عباسعلی سپاهی یونسی: قدس ویژه خراسان - دبير انجمن علمي و فرهنگي حکيم عمر خيام نيشابوري گفت: در حال حاضر مشکل اصلی به بهره برداری نرسیدن افلاک نمای نیشابور، بحث تحریمهاست.

 تحریم‌ها برداشته شود مشکل «افلاک نما» حل می‌شود

محمد ابراهیم سماواتی درباره تأخیر چندین ساله در بهره‌برداری از افلاک نمای نیشابور و تغییرات به وجود آمده در بحث این پروژه قدیمی افزود: متأسفانه ماجرا در این چند ساله تغییری نکرده و هنوز همان چیزی است که در چند سال گذشته وجود داشته است.

وی در پاسخ خبرنگار ما درباره پیگیری‌های انجام شده برای حل مشکل پروژه افلاک نما گفت: مشکل اصلی افلاک نما نرسیدن تجهیزات مورد  نیاز برای نصب است که باید از آلمان خریداری شود.

وی افزود: سال 90 کمیسیون فرهنگی مجلس با نامه نگاری با مجلس آلمان خواستار رفع مشکل پیش آمده به سبب وضع تحریمها علیه ایران شد و در نامه تأکید شده بود که کار برد این تجهیزات علمی و فرهنگی و غیر نظامی است، اما متأسفانه پاسخی به این نامه ها داده نشده است.

سماواتی تصریح کرد: این پیگیری دوباره و حتی امسال هم انجام شده، اما باز هم پاسخی دریافت نشده است.

وی با بیان اینکه پرده اسکرین داخل کره خریداری شده است، اما تجهیزات اپتیکی مورد نیاز پروژه به تحریم خورده و خریداری نشده است، افزود: این اتفاق باعث شد تا هزینه ما برای خرید تجهیزات نیز خیلی بیشتر شود، چون در زمانی که پرده خریداری شد، نرخ یورو کمتر از دو هزار تومان بود، اما در حال حاضر یورو حدود پنج هزار تومان است.

سماواتی همچنین درباره بودجه واریزی برای خرید تجهیزات به حساب دانشگاه فردوسی نیز گفت: قبل از اینکه ماجرای تحریمها پیش بیاید، تفاهم‌نامه‌ها و پیش نویسهایی بین دانشگاه فردوسی و شرکت سازنده تجهیزات، یعنی شرکت “زایس” آلمان امضا شد، اما بحث تحریم پیش آمد و کار معطل ماند و آن مبلغ هم همچنان در حساب دانشگاه است.

دبير انجمن علمي و فرهنگي حکيم عمر خيام نيشابوري در پاسخ به این پرسش که گذشت زمان باعث شده است تا مبلغ لازم برای خریداری تجهیزات بیشتر شود، این مشکل را چگونه حل خواهید کرد، گفت: در حال حاضر ما بیشتر به این فکر می‌کنیم که مشکل تحریمها حل شود و وقتی این مشکل حل شد، می‌شود به چگونگی تأمین بودجه نیاز هم فکر کرد اما الان مشکل اصلی تحریمهاست و اگر بحث تحریمها نبود، این پروژه باید در سال 85 یا 86 به بهره‌برداری می‌رسید.

لازم به ذکر است، افلاک نمای نیشابور جزو بزرگترین رصدخانه‌های دنیاست که نمونه‌های مشابه آن در کشورهای آلمان، چین و هندوستان وجود دارد. کلنگ احداث افلاک نمای خیام سال 1377 با خریداری زمینی به مساحت حدود هشت هکتار در نزدیکی آرامگاه خیام نیشابوری  به زمین خورد، اما امروز بعد از گذشت 16 سال از آن کلنگ‌زنی، همچنان این پروژه مهم به بهره‌برداری نرسیده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.