معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه طبق ماده 46 قانون مطبوعات، صاحبان رسانه موظف به بیمه کردن خبرنگاران خود هستند، گفت: وقتی دولت خبرنگار را بیمه می‌کند، در واقع به استقلال حرفه‌ای او لطمه می‌زند؛ بنابراین بیمه کردن خبرنگاران وظیفه نشریات است.

موضع معاون مطبوعاتی ارشاد در قبال بیمه خبرنگاران
 حسین انتظامی شب گذشته در نشست با اصحاب رسانه و کانون‌های تبلیغاتی استان قزوین که در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مطابق با قانون مطبوعات صاحبان رسانه وظیفه دارند خبرنگاران را بیمه کنند، چراکه بیمه خبرنگاران توسط دولت، اصالت خبرنگاران را تحت شعاع خود قرار می‌دهد و خبرنگاران را دولتی می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: وقتی دولت خبرنگار را بیمه می‌کند، در واقع به استقلال حرفه‌ای او لطمه می‌زند؛ بنابراین بیمه کردن خبرنگاران وظیفه نشریات است.

انتظامی، بیمه کردن خبرنگاران توسط رسانه‌ها را موجب حفظ استقلال مطبوعات و روزنامه‌های کشور دانست و اضافه کرد: البته در این زمینه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودجه‌ای را برای بیمه خبرنگاران به رسانه‌ها می‌پردازد.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی اصحاب رسانه، یکی از دلایل خانه به دوشی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را نداشتن تشکیلات لازم و امور استخدامی اعلام کرد و افزود: اطلاع داریم که اقتصاد مطبوعات در کشور، از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه صلاحیت خبرنگاران باید زیر نظر جامعه رسانه‌ای تایید شود، ادامه داد: بنابراین وظیفه دولت، تایید صلاحیت خبرنگاران نیست.

انتظامی، رویکرد دولت را تقویت فعالیت‌های صنفی خواند و خاطرنشان کرد: در این راستا قوه مجریه از تصدی‌گری‌های رایج به نفع صنوف عقب نشینی می‌کند و امور مربوط به هر حوزه را تا حد امکان و با رعایت قانون به فعالان آن صنف می‌سپرد.

وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمی‌تواند صلاحیت خبرنگاران را تایید و آن‌ها را رتبه‌بندی کند، بلکه رتبه‌بندی و رسیدگی به تخلفات باید زیر نظر جامعه رسانه‌ای صورت گیرد.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: معتقدیم وقتی بخش خصوصی فعال وجود دارد، با اثربخشی بهتر می‌تواند کار کند همچنین قطع یارانه نشریات دولتی و بخش عمومی برای از بین رفتن این رقابت نامساوی یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای توجه به بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد، خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است و در همین راستا ما نیز تمام دستگاه‌های دولتی را تشویق به واگذاری نشریات خود به بخش خصوصی می‌کنیم.

این مسئول همچنین بر امنیت شغلی و امنیت حرفه‌ای خبرنگاران تاکید کرد و افزود: امنیت حرفه‌ای بالاتر از امنیت شغلی است و در امنیت حرفه‌ای فرد با اقتضای توانایی‌هایش در حرفه‌ای حضور دارد و به این ترتیب امنیتی مناسب برای حرفه خود ایجاد می‌کند.

انتظامی، عملی نشدن بیمه خبرنگاران از سوی مدیران مسئول مجموعه‌های خبری را تخطی از قانون برشمرد و تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هزینه‌های پرداختی از سوی مدیران مسئول روزنامه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌ها را پرداخت می‌کند؛ بنابراین توجیهی در این خصوص وجود ندارد.

وی اعلام کرد: بزودی بخشی از یارانه‌هایی که در اختیار مجموعه‌های خبری قرار می‌گیرد به بیمه خبرنگاران اختصاص پیدا می کند، بنابراین صرف این هزینه در اموری غیر از این غیرقانونی است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مشکلات درآمدی رابطان خبر در خبرگزاری‌ها نیز اشاره کرد و با بیان اینکه این قشر به شکل شبانه روزی مشغول فعالیت و تلاش هستند، اظهار کرد: برای رفع موانع پیش روی این دسته از خبرنگاران بنا داریم فرآیند جدیدی را تعریف کنیم تا احساس امنیت شغلی، تعلق خاطر و در نهایت برای آنان تثبیت شغلی به وجود بیاید.

وی خاطرنشان کرد: براساس صحبت‌هایی که با مدیران خبرگزاری‌ها انجام داده‌ایم، علاوه بر سهمیه این مجموعه‌ها قول اعطای هزینه‌های 100 رابط خبری را نیز داده‌ایم.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پرداخت یارانه به رسانه‌ها بیمه خبرنگاران عملیاتی شده و مسئولان رسانه‌ها موظف به بیمه کردن نیروهای فعال خود هستند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین به فعالیت کانون‌های تبلیغاتی که با مجوز این وزارتخانه به فعالیت می‌پردازند اشاره کرد و توضیح داد: بازاریابی و تبلیغات یک کار تخصصی است و این مهم صرفا باید از طریق کانون‌های آگهی و تبلیغاتی دارای مجوز انجام شود.

انتظامی، تشکیل اتحادیه کانون‌های تبلیغاتی را ضروری دانست و افزود: دستگاه‌های دولتی نباید به سمت دریافت مجوز کانون‌های آگهی و تبلیغات سوق داده شوند بلکه بخش خصوص باید در این زمینه فعال باشند.

وی، وزارت فرهنگ و ارشاد در کنار تلاش برای حل مشکلات مطبوعات کشور، پیگیر مسائل مربوط به کانون‌های تبیلغاتی نیز خواند و تصریح کرد: بندهایی در آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات و تبلیغات کشور وجود دارد که نیاز به بازنگری دارد و شناسایی نقاط ضعف و قوت، فصل مشترک دولت و تشکل‌ها برای همکاری است.

این مسئول یادآور شد: قانون تبلیغات در کمیسیون لوایح دولت در حال طرح شدن است و تا چند ماه آینده به مجلس ارجاع خواهد شد.

انتظامی خطاب به مدیران کانون‌های آگهی و تبلیغات گفت: این کانون‌ها می‌توانند به جای طرح مسائل و مشکلات خود به صورت انفرادی، با تشکیل کارگروه و نشست‌های هم اندیشی، چند محور را مشخص و نمایندگانی را از بین خود انتخاب کرده تا مسائل و مشکلات از طریق آن‌ها پیگیری شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.