این روزها مجموعه «پدیده شاندیز» با حاشیه‌های مختلفی همراه است و حالا یکی از روزنامه‌های کشور، گزارشی درباره فعالیت‌های این مجموعه منتشر و در آن، آمارهایی از فعالیت‌های پدیده ارائه کرده است.

آمار و ارقامی از فعالیت‌های «پدیده شاندیز»
روزنامه فرهیختگان در این رابطه نوشت: به تازگی و با دستور دستگاه قضایی، فروش سهام «پدیده شاندیز» در استان خراسان رضوی ممنوع شد؛ شرکتی که گفته می‌شود، تاکنون حدود 46 میلیارد و 280 میلیون تومان سود عایدش شده است و حالا دادستانی مشهد براساس آنچه از آن به عنوان «دلالی دفاتر شرکت سرمایه‌گذاری پدیده شاندیز» نام برده، تاکید کرده که «هرگونه تبلیغات از سوی این شرکت‌ها ممنوع است و آنها حق تبلیغ درباره خرید و فروش سهام در رسانه‌ها را ندارند.»

پیش از این هر سهم این شرکت با قیمت حدود هشت هزار و 850 تومانی خود، ارزش بازاری بیش از 16 هزار و 593 میلیارد تومان برای شرکت ایجاد کرده است. قیمت سهام پدیده در یکم فروردین امسال، چهار هزار و 910 تومان بوده، که در طول 280 روز قیمت این سهام اوایل دی‌ماه به بیش از 12 هزار تومان رسیده بود که بعد از برگزاری مجمع و افزایش شش برابری سرمایه شرکت، در حال حاضر با قیمت 20 هزار و 320 ریال در سایت شرکت پدیده درج شده است. اما «پدیده شاندیز» چگونه توانسته به این سود عظیم بدون آنکه به‌طور رسمی وارد بورس اوراق بهادار شود، دست یابد؟

این شرکت با تبلیغات گسترده و تنها با استفاده از جمله «با ما همراه باشید» توانست با ساخت مجموعه گردشگری به وسعت 10 هزار مترمربع در بازه زمانی شش‌ ماهه و افتتاح آن در سال 1384، در زمانی کوتاه به شرکتی تبدیل شود که از آن به‌عنوان نخستین و آخرین شرکت اقتصادی در دنیا که در آن «قیمت سهام افزایش می‌یابد و هرگز کاهش پیدا نمی‌کند» یاد شود.

سهام این شرکت از آبان سال 88 که با قیمت 200 تومان عرضه شد، تا آبان سال 1390 به بازدهی 260 درصدی دست یافت. در انتهای سال 1390 با وجود رکود در بخش ساختمان، قیمت سهام پدیده 275 درصد رشد داشت که در سال 1391 رونق بی‌سابقه‌ای در بخش ساختمان رخ داد. براساس آمارهای رسمی متوسط قیمت‌ زمین در سال 91 بیش از 2.5 برابر شد و پدیده در این سال با افزایش 134 درصدی قیمت سهام، سود مناسبی را نصیب سهامداران کرد و تحت تأثیر افزایش هیجانی قرار نگرفت. با اینکه سهام بزرگ‌ترین کارگاه ساختمانی کشور با بیش از هزاران کارگر در بورس معامله نمی‌شود؛ اما این شرکت به‌منظور پشتیبانی از سرمایه خریداران، مؤسسه «پشتیبانی سهام پدیده» را تأسیس کرده است که وظیفه خرید و فروش و نقل‌ و انتقال سهام را دارد. سرمایه‌گذار هر زمان که به پول نیاز داشته باشد می‌تواند ظرف مدت 30 روز سهام را به پول تبدیل کند. البته اگر سهامداران قصد فروش زودتر از موعد سهام خود به شرکت را داشته باشند، آنان سهام را بصورت نقد نیز خریداری می‌کنند. این سهام دارای نام و قابل انتقال به غیر است.

آن‌گونه که از روند کار این شرکت برمی‌آید، زمین‌های بکر و دورافتاده، هدف مکان‌یابی است. مناطقی مانند شاندیز و زمین‌های دورافتاده در جزیره کیش که حالا به کارگاه پولسازی تبدیل شده‌اند و سرمایه آن را هم‌اکنون به 187 میلیارد و 500 میلیون تومان رسانده‌اند. قیمت اوراق بهادار در بورس براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، در حالی که نرخ سهام پدیده از طرف شرکت مشخص می‌شود. زمانی که نرخ‌ها بالاتر از نرخ‌های موجود در بورس باشد این طبیعی است که میل به خرید بیشتر از فروش است. برخی دیدگاه‌ها وجود دارد که معتقد است چگونه شرکتی که با 187 میلیارد و 500 میلیون تومان سرمایه و با تبلیغات گسترده اقدام به فروش سهام خود می‌کند، به شکل سهامی خاص ثبت شده است؟

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    5 2
    بلاخره سهام بخریم یا نه؟
  • محسن IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    6 2
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید شما تهرانی ها که در بازار بورس داغونتون تمام سرمایه مردم رو از بین بردید و شاخصتون رو 60000 هزاره چشم دیدن ما مشهدی ها رو ندارین
  • هادی IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
    2 2
    سهام بخرید اونم زیاد تا چشم حسودان کور شود
  • البرز IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    2 2
    این گزارش که یه جورایی تبلیغ خود پدیده رو کرده.. بابا شماها عجب زبل هایی هستین.. فکر کردین مردم خرن که نفهمن... احتمالا خود نویسنده خودش سهام داره اونجا که اینطوری گزارششو نوشته
  • نوروزي از شاهرود IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    3 0
    در اينكه انسانهاي حسود و بخيل در همه جوامع زياد هستن شكي نيست . بعدشم حالا بايد ببينيم چه كساني از اين پيشرفت ضربه ميخورند كه باز هم در اين شكي نيست . دوباره بايد ديد سود بردن هموطنان چه ضربه اي به بعضي ها خواهد رساند باز هم شكي نيست . و ... .
  • hrf IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    0 0
    با سلام لطفا در مورد شرکت های بازاریابی شبکه ای گزارشی تهیه کنید. ظاهرا این شرکت ها با مجوز کار میکنند اما موارد تخلفی دارند. از جمله اجبار اعضا به خرید ماهیانه بین 100 تا 200هزار تومان و همچنین قیمت اجناس به طوری که در بعضی مواقع تا 40 درصد از قیمت فروش به نفرات بالاتر هرم تعلق میگیرد. این یعنی حداقل سود 50درصدی در قیمت هر جنس لطفا موشکافانه در مورد فعالیت این شرکت ها تحقیق نمایید. معمولا مشکلات بعد از اینکه تعداد زیادی از افراد گرفتار شدن بررسی میشود. با تشکر