روسیه با ثبت رکورد جدید تولید نفت پاسخ دندان شکنی به عربستان داد تا با خاموش شدن تنها شعله افزایش قیمت نفت در لیبی شرایط برای ارزان شدن بیش از پیش بهای طلای سیاه فراهم شود.

پاسخ دندان شکن روس‌ها به عربستان/ شعله افزایش قیمت نفت خاموش شد

به گزارش خبرنگار مهر، تولید کنندگان بزرگ طلای سیاه این روزها شمشیر را برای یکدیگر از رو بسته اند و در دورانی که روز به روز شیب کاهش قیمت نفت تندتر می شود، این مصرف کنندگان هستند که با خرید نفت ارزان جشن می گیرند.

بر این اساس پس از آنکه برخی از کشورهای عربی عضو اوپک به ویژه عربستان سعودی در طول چند ماه گذشته تولید و عرضه نفت خود به بازار جهانی را افزایش دادند و حتی تاکید کردند که با کاهش قیمت نفت به بشکه ای ۴۰ دلار هم سقف تولید اوپک کاهش نمی‌یابد، روس‌ها پاسخ دندان شکن نفتی به سعودی‌ها و برخی از کشورهای عربی عضو اوپک دادند.

وزارت فدراسیون انرژی روسیه با انتشار گزارشی از شکسته شدن رکورد تولید و صادرات نفت روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی خبر داد و اعلام کرد: نفت این کشور با دستیابی به میانگین روزانه ١٠,٥٨ میلیون بشکه در سال ٢٠١٤ به بالاترین میزان خود در دوران بعد از فروپاشی شوروی سابق رسید.

افزایش ۰.۷ درصدی تولید نفت روسیه در سال گذشته میلادی ناشی از افزایش تولید شرکت های کوچک و غیردولتی این کشور بوده است. این شرکت‌ها با افزایش ١١درصدی تولید خود، آن را به سطحی بالاتر از یک میلیون بشکه در روز رساندند.

در نتیجه، روسیه در آخرین ماه از سال ٢٠١٤ میلادی توانست تولید نفت و میعانات گازی خود را به روزانه ١٠,٦٧ میلیون بشکه برساند.

این در حالی است که صادرات نفت روسیه به چین هم به رکورد جدید ٢٢,٦ میلیون تن، معادل روزانه ٤٥٢ هزار بشکه رسید که افزایش ٤٣ درصدی را نسبت به یک سال قبل از آن نشان می‌دهد.

شیب سقوط آزاد قیمت نفت تندتر شد

همزمان با افزایش تولید و صادرات نفت روسیه، قیمت نفت در معاملات روز گذشته بازهم کاهش یافت به طوری که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال نزدیک به یک دلار کاهش یافت و به سطح بشکه ای ۵۶ دلار رسید.

قیمت نفت خام وست تگزاس آمریکا هم از این سقوط آزاد قیمتی در امان نماند و این کالای استراتژیک در بازار نیویورک بشکه ای ٥٥ دلار و ٤٨ سنت معامله شد تا رکورد ارزان ترین قیمت نفت از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون به ثبت برسد.

این در حالی است که در معاملات چند روز گذشته هم قیمت نفت دوبی، عمان، سبد نفتی اوپک و البته قیمت نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هم دستخوش تغییرات قیمتی شد تا تولید کنندگان در نخستین روزهای سال ۲۰۱۵ میلادی هم رنگ نفت گران را به خود نبینند.

افزایش صادرات  چراغ خاموش  عراق زیر سایه توطئه نفتی

به گزارش مهر، پس از آنکه فدراسیون انرژی روسیه هم  از ثبت رکورد جدید تولید طلای سیاه در سال گذشته میلادی خبر داد، صادرات نفت خام عراق در آخرین ماه سال ٢٠١٤ میلادی یک رکورد تاریخ ساز را در صنعت نفت این کشور عضو اوپک به ثبت رساند.

وزارت نفت عراق با انتشار اطلاعیه ای، اعلام کرد: صادرات نفت این کشور در ماه دسامبر ٢٠١٤ میلادی به روزانه دو میلیون و ٩٤٠ هزار بشکه رسیده که این مقدار صادرات نفت در عراق از سال ١٩٨٠ میلادی بی سابقه بوده است.

مقام های رسمی نفت در عراق اظهار کردند که صادرات نفت این کشور از میدانهای نفتی جنوب عراق به حد نصاب تازه دو میلیون و ٧٦٠ هزار بشکه در روز رسید.

سخنگوی وزارت نفت عراق اعلام کرد که میانگین قیمت فروش نفت خام عراق در ماه دسامبر ٢٠١٤ میلادی برابر با ٥٧ دلار برای هر بشکه بود که با این حال درآمدهای نفتی عراق در آخرین ماه سال ٢٠١٤ به پنج میلیارد و ٢٤٧ میلیون دلار رسیده است.

این افزایش تولید نفت در عراق در حالی به ثبت رسیده است که هفته گذشته دولت مرکزی عراق با مقامات اقلیم کردستان این کشور بر افزایش تولید و صادرات طلای سیاه به یک توافق نهایی دست یافته اند.

تنها شعله افزایش قیمت نفت خاموش شد

بدون شک در تقابل کشورهای مختلف تولید و صادرکننده نفت به ویژه روسیه، آمریکا و عربستان سعودی، وقوع یک آتش سوزی در پایانه اصلی صادرات نفت لیبی به عنوان یکی از کشورهای عضو اوپک تنها عامل تقویت قیمت طلای سیاه در بازار در طول چند هفته اخیر به شمار می رود.

با این وجود، سخنگوی نیروهای محافظ تاسیسات نفتی لیبی از مهار آتش سوزی در پایانه نفتی السدره، پس از ٩ روز خبر داد و اعلام کرد: عملیات اطفا و مهار آتش که از روز (٤ دی ماه) با حمله موشکی شبه نظامیان مسلح مخالف دولت، در این پایانه آغاز شد، پس از ٩ روز با مشارکت حدود ٧٠ آتش نشان و داوطلب از نیروهای دفاع مردمی و شرکت های فعال در حوزه نفت و گاز منطقه الهلال، به طور نهایی به کنترل در آمده است.

بر این اساس، تنها عامل تقویت کننده قیمت نفت در بازار جهانی هم خنثی شد تا شرایط به منظور کاهش بیشتر قیمت طلای سیاه در بازار جهانی فراهم شود.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.