشهد چگونه ارزیابی می‌کنید. آیا این هنر دارای انجمن یا فضای مخصوص برای حضور و تبادل نظر بین کاریکاتورهای شهرمان وجود دارد؟

متأسفانه در مشهد دارای چنین فضایی نیستیم، اگرچه ضرورت آن کاملاً محسوس است.

البته گویا در حوزه هنری در حد یک گروه حضور داشته باشند، اما به هر حال برگزاری یک جشنواره کاریکاتور یا اختصاصی این هنر در شهری مانند مشهد احساس می‌شود تا هنرمندان به رقابت با یکدیگر بپردازند و انگیزه کار بیشتر ایجاد شود و امکان تقدیر و شناخته شدن آنها بیشتر باشد.

* گویا در زمینه پویانمایی هم فعالیت می‌کنید، کمی در این‌باره توضیح دهید.

دو پویانمایی کوتاه 40 و 60 ثانیه‌ای با موضوع حادثه 11 سپتامبر و کلاغ را ساخته‌ام. البته زمان زیادی برای پویانمایی باید گذاشت، اما تجربه جالبی برایم بود و احساس کردم نیاز به این تجربه جدید دارم.

به هرحال کاریکاتور و هنر هیچ گاه برای من از بعد مادی جایی نداشت و من هنر را برای حس خوبش دوست دارم و هیچ زمان دنبال منفعت مادی آن نبوده‌ام.

در میان کاریکاتورهای هادی اکبری موضوعات صلح و جنگ، آب، حفظ محیط زیست، کتاب، رفتارهای اجتماعی، فقر و گرسنگی و ... بیشتر از موضوعات دیگر به چشم می‌خورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.